Ford Galaxy 2.0 16v Flexifuel Ghia (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Galaxy 2.0 16v Flexifuel Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 1.280 km |
Een echte reisauto
- 1.280 km
31 juli hebben we deze Galaxy bij de dealer opgehaald. Ik had mijn handtekening op de opdrachtbevestiging gezet op 14 mei, 6 weken later was de auto al klaar. (Hoezo recessie..) Ik verkoos echter de auto pas op 31 juli op te halen. Mijn vorige auto, een S-Max, wilde ik pas per die datum “uit de boeken” halen.
Het is een Ghia uitvoering, 2.0 Flexifuel. Nu zal ik waarschijnlijk nooit bio-ethanol tanken maar deze uitvoering is door de Nederlandse BPM politiek EUR 1.500,00 goedkoper dus interessanter. Qua vermogen lever je natuurlijk niets in, al moet ik nog wel dat lelijke ‘flexifuel’ logo van mijn achterklep afpeuteren, want da’s gewoon lelijk.
De auto is voorzien van de volgende opties:
- Panther Black metallick lak,
- Pricacy Glass,
- Zonneschermen op de 2e en 3e zitrij
- Elektrisch inklapbare spiegels
- Alarm klasse III SCM gekeurd
- Dakdragers
- Trekhaak inklapbaar (nu nog een vaste door een “foutje” van de
dealer).
- Business Pack
Dit omvat DVD navigatie met touchscreen, Parkeersensoren voor
en achter en een bluetooth carkit.
- X-Pack III
Dit omvat Lederen bekleding in zwart, panoramadak, elektrisch
uitklapbare ramen op de 3e zitrij, 18” velgen en
Xenonverlichting met statische bochtenverlichting.
En toen was de koek op.
Al tijdens de eerste kilometers merk je toch dat deze Galaxy een hele andere auto is dan de S-Max. Waar deze laatste nogal sportief is afgestemd, qua onderstel en versnellingsbak, is de Galaxy overduidelijk, en zoals te verwachten, meer afgestemd op comfort. De Galaxy is zachter afgeveerd maar gelukkig stevig genoeg om niet te deinen. Wel heeft de Galaxy meer de neiging over te hellen, zodat bochten (vooral bij op- en afritten van snelwegen) minder snel genomen worden. Ik heb er het standaard onderstel onder.
Zoals verwacht voldoet de 2.0 prima om vlot mee te komen met het verkeer al is het natuurlijk geen stoplichtsprinter. Ik wist van te voren dat deze motor voor mij voldoende was, want de S-Max was gelijk gemotoriseerd en praktisch even zwaar. De eerste drie versnellingen liggen bij deze Galaxy volgens mij niet zo dicht bij elkaar als in de S-Max, maar nogmaals, het gaat allemaal voldoende vlot. Eenmaal op de snelweg is de auto in zijn element. Het is lekker rustig aan boord. Ik merk wel dat het panoramadak voor iets meer windgeluiden zorgt, maar hinderlijk is dat gelukkig niet, want het blijft zeker binnen de perken. Slechts een blik op de toerenteller bevestigt dat de motor behoorlijk aan ’t werk is: Bij 130 km/uur draait deze 3700 toeren. Een diesel doet dat natuurlijk beter, maar die is maar liefst EUR 7.000,00 duurder, en dat werd mij echt te gortig. Ik rijd ongeveer 22.000 kilometer per jaar.
Het interieur lijkt natuurlijk veel op dat van de S-Max, dus was dat allemaal erg vertrouwd, al had ik in die auto geen DVD met touchscreen. Erg mooi vind ik de lederen bekleding. Aanvankelijk hoefde dat voor mij niet, maar nadat ik een showroom exemplaar met standaard bekleding had gezien viel me dit tegen. En omdat ik sowieso al een panoramadak wilde hebben, xenon en 18” velgen heb ik gekozen voor het X-pack III inclusief de elektrisch bedienbare ramen op rij 3. Deze ramen zijn echter alléén te bedienen door de bestuurder zelf (knopjes in het dak, vóór de conversatiespiegel). Mensen op de 3e zitrij kunnen deze dus niet zelf bedienen. Om één of andere reden is het X-Pack III nu uit de optielijsten geschrapt. Jammer naar mijn mening, want voor 18” velgen moet er nu los EUR 600,00 bijbetaald worden in plaats van EUR 400,00 (het verschil tussen X-Pack II en III, waarbij je deze velgen dan krijgt).
De lederen bekleding wordt zeker niet te warm als de auto een dag in de volle zon heeft gestaan. Ik was daar wel bang voor (Zwarte auto, leder, glazen dak). Ik heb me laten vertellen dat de lederen bekleding in moderne auto’s het ulraviolette licht afstoot waardoor het minder warm wordt. Volgens mij klopt dat wel.
Xenon verlichting vind ik erg fijn, bovendien geeft het een auto een meer exclusieve uitstraling. Het nadeel vind ik dat het stadslichtje en de mistlampen gewoon gelig van kleur zijn. Gelukkig is dat met apart verkrijgbare lampjes meteen opgelost (zie foto). Nu is de kleur gelijk aan de Xenon verlichting.
De bochtenverlichting bestaat uit statische halogeenlampen die aangaan als er de bocht in gestuurd wordt.
