Lada 1200 Stationcar (1981)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 1200 Stationcar |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1981 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 28.000 km |
KM-stand laatst | 39.002 km |
Een banaan kopen ,,.
Ik heb altijd al een interesse gehad in oldtimers, maar het kwam er niet van. Geen tijd, geen ruimte, geen geld..
Ik heb een tijd meegedaan met de levensloopregeling indertijd, en op een gegeven moment liep die regeling af. Maar een groot deel van het tegoed stond nog op die rekening, want een nadeel van die regeling was dat je werkgever toestemming moest geven voor het opnemen van die extra vrije tijd. Dat bedrag kwam toen vrij, en toen heb ik knoop doorgehakt, ik ga een oldtimer kopen! Maar welke.. Optie 1 was weer een Pontiac Fiero. De auto waar ik in de jaren 90 jaar mee had rondgereden als dagelijkse auto, optie 2 was een ouwe Datsun 100a of FII of zo. Die auto's vond ik gewoon leuk vroeger toen ik nog een jong broekje was. Of een Lada! Waarom? Omdat je Lada's nog steeds op elke werelddeel tegenkomt als taxi, als vervoermiddel van de meloen oogst of met een complete zithoek op het imperiaal etc. Vaak met duct tape en tie-raps rijdend gehouden. Als ik nou zelf een Lada heb, dan is 't elke keer als ik er in rijd alsof ik op vakantie ben! En onderhoud e.d. moet zelf ook wel lukken dus, het is een Lada geworden.
Een gele station uit 1981 welke ik in 2013 uit Hongarije heb laten importeren door een autohandelaar in Dalfsen. Wat inmiddels vervangen is in de loop der jaren zijn de banden, waterpomp, koplampen, achterlicht glaasjes, remmen voor en achter, startmotor en wat kleine dingetjes. Groot onderhoud krijgt ie van een van de weinige echte lada dealers in Nederland. Van Zanten in Bussum. Ik heb 1 keer een serieuze olielekkage gehad (krukaskeerring voorkant motor) maar voor de rest nog geen serieuze problemen.
Verse APK en beurt gehad, en een nieuwe achterbump
- 37.000 km
De achterbumper was helaas niet meer de mooiste, want op aantal plekken was de roest door het chrome heen gekomen, maar een bumper opnieuw laten verchromen is een prijzig iets. Ik had al een keer een andere bumper bij een andere lada liefhebber gekocht maar die bleek helaas niet te passen.. Plan B! Mijn ouders hebben een bed and breakfast, en ze hebben zo nu en dan wel eens gasten uit de Oekraïne en Baltische staten enzo. Auto en meubel handelaren e.d.. En ik heb een van die gasten zo gek gekregen om een keurige roestvrije bumper uit de Oekraïne mee te nemen naar Nederland. Voor 30 euro keurige bumper thuisbezorgd! Welke ik afgelopen winter eronder geknutseld heb.. Verder heeft mijn Lada een beurt en nieuwe APK mogen ondergaan zonder bijzondere dingen (monteur zei dat het jaren geleden was dan hij contactpuntjes heeft moeten afstellen..) dus alles is wel en tevree met mijn sovjetbanaan.
Belastingvrij!
- 39.002 km
Een paar technische problemen sinds de laatste update. De benzinepomp was op een gegeven moment zo lek als een mandje om te beginnnen. Benzine werd vanuit de benzinepomp oa over het hete motorblok gesprenkeld wat gelukkig niet tot externe non-cilindrische verbranding heeft geleid, en een ritje afgelopen november kwam niet verder dan de oprit omdat de remvloeistof grotendeels via een lekke remcilinder voor het gele schip had verlaten. Enkel remmen op de achterwielen gaat best wel beroerd.. Maar beide problemen zijn gefixt. Als laatste heb ik pas een nieuw tankje voor de ruitensproeivloeistof geinstalleerd omdat de oude spontaan gebarsten was. Weekmakers in oud plastic probleem? In Augustus kreeg ik een keer een leuke blauwe brief. Dat mijn lada nu (voor de 2e keer...) belastingvrij is want 40 jaar oud nu! Jeuh! Scheelt weer 100 euro per jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.