Ford Galaxy 2.0 TDCi Ghia (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galaxy 2.0 TDCi Ghia |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na ruim 11 maanden Ford Galaxy (2.0 TDCI) gereden te hebben, een update.De auto zakelijk gekocht in november 2006 bij Ford Schurer-Kamphuis in Almere. Geen ervaring met Ford en met deze garage. Prima aflevering begin januari 2007.
De Galaxy heeft de volgende extra’s: ESP, Metallic lak, donkere ramen achter, en parkeersensoren in voor- en achterbumper. De auto wordt voor veel lange reizen en fors(>150 KM) woon- werkverkeer gebruikt. In de praktijk blijkt dit een heel fijne reisauto te zijn. Ook bij hogere snelheden is de auto erg stil, heeft een prettige wegligging en geeft niet het gevoel met een bestelauto onderweg te zijn.
Doordat het meeste gebruik op autosnelwegen plaats vindt ligt het gebruik vrij gunstig rond de 1:15. De Galaxy heeft de volgende pluspunten: zeer goede afwerking van de auto, d.w.z. na 50.000 km nog steeds geen rammeltjes of kraakjes in het interieur, een erg prettig en duidelijk dashboard. Goed en snel afleesbare meters en een duidelijke boardcomputer. De cruisecontrol is simpel te bedienen vanaf het stuur. Schakelen doet de Galaxy erg licht en trefzeker. De stoelen (in deze auto met stoffen bekleding) zijn geven veel steun, zijn comfortabel en groot.
In de praktijk blijkt dat de in de vloer wegklapbare stoelen op de 2e en 3e rij echt fantastisch zijn. Geen getil meer en toch altijd de mogelijkheid om snel meer ruimte te maken.
Bij 20.000 km een eerste kleine beurt en controle van het verwarmingsysteem. De airconditioning werd onder garantie bijgevuld en werkt daarna prima. Kosten van deze beurt: ca. 240 Euro.
Het verwarmingsysteem van deze Ford is op zich goed, mits de automatische temperatuurinstelling op of boven de 23C wordt ingesteld. Daaronder blijft het gewoon ’fris’ in deze Ford.
Tussen de 20.000 en de 50.000 km vallen de volgende dingen op: dit is echt een goede reis- en zakenauto. Top vergeleken met de Renault Espace4! Rijdend vallen het prima overzicht, de niet te hoge zit, het exacte schakelen en de goede remmen positief op. De wegligging is gewoon erg goed en een visitekaartje van Ford. Prima onderstel, prima ’grip’ en uitstekende wegligging. Hoezo ’fullsize M.P.V.’?
De Galaxy is zuinig op de lange afstand (komt hier veel voor) en haalt dan rond de 1:15/1:16. Het record was 1:18,4 op departementale wegen in een warm Frankrijk. De flinke afmetingen van de auto vallen in het dagelijks gebruik niet op. Anders wordt dat in krappe parkeergarages. Dan is de Galaxy opeens echt breed en lang. De draaicirkel blijkt dan echt groot.Dit is echter een heel klein minpuntje.
PROBLEMEN
Het verwarmingsysteem van deze Galaxy heeft wat moeite om de auto bij 22C/23C lekker warm te maken. In de praktijk blijkt de instelling 23C in het systeem genoeg om het aangenaam warm te hebben in de auto. Het aircosysteem koelde ook maar erg matig. Dit is opgelost door de dealer bij de 20.000 km beurt.
In october 2007 is een 40.000 km beurt uitgevoerd. Daarbij bleek dat de beide parkeersensoren in de grille aan de voorzijde van de auto dermate zijn geoxcideerd dat ze niet meer correct de afstand tot een object aangeven. Onder garantie wordt dit door Ford vervangen. Verder problemen: niets, absoluut niets ondanks zeer intensief gebruik. Indruk na 11 maanden: op zoek naar een grote ruimteauto? Maak een proefrit in een Galaxy. De diesel is echt top! Ter informatie: de 40.000 km beurt kostte: 475 Euro. Tot slot: na 51.000 km kan ik eerlijk stellen dat deze Ford een fantastische reis M.P.V. blijkt te zijn. In mijn ogen is deze auto flink ondergewaardeerd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.