Ford Orion 1.3 L (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Orion 1.3 L |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 102.000 km |
de orion mk1
- 82.000 km
Onderweg naar mijn werk met het openbaar vervoer omdat mijn toenmalige ford escort sedan na een klapband kapot stond was ik een beetje aan het msnen. Opeens zie ik in de naam van een van mijn mede-fordliefhebbers staan dat hij een orion mk1 te koop had.
Gelijk aan hem gevraagd hoe of wat.
Bleek hij een orion mk1 gekocht had om deze te redden van de sloop. En aangezien ik nog steeds spijt had van de verkoop van mijn orion mk2 was de koop binnen 5 minuten rond.
'S avonds kreeg ik de foto's van de orion via de mail want ik had hem eigenlijk ongezien gelijk gekocht en wat een schitterende auto.
Oké je moet wel een liefhebber zijn van dit model want de meeste mensen vinden hem oerlelijk.
Afgesproken dat ik de auto eind mei zou ophalen in België zodat ik de tijd had om een ambulance te regelen en een goede auto om de ambulance te treken.
Dus zondagochtend 31 Mei samen met een vriend aan de rit begonnen.
Uiteindelijk liep deze door omstandigheden uit tot een reis van ruim 24 uur die ons via Belgïe, Tilburg, Delft, Rotterdam, Amsterdam weer bij Utrecht bracht maar dat is een ander verhaal.
Maar de orion stond daar in Belgë op me te wachten, compleet met de originele onderhoudsboekjes tot 2006 waaruit bleek dat de eerste eigenaar soms maar 300 km per jaar reed.
De eerst eigenaar heeft hem in zijn bezit gehad tot 2006, daarna is de orion verkocht aan iemand die hem in 2008 verkocht heeft of binnen gezet heeft (daar is wat onduidelijkheid over) Vanaf dat moment is er ook helemaal geen onderhoudshistorie meer behalve een keuringsrapport van 2008. En in 2010 dus gekocht door die Belgische vriend van me om hem van de sloop te behoeden.
De orion had wat gebreken dus eerst maar eens naar de garage gebracht om hem na te kijken voor de APK zodat ik alle tijd had om hem in orde te maken zonder dat ik hem moest schorsen of iets dergelijks. Toen kwam er een redelijk lijstje naar voren.
*wiellager rechtsachter moest vervangen worden
*4 nieuwe banden
*remleidingen linksvoor moesten vervangen worden
*einddemper moest vervangen worden
*de linkerachterdeur kon niet helemaal open omdat de strip die daarop zit iets krom was en bij het openen van de deur tegen het voorportier komt.
*achterklep kon niet vergrendelen want het slot was daar uitgehaald omdat er een deuk in zat waardoor het binnenwerk van het slot niet meer in de klep paste.
Dus ik had een leuk lijstje om mee te beginnen.
*wiellager was snel vervangen
*4 andere stalen velgen met goede banden geregeld
*remleidingen moesten alleen iets opgeschuurd worden wegens oppervlakkige roest
*achterdemper vervangen voor een nieuwe
En toen begon de zoektocht naar een goede achterklep en dat viel vies tegen. Ik kon nergens aan een achterklep voor een mk1 komen dus mijn zoektocht maar uitgebreid naar een mk2 achterklep. Deze uiteindelijk na een zoektocht van 3 maanden gevonden en gemonteerd.
Door omstandigheden kwam ik er helaas niet aan toe om de orion naar de RDW te brengen dus dit kon helaas pas begin Oktober.
Kenteken was zo geregeld alleen omdat de claxon niet werkte kon hij niet gelijk APK gekeurd worden. terug in de staling was dat probleem met remreiniger en een hamer binnen 5 minuten opgelost.
Na een paar dagen de papieren binnen dus platen laten maken en gelijk dus een afspraak gemaakt bij de garage voor de APK.
Het geluk duurder helaas niet lang want dezelfde avond begon te orion opeens te stotteren en viel uit. En ik kreeg hem niet meer aan de praat. Afspraak afgezegd en Orion terug naar de stalling om te kijken wat het probleem is. Nu is het een bekende kwaal dat de brandstofpomp regelmatig kapot gaat bij de escort mk3 en orion mk1 dus op zoek naar een brandstofpomp. Vrij snel een nieuwe pomp gevonden en gemonteerd, testritje maken en een nieuwe afspraak bij de garage gemaakt. Maar het probleem bleek helaas niet opgelost te zijn dus afspraak weer afgezegd. Ale contactpunten nagekeken en schoongemaakt om een massaprobleem uit te sluiten. Weer een testrit maken en de orion liep goed dus weer een nieuwe afspraak gemaakt.
