Ford Galaxy 2.3 Ghia (2008)
Ruimteschip
De sterkste benzinemotor in de Galaxy is de 2,3-liter viercilindermotor die ook in de Mondeo wordt geleverd. Merkwaardig, want Ford heeft een sterkere motor in de schappen liggen: de vijfcilinder turbomotor van de Focus ST. Maar goed, het is niet anders, we moeten ons 'behelpen' met de 160 pk van de 2,3-litermotor.
In het design van de Galaxy zien we kenmerken van andere Fords: dezelfde hoekige koplampen als de S-Max en de driehoekige achterlichten van de Mondeo. Vanbinnen heb je het gevoel dat je in een gewone auto zit in plaats van in een fullsize MPV. De zit is laag en de Galaxy heeft ook een 'normale' middentunnel. Wel heeft de auto door de vele metaalelementen in het interieur een erg koele uitstraling. De afwerking is in orde, net als de gebruikte materialen. De houtelementen hoeven van ons niet zo nodig, maar in de Galaxy kun je qua uitvoering alleen de luxe Ghia-richting op.
De klokkenwinkel is gelijk aan die van de Mondeo, met een groot lcd-scherm tussen de toerenteller en de snelheidsmeter. Misschien is dat scherm wel te groot. Nu is de toerenteller wat afgekapt, enkel voor een plaatje van de auto waarop je kunt zien of de lichten ingeschakeld zijn en of er een deur openstaat. Alle submenu's op het scherm bedien je met de knoppen op het stuur; de bediening hiervan is even wennen. Dat geldt niet voor de apart vormgegeven handremhendel, die erg prettig in het gebruik is: een simpele bediening en lekker binnen handbereik. Het multimediasysteem met aanraakscherm is prettig in het gebruik, maar helaas niet standaard op de Ghia.
De 2,3-litermotor biedt niet genoeg power om de auto soepel te laten rijden. Er moeten al snel veel toeren worden gemaakt als je een beetje vooruit wilt komen. Omdat de viercilinder dan niet zo fijn klinkt, is dat onprettig. De versnellingsbak schakelt bovendien net een beetje te schokkerig. Tezamen zorgt dat voor minder comfort dan je zou wensen. Ook is de auto qua onderstel niet erg comfortabel. Toch is de Ford zeker geen stuiterbak.
Laag zwaartepunt
De Galaxy heeft voor een MPV een laag zwaartepunt, wat zich meteen uitbetaalt als je gaat sturen. De Ford helt maar weinig over. Dit maakt de Galaxy tot een auto die voor zijn klasse fabelachtig goed rijdt. Het sturen zelf gaat veel zwaarder en met veel gevoel: je voelt precies waar de voorwielen mee bezig zijn.
De zevenzitter is voorzien van een systeem om de derde zitrij in de bodem te laten verdwijnen, zodat een vlakke laadvloer ontstaat. De tweede rij is een normale driezitsbank, die veel zitcomfort biedt, vooral omdat je je benen goed kwijt kunt. Eventueel kun je deze bank omklappen zoals in een 'normale' auto, waardoor een min of meer vlakke vloer ontstaat.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Galaxy 2.3 16v Ghia |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 48.810 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.261 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 208 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.820 mm / 1.884 mm / 1.764 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.634 kg |
Laadvermogen | 831 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,3s |
Brandstofverbruik | 9,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 235 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: Gezinsauto's

Ford Galaxy 2.0 TDCi Ghia (2006)

Ford S-MAX en Galaxy - Test

Max Verstappen wint met flinke voorsprong in Monaco

Opel Insignia Grand Sport GSI Edition Bitter – In het Wild
