Fiat 1100 special (1961) #2

autoreview

Fiat 1100 special (1961)

Signalement

Uitvoering1100 special
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1961
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf81.500 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 81.500 km

Naast een Skoda Octavia voor dagelijks gebruik ben ik ook in het bezit van deze Fiat 1100. Ik kende deze auto al jaren voordat ik überhaupt zelf in een auto kon en mocht rijden. Nadat ik mijn rijbewijs haalde en mijn interesse voor oldtimers toenam ging in regelmatig met de Fiat een blokje om.

Toen afgelopen jaar zich de kans voordeed om zelf eigenaar te worden van de auto die mede verantwoordelijk is voor mijn liefde voor oude auto's heb ik de auto overgenomen van de vorige eigenaar. De auto is bedoelt als hobby auto om zo nu en dan aan te sleutelen en om in de spaarzame vrijetijd indien het mooie weer is zo af en toe een ritje mee te maken. Daarnaast rijd ik zo nu en dan een georganiseerde toertocht.

Eerlijk gezegd ben ik meer tijd kwijt aan het netjes houden van de auto, het sleutelen en het zoeken naar onderdelen dan dat ik daadwerkelijk aan rijden toekom.

Mijn idee achter deze review is om te laten zien wat er allemaal bij komt kijken om een oldtimer te rijden. Daarnaast is het natuurlijk ook erg leuk om deze auto aan andere mensen te laten zien. Ik ga in deze review vooral in op de normale onderhoudswerkzaamheden zoals kleine reparaties en het vervangen van onderdelen. De grotere werkzaamheden zal ik in het kort behandelen, maar hier ga ik niet te ver op in.

Aangezien dat ik nog druk bezig ben om alles aan te vullen is de review nog niet compleet, excuses hiervoor.

Veel leesplezier, op en aanmerkingen hoor ik graag.

De auto

Voor de mensen die deze auto niet zo goed kennen het betreft een Fiat 1100 special Deze auto is nieuw geleverd in 1961 door de toenmalige fiat importeur Leonard Lang uit Amsterdam en het is dan ook een originele Nederlandse wagen.

Van dit type zijn er ongeveer een 270.000 gemaakt. (type special en export). Inmiddels zijn er niet zo veel 1100 uit deze bouwjaren meer over waardoor je ze niet snel meer tegenkomt. Dat zorgt er voor dat ondanks dat het een fiat is je wel met een aparte auto rond rijd. Helaas heeft dit ook weer als keerzijde dat het vinden van onderdelen steeds moeilijker word.

Deze auto is zover dat ik weet 1 x compleet gerestaureerd. De vorige eigenaar heeft de auto gekocht van diegene die deze gerestaureerd heeft.

Mocht iemand meer informatie hebben over deze auto in het specifiek of de Fiat 1100 in het algemeen dan hoor ik dat natuurlijk heel graag.

Onderhoudsbeurt

De eerste klus na aankoop was het vervangen van de olie en het vernieuwen van de oliefilter.

Balans 2007

Het Afgelopen jaar ben ik de eigenaar van deze fiat 1100 geworden. Aangezien dat ik de auto al jaren ken en het jaarlijkse onderhoud al verzorgde voor de vorige eigenaar ken ik de auto van binnen en van buiten en heeft hij weinig geheimen meer.

Doordat hij de afgelopen jaren gewoon netjes bijgehouden is was er het afgelopen jaar enkel standaard onderhoud nodig. Wel wil ik de komende jaren verschillende zaken aan gaan pakken om de auto in goede en originele staat te behouden. Want het is wel belangrijk om alles bij te houden anders ga je achter de feiten aan lopen.

Onderhoud

Met de Apk in het verschiet tijd voor de jaarlijkse onderhouds beurt. Een mooi moment om de auto te controleren en even na te lopen of er nog dingen gemaakt en of vervangen dienen te worden.

Een standaard karwei is het verversen van de olie en het vervangen van de oliefilter.

APK 2008

  • 84.247 km

Bij de keuring waren er zoals verwacht geen bijzonderheden. Wel heb ik de remvloeistof laten vervangen, aangezien het mij niet exact duidelijk was hoe lang deze er al in zat.

