Fiat Doblò Cargo 1.4 T-Jet CNG (2013)

autoreview

Fiat Doblò Cargo 1.4 T-Jet CNG (2013)

Signalement

UitvoeringDoblò Cargo 1.4 T-Jet CNG
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf116.190 km
KM-stand laatst129.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Italiano

  • 116.190 km

Voor de één een nietszeggend wit bestelbusje, voor mij bijna een spelt in een hooiborg. Wees welkom bij mijn review van een bestelbusje op aardgas.

Aardgas hoor ik je denken, bestaat dat nog? Jazeker! Het is naast LPG jarenlang de goedkoopste brandstof van NL geweest, eigenlijk het vergeten kindje. En ook door mij, want ik had er om eerlijk te zijn nog nooit van gehoord.

In september vorig jaar was ik opzoek naar een bestelwagen. Ik had een paar vooropgestelde eisen; geen ex-bouwbedrijf busje, geen volkswagen, geen witte, geen dieselvariant omdat ten tijde van m'n zoektocht de prijs van brandstof ontzettend in de lift zat en met de gedachte wat vaker in m'n hobby-auto te rijden, een benzine variant mij gunstig leek. De 4 eisen die ik had is bijna gelukt zodoende maar een compromis gesteld met mezelf; dat werd dus een CNG variant, met de sterke en stille 1.4 T-Jet 120pk motor.

Bij het bekijken van dit exemplaar viel op dat ie er keurig netjes uitzag. 5 jaar op private-lease en daarna een particuliere eigenaar, maakt dat het busje er nog super stak uitziet. Zeker niet uitgeleefd. De vorige eigenaar heeft flink van de gelegenheid gebruik gemaakt, om er een bull-bar, side-bars, dakdragers en een trekhaak onder te zetten. Daardoor valt het bouwvakkers imago met dit busje direct van z'n plek en wou de vorige eigenaar er een stoerder geheel van maken. Ik vind het niet verkeerd staan dus ik laat het mooi zitten. Er zitten led-lampen op de bullbar, waarvan 1 op moment niet de kracht genoeg meer heeft om volledig te branden, dus hier komen t.z.t. 2 goede vervangers voor,

Het rijden ansich; het is niet het platform waar de caddy op staat (Touran), dus iets meer bodyroll en overhellen is hier wel gaande. De remmen bovengemiddeld goed. De mate van directheid qua sturen; de wegligging is verder prima, je merkt sowieso dat je met een Italiaan op pad bent omdat je iets meer feedback uit het stuur/onderstel krijgt, maar een Caddy ligt beduidend lekkerder/comfortabeler op de weg. Wel zit ik ruimer in de Doblo (1.88m) vergeleken met de caddy en vind ik het dashboard mooier ingericht en voelt het als een oase aan ruimte om je heen, terwijl je er bij de Caddy toch het gevoel hebt er iets dichter op te zitten.

Caddy vind ik sowieso een mooie wagen (voor een bestelbus), de laadruimte was naar mijn wensen te klein en te laag. Ik kan hier 'half' in staan, bukkend, in een Caddy of bijv een Berlingo lukt dat niet. Qua cijfers heeft de Doblo in dit segment een hele mooie bestelbus neergezet, qua rij-eigenschappen en qua laadruimte.

Vaste kosten particulier op naam; Het is een aardgasauto, €75 p. maand wegenbelasting, benzine €30 per maand, diesel ruim €100 per maand. (CNG kent sinds 2023 10% meer wgb per maand als 2022).

Verbruik; rustig 1/12 op benzine euro98, wat ik niet verwachte dat ie op aardgas veel zuiniger is, met gemak 1/14 op CNG dagelijks woonwerk verkeer tot 1/17(!) met veel 80-100km wegen afhankelijk van temperatuur, rijstijl en snelheid op de snelweg.

