Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

autoreview

Daihatsu Cuore 1.0 12V Nagano (2003)

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 12V Nagano
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf187.600 km
KM-stand laatst221.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Koop een Cuore, maar let op!

  • 187.500 km

Voor degene die deze auto overweegt, mijn beknopte review

Zelf zocht ik naar een zuinige auto met lage maandkosten. De Cuore is daar perfect voor. Mijn exemplaar is uit 2003 en heeft inmiddels bijn 200.000 gelopen. Ik geef deze auto de voorkeur boven de Citybug drieling, maar er zijn wel een aantal dingen om op te letten.

Het grootste probleem is dat de kwaliteit heel degelijk is en daarom lang meegaat. Daarentegen zijn dingen bij mijn Cuore bij 2 ton al aan vervanging toe. Ik denk niet dat de gemiddelde Cuore rijder veel liefde aan zijn of haar auto geeft. Zo slijt de auto een heel stuk sneller. Bouwjaar 2003 is eigenlijk al te oud en vermijdt de Cuore als er al een keer aan gelast is. Diezelfde gierige eigenaar zal het niet goed laten doen, waardoor je, zoals ik, een jaar later weer met roestproblemen zit.

Doe jezelf een lol en koop of een Cuore van 500 euro voor een jaar zonder enige opties zodat er niks kapot kan of geef 1500-2000 euro uit aan een exemplaar uit 2007-2008 met 120.000 km op de teller. Als je goed zoekt vind je die ook. Koop ook geen voormalig geïmporteerd exemplaar. Of koop voor 3000-4000 euro een Cuore van een generatie nieuwer :)

Pluspunten:
- Goedkoop in verbruik en maandlasten (1:20, 15 wegenbelasting, 20 verzekering als je goed zoekt)
- Zeer ruim voor een klein autootje
- Geen grote problemen die niet door normale slijtage komen
- Makkelijk zelf aan te knutselen als je dat wil leren

Minpunten
- Eigenaren doen goedkoop, dus worden roestplekjes niet bijgewerkt
- Olieverbruik kan oplopen en dat heb je niet direct door
- Vangt aardig wat wind op de snelweg
- Veel motor, banden en windgeruis op de snelweg. Als je gewoon 100 blijft rijden is het prima te doen.

Eerste auto

  • 190.200 km

Ik heb deze Daihatsu Cuore als eerste autootje aangeschaft in Oktober 2020. Na een uitgebreide zoektocht naar een kleine, goedkope auto voor rond de 1000 euro ben ik hierbij uitgekomen. Eerder had ik proefgereden met een Renault Clio en Opel Corsa, maar was niet zeker over de aankoop.

De zoektocht was op gang gekomen omdat ik een parttime baantje had wat nogal ver (en lang) reizen was met de trein. Met Covid19 was het OV natuurlijk ook iets om te mijden, dus ik begon in het achterhoofd met rekenen. 100 euro maandelijks aan vaste lasten (excl benzine) was mijn uitgangspunt, iets wat ik met het baantje goed kon bekostigen. Als beginnend bestuurder zonder schadeloze jaren, is de verzekering meestal erg duur. Ik wilde graag een auto met wat ruimte, zo zuinig mogelijk en betrouwbaar. Ahet andere was een leuke bonus. Ik heb verscheidene autootjes overwogen, zoals een Twingo, Alto, Starlet, Corsa, Clio maar een Daihatsu Sirion en Cuore sprongen toch in het oog.

Deze Daihatsu is in 2016 geimporteerd uit Duitsland en had een vrij hoge kilometerstand. Hij stond te koop bij een particuliere eigenaar en de voornaamste reden voor de aanschaf was het feit dat de onderhoudshistorie en CARFAX rapport bij de auto zat. De APK was nieuw, in combinatie met 'nieuwe' banden en een kleine beurt. het was zover, mijn eerste eigen auto.

Na nu ruim 2500 kilometer kan ik zeggen dat ik nog steeds erg blij ben met mijn aankoop. Hij brengt mij netjes van A naar B, en op de snelweg is hij zeker niet oncomfortabel te noemen, als je je verwachtingen natuurlijk wat bijstelt en de radio wat harder zet. Ik ben erg tevreden over de rijeigenschappen en de ruimte is echt gigantisch. Ik zou bijna durven te stellen dat mijn Cuore met de banken plat meer laadruimte biedt dan de Toyota CHR van kennisen. Twee huisgenoten van 185 kunnen heel behoorlijk achter elkaar zitten. Er past, met de achterklep een stukje open, ook een herenfiets in, dus dat is ook mooi meegenomen.

