en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Cuore 1.0 12V Nagano |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 187.600 km |
KM-stand laatst | 190.200 km |
Ik heb deze Daihatsu Cuore als eerste autootje aangeschaft in Oktober 2020. Na een uitgebreide zoektocht naar een kleine, goedkope auto voor rond de 1000 euro ben ik hierbij uitgekomen. Eerder had ik proefgereden met een Renault Clio en Opel Corsa, maar was niet zeker over de aankoop.
De zoektocht was op gang gekomen omdat ik een parttime baantje had wat nogal ver (en lang) reizen was met de trein. Met Covid19 was het OV natuurlijk ook iets om te mijden, dus ik begon in het achterhoofd met rekenen. 100 euro maandelijks aan vaste lasten (excl benzine) was mijn uitgangspunt, iets wat ik met het baantje goed kon bekostigen. Als beginnend bestuurder zonder schadeloze jaren, is de verzekering meestal erg duur. Ik wilde graag een auto met wat ruimte, zo zuinig mogelijk en betrouwbaar. Ahet andere was een leuke bonus. Ik heb verscheidene autootjes overwogen, zoals een Twingo, Alto, Starlet, Corsa, Clio maar een Daihatsu Sirion en Cuore sprongen toch in het oog.
Deze Daihatsu is in 2016 geimporteerd uit Duitsland en had een vrij hoge kilometerstand. Hij stond te koop bij een particuliere eigenaar en de voornaamste reden voor de aanschaf was het feit dat de onderhoudshistorie en CARFAX rapport bij de auto zat. De APK was nieuw, in combinatie met 'nieuwe' banden en een kleine beurt. het was zover, mijn eerste eigen auto.
Na nu ruim 2500 kilometer kan ik zeggen dat ik nog steeds erg blij ben met mijn aankoop. Hij brengt mij netjes van A naar B, en op de snelweg is hij zeker niet oncomfortabel te noemen, als je je verwachtingen natuurlijk wat bijstelt en de radio wat harder zet. Ik ben erg tevreden over de rijeigenschappen en de ruimte is echt gigantisch. Ik zou bijna durven te stellen dat mijn Cuore met de banken plat meer laadruimte biedt dan de Toyota CHR van kennisen. Twee huisgenoten van 185 kunnen heel behoorlijk achter elkaar zitten. Er past, met de achterklep een stukje open, ook een herenfiets in, dus dat is ook mooi meegenomen.
De aandrijflijn is prima en je komt vlot met de rest van het verkeer mee. Er zit wat speling op de pook, die overigens prima en licht schakelt, maar wel trilt tijdens het optrekken. Dat moet wellicht op te lossen zijn door een motorsteun te vervangen. Ook schokt de motor nog wel eens bij vol gas, waarvoor ik denk ik de bougies even moet nakijken. Ondanks de onderhoudshistorie is het moeilijk te achterhalen wanneer ze voor het laatst vervangen zijn. Daarnaast verbruikt de motor wat olie, nu een liter op 2500 kilometer, wat vrij hoog is, al hebben deze motoren er vaker last van, zeker in combinatie met deze kilometerstand. Op deze dingen na, rijdt hij echt leuk. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 17 presteert hij iets onder verwachting, maar nog steeds beter dan de fabrieksopgave van veel concurrenten.
De maandelijkse lasten zijn ongeveer 50 euro voor verzekering en 15 euro aan wegenbelasting. Daarnaast kan ik Duitsland tanken, dus dat drukt de lasten ook nog eens.
Natuurlijk is de auto niet perfect voor een bedrag van 900 euro. Wat rare dingen:
- De vorige eigenaar heeft er een andere radio in gezet, maar het klokje en de radio omgedraaid. De pioneer speakers die er bij zitten zijn kapot, en kunnen geen bas produceren zonder te kraken. Een nieuw setje kost +/- 30 euro, dus dat moet wel lukken.
- De airco was bij aanschaf al kapot. De eigenaar zei dat dat voor 200 euro wel te repareren zou zijn, maar bij nadere inspectie bleek de aircopomp en ogenschijnlijk nog intacte condensor beide lek te zijn. Reparatie zou op zijn minst 450 euro zijn, de helft van de aanschafwaarde, dus dat laten we lekker zitten. Met de kachel lukt het in de winter wel, en in de zomer heb ik altijd arco nog.
- Of nee toch niet, een week na aanschaf ging het motortje van het elektrische raam rechtsvoor kapot, dus dat kan niet meer open. Hetzelfde gold voor een koplamp, wat wel zonde was, maar na genoeg wd40 te hebben gebruikt het lampje vervangen. Handig, een vader met 3 sets reservelampjes.
- Er is wat roest op het plaatwerk en de dorpels, ook door het slecht wegwerken van eerdere krassen. Ik ben erg geïnspireerd door de vele youtube tutorials om dit zelf te fixen, als het weer wat beter weer is.
Kortom, de auto is zeker niet perfect, maar ik ben ook gemotiveerd om het zelf te fixen. Zo'n simpel autootje is een mooie mogelijkheid om wat van te leren.
Pros
- Kosten zeer laag, zowel verbruik als vaste lasten
- Ruimte zat, makkelijk inladen
- Redelijk comfortabel
Cons (niet abnormaal bij deze kilometerstand)
- Olieverbruik
- Roest
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.