Handremkabel en Lichtschakelaar

Tijdens de Apk was er een opmerking gemaakt over de staat van de handremkabel. Daarom had ik een nieuwe besteld en deze zit er inmiddels onder.

Als het donker is rij ik eigenlijk nooit met de fiat, laatst reed is in het donker naar huis, toen het nog donkerder werd.
Na controle thuis bleek de lichtschakelaar doorgebrand te zijn. Gelukkig was een nieuwe nog verkrijgbaar (meteen reserve besteld) na montage deden de lampen het weer goed. Uit voorzorg heb ik er wel een relais tussen gezet zodat de schakelaar niet meer kan doorbranden.

Ook heb ik nog nieuwe accupoolklemmen gemonteerd aangezien die oude toch wel slecht aan het worden waren.

Balans 2008

Het afgelopen jaar zijn er weer meerdere werkzaamheden uitgevoerd aan de auto.

De Apk bracht zoals verwacht geen vreemde zaken aan het licht, enkel een opmerking aangaande de handremkabel.

Accu, Banden en Velgen

Een kleine maand geleden heb ik de accu vervangen. De oude was aan vervanging toe.

Afgelopen week heb ik 4 nieuwe banden gekocht en deze op de velgen laten leggen.
Om het meteen netjes te maken heb ik de 4 velgen opnieuw laten spuiten.

Groot onderhoud

Inmiddels de binnenkanten van de spatborden schoongemaakt, oude tectyl op verschillende randen deels verwijderd en de alles weer opnieuw getectyleerd.

onderhoud achteras en vervanging lamp unit.

Inmiddels zijn er weer een paar werkzaamheden uitgevoerd. Ik had 2 2 knipperlicht units besteld en deze gemonteerd. (de reflectoren in de oude waren niet meer goed apk afkeur) en de chroom kleurige ringen waren ook aan het roesten. Nu is het weer netjes.

Daarnaast een keer ring in de achteras vervangen en nieuwe olie erin gedaan. Hij lekte, en tevens had ik geen idee hoelang de olie er al op zat.

Balans 2009

Het afgelopen jaar was een druk jaar. Doordat ik veel aan de auto bezig ben geweest is er van rijden weinig terecht gekomen. Ik ga niet verder in op de restauratie en de grotere werkzaamheden en beperk me tot de zaken die binnen het normaal onderhoud behoren.

Onderhoudsbeurt

Met de komende apk in het verschiet de Fiat even nagelopen en voorzien van verse olie en een nieuw oliefilter.

Daarnaast heb ik op de voorbank, ja voor de mensen die deze auto niet kennen de zitting voor bestaat uit 1 gedeelte en de rugleuning uit 2 verstelbare gedeeltes. Heb ik een gordel gemonteerd, zodat de kleine ook op een verantwoorde manier in de auto vervoerd kan worden.

Ik kan nu de maxi cosi met de gordel en een klein spanbandje muur vast zetten.

APK 2010

  • 85.935 km

Na een reparatie aan de verlichting werd de auto goedgekeurd

Luchtfilter

Vandaag de luchtfilter vervangen. Was niet zwaar vervuild maar had geen idee hoe oud deze inmiddels was.

Balans 2010

Het was weer een rustig jaar. Niet zo veel kilometers gemaakt en ook wat betreft het onderhoud is er niets spannends gebeurt en waren er geen grote werkzaamheden.

Fiat ziet Abraham

Met zijn 50ste verjaardag in het verschiet heb ik een kleine investering gedaan in de vorm van nieuwe kentekenplaten.

Om de nieuwe kentekenplaat aan de voorzijde te kunnen monteren heb ik nog speciale beugeltjes moeten maken omdat het anders niet paste. Ook de plaat op de achterzijde had nog wat aanpassingen nodig voordat deze in de bestaande omranding paste.

Balans 2011

Afgelopen jaar was een rustig jaar voor de Fiat. Jammer genoeg heb ik weinig met de auto gereden en daarnaast heb ik ook weinig aan de auto gesleuteld.

Wel heb ik hem voor zijn 50ste verjaardag nieuwe kentekenplaten (voor en achter) met opgelegde letters cadeau gedaan. Tevens heb ik deze aan de voorzijde voorzien van een chroom kleurige rand.

De oude kentekenplaat aan de voorzijde was door de jaren heen gehavend en vond het wel tijd worden voor een nieuw setje.

Controle beurt

Met de Apk in het verschiet de auto even nagelopen of dat er evt. nog zaken voor de apk moesten gebeuren. Dit was gelukkig niet noodzakelijk.

APK 2012

  • 87.045 km

Geen bijzonderheden tijdens de apk.

Onderhoudsbeurt

Normaal doe ik dit altijd voor de apk maar deze keer olie en oliefilter een weekje later vervangen.

Balans 2012

Wat betreft het onderhoud was het afgelopen jaar een normaal jaar. Geen bijzonderheden enkel de standaard zaken die ieder jaar weer voorbij komen.

Wat betreft de kilometers was het ook een relatief rustig jaar. Wel is de Fiat nog een weekend mee naar Duitsland geweest en hebben we samen in 3 dagen tijd een dikke 900 km asfalt onder de wielen laten doorrollen. De auto heeft zich bijzonder goed gehouden onder deze voor ons toch wel zware beproeving aangezien ik deze afstand normaal op jaarbasis nog niet eens haal!!

Helaas kwam er wel naar voren dat de koppeling inmiddels toch wel wat onderhoud nodig heeft. Het was bijna onmogelijk om de 1e versnelling in te schakelen toch wel vervelend als je in heuvelachtig gebied rondrijd en zo nu en dan toch echt moet stoppen.

Dus op de to do list voor de komende winter!!! Controle van de koppeling.

Kleine beurt

Ter controle even de hele auto nagelopen en even gekeken of er nog dingen extra aandacht nodig hadden.

Vanwege de weinige kilometers in het vooruitzicht ga ik dit jaar de olie niet vervangen, dit staat voor volgend jaar gepland.

Punt van aandacht was de koppeling, deze kon nog afgesteld worden, dus dit is gebeurd en inmiddels functioneert deze weer naar tevredenheid. Het is helaas niet 100% dus hij zal in de toekomst toch opnieuw aandacht nodig hebben, maar voor nu is het in orde.

Voor de rest blijkt ook de uitlaat een punt van aandacht te zijn, dus dit word de volgende opdracht om in orde te maken.

Nieuwe uitlaat gemonteerd

Na intensief speurwerk op internet en het benaderen van meerdere bedrijven die volgens hun site in onderdelen voor o.a. klassieke fiats handelen eindelijk een bedrijf gevonden die wel reageert op een email en die wel netjes zijn afspraken nakomt.

Inmiddels heb ik meerdere onderdelen ontvangen en heb ik de oude uitlaat verwijderd en het nieuwe siereindstuk, het eindstuk en het middelste gedeelte van de uitlaat weer gemonteerd.

De midden demper was niet meer geluidsdicht en leek inmiddels meer op gatenkaas.

Balans 2013

  • 88.900 km

Helaas is het inmiddels een bekende zin in mijn review: Ook dit jaar weer te weinig kilometers gemaakt.

Wat betreft onderhoud was het dit jaar ook een rustig jaar. Misschien is het slecht maar vanwege de weinige kilometers heb ik het vervangen van de olie en oliefilter achterwege gelaten.

Wat betreft het vinden van onderdelen was het dit jaar een beter jaar. Eindelijk een bedrijf gevonden wat wel reageert op mailtjes en die wel zijn afspraken nakomt.
Jammer genoeg heb ik het laatste jaar moeten ondervinden dat er veel mensen en bedrijven op internet zijn die je niet verder willen helpen.

Op de to do list voor het komende jaar staan de radiateur en dan met name de rubber slangen aangezien deze toch wel ouderdomsverschijnselen beginnen te vertonen. En het is nog altijd beter voorkomen dan genezen.

Onderhoud

Volgt

APK 2014

volgt

Balans 2014

volgt

Onderhoud 2015

volgt

Werkzaamheden 2015

volgt

Balans 2015

volgt

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.