De aandrijflijn is prima en je komt vlot met de rest van het verkeer mee. Er zit wat speling op de pook, die overigens prima en licht schakelt, maar wel trilt tijdens het optrekken. Dat moet wellicht op te lossen zijn door een motorsteun te vervangen. Ook schokt de motor nog wel eens bij vol gas, waarvoor ik denk ik de bougies even moet nakijken. Ondanks de onderhoudshistorie is het moeilijk te achterhalen wanneer ze voor het laatst vervangen zijn. Daarnaast verbruikt de motor wat olie, nu een liter op 2500 kilometer, wat vrij hoog is, al hebben deze motoren er vaker last van, zeker in combinatie met deze kilometerstand. Op deze dingen na, rijdt hij echt leuk. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17 presteert hij iets onder verwachting, maar nog steeds beter dan de fabrieksopgave van veel concurrenten.

De maandelijkse lasten zijn ongeveer 50 euro voor verzekering en 15 euro aan wegenbelasting. Daarnaast kan ik Duitsland tanken, dus dat drukt de lasten ook nog eens.

Natuurlijk is de auto niet perfect voor een bedrag van 900 euro. Wat rare dingen:

- De vorige eigenaar heeft er een andere radio in gezet, maar het klokje en de radio omgedraaid. De pioneer speakers die er bij zitten zijn kapot, en kunnen geen bas produceren zonder te kraken. Een nieuw setje kost +/- 30 euro, dus dat moet wel lukken.

- De airco was bij aanschaf al kapot. De eigenaar zei dat dat voor 200 euro wel te repareren zou zijn, maar bij nadere inspectie bleek de aircopomp en ogenschijnlijk nog intacte condensor beide lek te zijn. Reparatie zou op zijn minst 450 euro zijn, de helft van de aanschafwaarde, dus dat laten we lekker zitten. Met de kachel lukt het in de winter wel, en in de zomer heb ik altijd arco nog.

- Of nee toch niet, een week na aanschaf ging het motortje van het elektrische raam rechtsvoor kapot, dus dat kan niet meer open. Hetzelfde gold voor een koplamp, wat wel zonde was, maar na genoeg wd40 te hebben gebruikt het lampje vervangen. Handig, een vader met 3 sets reservelampjes.

- Er is wat roest op het plaatwerk en de dorpels, ook door het slecht wegwerken van eerdere krassen. Ik ben erg geïnspireerd door de vele youtube tutorials om dit zelf te fixen, als het weer wat beter weer is.

Kortom, de auto is zeker niet perfect, maar ik ben ook gemotiveerd om het zelf te fixen. Zo'n simpel autootje is een mooie mogelijkheid om wat van te leren.

Pros
- Kosten zeer laag, zowel verbruik als vaste lasten
- Ruimte zat, makkelijk inladen
- Redelijk comfortabel

Cons (niet abnormaal bij deze kilometerstand)
- Olieverbruik
- Roest

Winter voorbij

  • 192.382 km

Inmiddels een paar maanden verder en ik ben nog steeds goed tevreden met mijn Cuore. Heerlijk om gewoon rond te kunnen rijden, en met lockdown erg leuk om stukjes te rijden. De winter is hij aardig goed doorgekomen zonder airco. Het was veel rijden met ventilatie op max en goed opwarmen. Ik ben wel bang voor de roestvorming bij de dorpels, die wordt nu wel snel erger. De spullen om daaraan wat te doen zijn onderweg.

Het verbruik is gemiddeld 1:18, maar haalde toch alleen maar 1:15 in de winter. Omdat de benzinemeter niet goed werkt geeft hij bij 28/36 liter al aan leeg te zijn. Ik vraag me toch af waar dat aan kan liggen, aangezien ik de bougies al vervangen heb. Ik heb ook het idee dat de auto ietwat te sportief klinkt, dus wellicht is de uitlaat lek. Die is kortgeleden nog gerepareerd, dus dat vind ik wel bijzonder. De motor verbruikt ook olie, zoals bij wel meer Cuores van deze generatie. Ongeveer 1:3000 km

Ook heb ik verschillende keren met een lege accu gestaan. Het interieurlampje gebruik ik dan ook niet meer, want het gebeurt met net iets te vaak. Duwen met mn huigesnoten werkt meestal wel, maar als je hem verderop dan nog een keer laat afslaan als moet je toch de wegenwacht bellen, erg prijzig...

Met de vorst heb ik voor de zekerheid de accu maar uit de auto gehaald. Hierbij heb ik een bout afgebroken. Vastgezet met een tiewrap en naar de garage gereden waar ze hem er gewoon naast gedraaid hebben. Ik ook met mn online tutorials over uitboren en tapsets...

Na even zoeken blijkt dat deze Cuore met zijn kilometerstand toch aan de dure kant was. Er zijn zat exemplaren met lagere kilometerstand voor een lagere prijs. Destijds de auto gekocht vanwege de complete onderhoudshistorie en NAP. De auto is natuurlijk geimporteerd uit Duitsland, dus die NAP is onzin (geen oordeel).

Ik ben er op gebrand er zoveel mogelijk kilometers uit te halen en de auto zo lang mogelijk op de weg te houden. Op naar de 200.000 km.

Dingetjes om te fixen:
- Roest bij dorpel en zijkant weg werken
- Speakers vervangen (waren er al uitgeblazen door de vorige eigenaar)
- Radio terug inbouwen op de plek waar hij hoort (en niet lelijk bovenin)
- Zonneklep weer vastmaken
- Elektrisch raam aan de zijkant werkt niet meer (week na aanschaf ging het kapot, denk dat het motortje het heeft begeven)

Vervangen onderdelen:
- Bougies (rijdt nu een stuk beter, de oude zorgden wel voor schokken tijdens het optrekken)
- Luchtfilter
- Nieuwe antenne om de radio-ontvangst toch te verbeteren

Al met al had ik deze auto met de kennis van nu niet zo snel gekocht. Je kunt wel genoeg gidsen lezen, maar om hem te echt goed te kunnen beoordelen moet je toch echt praktijk ervaring hebben. Mooi dat dit mijn eerste autootje is, genoeg om te leren.

Zomer update

  • 194.000 km

Nieuwe speakers van JVC zitten erin. Ze klinken heerlijk en met een nieuwe FM zender bluetooth ding kan ik er deze zomer weer tegenaan.
Ook het elektrische raam rechtsvoor doet het (weer). Blijkbaar zit er een knopje links bij de raambediening om alleen het rechterraam raam 'op kinderslot' te doen.

Zelf geprobeerd de lekkende uitlaat te repareren. Er zat een groot lek bij het uitlaatspruitstuk en bij de middendemper. Met een uitlaatpasta is het lek bij het uitlatspruitstuk gedicht, zodat je geen CO vergiftiging oploopt als je voor een stoplicht vergeet de ventilatie uit te doen. Bij de middendemper kon ik niet goed komen, daarvoor toch maar naar de garage.

Laatst ook voor het eerst een lekke band gehad, door een schroef rechsachter. Ik had natuurlijk niet door dat je die vastzittende bouten ook gewoon met je been los kan trappen, zoals een vriendelijke meneer mij liet zien. Band laten repareren bij de garage. Ook nieuwe zomerbanden op een tweedehands setje licht metalen velgen aangeschaft. Direct ook met wat laswerk de middendemper laten repareren.

Kosten
Speakers - 30 euro
Band repareren - 10 euro
Lichtmetalen velgen - 60 euro
Zomerbanden met montage - 220 euro
Zonneklep - 25 euro
Buitenspiegel - 33 euro

Airco soap

  • 198.136 km

Na de eerste APK kwam ik op het idee om mijn airco zelf te repareren. In Winter 2020 had mij dat bij een revisie bedrijf ongeveer 500 euro gekost voor vervangen van de condenser, reviseren van de aircopomp en vullen met koelmiddel. Dat vond ik toen te duur en dat vind ik nog steeds. Ook omdat ik net 900 euro voor de auto had betaald
Maar in juni was het toch warm, dus ik begon er toch over na te denken. Ik maakte een kostenplaatje:
- 60 euro voor een aircopomp van de sloop
- 90 euro voor een nieuwe condenser
- 60 euro voor het vullen

Met een totaal van 210 euro vond ik het een experiment waard. Een weekend beunen later bleek dat de aircopomp simpelweg niet paste. Het was onmogelijk om de aircoleidingen goed aan te draaien. Tijdens het vullen vloog één van de slangen van de aircopomp af. Toen bleek dat de rubberen aircoleidingen allebei gescheurd waren.
De man van het aircobedrijf bood aan de oude pomp te reviseren (120) en te monteren (90 euro). Ik kon de aircopomp dan terug naar de sloop brengen. Ook van de sloop nieuwe aircoleidingen gehaald voor 80 euro. Helaas kon ik alleen alle vier de aircoleidingen halen in plaats van de twee die ik nodig had. Na het monteren van alle onderdelen bleek de inmiddels gereviseerde aircopomp nog steeds geen druk op te bouwen. De man bood mij een nieuwe aircopomp aan voor 100 euro extra. Hij zou niks verdienen aan de aircopomp. Wederom stond ik voor het blok en heb toegezegd. Toen ik wegreed had ik een mooie koude airco.

Kosten: 560 euro
- 80 euro voor vullen omdat (leeg systeem, dus meer koudemiddel)
- 120 + 90 + 100 euro voor een nieuwe aircopomp
- 90 euro voor de condensor
- 80 euro voor de leidingen

Dit had ik achteraf gezien nooit gedaan. Wanneer iets in je auto monteren je zoveel tijd kost is het heel verleidelijk om ja te zeggen. Achteraf had ik misschien moeten eisen dat de pomp opnieuw gereviseerd zou worden. De beste man was erg vriendelijk en leek mij niet in de zeik te willen nemen. Nu ben ik ongeveer voor hetzelfde bedrag klaar, maar heb ik een vrijwel nieuwe airco. Best bedrag voor een beetje koude lucht.

APK problemen

  • 198.135 km

Op 13 september zou de APK verlopen. Braaf ging ik op 13 juli naar een ándere 'dealer-kwaliteit' garage, want:

- Neutraal oordeel over de auto, aangezien mijn eigen (beun)garage de auto zelf geïmporteerd en onderhouden heeft
- APK was goedkoop en ik was in de veronderstelling dat de auto in goede staat was (naïef)

Resultaat APK 1: Afgekeurd
- Fuseekogel stofhoezen dichten niet af
- Labdasonde waarde te hoog. Volgens de keurmeester teveel zuurstof vanwege een lek in de uitlaat (misschien spruitstuk of middendemper)

Offerte:
- 180 euro voor de twee hoezen
- 30 euro voor de uitlaat.

Conclusie:

30 euro afgerekend voor de APK-afkeuring. Ik besloot de auto mee te nemen en met de hulp van internet de hoezen zelf te vervangen. Dat ging goed. De draagarm en fuseekogel inclusief hoes zijn één geheel bij de Daihatsu Cuore, dus normaal zou je alles tegelijk moeten vervangen. Bij de automaterialenzaak een setje universele rubberen hoezen gehaald en er over heen gedaan met een strak elastiekje. Voor 6 euro, opgelost.

Een maandje later bracht ik vervolgens de auto naar mijn eigen garage voor een tweede apk keuring.

Resultaat APK2: Afgekeurd
- Roest aan beide achterste chassisbalken,
- Rem rechtsvoor niet gangbaar
- Lekke middendemper.

Hiervan werd ik lichtelijk geÏrriteerd. Dezelfde garage heeft de chassisbalken in 2018 zelf gelast en ik dacht dat dat goed gebeurd was. Ze zeiden zelf dat het laswerk maar 2 tot 3 jaar meegaat voor dat hij weer door roest. Een buitengewoon korte levensduur voor laswerk naar mijn mening.

Daarnaast had meneer één van mijn remblokken in tweën gebroken tijdens het gangbaar maken van de rem, dus er moesten nieuwe blokken op. Zij waren ook de garage die de lekke middendemper eerder in het jaar hadden dichtgelast, maar nu 'kwam hij eraan de andere kant doorheen'.

(Overigens moet de andere keurmeester ook gezien hebben dat het de middendemper was. Hij zei echter tegen mij dat hij het lek nog moest gaan vinden)

Offerte:
- 140 per chassisbalk laswerk (2x)
- 50 euro voor de remblokken
- 30 euro voor het dichtlassen van de middendemper

Resultaat:
- Keurmeester adviseerde mij na te denken of ik er nog meer doorwilde, omdat hij vroeg of laat weer zou doorrotten.
- Afgekeurd, maar ik hoefde niet te betalen voor de APK
- Als ik September terug zou komen, wanneer het rustiger zou zijn, dan zou het allemaal wat goedkoper kunnen.
- Over de labdasonde wist de keurmeester mij niets te vertellen

Conclusie:
Ik neem de auto mee en ga een goede lasser zoeken en zelf de remblokken vervangen.

De autolasser vond ik in Soesterberg. Hij werkt uitsluitend met gegalvaniseerd staal. Voor 200 euro zou hij de uitlaat en rechterchassisbalk lassen. Links zat nog geen gat. Hij vond de offerte die ik gekregen had dan ook raar. ‘Dit is gewoon prutswerk, ze hebben zonder de roest weg te halen plaatjes over de gaten heen gelast. De roest komt er dus op een gegeven moment gewoon weer door heen. '

Ik kreeg foto's van het lassen opgestuurd en het is heel mooi geworden. Ook ben ik nog even langs Carrec gekeken om te kijken waar dat nou precies is.

Tijdens het laswerk bestelde ik remblokken (let op: pasgarantie) en kreeg een belletje. De winkel vroeg mij om de blokken op te meten, wat de lasser graag voor mij deed. 12 cm breed. ‘Dan had ik de verkeerde blokken besteld’, en dus werd mijn order aangepast.

Eenmaal thuis kwamen de blokken binnen en ging ik aan de slag. Bij 2 ton op de teller waren alle remonderdelen ook aardig vastgeroes. Met vooral veel zweet kreeg ik alles los. Ik smeerde vrolijk mijn nieuwe remblokken in met kopervet en kwam er vervolgens bij vergelijking achter dat de blokken niet pastte. Meer irritatie en gevloek volgde.

De dag erna zou ik nog een APK keuring hebben bij de eerste garage. Ik kan me niet meer precies herinneren waarom ik dit gedaan heb. Het moet een combinatie van irritatie naar mijn eigen garage en schaamte dat ik het ergens anders had laten doen (niet rationeel, maar toch).

Enfin, ik zette de oude blokken terug en reed de volgende dag naar de dealerkwaliteit garage. Zij konden de remblokken wel vervangen en de auto vervolgens goedkeuren. Eenmaal daar:

Offerte voor blokjes: 150-170 euro.
- Ongeveer 70 euro voor de blokken en de rest montage.

