Daihatsu Cuore STi-12V (2002) #2

autoreview

Daihatsu Cuore STi-12V (2002)

Signalement

UitvoeringCuore STi-12V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf149.000 km
KM-stand laatst154.200 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 149.000 km


Ongeveer 5 jaar geleden zei ik eens, na dat al mijn man vrienden opel corsa's en honda civic's hadden aangeschaft, ik haal wel een cuore IV.

Waarom ik dan nu, voor mijn eerste auto, nog een trip door Alto en Twingo land moest nemen voor ik bij de Cuore eindigde...
Ja ik heb ook geen idee.


Eerste indruk is prettig, 1 dag pas gereden dus.. tja. Het is een koekblikje, het rammelt. Zonder grappen, het klinkt alsof je je complete pannenset en serviesla los achterin hebt gekletterd. Maar het is geen irritant geluid, na wennen voelt het alsof verschillende onderdelen van je auto een liedje voor je zingen en je vergezellen op je tripje.
Verder trekt hij netjes, dit is een fijn idee op de snelweg. Het is niet dat je je van je sokken moet laten rijden door 2 geïrriteerd vrachtwagens omdat je autootje niet genoeg kracht heeft om weg te komen.
Van binnen niks te klagen, nee het is geen luxe maar ik heb bij deze auto tenminste nog het gevoel dat ik knus binnen zit wat bij gelijkwaardige auto's niet het geval is.

Het beste aan de auto vind ik zelf dat hij voelt als een auto die je van a naar b rijd ongeacht zijn conditie.


Buiten dit allemaal,
Hebben we een kleinbeetje benzine lucht overlast op het moment dat je sneller dan 60 rijd met het raam open, word vandaag bekeken.

Het gaat vast iets lulligs zijn, los geschoten kabeltje welke je bijna in je oog prikt bij het kijken onder de motorkap die wij over het hoofd hebben gezien met als gevolg dat we 100 euro armer met lichte schaamte de monteur verlaten.

petjes rijden en tankdop

  • 148.996 km

Monteur kon niks vinden,
Zelf maar zo snugger geweest de tankdop te vervangen. Dat lijkt te helpen, maar wegens het bagger weer weinig het raam open gehad.

Als gevolg van het weer was rijden in de regio eerder varen en moesten we een ware duik wagen bij het tankstation.

De vorige eigenaar had een behoorlijk hoog verbruik aangegeven. (Nog een reden dat de benzine geur ons niet met rust liet)

Vandaag met volle tank de eerste lange zwemles naar mijn werk. En ik kwam netjes uit op minimaal 1/18.

Het petje waarvan ik de auto overnam was een idioot race monster of een sukkel die niet zonder toeren teller kan rijden.
Hij had de auto gelukkig maar 2 maanden in bezit.


Wel is er besloten de vulbuis van de tank binnenkort te vervangen. Het eerste deel van deze bestaat uit roest. Bij de L701 een zwakke plek die je voorheen gratis bij de daihatsu dealer kon laten vervangen. Duimen dat dit nog het geval is, want bij deze is dit duidelijk niet gedaan.

gas en dorpels

  • 149.222 km

Ondertussen ben ik nu toch echt de 149.000 gepasseerd.

Maar deze week wat problemen,
Afgelopen woensdag met grote moeite uit de garage op kantoor gereden. Nu is dit ook een stijle helling en opend de uitgang deur als slome stront! Maar, ik had opeens niet genoeg power waar ik voorheen zonder moeiten daar verder rolden.
Vervolgens verloor ik geheel het gas toen ik 25 km verder (ja, wel 3 km van mijn voordeur) na een stoplicht in mijn 2 wilden.
Zonder gas kom je natuurlijk niet ver en zo stranden ik op een verdrijvingsvlak op een van de drukste wegen in de regio. Joepie!

Monteur was afwezig dus ik eindigden bij de auto fanaten club van mijn schoonvader, deze heren knappen ieder zo'n 5 auto's per jaar op die bij aankoop niet eens starten, waarom ook niet.

Zelf dacht ik eigenlijk dat het iets met de koppeling was? Mijn cuore schakelt behoorlijk zwaar dus tja.
Maar mijn gas pedaal bleek door vorige baasje flink getrapt te zijn. Na opnieuw afstellen en smeren van de pedalen geen problemen meer. Om precies te zijn had ik 3 cm werkelijk gas tegen de tijd dat de auto bij de mannen aan kwam.


Ook ontdekte de mannen dat het, bij de dealer, gelaste plaatjes in 1 van de dorpels was los gekomen. Volgens de heren las en lazer was het gewoon zeer zeer slecht gelast.
Ah fijn, nu is mijn auto hun gezamenlijke project geworden en gaan ze mid september de dorpels overnieuw lassen, behandelen tegen roest en lakken. Ook willen de heren een oppervlakkig deukje ontdeuken, een dikke SUV gooide eerder deze week zijn deur met grof geweld tegen mijn dinky toy. :/ dag deukloze 12 jaar.

holy moly wat gebruikt ie veel olie!

  • 151.000 km

Het beestje is een beetje ziek,
Hij gebruikt behoorlijk olie. Er is al 2 liter doorheen, het grote probleem is vooral het gebrek van olie afval, geen lekkage en geen pluimen.

Met hele hoge toeren en terug laten zakken wel iets. Dus toch maar kleppen conditioner gaan proberen om te zien of hij daar beter van word.
Dan kunnen we een plan gaan maken deze te vervangen of dat het hele blok los halen.

Het enige probleem waar ik nu nog mee zit is welke olie hij nou duldt. Bij de ene zaak krijg ik echt een compleet andere olie mee! En online zoeken, zelfde verhaal.

Verder mag de Dinky toy wel wat meer klagen,
Het is typisch een auto die je van a naar b brengt ongeachte zijn conditie. Maar om deze reden is het lastig te merken dat hij niet lekker in zijn metaal zit.

Het huis wat niet aan de kant ging!

  • 151.985 km

Laat ik beginnen met te zeggen,
Kleppenseal conditioner! Ik had geen rook, wel een olie geur en hoog olie verbruik. Nu nergens last van tenzij ik hem zeer hoog in de toeren trek. Zeker een aanrader!


Lekker weertje natuurlijk,
ik dacht, laat me niet gek maken! Op die dunne wieltjes waar het advies ze te vervangen voor een slagje breder en groter al was gegeven door ervare cuore rijders.

Dus rustig over de weg, lekker varen.. eerder zeilen.

Maar dat het dan fout moet gaan tijdens inparkeren op spek gladde klinkertjes met 0,5 km/u.

Jammer genoeg had dit huis een randje uitstekende baksteentjes onder het raam,
Waar ik het huis net miste door als een gek aan het stuur te gaan hangen raakte het gebied net boven de koplap deze. Met een blikopener geluid als gevolg.

Schade zeer beperkt, beetje uitdeuken en de airbrush er op. Als ik bij de dealer een potje lak kan krijgen dan, anders heb ik gelukkig de meest voor komende kleur cuore die er is en kan ik vast wel een vervangend paneeltje van de zelfde kleur vinden.

Al heb ik besloten eerst te kijken hoe de gestote dinky toy de winter overleefd.

wel en niet branden

  • 153.372 km

Eerder al merkte ik dat mijn olie lampje gaat branden wanneer het hem uit komt. Wat meestal is als er een restje zwarte prut in de olie tank zit.

Ik controleer daarom de olie regelmatig tot irritatie van mijn vriend. "Je maakt je altijd zorgen om je auto! Is niet nodig, wie checkt nou elke week zijn oliepijl?"

Dit van een man die bijna zijn gti in de soep heeft gereden omdat laag olie pijl.

Jammer genoeg vergat ik vandaag zelf de olie bij te vullen. Op de snelweg een schakelfoutje, naar 3 ipv 5. De 5e versnelling zit werkelijk op je passagiers stoel, min punt, echt.
en het beestje slurpt olie bij zulke toeren.

Dus daar stond ik op de busbaan, met een brandend motor lampje omdat deze eerder melding had besloten te maken dan het eigenzinnige olie lampje wat deed alsof het nog nooit van een auto gehoord had!

Ik kon werkelijk niks anders vinden dan een laag oliepijl. Motor draait netjes, ruikt, klinkt en bokt het zelfde. Maar.. het lampje heeft dusver geweigerd mijn dashboard te verlaten. De motor zou even uitgelezen moeten worden als het lampje er nog is als ik zo de motor start.

Fingers crossed dat het de lambdasensor is of gewoon eigenwijsheid van het lampje die het dashboard gewoon gezellig vond en even een tijdje bleef rond hangen.

Bobbi Eden is aan vervanging toe.

  • 153.900 km

Waar vorige keer mijn lampje niks bleek te zijn,kuchdeoliemeteriskapotkuch, hebben we sinds vorige week een lampje.

Ontstekings fout roept ie bij uitlezen, kan gebeuren. Maar na weer een keer flink file rijden dezelfde klacht. Nou, dan kun je gaan zoeken! Ik belden uiteindelijk de Daihatsu dealer voor hun ervaring.

Vrolijke man aan de telefoon, leek erg geamuseerd dat ik een dame was die kennelijk eigen onderhoud verzorgde.

"Verliest hij kracht in de 4e versnelling (waarom specifiek deze weet ik ook niet) en is hij geleidelijk meer gaan bokken?"

Ja, vooral dat inhouden sinds ik hem heb. Op de andere, vooral bij minder dan 50% benzine.

"Gromt ie heel erg? Rookt ie en ruik je misschien een benzine lucht?"

Nee,grommen niet erger dan voorheen. Maar heb hem pas sinds de zomer, dus wie weet?

Conclusie van de beste man, er is een bobine die er niet meer zo goed aan toe is. Weinig aan te doen. Binnen x km vervangen.

Nou ga ik er dus niet meer de grote weg mee op! Pffff! Kans dat ik mijn kats levensduur flink verkort is me iets te hoog. En dat is eigenlijk het enige echte dure onderdeel aan deze auto.



Natuurlijk een heel fijn toeval dat Meneer dit mankement heeft net als ik vakantie heb en hem dus niet meer tussen de slagschepen op de snelweg hoef te sturen. Petje af.. schroothoop. Doe je leuk.

Vriend lief baalt ondertussen, hij was vorige maand een gods vermogen kwijt aan een nieuwe bobine set. Mij gaat het 50 euro kosten.

"Elke keer als er bij mij een lampje brand ben ik honderden euro's kwijt! Jij doet er een goedje in of gooit er een paar donnies tegen aan en je kan weer naar huis!"

En dit is waarom je voor je eerste waggy geen GTI moet kopen.

verkoop en homokineet

  • 154.200 km

Nou dat heb ik natuurlijk!
In verband met het erg agressieve verkeer waar ik mij doorheen worstel 3 keer per week is er besloten dat we iets nieuwers en groters wilden aanschaffen. Waarschijnlijk een nieuwe Cuore, de laatste versie.

Mijn vriend en ik besloten de auto even tussentijds te laten keuren voor de verkoop. We willen geen kat in de zak verkopen.
wat blijkt, beide homokineten slecht. Zo slecht dat rechts eigenlijk echt vervangen moet worden, ik merkten het ook echt in extreme gisteren.

De monteur liet ons zien dat de homokineet hoezen bijna onzichtbaar waren gescheurd. Waarschijnlijk al bij de vorige eigenaar. Met al het water op de weg zijn de hoezen echt gespoeld. Heel vervelend dus, want we hebben dit op de brug dus eerder niet opgemerkt en zijn nu dus te laat!

Omdat hij ook een deuk voor heeft hebben mijn vriend en ik voor nu even besloten hem met gebreken te verkopen. Gewoon eerlijk, cuore L7's zijn gewild dus naar de sloop rijden is ook zowat, we dachten een kleinprijsje en de offerte van onze garage erbij. Een van de jongere cuores L7, netjes van binnen voor een paar barkies ben je klaar. En dan heb je de homokineet bij je eigen vertrouwde garage laten doen, of gewoon zelf natuurlijk.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens