Ford Galaxy 2.0 TDCi 140pk Ghia (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Galaxy 2.0 TDCi 140pk Ghia |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 11.500 km |
KM-stand laatst | 58.000 km |
Positieve en negatieve ervaringen
- 58.000 km
Uitzoeken en aanschaffen: -- Import --
Door gezinsuitbreiding ontstond de noodzaak naar een grotere auto. Gezien de positieve ervaringen die ik met Ford had, lag een stap naar een grotere Ford voor de hand. Tijdens mijn zoektocht naar een MPV waren de modellen S-Max en Galaxy favouriet. Een tweede plaats werd gevuld door de Renault Espace. Die viel echter al snel af vanwege zijn hoge brandstof verbuik. De Galaxy leek alles te bieden wat ik me maar zou kunnen wensen, maar in Nederland kon ik er geen vinden die ESP had voor een (voor mij nog) betaalbare prijs. Ik ben uitgeweken naar Duitsland en trof Kroymans in Dusseldorf. Een afspraak gemaakt voor een testrit van een model dat ik op internet gezien had, maar op moment supreme, bleek mijn contactpersoon niet aanwezig te zijn. Kroymans? Wat flik je me nu dacht ik. Het was echter geen probleem want de andere verkopers waren net zo behulpzaam. Ik mocht mee naar de opstelde 2e hands Galaxy's en wist niet wat ik mee maakte. Welke had u willen rijden... en kreeg toen de keuze uit zo'n 10 Galaxy's. (allemaal met ongeveer 9000km, 11000km en 18000km op de teller. Dan kon ik de kleur kiezen; Zwart, Zilver, Royal Gray, Goud...) zeg het maar...
Het leek wel of ik gloednieuwe aan het uitzoeken was. Een ding hadden ze gemeen, ze waren allemaal net 1 jaar oud.
Met wat hulp van "import auto's" uit Roosendaal is uiteindelijk een Galaxy gekocht en door mezelf ingevoerd. En dat scheelde me met een vergelijkbaar model in Nederland al gauw 5000-7000 Euro!
De NL nieuwwaarde van het geimporteerde voertuig zou volgens de Douane +/- 50.000,-- zijn.
Totale plaatje werd nu zo'n 36.000 Euro incl. BMP, kenteken registratie, import begeleiding etc voor de Galaxy met 11.500km.
Ok, tot zover so good en alles gewoon zoals ik wenste.
Stand: 20.000 km
De eerste winter in.
Een groot aantal verwarmingsdraden in de voorruit deden het niet.
Was garantie, en is door Ford perfect gerepareerd. (Ford Best!)
Er werd een nieuwe voorruit geplaatst.
Tevens de eerste beurt gehad waarbij ook op terugroep acties werd gecontroleerd. De fluitende pomp van de stuurbekrachtiging is dor een software upgrade nu anders gaan reageren. asl je in de file rijdt dan hoor je telekens wanneer je een klein stukje voorruit rijdt dat de pomp weer aanschiet. (eerste bleef is aan)
Ik moet toegeven dat het irritate fluitoontje, minder irritant geworden is, maar bij file rijden juist irritanter is geworden.
Ook de autoradio kreeg een upgrade, mijn telefoon wilde vroeger vaak niet verbinden via bluetooth. Na de upgrade heb ik er zelden of nooit meer last van gehad en functioneert het naar behoren.
De lak van de parkeersensoren begon op de borrelen waardoor er valse en incorrecte signalen kwamen.
Ik heb op advies van Ford Best alle lak eraf gehaald en met de lakstift nieuwe lak erop geplaatst. Nu werken de sensoren weer goed.
Stand 20.060 km De winterse omstandigheden hadden ervoor gezorgd dat er heel wat losse steentjes op de weg lagen. En een van die steentjes trof mijn voorruit. Een flinke ster (2,8cm) in de voorruit. Tja.. dat is geen garantie meer, dus maar naar autotaalglas.
Netjes gerepareerd, echter na een week of 4 werd de ster weer duidelijk zichtbaar, recht in mijn gezichtsveld.
Dat was lastig en uiteindelijk is, zo'n 2 maanden later, er een nieuwe ruit geplaatst door autotaalglas. En toen begon de ellende.
Mijn raam sierlijsten lieten tijdens het auto rijdenlos.
Deze werden opnieuw vervangen door Autotaalglass Eindhoven-Noord, maar nog steeds (tot op de dag van vandaag, zitten die niet goed.)
Ford meldde me later dat ook de stukken waar de lijst in vast zit hand moeten worden vervangen. Dat is niet gebeurt bij Autotaal glas.
Verder werd zomaar even mijn dashboard ontzet door Autotaalglass, maar zij beweren dat zij dat niet gedaan hebben. "kl-joos"
Zeer ontevreden ben ik en ben na diverse bezoeken waarbij telkens kleine dingen hersteld moesten worden op een gegeven moment niet meer terug gegaan, er kwamen alleen maar gebreken bij. "Wij lossen het wel op"... autotaalglas, blijf er maar vanaf is mijn stelling.
Stand 40.000 km
Tijdens het autorijden en schakelen sneed ik me in mijn vinger aan de versnellingspook. De auto is inmiddels 2,5 jaar oud. De zilveren rand van de pook, was al eerder aan het loslaten, maar ik dacht dat als het een probleem zou worden dat ik het wel aan Ford meld. Nu had ik me gesneden en had besloten dit bij de volgende beurt te claimen als garantie,ik had immers 3 jaar garantie op de auto. Tijd zat dus dacht ik.
In de bakkende zomer ontdekte ik ook plots een hele hoop water bij de voeten van de bijrijder. Het was muf water en dit bleek, na een internet zoektocht, uit de airco te komen. Het bleek een bekent probleem te zijn bij Ford. Maar mijn eigen dealer zat zo vol door het faillisement van Ford Eindhoven dat ik ben uitgeweken naar Ford Tigchelaar in Breda. 4 weken na het probleem geconstateerd werd kon ik terecht; ik moest de airo maar niet meer gebruiken en alvast het water beginnen te doppen met handdoeken. 2 wasmachines vol!
De airco had een verkeerde pakking die hard werd en begon te lekken. En natuurlijk houdt Ford zijn mond dan. Dat probleem hadden ze toch kunnen voorkomen bij de beurten door dit preventief aan te pakken...?
Dankzij dat probleem moest er van alles los en werd mijn dashboard ook weer netjes terug geplaatst. Super!
Ook de scherpe randen aan de pook werden erkent, het onderdeel was echter niet op voorraad, waardoor ik terug moest komen.
Ik had vlak voor ik 'm terug binnen zou brengen nog een andere vraag, en toen men begreep dat de auto 2,5 jr ipv 1,5jr zoals het kenteken aangeeft, werd plots het garantieonderdeel "pook" teruggetrokken. Dat moest ik zelf maar betalen. Het was plots geen issue meer.
Dat ik me had gesneden, ah ja, een incident...
Ook Ford Nederland wil niet tegemoet komen...
Ik werd verschillende keren door Ford Tigelaar gemaand dat ik binnen moest komen terwijl ik de afspraak lang had gecanceld. Een nijdige secretaresse belde me later ook nog eens op.
En dan krijg je een tevredenheidsonderzoek
"Wij zijn pas tevreden als u 100% tevreden bent... "
Daar moet ik dan toch echt even om lachen;
Hebben meer mensen last van loskomende zilveren randen op de pook die scherp aanvoelen?
Volgens mij is dit een veiligheidsissue, men dient zich tijdens het autorijden simpleweg niet te snijden aan deze onderdelen.
Huidige stand 68.000km
Wat auto betreft, de pook is nog steeds scherp en ik heb het stukeje waar ik me aan heb gesneden eraf gehaald.
Verder ben ik prima tevreden over de auto. ("De auto"!)
Niet over Ford Nederland.
Positieve punten:
Er is ruimte genoeg voor mijn 4 kinderen (1,4,7, en 9 jaar)
Er is rust in de auto, hij is stil en relatief zuinig.
(ik verbruik gemiddeld 6,5 l/100km, precies zoals de specificatie opgeeft.)
De spraaksturing en de bluetooth koppeling met mijn mobile telefoon is ideaal, welliswaar moet ik alles in het Duits doen(kost 900,-- als ik dat in NL wil hebben meldde de dealer me), maar dat is geen direct probleem voor mij en mijn vrouw. De spraak herkenning is werkelijk erg goed. Alles kun je aan de auto vragen. Telefoondataboek namen, telefoonnummers, radiostations, verwarming, airco etc. Alles 100% handsfree en 1 knop om de spraakmodule te starten en te stoppen.
Dat 100% handfree komt de veiligheid ten goede. Super!!!
Parkeersensoren voor en achter zijn geen overbodige luxe, vaak bepakt met een volle auto is het achter lastig inschatten zonder sensoren. Rijd je lanzaam achteruit op een oprit met planten, dan piept alles erg zenuwachtig waardoor je toch echt ook weer goed op zicht moet gaan rijden.
Ook over de wegligging van de auto ben ik alleen maar lofwaardig. Bochten werk gaat soepel en strak, geen overdreven overhellen etc. een absoluut pluspunten tov de Renault Espace waarbij ik toch grelgeld het gevoel kreeg dat bij eenrechtse bocht alles op het rechtse voorviel ging hangen met enige slip (was niet zo, maar voelde zo). Andere pluspunten die ik bij de Galacy heb ervaren tov de Espace is de o.a. zithoudig en de bediening van alle knoppen. Dat is veel beter geplaatst bij de Galaxy. Bij de de Espace had ik af en toe het idee dat je de riem moest los maken om bijv. alleen al de radio te kunnen bedienen of ander instrumenten.
Qua prestaties mag de Galaxy er ook zijn. Hoewel de auto 1750 kg weegt sprint ie toch maar even in een kleine 10 seconden naar de honderd. En ook daarna is de fut er echt niet uit.
Onderin zit niet altijd het gewenste vermogen, in de stad wil de Galaxy zich nog wel eens gedragen als een diesel zonder turbo.
Buiten de versnelligspook die afbladderd en een onbereidwilige Ford Nederland ben ik alleen maar vol lof. Jammer eigenlijk want hij had van mij een hele hoge score gehad als Ford dat kleine beetje extra had gedaan, maar je blijft helaas wel afhankelijk van een stugge organisatie, ondanks het feit dat het een mooie, practische en handzame auto is.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Ford Galaxy 2.0-16V Titanium Limited NAVIGATIE-AIRCO/ECC-7PERSOONS-PANORAMADAK-CRUISE CONTROL-TREKHAAK-LMV
- 2010
- 202.471 km

Ford Galaxy 2.3 16V automaat 160pk Ghia 7-persoons *trekhaak, navi, leder*
- 2007
- 212.213 km

Ford Galaxy 2.0 SCTi Titanium Leer alcantara / Navigatie / Pano dak / Automaat
- 2010
- 106.630 km