Daihatsu Cuore 1.0 12V DVVT Nagano (2006)

autoreview

Daihatsu Cuore
Daihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu CuoreDaihatsu Cuore - interieurDaihatsu Cuore - interieurDaihatsu Cuore - interieur

Signalement

UitvoeringCuore 1.0 12V DVVT Nagano
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf98.000 km
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review

  • 162.000 km

Op 28-02-2020 heb ik mijn Daihatsu Cuore verkocht na er ruim 60000 km mee gereden te hebben. in 1,5 jaar tijd. Het is alweer een tijdje geleden dat ik in deze auto reed maar aangezien dit mijn eerste review is en de Daihatsu mijn laatste privé auto was waarin ik veel heb gereden leek het me een goed idee om over deze auto mijn eerste review te schrijven. Dus bij deze:

Ik heb de auto in juli 2018 gekocht. Destijds heb ik al een eigen auto maar ik wilde samen met mijn vriendin een huis kopen. Na wat rekenen en lang nadenken heb ik besloten mijn auto te verkopen en de Daihatsu Cuore aan te schaffen. De reden van de aanschaf is meteen het grootste pluspunt van de Daihatsu Cuore, de maandelijkse lasten. Omdat we dus een huis wilde kopen zocht ik een auto voor de kleine portemonnee. Hij moest betrouwbaar, goedkoop in aanschaf en goedkoop met de maandelijkse lasten zijn. De Daihatsu was per maand al €100,- goedkoper aan vaste lasten dan mijn vorige auto! Dit is dus alleen met verzekering / wegenbelasting, dus dan heb ik het nog niet eens over de brandstof!
De maandelijks lasten aan de auto zijn dus erg laag. Ook in brandstofverbruik doet de Cuore het erg goed. ik heb gemiddeld rond de 1:22 gereden. Dat is volgens mij conform fabrieksopgave of zelfs net iets beter. De motor is het tweede pluspunt van de auto, zuinig en erg betrouwbaar!

Over de auto:
De Cuore is in de zogenaamde Nagano uitvoering. Dit is de meest 'luxe' uitvoering met een toerenteller en jawel... Airco! Toch wel erg prettig tijdens de warme zomers. Verder zat er eigenlijk niet veel op. Buiten de radio, elektrische ramen en ABS zaten er eigenlijk geen technische snufjes op. Maar wat er niet op zit kan ook niet kapot!
Voorin en achterin is de auto eigenlijk verassend ruim. Zeker achterin scoort de auto vergeleken met andere vergelijkebare auto's punten. De kofferbak is voor het formaat ook prima, er kunnen met gemak twee flinke boodschappentassen in. De achterbank is neerklapbaar dus dan kun je nog meer spullen kwijt. Verder is er niet zo veel op of aan te merken aan de auto.

Mijn ervaringen:
Na ruim 60000km gereden te hebben ben ik over het algemeen best positief over de Cuore. De meeste kilometers zijn gereden op de snelweg, eigenlijk precies waar de auto niet voor bedoeld is. Toch doet hij het helemaal niet slecht. Het comfort op de snelweg is acceptabel. Het autootje trilt niet, spoort goed het gezellige gebrom van de koffiemolen onder de motorkap vind ik ook wel leuk. De stoelen zitten niet verkeerd maar je moet er niet mee naar zuid Frankrijk willen rijden. Je kunt goed met het verkeer meekomen tot de 100km per uur. Het motortje mist dan wel wat pit dus inhalen vereist wat meer planning. Als je hem doortrekt kun je uiteindelijk de 145km per uur wel halen maar daar heb je dan wel een kalender voor nodig om dit te timen. Tegenwoordig is de maximumsnelheid toch 100 overdag dus mis je het vermogen toch niet. Nadelig is dat er aardig wat geluid te horen in de auto buiten het gebrom van het motortje. De isolatie is gewoon niet zo best maar dat kun je verwachten. Ik zette de radio gewoon wat harder dan is dat ook opgelost. Verder is de auto erg windgevoelig dus tijdens stormachtig weer is de veiligste plek 80 achter een vrachtwagen.

In de stad komt de Cuore echt tot zijn recht. Het motortje is onderin erg potent en het vrolijke gebrom nodig uit om hem af en toe eens op zijn staart te trappen. Verder is de auto erg wendbaar en het feit dat het een kleine auto is maakt parkeren een makkie.

Onderhoud:
Bij de aanschaf gaf de verkoper aan dat de accu niet lang meer had maar dat er verder geen gebreken aan zaten. Dat bleek ook zo! De accu heb ik laten vervangen en verder heb ik er helemaal niets aan gehad. Hij heeft om de 15000km en na de aanschaf een beurtje gehad (dus in totaal 5). De kosten hiervan van de onderhoudsbeurten vielen mij trouwens ook reuze mee. Ik heb hem dealer laten onderhouden dus het kan waarschijnlijk nog goedkoper. (Ik voel me er het prettigst bij als ik hem bij mijn dealer laat onderhouden). Tijdens de onderhoudsbeurten zijn er nooit gebreken gevonden. Het enige wat ik heb moeten laten vervangen is dus de accu bij de aanschaf en ik heb er vier nieuwe banden onder laten zetten. De betrouwbaarheid (en kosten) is dus bij deze auto's tiptop in orde.

Conclusie:
Het is niet de meest comfortabele auto maar wie een betrouwbare, en goedkope auto zoekt en niet te veel eisen hebt is dit een erg goede keuze. Voor zowel stadsverkeer als snelwegkilometers is het een prima optie. Ik heb er in ieder geval met veel plezier in gereden!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens