Witte enveloppen met paarse randjes zijn voor veel Nederlandse automobilisten maar al te bekend, maar wat nu als er een grotendeels knalgele brief uit zo’n envelop komt? Dan kun je maar beter snel gaan betalen.
Post krijgen we met z’n allen steeds minder, maar de bekende wit/paarse CJIB-brieven blijven bij sommigen maar binnenstromen. Zo’n verkeersboete is natuurlijk altijd vervelend, zeker omdat de bijbehorende bedragen in Nederland zo hoog zijn dat zelfs de wetgever het niet meer te verdedigen vindt.
In een ander opzicht wordt het CJIB echter iets milder: ze gaan een gratis betalingsherinnering versturen. Wie acht weken na ontvangst van de boete nog niet heeft betaald, krijgt dus niet meer automatisch een verhoging om de oren. Eerst volgt dan nog de eerder aangekondigde tussenstap, in de vorm van een gratis betalingsherinnering in zo’n zelfde wit/paarse envelop. Je herkent de herinnering evengoed direct, want de onderste helft van het briefpapier is knalgeel. Dat trekt de aandacht en dat is precies de bedoeling, want bij de betalingsherinnering ben je uiteraard eigenlijk al te laat met betalen. Op de brief staat wanneer de boete uiterlijk betaald moet zijn, plus een qr-code om dat snel en makkelijk te doen.
Jaarlijks verstuurt het CJIB zo’n 8 miljoen verkeersboetes. Daarvan wordt rond de 85 procent op tijd betaald. Ongeveer 1,2 miljoen boetes worden verhoogd omdat ze niet op tijd worden betaald.
