Honda Legend 3.2i V6 (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Legend 3.2i V6 |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 98.000 km |
KM-stand laatst | 214.000 km |
ERVARINGEN
- 214.000 km
Na vele maanden speurwerk heb ik ’m dan eindelijk. De Honda Legend 3.2 V6. Naar mijn mening toch de mooiste Legend van alle series (smaken verschillen natuurlijk). Deze auto (met nog geen 100.000 km op de teller) ziet er nog als nieuw uit, zelfs de lederen bekleding heeft geen krasje!
Vrijdag 31 maart 2006:
Het is weer tijd voor een update. Ik heb de Legend nu 1,5 jaar in bezit en de kilometer stand staat nu op 139.000 km.
Op één enkel probleemp na (zie hieronder) is en blijft de Legend een fijne, comfortabele en sportieve auto. Ik rij over het algemeen lange ritten en de stoelen bieden goede zitcomfort.
Ik heb er (nog) geen onkosten aan gehad (behalve de beurten en nieuwe banden).
Donderdag 11 januari 2007:
Ben nu al wat kilometers verder en ik doe deze auto zeker nog niet weg (!!). Het wordt ééntonig maar mijn Legend is nog steeds perfect (ondanks dat deze auto 14 jaar oud is).
Ik heb er een nieuwe geluidsinstallatie ingebouwd (Alpine cd/mp3/radio installatie en Plok luidsprekers (6x)) want over de standaard geluidsinstallatie was ik niet erg te spreken.
Ik moet wel even opmerken dat sinds ik niet bij de ’witte’ pomp tank ik geen problemen meer heb dat de inspuiting verstopt raakt, dus mijn conclusie is dat er toch wel degelijk verschil zit in benzine kwaliteit. Ook rijdt hij nu iets zuiniger (ik hou dat altijd bij). Bij de ’witte’ pomp zat het gemiddelde op 1:8 en nu zit ik gemiddeld op 1:9 (zuinigste ooit was 1:10,5).
Maandag 2 juli 2007:
De laatste update is alweer 6 maanden geleden dus tijd voor een update.
Sinds 3 weken heb ik nieuwe velgen + banden laten monteren op mijn Legend. Het zijn 18’ velgen met bandenmaat: 225 x 45 x 18 (zie foto). De originele 15’ velgen zijn naar mijn mening te klein voor zo’n grote auto, en aangezien ik toch nieuwe banden moest monteren gelijk maar even aanpakken met nieuwe grotere velgen. Door de grote van de velgen ’voel’ ik het wegdek wel wat meer maar stuurt beduidend strakker. Comfort dus 1 sterretje minder gegeven...
Maandag 27 oktober 2008:
Nou we zijn alweer een dik jaar verder en heb de Honda Legend nog steeds. Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen deze bijzondere auto te verkopen...
Het trillen in de 18\" velgen is onderhand opgelost, ik heb de bijgeleverde banden (merk hemelvaart) vervangen door michelin banden (215.18.R45) en helemaal trillingsvrij (mooi kan er weer een sterretje bij bij comfort ;-) ).
Voor de rest nog zeer tevreden over deze Honda Legend en doe \'m voorlopig ook niet weg...
PROBLEMEN
- 214.000 km
Bij het kopen van deze auto wist ik dat er 4 nieuwe banden op moesten en dat het ABS lampje brandde. Na navraag bij de Honda dealer kwam het wel eens voor bij deze type Legend dat de ABS sensoren wel eens kapot willen gaan, of dat deze schoongemaakt moeten worden. Dit zou hooguit 150,= euro gaan kosten. Helaas voor mij bleek dit achteraf niet zo te zijn, de ABS pomp was stuk (kosten 1800,= euro exc. montage). Duur grapje dus... Na wat telefoontjes bij de sloperij heb ik een ABS pomp gevonden voor 150,- euro. Ik heb zelf de ABS pomp vervangen en doet perfect!
Een ander probleem (als je van een probleem mag spreken) was dat de zender in de sleutel om de Centrale vergrendeling en alarm het niet deed. Tja, even de batterijtjes vervangen en klaar. Helaas was dit niet mogelijk omdat de sleutel helemaal dicht was. Ik heb deze met een mesje opengesneden en wat bleek? Er zaten oplaadbare batterijtjes in (werd opgeladen in het contactslot). Ik heb twee nieuwe batterijtjes erin gesoldeerd (kosten: 10,= euro) en hij doet het weer! De Honda dealer kende trouwens dit type sleutel niet...
Vrijdag 31 maart 2006:
In november 2005 trilde de auto gigantisch bij stationair lopen. Na controle bij de dealer bleek er één cilinder niet te werken, de inspuiting was verstopt. Volgens de dealer (Honda dealer in Almelo) kwam dit doordat ik tank bij ’Tango’, de benzine zou niet schoon zijn (?). Ik tank sindsdien bij Shell of BP en tot nu toe loopt ie nog als een zonnetje.
Donderdag 11 januari 2007:
De aircopulley was versleten (maakte een schurend geluid). Deze heb ik zelf vervangen. Kosten € 150,=.
Maandag 2 juli 2007:
na de gebruikelijke onderhoud is er geen enkel probleem opgetreden (hoezo betrouwbaar!).
Maandag 27 oktober 2008:
Bij deze 15 jaar oude auto begint de blanke lak op de motorkap wat beschadigingen te krijgen (steenslag e.d.) en ben mijn Honda embleem aan de voorkant kwijt :(.
De distributieriem is vervangen bij 200.000 km. De waterpomp begon te lekken en heb deze meteen laten vervangen door een nieuwe (inclusief alle V-snaren). Bij het remmen in bochten hoorde ik gekraak bij de remcilinders, het bleek een kwestie van smeren (opnieuw invetten) te zijn. De airco is bijgevuld want deze werd niet koud genoeg. En voor de rest doet alles nog uitstekend, nog geen rammeltje te horen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Honda Legend 3.2i V6 (1994)

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer

In deze gevallen moet je caravan een groene kaart hebben

Smart ForTwo Electric Drive - 2014 - 141.220 km - Accudegradatietest
