Ford Galaxy 2.0 TDCi Ghia (2006)
Beslist géén busje
Qua design volgt de nieuwe Galaxy de huidige ontwerptrend van Ford. De geprononceerde, scherpe hoeken komen terug in de koplampen, de grille, de mistlampen, de voorste en achterste zijruit en de achterlichten. Het moet gezegd: hij heeft een dynamische uitstraling.
Wat ook opvalt is dat de Galaxy minder hoog is dan andere MPV's in dit segment. Dat hij lager is, zien we terug in de bagageruimte, die met een inhoud van 2.325 liter niet overbemeten is. Dat heeft trouwens ook te maken met het feit dat de vijf achterzetels niet verwijderd kunnen worden. Dat scheelt een hoop gesleep, maar ook ruimte.
Zuinig
Aan ruimte voor de passagiers is in elk geval geen gebrek. Met een lengte van 4,82 meter en een wielbasis van 2,85 meter vinden maximaal zeven personen een plekje aan boord. Zoals gebruikelijk biedt de laatste zitrij geen riante zit aan individuen met een lichaamslengte van twee meter, maar voor een gemiddelde volwassene is het er goed uit te houden. Alle zitplaatsen zijn individueel verstelbaar, zowel de zitting als de rugleuning. Meer laadruimte kun je eenvoudig creëren door één of meer stoelen neer te klappen. Met alle stoelen plat ontstaat een laadvloer met een lengte van iets meer dan twee meter.
Het motorenaanbod daarentegen is vooralsnog beperkt; er is keuze uit een 2,0-literbenzine of 2,0-literdiesel. Onze Galaxy heeft de dieselmotor van PSA onder de kap – voorzien van een roet-filter. Om maar met de deur in huis te vallen: een uitstekende motor voor deze auto. Je beweegt je er vlot mee door het verkeer en het kost je geen lange aanloop om 200 km/h op de teller te krijgen. Waar de TDCi een hekel aan heeft, is wegrijden met weinig gas. Hij slaat onherroepelijk af, terwijl veel diesels op dat vlak juist heel vergevingsgezind zijn. De viercilinder is wel royaal met koppel. Ook onder de 2.000 toeren geeft deze diesel nog thuis, in tegen-stelling tot sommige van zijn concurrenten.
Het meest verrassende aspect vinden we toch wel het brandstofverbruik. Voor een auto van dit formaat en met een leeggewicht van 1.699 kg is de Galaxy 2.0 TDCi gewoon zuinig. Over de hele testperiode scoorden we een gemiddelde van 1 op 14,2.
Communicatief
De Galaxy maakt indruk met zijn rijeigenschappen. Ford is er in geslaagd een prettig sturende auto op de weg te zetten. De besturing is direct en communicatief, mede door de 17-inchwielen en iets plattere banden. Ondanks het hoge gewicht is de Ford met een flinke snelheid over 'n afrit te jagen. Daar openbaart zich hét grote pluspunt van een lager zwaartepunt: de koets helt minder over. Het overhellen wordt daarnaast beperkt door een vrij straf afgestemd vering- en demperpakket. De goede zitpositie achter het uitgebreid verstelbare stuur zorgt er ook voor dat je niet 't gevoel hebt met een bus onderweg te zijn. Korte oneffenheden worden snel gedempt, waardoor de Galaxy stevig aanvoelt. Desondanks is hij voldoende comfortabel, wat mede te danken is aan de grote wielbasis. De koppeling laat zich goed doseren en ook het schakelen verloopt probleemloos. Wel heeft de Galaxy de neiging om héél stevig in de ankers te gaan als je 't rempedaal ook maar íets te veel intrapt.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Galaxy 2.0 TDCi 140pk Ghia |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 44.044 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.820 mm / 1.884 mm / 1.764 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.706 kg |
Laadvermogen | 799 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,8 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,4 s / 10,1 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

Ford Galaxy 2.3 Ghia (2008)

Ford S-MAX en Galaxy - Test

Test: BMW i5 - opnieuw weet BMW zwaarlijvigheid te kop in te drukken

Max Verstappen in Barcelona oppermachtig naar 40e F1-zege

Praktijkervaring Skoda Octavia: dit vinden eigenaren van hun auto
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.