Toen ik de Fiat kocht waren de brandstofprijzen in de lift. Heb zeker wel €2,00 per kilo betaald (of €2,35 voor benzine), na een maand is dat gezakt naar €1,79 tot €1.59 en ik betaal nu bij een onbemande pomp, als enige pomp in Groningen met deze prijs, €1.15 per kg gas. Dat is echt goedkoop rijden, voor een bestelbus. Ik rijd op CNG ongeveer €7,- á €7.50 weg per 100km. Voor corona was de prijs jarenlang rond de €1.00 per kg.

Het nadeel is; kleine tank. Er gaat zo'n 16 of 17kg in en dan is het opperdepop. Daarmee haal ik een actieradius van ong. 250km en moet dan alweer tanken, achteraf dacht ik, valt wel mee, maar dat vele tanken en aan de pomp je tijd verdoen is nu regelmatig al vervelend. Benzinetank is 22L, daar haal ik eveneens 250km mee, maar is beduidend duurder/onzuiniger dus ik probeer zoveel mogelijk op CNG te rijden. Het verschil in vermogen merk ik niet echt. Of dat de motor anders klinkt tussen CNG of benzine. Wel een heerlijk stil klinkende motor. Heerlijk.

Tijdens de eerste week had ik een storing; storing motormanagement, maar ik had geen noodloop de motor reed gewoon normaal. Uitlezen bij de garage bracht duidelijkheid; het bleek een kapotte lambasondesensor van de uitlaat te zijn. Deze is vervangen. En van de garagehouder de kosten vergoed gekregen. Pech, of ze wisten het al... al met al geen reden tot zorgen, een sensor kan een keer kapot gaan.

Ook schakelde hij niet lekker. Ik heb de versnellingsbak olie laten vervangen en het remsysteem van nieuwe remvloeistof, en het schakelt weer zoals het moet.

Hieronder zal ik de updates toevoegen die van belang zijn.
In het volgende kopje wordt de onderhoudsgeschiedenis weergegeven

updates over onderhoud

  • 129.500 km

Afleverbeurt door de garage bij 119.160.
Olie, oliefilter, luchtfilter en nieuwe APK.

Storing bij 120.000km.
Lambasonde defect. Deze is vernieuwd.

Grote beurt 125.000km;
2x Schokdempers achter (de rammel zat in een veerschotel)
4x Michelin Achiles3 195-65-16 XL
4x Bougies
Motorolie, Remvloeistof, Versnellingsbakolie
Alle filters
Philip Night Vision lampen

Update 21-04-2013. 129.000km.,
Zelf kleine beurt uigevoerd.
Olie Castrol Edge 5w40, oliefilter.

Ik had geen goed gevoel bij de vorige garage qua aflevering door de dienstdoende monteurs. Na eigen inspectie kwam ik erachter dat er verschillende slangen niet meer terug in de klemmetjes gezet zijn, teveel olie in het blok (ja echt, vind dat zo waardeloos !!), te dunne olie blijkt achteraf als ik de factuur bekijk (5w30, moet volgens het boekje 5w40 in).

Omdat ik zelf wel een beetje handig ben, het gereedschap en het materiaal ervoor heb besloten het dit keer maar zelf te doen (de afgelopen keer was gemakzucht en geen tijd). Olie, aftapplug met ring en filter besteld via internet en met een warme motor de olie afgetapt. Filter vervangen. Alle slangetjes goed in de houder gemonteerd.

Update: 21-05-2023. 131.000km. Gechipt.

Heb de motor laten chippen en een K&N vervangingsfilter gemonteerd. Het rijgedrag is er vooral met een zwaardere rechtervoet echt op vooruit gegaan. Met het rustig, comfortabel rijden gelukkig geen verschil. De motor heeft origineel 120pk en 207nm, nu 150pk en 280nm, het invoegen op een korte invoegstrook bij 80km/h is nu niet gevaarlijk meer (bij de 120pk, moet ie flink in de toeren om te versnellen, nu niet meer). Benieuwd wat het met het verbruik doet, maar het feit dat de motor minder moeite nodig heeft om op snelheid te komen vind ik al super fijn. Het verbruik zal niet veel veranderen omdat het een benzinemotor is met een, in verhouding kleine turbo.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens