Fiat Doblò Cargo 1.6 MultiJet 105 (2015)

autoreview

Fiat Doblò Cargo 1.6 MultiJet 105 (2015)

Signalement

UitvoeringDoblò Cargo 1.6 MultiJet 105
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

TOP Bestelwagen

  • 32.500 km

Na veel wikken en wegen mijn VW Caddy 1.6TDI, na 3jr en 100.000km, ingeruild voor de Fiat Doblo Cargo 1.6 Multijet. Uitvoering met alle toeters en bellen en met een verlengde laadruimte. Aanschafprijs € 16.100,= (met forse korting van de dealer)
De eerste ervaringen waren direct al prima. Meer zitcomfort en minder windgeruis, meer ruimte in de cabine die ook stiller is, meer pk's en standaard een laadvermogen van 925kg en 4M3.
Het brandstof verbruik ligt iets hoger; 1 op 17 tegen 1 op 18,5 bij de Caddy maar daar heb ik dan ook veel meer vermogen voor. Ik gebruik de Doblo voor goederen vervoer en rijd regelmatig grotere afstanden van 600km tot 1200km op één dag. Met mijn lengte van ruim 190cm heb ik toch een zeer comfortabele zitpositie, dit komt mede door het verstelbare stuur en de in hoogte verstelbare stoel met armsteun. In Duitsland kan ik prima uit de voeten op de "Autobahn". De acceleratie van 110km/u naar bijv. 130km/u is zonder meer vlot te noemen en ongemerkt loopt de snelheid wel eens op naar 150km/u. De topsnelheid van de Doblo ligt rond de 170km/u wat snel is voor een bestelwagen maar de Doblo reageert dan nog steeds prima.
De Uconnect installatie werkt goed, TomTom navigatie, DAB radio en ruime persoonlijke instelmogelijkheden van de boordcomputer.

Voor mij is de Doblo op alle fronten een betere bestelwagen en de verlengde laadruimte van ruim 2 mtr geeft gewoon meer mogelijkheden voor wat grotere lading. De rechte wanden maken de laadruimte vierkant wat het stapelen van dozen ook eenvoudiger maakt. De grote spiegels zijn prima maar de dode hoek is wel tamelijk groot Daar heb ik een extra rechter spiegel voor geplaatst.

Een minpuntje van de Doblo is de verlichting van de snelheidsmeter deze is niet heel duidelijk en maar net voldoende om bij zonnig weer toch te kunnen aflezen.
Het enige wat ik wel "mis" is een regelbare interval voor de ruitenwissers.

Bij 115 tot 120 km/u is het verbruik 1 op 15
Bij 80 km/u is het verbruik 1 op 19

Ik heb ook als proefrit in de 1.3 Multijet gereden maar dan is het toerental bij 120 km/u al ruim 3000rpm en deze motor is in alle opzichten ook veel trager dan de 1.6.

1e onderhoud laten uitvoeren op 32000km € 406,= wat ruim € 125,= hoger is dan bij de Caddy.

Update

  • 61.000 km

Bijna 30000km verder en nog steeds een tevreden Fiat Doblo rijder. De Doblo rijdt als voorheen uitstekend. Het valt mij nog steeds op dat de auto zeer vlot meekomt met het verkeer, ook op de Duitse Autobahn. Het verbruik ligt gemiddeld op 1 : 16,5 en dat vind ik zeer acceptabel voor de geleverde prestaties. De Doblo is nu bijna twee jaar in gebruik en heeft z'n werk tot op heden storingsvrij gedaan.
Bij de 2e onderhoudsbeurt op 60000km waren geen bijzonderheden. Lampjes dimlicht heb ik beide zelf vervangen omdat er één stuk was, de achterruitwisser is ook aan vervanging toe. De onderhoudskosten zijn wat hoger dan bij de vorige auto (VW Caddy 1.6). De rekening voor regulier onderhoud was € 466,= excl. BTW.

Ingeruild

  • 90.000 km

De Doblo ingeruild voor een Peugeot Expert.
Hoewel de Doblo prima beviel toch ingeruild voor een bestelwagen met een grotere laadruimte en meer laadvermogen. Het rijden was altijd nog comfortabel en soepel maar het kwam regelmatig voor dat de laadruimte te klein was en het laadvermogen te laag.
Ik vind de Doblo met de 1.6 motor nog steeds een aanrader door z'n comfort en prestaties. Het verbruik was wel iets gestegen maar dat kan ook zijn gekomen door een iets andere rijstijl. 1 ; 15 is makkelijk haalbaar op de snelweg, op de provinciale wegen 1 ; 17.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens