AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Daihatsu Hijet 1300 Van (1999)

autoreview

Daihatsu Hijet 1300 Van (1999)

Signalement

UitvoeringHijet 1300 Van
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf55.765 km
KM-stand laatst55.750 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Minitruck

  • 55.750 km

De auto gekocht bij een bedrijf in Den Haag, gespecialiseerd in oudere bestelauto's met name voor export. Gekocht zonder garantie maar met een map waarin alle garagerekeningen zaten van de vorige eigenaar (2006 - 2015).

Mijn doel is om de bus te isoleren, bekleden en om te vormen tot een soort minicampertje.

De Hijet is erg klein van buiten maar ruim van binnen, De laadvloer is met 1.78 meter best lang en ook de hoogte valt door een klein verhoging van het dak, niet tegen. De ruimte in de cabine is goed voor hoofd, benen voeten en armen. Wel zijn de zittingen van de stoelen kort en vlak waardoor je alle kanten op glijdt. De bestuurdersstoel heb ik intussen vervangen door een Ass stoel die ik nog had liggen van een Nissan Urvan.

De Dai rijdt erg basaal. Niets is bekrachtigd en de open laadruimte zorgt voor veel geluid van motor en resonanties van onafgedekt plaatwerk. De vering is redelijk, de demping minder. In combinatie met de korte wielbasis zorgt dit voor een apart rijgedrag. Verder is de auto wat zijwindgevoelig.

In de stad is de kleine Hijet, dankzij twee schuifdeuren en een extreem korte draaicirkel, ideaal. Wel moeten verkeersdrempels in alle rust worden geslecht.

De Hijet rijdt vlot door tot 120 km/u al is het voor het aangename beter een kruissnelheid van 90 tot 100 km / uur aan te houden (vandaar de titel "minitruck").

Toch vreemd dat je de elektrische variant van de Hijet, die Piaggio als Porter levert, zo weinig ziet. Zeker omdat deze waarschijnlijk een stuk minder lawaaierig is.

Onderhoud:
De eerste rit ging goed tot thuis. Daar ging iets mis tijdens het inparkeren. Bij het verdraaien van het stuur ratelde iets in het stuurhuis en eenmaal geparkeerd reageerden de wielen niet meer op het stuurwiel. Het gevolg was een rit opgelepeld achter een ANWB-transporter richting garage.

Daar stuurhuis laten vervangen + distributieset en waterpomp (kon ik niet terugvinden in de onderhoudshistorie).
6-11-2016, km. 55880: € 1022,43

Volgens wegenwacht en garagehouder was deze pech echt PECH. Een stuurhuis behoeft geen onderhoud en gaat normaliter een autoleven mee.

Detail:
De ANWB wilde me aanvankelijk niet afslepen omdat de auto dezelfde dag op mijn naam was geschreven. Gelukkig belde de wegenwacht me tien minuten later terug dat zijn collega een bus had met een noodlepel achterin. Zo kwam mijn busje toch nog bij de garage.

Op mijn verjaardag (4 februari 2016) trakteerde de Daihatsu me, bij kilometerstand 57036, op een oververhitte motor. Een slangenklem bleek losgeschoten. Deze is door mijn garage vervangen (€ 50,38).

Gelukkig daarna geen problemen meer.

13-6-2016 km. 58319
Onderhoudsbeurt + APK
Vervangen:
voorruit (dubbele barst) en raamrubber
Koplampunits (roest reflector)
linker achterlichtunit (barst kunststof)
Linker buitenspiegel (bleef niet staan)
Wielremcilinder rechts
Totaal € 672.09 (onderdelen deels via E-bay) en €506.87 (arbeidsloon) TOTAAL € 1178.96

2-7-2016, km 58445
Accu Yuasa 60AH/550A € 90,65

Totaal uitgegeven aan onderhoud en reparatie: € 2342.42


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

4-5-2018

Intussen bijna twee jaar verder waarin het volgende onderhoud is gepleegd:
31-5-2017, km 62179
APK waarbij de auto werd afgekeurd op profieldiepte voorbanden en de afstelling en hoogteverstelling dimlichten
Kosten: € 180,30 (€ 45,-- APK, € 135,30 banden voor en € 0,-- voor de verlichting (zelf hersteld). Op 1-6-2017 volgde de goedkeuring.

9-12-2017, km 64064
Lassen eindpijp aan demper bij garage waardoor ik een uurtje werkplaatstarief armer werd ( €66,49).

25-4-2018, km 65368
APK met afkeur op draagvermogen achterbanden (was 77 maar moest minimaal 84 q zijn, vorig jaar dus over het hoofd gezien !) en breuk in buitenste handremkabel rechts. Remblokken voor adviespunt.
Kosten: € 371,70 (€ 47,50 APK, € 90,-- banden achter en € 234,20 voor het laten vervangen van de r. handremkabel en remblokken).

Op 4 mei volgde goedkeuring.

Totaal € 480,99 in de afgelopen twee jaar en niets abnormaals. Dat is een stuk beter als de € 2342,42 in 2016.

Nog niet opgelost:
Het afslaan van de motor bij warm weer. Zodra het kwik richting 25 graden gaat, slaat de motor na ongeveer 5 minuten af bij stationair draaien; de wijzer voor de motortemperatuur staat dan halverwege de normale bedrijfstemp. Na ca. 5 minuten kan er weer worden gestart. Wel moet ik er dan enkele minuten voor zorgen dat de motor niet nogmaals afslaat, daarna is het probleem verdwenen. Als er tussen de eerste 5- en 10 minuten van een rit niet hoeft te worden gestopt - wat zelden voorkomt in het Tilburgse - slaat de Dai niet af maar heeft wel moeite met versnellen bij lage toeren. Zelf denk ik aan de "gekke vijf minuten" maar mogelijk heeft iemand een reëlere optie. De Wegenwacht vermoedt een te rijk mengsel maar heeft geen oplossing.
Tenslotte moet ik dit jaar wrs. op zoek naar een einddemper.

5-6-2022, km 75651
Auto ingeruild voor Renault Twizzy.
De laatste jaren is de auto steeds goedgekeurd. Verder zijn er nog enkele onderdelen vervangen:
1 wiellager voor de APK van 3-5-2019, garage
1 stuurstang met stuurkogels, zelf vervangen, daarna uit laten lijnen
1 temperatuursensor vervangen i.v.m. het hierboven omschreven "afslaan met warm weer", zelf uitgevoerd.
1 stofhoes stuurstang wielzijde links, zelf vervangen
- monteren schakelaars op paneeltje voor de verlichting. De contacten van de linker stengel werkten niet goed meer

Lezersreacties (8)

Reageren