Lada 1200 Stationcar (1981)

autoreview

Lada 1200 Stationcar (1981)

Signalement

Uitvoering1200 Stationcar
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1981
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf28.000 km
KM-stand laatst39.002 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een banaan kopen ,,.

Ik heb altijd al een interesse gehad in oldtimers, maar het kwam er niet van. Geen tijd, geen ruimte, geen geld..
Ik heb een tijd meegedaan met de levensloopregeling indertijd, en op een gegeven moment liep die regeling af. Maar een groot deel van het tegoed stond nog op die rekening, want een nadeel van die regeling was dat je werkgever toestemming moest geven voor het opnemen van die extra vrije tijd. Dat bedrag kwam toen vrij, en toen heb ik knoop doorgehakt, ik ga een oldtimer kopen! Maar welke.. Optie 1 was weer een Pontiac Fiero. De auto waar ik in de jaren 90 jaar mee had rondgereden als dagelijkse auto, optie 2 was een ouwe Datsun 100a of FII of zo. Die auto's vond ik gewoon leuk vroeger toen ik nog een jong broekje was. Of een Lada! Waarom? Omdat je Lada's nog steeds op elke werelddeel tegenkomt als taxi, als vervoermiddel van de meloen oogst of met een complete zithoek op het imperiaal etc. Vaak met duct tape en tie-raps rijdend gehouden. Als ik nou zelf een Lada heb, dan is 't elke keer als ik er in rijd alsof ik op vakantie ben! En onderhoud e.d. moet zelf ook wel lukken dus, het is een Lada geworden.

Een gele station uit 1981 welke ik in 2013 uit Hongarije heb laten importeren door een autohandelaar in Dalfsen. Wat inmiddels vervangen is in de loop der jaren zijn de banden, waterpomp, koplampen, achterlicht glaasjes, remmen voor en achter, startmotor en wat kleine dingetjes. Groot onderhoud krijgt ie van een van de weinige echte lada dealers in Nederland. Van Zanten in Bussum. Ik heb 1 keer een serieuze olielekkage gehad (krukaskeerring voorkant motor) maar voor de rest nog geen serieuze problemen.

Verse APK en beurt gehad, en een nieuwe achterbump

  • 37.000 km

De achterbumper was helaas niet meer de mooiste, want op aantal plekken was de roest door het chrome heen gekomen, maar een bumper opnieuw laten verchromen is een prijzig iets. Ik had al een keer een andere bumper bij een andere lada liefhebber gekocht maar die bleek helaas niet te passen.. Plan B! Mijn ouders hebben een bed and breakfast, en ze hebben zo nu en dan wel eens gasten uit de Oekraïne en Baltische staten enzo. Auto en meubel handelaren e.d.. En ik heb een van die gasten zo gek gekregen om een keurige roestvrije bumper uit de Oekraïne mee te nemen naar Nederland. Voor 30 euro keurige bumper thuisbezorgd! Welke ik afgelopen winter eronder geknutseld heb.. Verder heeft mijn Lada een beurt en nieuwe APK mogen ondergaan zonder bijzondere dingen (monteur zei dat het jaren geleden was dan hij contactpuntjes heeft moeten afstellen..) dus alles is wel en tevree met mijn sovjetbanaan.

Belastingvrij!

  • 39.002 km

Een paar technische problemen sinds de laatste update. De benzinepomp was op een gegeven moment zo lek als een mandje om te beginnnen. Benzine werd vanuit de benzinepomp oa over het hete motorblok gesprenkeld wat gelukkig niet tot externe non-cilindrische verbranding heeft geleid, en een ritje afgelopen november kwam niet verder dan de oprit omdat de remvloeistof grotendeels via een lekke remcilinder voor het gele schip had verlaten. Enkel remmen op de achterwielen gaat best wel beroerd.. Maar beide problemen zijn gefixt. Als laatste heb ik pas een nieuw tankje voor de ruitensproeivloeistof geinstalleerd omdat de oude spontaan gebarsten was. Weekmakers in oud plastic probleem? In Augustus kreeg ik een keer een leuke blauwe brief. Dat mijn lada nu (voor de 2e keer...) belastingvrij is want 40 jaar oud nu! Jeuh! Scheelt weer 100 euro per jaar.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.