24/11/2010
Op de dag van de APK-keuring de orion zonder problemen naar de garage gereden en in de garage zouden ze de strip even van de deur boren (binnenpaneel was al verwijderd in de stalling) en dan was de orion klaar voor de APK. 'S middags telefoon dat ze geen co-meting konden doen want de orion wilde niet stationair blijven lopen. Dus geen APK maar ze zouden het de dag er op nog een keer proberen. Halverwege de ochtend telefoon dat ze het toch neit aandurfde ivm een eventuele steekproef. Dus orion opgehaald en die liep weer als een trein en bleef ook stationair draaien dus ik met me eigenwijze kop maar naar een andere garage gereden en om een co-meting gevraagd. Dat was geen probleem en de orion weg gelijk gemeten en had een co van 4,9 dus niet slecht aangezien ik 4,5 mag hebben, maar na een paar draaien een het stelschroefje een co van onder de 0,5 dus gelijk maar gevraagd of zij de auto na wilde kijken en wilde afmelden. Dwat was geen probleem.
Aan het eind van de middag telefoon dat de orion op het moment dat ze hem van de brug af wilde rijden niet meer wilde starten dus weer geen apk. Uitgelegd dat het waarschijnlijk aan de ontsteking lag en dat hij met koude motor wel goed start en blijft lopen. Oké, geen probleem. In de ochtend van de volgende dag telefoon dat ik de orion kon ophalen met verse APK.
Enige aanmerking was de remmen maar die stonden toch al in de planning.
Nu staat de orion voor de deur te wachten op een andere ontsteking en dan is het probleem hopelijk opgelost.
De motor word ook nog omgebouwd van VV-carburateur naar Weber en dan moet als het goed alles opgelost zijn.
Maar we geven niet op.
Inmiddels is de orion voorzien van een Ghia grill en liggen er 2 originele radio's en 4 originele spatlappen te wachten op montage.
Het idee is om de orion zo origineel mogelijk te houden.
Uitleg van mijn waardering:
Comfort: is niet te vergelijk met auto's van nu maar voldoende.
Prestaties: het is een 1.3 dus je kan er niet teveel van verwachten.
Betrouwbaarheid: Tja dat zjin we aan het verbeteren
Gebruikskosten: hij is belastingvrij en verzekering is niet duur dus die vallen mee.
Update 2/3/2010
Inmiddels is het ontstekingsprobleem opgelost en zijn de eerste kilometers gemaakt.
wat me vooral opvalt is dat de orion in het begin slecht schakeld maar zodra de temperatuur iets hoger is schakeld de orion leker soepel.
Er staat een nieuwe linkerachterdeur klaar om te laten spuiten en dan zal de voorzien worden van een rechte beter deurstripals vervanging voor de licht gedeukte linkerachterdeur.
de zoektocht naar een originele achterklep gaat ondertussen door maar de mk2 achterklep zal wel in kleur van de orion gezet worden.
update
- 93.000 km
Inmiddels deze orion al meer dan 2 jaar in mijn bezit en still going strong.
Geen enkele problemen gehad tot nu toe op een lege accu na.
Altijd starten en lopen
Zo tevreden met de orion dat ik er inmiddels 3 in mijn bezit heb.
- 97.000 km
Inmiddels de auto al 4 jaar in bezit en is deze weer glansrijk door de APK gekomen na het vervangen van 1 remcilinder.
Zoals verwacht nog geen 20.000 km in 4 jaar gereden dus al die azijnpissers met de opmerking dat deze milieuvervuilend is kunnen me rug op.
Auto rijd nog prima en heeft me nog nooit laten staan.
helaas wegens gezinsuitbreiding staat hij wel te koop maar als het niet lukt zet ik hem lekker droog in de stalling
Afscheid
- 102.000 km
Deze Ford Orion in December 2015 naar een kameraad gegaan.
Helaas heeft hij er niet lang van kunnen genieten en is de orion in 2016 bij een grote brand in de stalling verloren gegaan.
http://www.hartvannederland.nl/algemeen/2016/caravanstalling-nieuwerkerk-vlammen-op/
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Ford Explorer: bekende naam, helemaal nieuw

Volkswagen-CEO: ‘band met Ford wordt groter’

Ford Bronco: met 335 pk sterke V6 naar Nederland

Stationwagon razend populair als leaseauto in Duitsland

Eind voor Ford Galaxy en S-Max, eind voor 1.100 banen
