Fiat Doblò Cargo 1.3 MultiJet 90 Actual (2012)

autoreview

Fiat Doblò Cargo
Fiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò CargoFiat Doblò Cargo

Signalement

UitvoeringDoblò Cargo 1.3 MultiJet 90 Actual
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf31 km
KM-stand laatst16.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een verbetering.

  • 3.100 km

Nadat we veel te lang hebben rondgereden met de volstrekt miserabele Citroën Berlingo heeft onze werkgever besloten het ding een schop te geven en eindelijk een andere auto aan te schaffen.

Een Fiat Doblò met een 1.3 JTD motor. Onderin is er (nog) niet veel te merken, maar zodra de motor boven de 2500 toeren komt begint de turbo er echt aan te trekken en is er zowaar een voelbare acceleratie. Dit in tegenstelling tot de Berlingo die alleen maar lawaai produceerde. Het audiosysteem dat de Italianen gemonteerd hebben werkt goed, de Blue Tooth telefoon was binnen no time geactiveerd. De voicecontrol is ook prima, alleen gebruiken we het nauwelijks. Het enige nadeel is dat als je een USB stick erin doet hij de onderliggende titels van de tracks aanhoudt en niet de titels die je er zelf aan gegeven hebt. De Ipod uitsluiting doet het ook perfect.

Qua rijden merkt je dat er wat meer gewicht is, maar het overhellen valt mee. De stoel kan goed omlaag en het stuur kan lekker naar je toe getrokken worden. Twee simpele dingen die er wel voor zorgen dat je een goede zitpositie kunt vinden. Bij de Berlingo was het altijd de keuze tussen benen fijn/armen niet goed of armen goed/benen niet goed. De zijdeur is een nog onbekend fenomeen, zo gewend zijn we aan de deurtjes aan de achterkant. Het start-stopsysteem werkt, al maak ik er alleen gebruik van als ik niet de eerste auto voor het stoplicht ben. De shiftlights lijken optimistisch, maar de motor trekt zonder al te veel morren gewoon 60 in zijn 5.

Heeft de auto nadelen? Natuurlijk. De achterdeuren gaan niet automatisch open als je de auto ontsluit. Veiliger voor de lading, maar als je regelmatig in de bagageruimte moet zijn is het lastig. Van de USB had ik al gemeld en voor de rest? Niets. Oh, wacht. Toch iets. Eén of andere vandaal heeft de Fiat logo's uit de auto gestolen en er Opel logo's voor in de plaats gedaan. Grondig, dat wel. Het stuur, achterkant, wieldoppen, voorkant; alles is ermee vervuild. Dat is dan weer jammer.

Hij tuft lekker door

  • 16.000 km

De Fiat blijft lekker doortuffen. We hebben twee bezorgauto's op de zaak. De andere is een nieuwe Berlingo, maar wat is de Fiat een betere auto. Niet alleen doen 15 pk extra veel goed, de lijst waarom de Fiat beter is, is schier oneindig. Bij de Citroën springen de achterportieren ALTIJD op slot bij het wegrijden. Is niet uit te zetten en überergerlijk. De Fiat blijft strakker op de weg liggen, de Citroën helt en deint veel meer. Bij de Fiat zit je beter, het interieur voelt hoogwaardiger aan(nu weet je eindelijk waar de AutoWeek redacteuren het steeds over hebben). De Fiat loopt lekker door in de toeren en blijft eraan trekken, de Citroën trekt een beetje en valt dan eigenlijk dood, erg gevaarlijk.

Het verbruik volgens de boordcomputer is 1 op 18, wat me persoonlijk wel tegenvalt. Privé heb ik een Renault Kangoo die 1 op 17,5 rijdt, en dat met meer vermogen uit een grotere motor met oudere techniek. Ik had meer van de kleine JTD verwacht. Maar, het is wel een krachtpatsertje.

Is alles dan hosanna? Neen. Het glaasje van de richtingaanwijzer in de spiegel(welke gek heeft dat ooit verzonnen?) is niet zichtbaar vanuit de auto. Dus reed ik het uitstekende deel kapot. Geen probleem. De Fiat zat in de buurt en leverde het onderdeel de volgende dag. Het was even puzzelen, maar het vervangen is me zelf gelukt. Net als Clarkson "I mended something!"

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens