Honda Legend 3.2i V6 (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legend 3.2i V6 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 230.000 km |
KM-stand laatst | 233.000 km |
Honda Legend
- 230.500 km
In november 2009 heb ik deze Honda Legend aangeschaft. Bouwjaar is 1994, 15 jaar en met 230.000 best veel km. Ik heb al diverse Honda's gereden. Mijn laatste auto was een Honda FR-V, superhandig voor het gezin. Nu wilde ik een Legend rijden en het model '94 vind ik het mooist dus daar ging ik naar op zoek.
Deze Legend ziet er uiterlijk nog netjes uit en ook het interieur is nog in goede staat. De leren bekleding is onbeschadigd.
De eerste rij ervaringen zijn goed. De auto nodigt niet uit tot hard rijden. De auto stuurt heel direct en de wegligging is goed, zeker voor het gewicht van de auto (1.550 kg.) Druk je het gaspendaal in dan merk je hoeveel vermogen de auto in zich heeft. Ook dan gaat het automatisch schakelen heel beheerst. Je voelt je erg zeker achter het stuur.
Technisch is deze auto nog een vraagteken. De aankoop is een beetje een gok. Er is geen complete onderhoudshistorie. Vanwege de aanschafprijs durfde ik meer risico te nemen. Binnenkort neemt mijn dealer hem goed onder handen en weet ik meer.
Ook het verbruik moet ik nog onderzoeken. Ik ga uit van 1 op 10 als je een beetje normaal rijdt, maar of ie dat haalt..
Kosten: wegenbelasting 71/maand, verzekering 18/maand, benzine 1:10, onderhoud nog bezien
Afschrijving verwacht ik nauwelijks.
Zodra meer bekend is wordt deze review aangevuld.
update
- 233.000 km
Ervaringen na 5 weken sturen:
* deze auto is gebouwd voor de snelweg, dan komt hij het best tot zijn recht. Tussen de 120 en 150 km is het uiterst comfortabel cruisen. Voor zijn leeftijd is de auto erg stil, ook bij hogere snelheden.
* auto is voorzien van alle mogelijke opties maar belangrijker nog: alles werkt ook nog na 15 jaar. Heel mooi, echt Honda.
* binnen de bebouwde kom (waar ik de auto toch het meest gebruik) moet er wat harder gewerkt worden mede door het gewicht van de auto.
* Verbruik: dit is geen Prius. Voor 1 op 8 moet je nog je best doen, 1 op 5 is geen probleem als je je uit wilt leven. Ik heb een 5 ltr. jerrycan als back up achterin gegooid.
Kosten
* deze auto is roestgevoelig op de achter-wielkasten en dorpels. Ik heb 750 geinvesteerd voor herstel en om dit in eder geval stop te zetten.
* techniek: mijn Honda dealer zag dit exemplaar voor het eerst en kwam nogal wat tegen, dit heeft alles te maken met de leeftijd en de kilometers: remblokken versleten, een nieuwe remklauw is nodig, stuurstangen hebben teveel speling, uitlaatdemper is lek.
* onderdelen zijn niet makkelijk verkrijgbaar en duur. De eerste APK kost tussen 1.500 en 2.000. Hiermee is e.e.a. wel meteen goed opgelost (geen halve maatregelen).
Al met al een fantastische auto die subliem rijdt en die je zelden ziet. Als je zo'n auto koopt moet je wel een (Honda)liefhebber zijn en rekenen op een stevig kostenpatroon. Wil je dit niet: geen Legend kopen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Honda Legend 3.2i V6 (1994)

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties
