Mazda CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-3 SkyActiv-G 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 8.209 km |
Eerste indrukken
- 200 km
Vorig weekend onze nieuwe Mazda CX-3 opgehaald. Dit is het update model (model juli 2018). We waren al een tijdje aan het rondkijken naar een andere auto. Niet omdat de vorige CX-3 slecht beviel (ondanks wat kleine dingetjes) maar omdat het naar een jaar of drie toch weer begint te kriebelen. We wilden wel weer graag een cross-over/hogere auto. De volgende auto's bekeken maar deze vielen uiteindelijk af:
- Audi Q2: mooi afgewerkt maar erg dure optiepakketten. De standaard uitvoering heeft nog net vier wielen meegekregen, voor de rest moet je diep in de buidel tasten voor een uitrusting op het niveau van de Mazda.
- VW T-Roc: hard plastic van binnen en mijn vrouw vond het chroom op de c style niet mooi.
- Seat Arona: krakend plastic interieur en een lelijke antennespriet op dak, het oogt naar mijn mening allemaal een beetje goedkoop.
- BMW 2 serie tourer: zelfde verhaal als de Audi. Ben je zo maar 40.000 euro kwijt voor een gelijkwaardige uitrusting als de Mazda.
Eigenlijk vonden we de Mazda nog steeds erg mooi qua model, de update gaf ons het laatste zetje om toch weer voor de Mazda te gaan. De ruimte is voor ons gezin bestaande uit drie personen net genoeg, dit is niet de sterkste kant van de compacte CX-3.
Wat is er veranderd?
Het is geen grote facelift geworden maar meer het finetunen van een aantal zaken. Hij heeft een andere gril, andere LED lampen achter, Matrix LED voor, chroomstrips op de voorbumper, andere sierstrips op de zijkanten, pianolak op de a, b en c style en rond de mistlampen. Door het interieur heeft ook een frisse wind gewaaid: een andere middenconsole met elektronische handrem, armsteunen voor en achter en gewijzigde stoelen zijn de belangrijkste wapenfeiten. Daarnaast is de wielophanging aangepast, de geluidsisolatie verbeterd en heeft de motor aanpassingen ondergaan zodat wordt voldaan aan de nieuwe strengere uitstooteisen. Wat ik nog mis, na de model update, zijn USB aansluitingen achterin, automatisch sluitende portieren, en een 360 graden camera. Maar verder kan ik zo niets bedenken eigenlijk.....
Wij hebben gekozen voor de GTM versie. De volgende opties hebben we toegevoegd:
- Zwart lederen bekleding, inclusief elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.
- Machine gray metallic lak (oogt in de zon licht en bij bewolkt weer donkerder).
- Zilveren buitenspiegelkappen.
- Rvs pedalen.
- Steenmarterverjager (is helaas nodig in onze buurt).
We hebben, net als bij de vorige CX-3, de navigatie SD kaart terug verkocht aan de dealer. Ik lees nog te veel negatieve reacties over verouderde kaarten etc. We hebben een TomTom die vier maal per jaar gratis updates krijgt en dat bevalt ons prima. Naar mijn mening is er geen enkel inbouw systeem gebruiksvriendelijker en actueler qua kaarten. Het ziet er wat minder mooi uit als een inbouw systeem maar het gaat wat mij betreft om de functionaliteit.
T.o.v. onze vorige CX-3 GTM hebben we de volgende zaken extra als standaarduitrusting:
- G vectoring control
- verwarmd en aangepast stuurwiel
- automatisch inklapbare spiegels
- in hoogte verstelbare passagiersstoel (stuk prettiger!)
- parkeersensoren voor
- driver attention alert
- zelfdimmende binnenspiegel
Verder zit gewoon alles erop en eraan zoals DAB radio (Bose), veel veiligheidssystemen, stoelverwarming, full LED verlichting, head up display, automatische airco, mooie 18" velgen, achteruitrij camera etc. etc. Het totaalplaatje ziet er naar mijn mening zeer goed uit, stoer en chique! Kost natuurlijk wel wat met dank aan de btw en bpm van de (r)overheid. De geur van echt leer is ook heerlijk. Onze vorige CX-3 GTM had imitatie lederen bekleding, zag er op zich best goed uit maar was in de zomer wel wat plakkerig.
Weggedrag
We hebben voor de aankoop ook een stuk met een nieuwe demo gereden van het update model. Wat opviel is dat de auto comfortabeler over verkeersdrempels gaat en over slecht wegdek, ook lijken er inderdaad minder rijgeluiden in het interieur van de auto hoorbaar. Dit vond ik wel storende punten aan de vorige CX-3. Vooral op de snelweg was het geluid bij lange afstanden wel wat vermoeiend (zeker t.o.v. de T'SI motor uit de Yeti). Daarnaast rijdt en stuurt de auto weer fijner (G-vectoring?) dan de vorige.
Tot zover even voor dit moment!
Update
- 6.100 km
Inmiddels zijn we weer een jaar verder. Niet zo veel te melden. Alleen de accu was twee keer leeg. We hebben de dongel van de autoverzekering en de steenmarter verjager laten verwijderen daarna geen problemen meer gehad.
Positieve punten
- sportief rijgedrag, compact model (makkelijk met parkeren).
- ruim genoeg voor drie personen als je een week op vakantie gaat.
- ik vind het model nog steeds mooi en tijdloos, zeker als je kijkt naar de concurrenten.
- GTM uitvoering is erg luxe, het ontbreekt je aan niets.
- mooi lederen interieur en alcantara achtige afwerking op dashboard en deuren.
- digitale radio en Bose geluidssysteem.
- veel veiligheidssystemen. Vooral dodehoek detectie en adaptieve
cruisecontrol bevallen goed.
- geen rammeltjes en kraakjes, alleen de dakhemel, zie onder.
- comfortabeler rijgedrag op klinkers en verkeersdrempels dan vorige model.
- betere geluidsisolatie dan vorige model.
Minder positief
- de lak is niet zo sterk, al wat steenslag pitjes.
- de zittingen van de voorstoelen hadden van mij wat langer gemogen voor betere ondersteuning van de bovenbenen.
- afrolgeluiden van de banden op de snelweg.
- krakende dakhemel (ander isolatiemateriaal ?)bij koud weer als je over een verkeersdrempel rijdt.
- geen automatische vergrendeling van de portieren.
- krasgevoeligheid kunststof zijkanten bagageruimte.
- niet geschikt qua ruimte voor gezinnen van meer dan drie personen.
- rijbaanassistent en driveralert regeren te enthousiast.
Afgelopen week is de Mazda voor een jaarbeurt (olie verversen, oliefilter etc.) naar de dealer geweest. Geen bijzonderheden. Garage viel niets op t.a.v. de banden en dakhemel. Kosten 199 euro.
We rijden weer 1 jaar verder!
CX 3 is ingeruild.
- 8.209 km
Ik kon de verleiding van de nieuwe Mazda CX 30 niet weerstaan. We hebben de CX 3 een paar weken geleden ingeruild. Belangrijkste argumenten: de CX 30 is iets ruimer, zeer mooi afgewerkt, erg stil van binnen en verkrijgbaar met een schuif/kanteldak. Daarnaast wordt de CX 3 tijdelijk niet meer nieuw geleverd omdat de motor i.v.m. de relatief hoge CO2 uitstoot wordt aangepast. Nu hebben we nog een redelijke goede inruilprijs gekregen. Binnenkort volgt een eerste verslag van de CX 30.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.