Hyundai Ioniq 5 73kWh AWD Connect+ (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq 5 73kWh AWD Connect+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 8.672 km |
ervaringen na 1,5 maanden in bezit
- 4.900 km
Na veel reviews/ testen gelezen te hebben op internet heb ik besloten om een Ioniq5 te gaan leasen. De levertijd was nogal lang voor de uitvoering die ik graag wou, dus besloten om voor eentje te gaan die al in besteld was door de dealer. Al half oktober geleverd wat sneller was dan gedacht.
Overwegingen om te gaan voor een Ioniq5:
- Model vind ik super (weer eens wat anders..)
- Snel kunnen laden (800V techniek)
- Ruimte van binnen (+ verstelbare achterbank zit en rug gedeelte)
- Actieradius voldoende v mij
- Ervaringen elektrisch rijden door Hyundai/Kia wekt vertrouwen
Ook nog gekeken naar de Skoda, Audi Q4 en VW maar als ik die configureer zoals deze Hyundai was de leaseprijs zelfde of hoger maar dan had ik nog geen AWD (All Wheel Drive).
Afijn, Wat is het nu geworden:
- Ioniq5 in Connect + uitvoering
- 73KWH AWD
- Extra trekhaak (komt nog vanwege lange levertijd)
- Kleur: Cyber Gray
- Interieur: Zwart
Ondertussen heb ik er bijna 5000km mee gereden en hieronder mijn ervaringen en plussen en minnen.
Het is een bijzonder comfortabele auto. Je zit wat hoger wat fijn is, maar doordat de monitoren van je af staan, en er veel ruimte is voor je benen is het niet een hele "knusse" auto zoals sommige andere merken.
Comfort:
Er zitten 19"wielen onder en alles wordt glad gestreken terwijl hij toch behoorlijk de bocht kan door vliegen. Stabiliteit is top. Ook de stoelen zitten prima en bieden goede ondersteuning. Ik ben 1.78m lang en door de goede (elektr) stoel en stuurverstellingen worden mijn benen goed ondersteund en heb ik een fijne zitpositie. Zelfs mijn vrouw van 1.60m kan prima de auto besturen.
Verder is de geluidsisolatie dik voor elkaar. Door het vele glas (grote ramen) vind ik het overzicht erg goed voor dit formaat.
Bediening:
Bediening is prima met paar aandachtspunten. Het scherm direct voor je neus is top. Alles staat er op wat je nodig bent. Het scherm rechts kun je middels touchscreen en/of met de knoppen eronder bedienen. Wel gek dat er geen knop is voor de radio... die heb ik dan maar onder favorieten (knop met sterretje) geprogrammeerd. Navigatie is snel en nauwkeurig, al kun je b.v. niet (voor zover ik weet) instellen of je de snelste/kortste route wil hebben. Spraakbediening werkt wel okay (maar niet bij alle commando's). Het head-up display werkt prima ! en sommige mensen zweren erbij maar ik vind het teveel afleiden. Ik gebruik het nu alleen in een stad/plaats waar ik moet navigeren. Dan hoef ik mijn ogen niet van de weg te halen wat handig en veilig is.
De knoppen op het stuur doen wat ze moeten doen. Even wennen maar werkt goed. De rijhulpen doen het goed al vind ik dat de "lane keeping assist" (dat auto reactie in stuur geeft en piepje als je te dicht bij de witte lijn rechts, of lijntjes links komt) minder. Ik bedoel dan vooral met de functie aan waar de auto zelf het midden houdt en je het stuur (min of meer) kunt loslaten. De auto corrigeert dan continu een beetje wat nerveus/onrustig in het stuur aanvoelt. Ik gebruik dus voornamelijk ook alleen de signaleringsfunctie (trillen en piepje..).
De auto kan ook zelf inhalen op daarvoor geschikte rijbanen. Werkt wel maar wat traag en knipperlichten blijven lang knipperen nadat de actie is afgerond. Gebruik het in praktijk niet/nauwelijks.
De adaptieve cruise control (cruise control die zelf remt/versnelt indien nodig) werkt prima en gebruik ik dagelijks. Niet te traag maar ook zeker niet te snel. Goed instelbaar waarbij het afremmen soms wat bruusk gaat. Misschien in te stellen maar nog niet gevonden...
Instellen van versnellingen en allerhande andere zaken gaat echt prima en laat ik hier buiten beschouwing. Heeft Hyundai goed voor elkaar!
De achterklep is elektrisch, en wat echt wel handig is, is dat je kunt instellen dat de achterklep opengaat als je achter de auto staat na een paar seconden. Super bij boodschappen doen of als de hond mee gaat.
Oja, het instructieboekje is superdik maar foto's slechte kwaliteit en ook wordt niet alles even duidelijk beschreven.
Nadeel: tja, dan toch 2 dingen:
De achterruitenwisser die ontbreekt. Raam wordt gewoon vies dus zou een wisser toch een goed idee zijn Hyundai...
Tweede is het stuurwiel. Ik vind het wat dun en glad en voelt gewoon niet zo lekker aan en maakt wrijvingsgeluid. Hyundai moet hier even hun licht opsteken bij de Nissan Leaf (40KW). Dat vind ik een heel lekker stuur!
Prestaties:
Kan ik kort over zijn. Prima, en "als de brandweer" .
Maar ja het is ook de versie met meeste vermogen. Binnenkort winterbanden er onder. 4WD is overigens ook wel zo veilig als het winter is. Voor dagelijks rijden is de 2wd ook al met voldoende vermogen uitgerust en door de wat grotere actieradius ook prima optie.
Actieradius en laden:
Gemiddeld haal ik nu zo'n 19,5-20,5KW/100km. En dat met de kachel op "driver only" en rustig 105km/h 85km/h(langste stuk) over een traject van zo'n 100km.
Dat valt mij neen beetje tegen moet ik zeggen al hebben we het dan wel over NL weer met regen, wind en tussen 2-8 graden buiten. In de praktijk betekent dit nu een bereik van zo'n 350km.
Het laden. Als de accu's warm zijn is laden met >100KW mogelijk. Laatste tijd haal ik dit niet. Laden doet de auto tussen 40-100KWH (ook fastned e.d) bij deze temperaturen. Dan moet je even geduld hebben dus... Gelukkig kan ik laden op kantoor en binnenkort thuis maar ik had verwacht dat laden sneller zou gaan. Maar collega's met andere auto's hebben soortgelijk dus zou wel door koude weer komen (hopelijk).
De app om de auto voor te verwarmen e.d. werkt snel en probleemloos.
Zo voor nu heb ik mijn eerste bevindingen op papier gezet. Hopelijk hebben andere lezers hier wat aan als ze een keuze moeten maken. Er stonden nog geen Ioniq5 reviews op Autoweek vandaar deze bijdrage.
Binnenkort wel weer eens een update!
Comfortabel onderweg
- 8.672 km
In december ben ik bij de dealer geweest m.b.t. het niet snel-laden. Vaak kom ik maar tot max 100KW. Hier is de auto uitgelezen maar niets bijzonders kunnen vinden. Alles werkt zoals het hoort.
Het lijkt er op dat bij snel laden belangrijk is dat:
- Batterij percentage klein is (lager dan 20%)
- Batterij warm is geworden door b.v. 135 p/u te rijden voor langere tijd.
Van het rijden met 100km/h voor een paar uren wordt de batterij niet warm en al helemaal niet bij regenachtig weer en temperatuur van 5-10 gr.
Ik heb een paar keer geprobeerd te laden na langere tijd rijden en dan, zul je altijd zien, dat net die ene keer het Fastned 350KW laadstation defect was, en alleen de 50KW beschikbaar was, en een andere keer er stickers op zaten met "max 100KW"..... tja.
Gisteren bij Fastned 350KW geladen bij Nunspeet, waarbij bij alle 350KW aansluitingen op de kabel stond (max 175KW)... Maar ik haalde wel mooi 172KW dus dat ging toch behoorlijk vlot.
Toch mijn bevindingen gedeeld met Hyundai en daar kreeg ik vlot een reactie op:
"Het probleem met de laadsnelheid van uw IONIQ 5 is een batterijtemperatuur gerelateerd probleem. Dit betekent dat bij lagere temperaturen van de batterij de laadsnelheid helaas minder goed is dan bij hogere temperaturen.
Hyundai Motor Company, de fabrikant van Hyundai, is momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken voor een eventuele software update, waarbij de batterij wordt ”voorverwarmd” tot de ideale batterijtemperatuur. Doel is dat bij alle temperaturen de laadsnelheid op het meest ideale niveau zal zijn. Dit probleem doet zich niet alleen voor in Nederland, het heeft dus de aandacht van de fabrikant.
De ontwikkeling van een eventuele oplossing gaat zeer waarschijnlijk wel meer tijd in beslag nemen, een concrete datum is helaas dus niet te noemen. Over de eventuele oplossing houden wij onze dealerorganisatie op de hoogte. Zodra de oplossing er is, zullen wij de Hyundai-dealers informeren. Uw dealer zal u dan berichten.
Wij vertrouwen erop u hiermee te hebben geïnformeerd."
Dus hopelijk komt er een softwarematige knop om de batterijverwarming aan te zetten, of dat de batterij-verwarming zelf wordt geregeld bij het invoeren van een snel laadstation zoals Tesla dat ook doet. Hoe dan ook "er wordt aan gewerkt" en dat is goed nieuws ! Ook goed nieuws is dat eind Jan mijn eigen laadpaal komt... Ben ik niet meer afhankelijk van laden op het werk of bij snel laders,
Voor de rest zeer content met de auto. Fijne comfortabele auto met goede stoelen en grote mate van rust aan boord dankzij de 4 geïsoleerd zijramen. Als het trouwens koud is en ik doe de stoelverwarming aan duurt het wel even voordat ze warm worden. Bij sommige auto's gaat dit vlotter. Stuurverwarming gaat een stuk sneller.
Onlangs winterbanden er onder laten zetten (Michelin) maar maken wel iets meer geluid, en verbruik ook toegenomen met zo'n 1,5-2KW/100km.
Door zijn bouw en gewicht is de auto sowieso niet de meest zuinige en ondanks dat ik laatst (zomerbanden) een zuinigheidsrecord heb gehaald met 17,8 KW/100 km (vind ik netjes) met droog weer en zo'n 8 graden over 102km, is het verbruik toch zo'n 20,5KW/100km gemiddeld.
Gisteren op de snelweg (5 gr celcius) met 120-130km ik nu met de winterbanden op zo'n 27-29 KW/100km uit over een langere afstand,
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq 5
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 5 Lounge 77.4 kWh Automaat
- 2024
- 17.436 km

Hyundai Ioniq 5 73 kWh 217pk RWD Lounge | Afneembare Trekhaak (1600KG) | 360° Camera | Adaptive Cruise Control | Navigatie |
- 2022
- 60.968 km

Hyundai Ioniq 5 Lounge 77.4 kWh Automaat / 3 Fase / Panoramadak / Cruise Control Adaptief / Lederen Bekleding / HUD
- 2024
- 17.436 km