Alhoewel de brochure spreek van Bi-Xenon verlichting wordt voor grootlicht toch echt een normaal halogeenpitje ingeschakeld. Wel is het zo dat de Xenon-pit dan ook feller gaat branden, waarschijnlijk wordt het daarom Bi-Xenon genoemd. Ik weet niet hoe dit zit bij andere merken, misschien wel hetzelfde.
Problemen zijn er gelukkig nog niet geweest. Een aantal dingen zijn me opgevallen.
- De raampjes op de 3e zitrij gaan niet erg ver open. Ze zijn bedoeld/ geschikt om de warme lucht snel uit de auto te krijgen als de airco aangaat denk ik.
- Waar de brochure vermeld van een optie, zitten er bij mij toch echt opbergladen onder zowel de bestuurders- als de bijrijdersstoel. Niet dat je daar overigens veel in kwijt kan. Hooguit wat cd’s of andere niet al te dikke spullen.
- De stoelen op de 3e zitrij zijn volledig instelbaar. Ze kunnen naar voor en achteren geschoven worden en de rugleuning is zelfs individueel te verstellen. Bij de S-max was deze 3e rij vast.
- De eerste paar keren gingen mijn ruitewissers omhoog (3 keer) op het moment ….dat ik mijn motor afzette!!! Vreemd…heel vreemd. Dit was alleen de eerste dag, daarna is het nooit meer gebeurd. Ik laat het verder maar zo.
- Nu wordt ook het actueel verbruik op de boardcomputer vermeld. Dat was in mijn S-Max (juni 2006) nog niet het geval. Je wordt echter niet echt vrolijk als je daar te vaak naar kijkt. Ik rijd als ik kalm aan doe 1 op 10, inclusief een behoorlijk stuk snelweg. Dus de fabrieksopgave klopt niet, zoals wel vaker.
- De Spraakbediening is ook in het Nederlands. Ook dit was er in 2006 nog niet toen ik mijn S-Max kocht.
- Het systeem heeft ook toegang tot alle nummers die op mijn gsm staan. Again, S-Max, daar niet. Al was dat nog een CD-rom navigatiesysteem met pictogrammen en monochroom scherm.
- Klein nadeel, De spraakbesturing werkt alleen voor de functies waar het systeem op dat moment voor is geselecteerd. Als het systeem bijvoorbeeld op de radio staat kan je niet direct een telefoonnummer roepen. Je moet dan eerst op het systeem op het “Phone”-knopje drukken en dan kan je pas kiezen met je stem. Een misser in mijn ogen, want spraakbesturing is er juist voor bedoeld om niet meer naar knopjes te hoeven zoeken.
- Omdat (weer in tegenstelling tot de S-Max) ook de mensen op rij 3 een eigen ventilatierooster hebben komt de koele airco lucht ook daar goed te plaatse. Voor deze mensen is zelfs de temperatuur en uitstroom geheel apart instelbaar, zodat er feitelijk 3 klimaatzones zijn in te stellen. Echter dit kan ook alleen weer geregeld worden door de chauffeur zelf middels het touchscreensysteem, en dus niet door de mensen helemaal achterin.
- De spiegels klappen zowaar eindelijk automatisch in als de deuren worden vergrendeld. Op mijn Mondeo was dat nog niet het geval, al was die dan ook wel van 2004. Er is trouwens ook wel een knopje om dat bijvoorbeeld in een smalle parkeergarage te doen. Elektrisch inklapbare spiegels kosten slechts EUR 100,00 en zou ik iedereen aanraden. Jammer dat ze niet ver genoeg naar binnen klappen (a la Citroën).
- Het Privacyglass is wel heel erg donker vanaf buiten gezien. Veel donkerder dan de S-Max van 2006. Dit wist ik van tevoren, want ik had het in de showroom al gezien bij de nieuwe S-Max en de Mondeo.
- Het is onbegrijpelijk dat er in deze auto standaard geen in hoogte verstelbare bijrijderstoel zit. Wat een misser, zelfs de meeste auto’s in het A en B segment zijn hiervan standaard voorzien. Het is zelfs niet als optie bij te bestellen. Nee, dan moet je meteen gaan voor het comfort seat pack van EUR 900,00 met elektrisch bedienbare voorstoelen met geheugen op de bestuurderstoel.
- Het alarmsysteem, daar zou ik waarschijnlijk gewoon doorheen slapen! Het gaat wel af, maar zeker niet hard. Het doet me meer denken aan die gele sirenes die we vroeger allemaal op onze kinderfiets hadden…leuk, maar niet alarmerend…
De verkoper had me trouwens wel mogen vertellen dat er tegenwoordig helemaal geen alarmsysteem meer verplicht op een auto van 46k hoeft te zitten om een duurdere verzekeringspremie te voorkomen. Toen ik koos voor het alarm zei ik dat ik dat koos omdat het toch verplicht was; hij antwoordde alleen maar met ja. Had ik beter voor dat geld het eerder genoemde comfort seat pack kunnen bestellen.
Al met al een fijne (reis) auto, stil, niet zuinig en natuurlijk behoorlijk ruim, waarbij er bij zeven zitplaatsen nog behoorlijk wat bagageruimte overblijft. Al moeten de stoelen 6 en 7 dan natuurlijk niet op de achterste stand staan.
Binnenkort naar spanje met 4 volwassenen, 2 kinderen en een dakkoffer. Ik ben benieuwd hoe dat zal uitpakken qua verbruik, comfort, hitte enz enz. Als er ervaringen zijn die de moeite waard zijn, zal ik ze bij deze review vermelden. Eventuele vragen ook.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.