Ik was stomverbaasd, omdat mijn eigen remblokken 25 euro waren. Gemiddelde montagekoten waren tussen de 50-60 euro per as. Je staat nou eenmaal voor het blok (haha) en ik was niet brutaal genoeg om de ochtend ervoor te vragen hoe duur de remblokken zouden zijn. Dus toch maar gedaan. Vervolgens met een leenfiets 14 km teruggefiest naar Enschede, wat ik iedereen die meer auto rijdt dan fietst van harte afraadt.

AP3:
Vervolgens kreeg ik begin van de middag een telefoontje. Blokken zaten erop, maar meneer de Keurmeester kon hem niet goedkeuren. De uitlaat was dicht, maar nu bleek de CO waarde veel te hoog. Zijn advies was om de labdasonde te controleren/vervangen omdat die verkeerde waardes aan de computer kon geven over hoeveel brandstof er ingespoten moest worden. Op zich heel logisch, want dit kan ook mijn hogere verbruik verklaren.

Offerte: 250-300 euro voor diagnose.

Resultaat:
Teleurgesteld heb ik de auto opnieuw meegenomen, want ik vond dit wel heel erg duur zonder garantie van een oplossing. Wel even 185 euro afgetikt voor de remblokken, waarbij er op de factuur ook items stonden als ‘remtest uitvoeren’ en ‘remreiniger’.

Ik was onder de indruk dat mijn eigen (beun)garage misschien iets losser met de uitstootwaarden omging. Nog een afspraak gemaakt bij mijn eigen garage.


APK4:
Ze waren lichtelijk geïrriteerd dat ik mijn werkorder niet had bewaard, ook al hadden zij mij die niet gegeven. Na met een koevoet op het nieuwe laswerk te hebben geslagen kwam de emissietest en meneer de keurmeester liet de motor wat toeren maken. In zijn norse blik dacht ik te lezen dat het oké was. Toen bleek dat de wielmoeren achterstevoren terugwaren gemonteerd door de dealerkwaliteit garage.

Resultaat:
Op 9 September goedgekeurd tot 13 september 2022. APK kostte 50 euro ipv 35 normaal, omdat ze waarschijnlijk nog steeds geïrriteerd waren dat ik het bij anderen had laten repareren

Na deze hele soap kan ik weer vrolijk rijden, maar het was een stressvolle zomer. Ook vanwege de soap rondom de airco.

We rijden nog

  • 221.000 km

Het is alweer even geleden dat ik iets over de Cuore plaatste. Eerlijk gezegd stond mijn hoofd er ook niet na.

Allereerst het goede nieuws. De Cuore rijdt nog goed en ik houd hem graag aan, nu ook mijn studietijd zijn einde nadert. Ik ben er erg aan gehecht geraakt. Wel heb ik nog aardig wat dingen moeten vervangen. De airco werkt nog steeds goed, ook na twee winters. Ik ben blij dat er verder geen lek meer is ontstaan in het aircosysteem.

Dan het pad wat ik en de Cuore samen bewandeld hebben.

De gefaalde uitlaatgassentest bij apk 2021 begon toch weer te kriebelen en mei 2022 besloot ik om dan ook om zelf de lambdasonde te vervangen, als voorbereiding op de apk later dat jaar en ook om het verbruik te verbeteren. Prima besteld, prima geleverd, prima oude eruit gekregen, maar toen ik de nieuwe sensor aandraaide, brak de schroefdraad. Na veel gescheld klonk mijn Cuore even heel erg sportief. Ik dacht, waarom ga in niet naar een garage in de nieuwe buurt (inmiddels was ik verhuisd) om daar om hulp te vragen. De aardige beunmeneer daar wilde mij helpen en lasde een nieuwe schroefdraad in de katalysator. Toen hij vervolgens gas gaf, kwam er veel rook vrij onder de motorkap. De lekkende katalysator van apk 2021 was er immers nog steeds. Na 3 scheuren in de katalysator+uitlaatspruitstuk dichtgelast te hebben, de verbinding naar de uitlaat ingeplamuurd te hebben met uitlaatpasta, besloten de slipper dragende beunmeneer dat dit niet ging lukken. Ik kon best terugkomen in september, en dan zou de apk wel geregeld worden. Kosten waren 50 euro, omdat de mensen het goed met mij voorhadden. De sensor zat er weer in en ik kon rijden.

Ik dacht, ik kijk eens hoe duur een katalysator is, voor de Cuore ongeveer 400-450 euro. Dat is toch anders dan de 90 euro die een vriend betaalde voor een katalysator voor zijn Citroën Saxo. Geen probleem, ik kon voor 250 euro een katalysator uit de UK laten overkomen, die geschikt was voor de Cuore. Ik dacht, gokje wagen, en bestelde de katalysator. De op slippers klussende beste beunmeneer, die we Carlos zullen noemden, wilde mij graag helpen met het monteren. Na de chromen grill van de bumper gesloopt te hebben besloten hij en zijn twee, niet pratende, kalende, migratieachtergrond hebbende, seniele helpers alsnog de bumper te demonteren. Nadat de bouten van het uitlaatspruitstuk gelukkig loskwamen, werd alles, zonder momentsleutel, goed gemonteerd. Ook een gescheurde aandrijfashoes werd snel vervangen, voor het luttele bedrag van 50 euro, aangezien de oude katalysator ook nog 75 euro zou opleveren. Ik was in mijn nopjes en toen de auto weer in elkaar zat, zette ik de chromen grill enthousiast weer in de bumper terug en baande mij een weg naar de snelweg om te genieten van de nieuwe kat. Helaas vloog het niet vastgelijmde chromen grilletje er bij 90 km/u vanaf, en ik kon mezelf wel voor mijn kop slaan. Toen ik weer langskwam bij Carlos, testten we uit of er nog uitlaatgassen uit de katalysator lekt, en hoewel er rook vrijkwam, waarbij de hoeveelheid rook verband hield met het toerental van de motor, verzekerde Carlos mij dat het alleen maar de WD-40 was die verbrandde/verdampte. Uiteindelijk dacht ik, we zullen zien, en bestelde een nieuwe chromen grill uit Polen, die ik er zelf opgelijmd heb.

Bij het verwisselen van de ashoes was de stuurstang losgeweest, dus moet de auto ook opnieuw uitgelijnd worden. Dit laat ik doen bij een andere garage. Dit is een met alle respect, volledig Nederlandse garage, en het resultaat is dan ook goed.

Kosten: 80+250+50 euro = 380 euro voor het vervangen van de kat
Kosten uitlijnen: 45 euro.

Fastforward naar juli. Ik rij een stukje met de ramen open en merk dat er uit de motorruimte toch wel veel lawaai komt. Ik merk de laatste tijd dat er nog steeds uitlaatgassen het interieur in komen, ook nadat de WD-40 verbrand is. Ik besluit terug te gaan naar Carlos om er daar achter te komen dat zijn neefje het bedrijf heeft overgenomen. Carlos werkt nu als 'professionele' monteur voor zijn neefje, samen met een andere man, die we Rikkert zullen noemen. Rikkert en het neefje beginnen te voelen en te zoeken waar het lek in de uitlaat zit, maar kunnen niks vinden. Een heel klein gaatje op de eerdere maanlandschapreparatie van de uitlaat uit 2021 wordt dichtgelast. Ikzelf houd mijn hand voor de verbinding waar de katalysator overgaat in de uitlaat, en voel hier duidelijk uitlaatgassen ontsnappen. Volgens het neefje ligt het aan de pakking, en hij maant Rikkert er een goede dot uitlaatpasta op te smeren, waarbij Rikkert zijn handen bijna verbrand aan de hete katalysator. Ookal komt er nog rook uit motorruimte, het neefje wijdt dit aan een algemene olielekkage, die na inspectie bij het kleppendeskel vandaan komt. Ik geef aan dat ik de kleppendeksel pakking zelf wel kan vervangen.

Kosten: 40 euro voor het lassen en de uitlaatpasta.

Ik bestel een kleppendeskel pakking en vind op het internet een beste man uit Maleisie die een Perodua Vivo uit elkaar schroeft op Youtube. Dat is de onder licentie gebouwde Cuore, dus ik volg zijn tutorial nauwgezet. Uiteindelijk heb ik alles eraf, en blijkt de pakking niet te passen. Na een week komt de juiste pakking aan en kan ik na een week weer autorijden. De oliezweetpartij lijkt opgelost te zijn, maar ik ruik nog steeds uitlaatgassen in het interieur. Ook lijkt er wat te rinkelen onder de motorkap. Eerst raak ik in paniek, dat de kleppen misschien gesteld moeten worden, maar na 2 weekjes blijkt dat ik een paar boutjes net niet goed genoeg vast heb gedraaid.

Omdat ik onder de impressie ben dat de katalysator weer goed is en ik graag door wil met de auto, wil ik de distributieriem laten vervangen. Dit laat ik in combinatie met de waterpomp doen door een professionele garage en niet door Carlos en co. Kosten voor alleen de distributieriem zijn 250 euro, maar met de waterpomp erbij wordt het 400 euro. Dure grap, maar bij de Cuore is veel arbeid nodig om de waterpomp ook te vervangen. Ik krijg wel de dikke Fordbus van de garagist mee als leenauto, ook best leuk.

Kosten: 400 euro

Augustus 2022: Tijd voor de APK

Omdat Carlos en co hebben aangegeven dat de apk geen probleem zal zijn, maak ik bij hen een afspraak. Inmiddels is dus de katalysator vervangen en de ashoes vernieuwd dus ik ga er vanuit dat alles goed komt. Er komt geen keurmeester naar het neefje van Carlos. In plaats daarvan brengt het neefje de auto naar het onafhankelijke apk station in de buurt. Hij komt terug met een heel 'lijstje'.

Afkeurpunten:
-Remverschil op beide assen.
- Uitlaatgassen zijn niet goed, en dat komt volgens de apk keurmeester door olieverbruik, al zeggen de resultaten daar niks over. De apk keurmeester wil de auto wel goedkeuren maar dan moet ik het 'premium' apk-pakket nemen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik ben verbrouwereerd. Van wat ik van de uitlaatgassen weet, is dat een te hoge of lage lambdawaarde duidt op een te rijk of arm mengel, of een uitlaatlek, en niet duidt op olieverbruik. De katalysator is toch juist net vervangen? Neefje vertelt mij dat het is zoals het is en dat ik moet beslissen of de auto het premiumpakket waard vindt.

Neefje en Rikkert controleren de trommelremmen achter en komen erachter dat de remschoenen achter op zijn. Deze worden direct besteld voor 40 euro. Aan de voorkant moeten de remmen in ieder geval uit elkaar. Linksvoor blijkt de bovenste geleider voor de remklauw helemaal vastgeroest te zitten en Carlos en Rikkert maken die vakkundig met koevoeten en tangen los. Dit is waarschijnlijk een overblijfsel van de slechte remblok vervanging door de dealerkwaliteit garage uit 2021. Als alles uiteindelijk los is, vraag ik hen om de schijven en blokken maar gewoon te vervangen, aangezien ik die al besteld had en ook had meegenomen. Dit wordt gedaan. De remschoentjes voor de trommelremmen zijn ook binnen en Rikkert vervangt ze. Hij is echter van mening dat de schroefdraad van de borgmoer zodanig beschadigt is, dat er een nieuwe draad moet worden getapt. Dit lukt Rikkert niet, waarnaar ze zeggen dat de auto of weg moet, of er een hele andere achteras op moet komen, omdat het wiellager niet apart los is te krijgen. Ze halen direct van de sloop een achteras van een andere Cuore voor 150 euro. De auto wordt goedgekeurd. Ik 'kan' weer rijden.

Kosten: om en nabij de 400 euro. Voor een hele dag garage werk goedkoop, maar als er gewoon professioneel gewerkt was, had dit nooit hoeven gebeuren.

Oktober 2022
Ik wil weten waar de uitlaatgassen vandaan lekken, want ik ruik ze nog steeds bij het stoplicht in het interieur en mijn vermoeden is dat hierdoor de uitlaatgassentest niet goedging. Ik demonteer de bumper en ga op zoek naar het lek.

WAT BLIJKT, NIET DE PAKKING LEKT, MAAR DE KATALYSATOR ZELF.
Wat ik in mei al voelde, bleek een niet afgemaakte lasrand van de uit de UK gehaald katalysator te zijn en geen probleem met de pakking oid. Hiephiep hoera, het lek is boven, maar g*d*domm k*t* t*r*ng kl*te ding. Ik smeer het lek dicht met plamuur en hoop dat het zo lang mogelijk blijft zitten. Eens kijken hoe dit gaat.

November 2022
Een tripje naar Duitsland. Goed nieuws, de auto rijdt op de snelweg 1 op 21 en stinkt niet naar uitlaatgassen. Mijn fix werkt, voorlopig. Helaas start te auto niet meer na het boodschappen doen, accu leeg. Geen nood, ik heb een startpowerbank, mááar startpowerbank is blijkbaar ook leeg. Een vriendelijke meneer helpt mij met zijn startkabels. Eenmaal thuis bestel ik een Bosch accu voor 50 euro en vervang de accu zelf.

December 2022.
Ik merk dat de uitlaat demper nu weer echt goed lek is en ook tegen de auto aantrilt als ik voor het stoplicht sta. Ik ga niet meer naar Carlos en co toe maar naar de uitlijn garage. Zij vertellen mij dat het het beste is om de hele uitlaat te vervangen. Bij hen kost dat aan onderdelen 380 euro (duur daihatsu) en qua arbeid 1 uur. Ik vraag of ik ook zelf een uitlaat kan bestellen en laten monteren. Dat mag. Ik bestel een uitlaat van 150 euro, en hij wordt voor uiteindelijk 90 euro gemonteerd. Wel blijkt de uitlaat nog steeds onder de auto te trillen tegen de carroserie. Ik zit wel in een soort serrene stilte op de snelweg. Althans zo voelt het. Ik heb blijkbaar echt geen standaarden wat betreft geluidsoverlast in het interieur.

Een paar weekjes later. Het begint koud te worden en ik wil de wielen omwisselen voor de set met winterbanden. Tijdens het verwisselen, blijkt dat ik de allerlaatste wielmoer, nummer 16 van de 16, niet los kan krijgen. De momentsleutel wordt verlengd en met al mijn gewicht zet ik kracht, totdat de dop van de moer afglijdt. Ik, inmiddels in mijn gefrustreerde oermensmodus, blijf en blijf maar doorgaan, in de hoop dat de moer magisch weer loskomt. Het is tevergeefs. Ik ga niet meer naar Carlos en co, en meldt me weer bij de uitlijn en uitlaat vervangende garage. Zij proberen om de wielmoer los te maken maar 'hij is volledig rond'. Ze vragen mij na de kerst terug te komen. Zo rijd ik met 3 winterbanden en 1 winterband rond door Nederland, iets wat volgens de garage geen kwaad kan voor de grip.

Januari 2023
Het nieuwe jaar is aangebroken. Wat moet ik doen met de auto die mij zoveel kopzorgen heeft gegeven in 2022? Ik zit met een auto met een vastzittende wielmoer, uitlaatgas lekkende, roestige Cuore waar ik al veel geld in heb geïnvesteerd. Ik ga op verschillende websites op zoek naar vervanging, een eerste generatie i10, of een fiat panda van de tweede generatie. Ik besef me dat een vergelijkbare auto met airco en centrale deurvergrending minimaal 3500 euro kost en voor 1000 euro een nieuw oud koekblik zonder airco kopen lijkt mij geen verbetering. Daarnaast is de Cuore in deze staat niet verkoopbaar of inruilbaar. Ik besluit om door te rijden en voorlopig nog niks nieuws aan te schaffen.

Ik bel de uitlijngarage voor het vastzittende wiel. Ze zeggen geen garanties te kunnen geven, maar dat ze hun best gaan doen om hem los te krijgen. Ik laat mijn Cuore met goede hoop achter en fiets op een leenfiets naar de uni. Uiteindelijk blijkt dat ze een dop vastgelast hebben op de moer, en hem zo los hebben gekregen, met minimale esthetische schade aan de velg. Hij vertelt mij dat de gebruikte wielmoeren van 21 mm niet geschikt zijn voor de lichtmetalen velgen van Dezent die ik tweedehands heb gekocht. Hij vraagt mij of ze andere wielmoeren mogen monteren van 19mm, zoals gewoonlijk bij lichtmetalen velgen, voor 2.50 euro per stuk. Dit laat ik doen, niemand van een andere garage heeft mij hier ooit op gewezen.

Terloops heb ik de man gevraagd om ook te kijken naar wat andere dingen die me zijn opgevallen, zoals de handrem die weinig lijkt te doen en trilling op slecht wegdek (misschien speling op de aandrijfassen). Mede deze beoordeling zal blootleggen hoeveel er nog mis is met de Cuore.

De baas geeft aan dat het wiel los is (190 euro) en dat ze de wielmoeren hebben vervangen (40 euro voor 16 wielmoeren). De oude krijg ik mee voor mijn winterwielen (staal) behalve de afgeronde natuurlijk. Verder vertelt de baas mij dat de auto stinkt naar uitlaatgassen, de handrem niks meer doet maar dat verdere inspectie behoeft en dat er geen speling op de aandrijfassen zit, maar dat er ook geen centreerringen op de velgen zitten en dat de speling kan veroorzaken. Hier kan ik wat mee.

Mijn vermoeden is dat de beste mennen van Carlos en co wel de achteras hebben vervangen voor het exemplaar van de sloop, maar de trommelremmen verder niet hebben afgesteld, waardoor de kabel nu de eerste 4 klikjes geen spanning opbouwt. Dat is te fixen en ik ga denk ik weer naar de uitlijngarage, want die zijn tenminste eerlijk.

Maart 2023
Ik monteer nieuwe centreerringen op de lichtmetalen velgen. Ik was er vanuit gegaan dat deze velgen precies goed zouden passen op de Cuore, omdat de Kia Picanto waar ze afkwamen precies dezelfde naafdiameter van 54.1 mm heeft. Helaas betekent dat in dit geval dat ook de Dezent velgen met hun 56.1 mm ook op die auto niet goed hebben gepast, zonder ringetjes. Na demontage blijkt dat 2 van de 4 velgen hun bijna vergane centreerring nog hadden. Ik monteer 4 nieuwe en plaats de velgen terug, trilling op klinkerwegen is weg.

Tijdens dit werk constateer ik dat er een nieuwe plek op de chassisbalk achter is doorgeroest, nog een relikwie van de slechte lasreparatie van de garage die de auto heeft geïmporteerd. Ik ga langs bij de autolasser uit 2021 en vraag hem om een prijsopgave. Daarnaast vraag ik hem of hij de katalysator dicht kan lassen. Hij heeft het erg druk, maar zegt mij de maandag erop langs te komen, zelf de bumper te demonteren en dan kan hij de katalysator dichtlassen, gratis. Dit gedaan, alles goed, verbruik is nu steady 1:20.

In het vervolg alleen de handrem nog laten afstellen en de roestplek op de chassisbalk laten lassen. Misschien is het ook verstandig om de remvloeistof nog te laten verversen, want die zit er ook al een aantal jaar in. Maar eerst een uitlaatgassentest doen, om te kijken of de auto dan eindelijk goed door de APK komt.

Als ik dit alles zelf zo opschrijf en terug lees, denk ik zelf, en jij ook waarschijnlijk, waar is die beste jongen mee bezig. Bij nader inzien had ik niet zoveel geld in de auto moeten stoppen, maar voor mij is alles vaak een gevalletje verzonken kosten en slecht garagewerk gebleken. De auto is bijna weer goed

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens