Daihatsu Cuore 1.0 12V Kyoto (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Cuore 1.0 12V Kyoto |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 63.500 km |
KM-stand laatst | 63.500 km |
Emotie versus ratio
- 63.500 km
Nadat een achterwiel van mijn 205 XS met waarschijnlijk* iets van 350.000 op de teller een scheef ging staan en tegen de auto aan begon te lopen, werd het tijd om naar iets nieuws te gaan kijken. De 206 leek een goede opvolger, maar die is volgens mij in vergelijking met de 205 alleen maar zwaarder en minder betrouwbaar geworden.
*De teller was uit zichzelf wat sneller gaan draaien, dus hij heeft ook wel eens op de 700k gestaan.
Toen maar op zoek gegaan naar een betrouwbaar en zuinig wagentje. Die 205 heeft namelijk ook wel eens wat kuren gehad met de injectie. (Niet handig als je motor in een bocht uitvalt...)
Dan maar op zoek naar een auto waarbij de motor blijft draaien in de bocht. (Achteraf gezien ligt die Peugeot toch 10x beter in de bocht dan een Cuore met standaard 12" wieltjes).
12-1-2009
76.345: Kleine beurt
3-2-2009
78.000: De 12" stalen wielen vervangen door lichtmetalen wielen van Daihatsu met Continental EcoContact 3 165/65/R13. Een wereld van verschil ten opzichte van die kleine rotbandjes zonder een merk waar je vrolijk van wordt.
12-7-2009
90.000: Radio met bluetooth geïnstalleerd en 16cm speakers in de deuren gedaan. In de deuren gelijk wat Vibraflex geplakt, met als bonus dat hij niet meer zo blikkerig klinkt bij het dichtslaan van de deur.
13-7-2009
90.401: Grote beurt met distributieriem en V-snaar.
4-11-2009
100.080: APK + eindstuk uitlaat vervangen
12-1-2010
106.004: Kleine beurt, accu, ruitenwissers en koplampen
19-3-2010
109.280: Webasto open dak in laten bouwen. Ideaal!
27-5-2010
115.092: 2x Conti EcoContact 3
9-6-2010
115.850: 2x ruitenwisser
13-7-2010
118.753: Kleine beurt
23-10-2010
131.390: Versnellingsbakolie vervangen (SynPower 75W90) De dealer 'vergeet' dit gewoon bij 90k te doen, ondanks dat het in het boekje staat.
27-11-2010
135.569: Zelf beurt uitgevoerd; bougies, filters en Mobil 1 5W30.
27-12-2010
137.589: Rijdt er een sportwagen naast me? Nee, mijn uitlaat is gebroken...Standaard kwaaltje van de Cuore, en de dealer heeft hem dan gelukkig ook op de plank liggen.
1-2-2011
139.419: Motorlampje gaat branden. Nog een Cuore kwaal te pakken; de lambda sonde! Laten vervangen door een Bosch.
18-7-2011
147.350: Zelf de remschijven + blokken voor vervangen. (Waarschijnlijk nog het eerste setje, nu waren ze ook echt op...)
26-10-2011
150.076: Olie + filter Mobil 1 5W30 zelf ververst.
4-2-2012
159.567: Accu zelf vervangen door een Yuasa 53520YC. (Omdat het startmotortje een beetje lafjes klonk).
3-4-2012
165.150: Olie + filter zelf vervangen. (Mobil 1 5W30).
18-6-2012
171.861: 2x Conti EcoContact 3
6-10-2012
180.169: Zelf grote beurt uitgevoerd met distributie, olie (Mobil 1 5W30), bougies, ruitenwissers en 2x koplamp.
8-4-2013
193.000: Middenarmsteun geïnstalleerd. (Origineel Daihatsu, bij de dealer via Marktplaats voor prima prijs).
24-5-2013
195.405: Klein beurt met olie + filter en achterruitenwisser bij de dealer uit laten voeren.
22-11-2013
202.372: Stuurkogel laten vervangen vanwege de APK.
5-9-2014
214.908: Olieleiding en brandstofvulpijp bij de dealer onder garantie laten vervangen. Erg attent van Vakgarage Accuraat te Maarssen om mij daar op te wijzen.
19-9-2014
215.127: Kleine beurt met olie- en luchtfilter zelf uitgevoerd. Uiteraard weer Mobil 1 5W30.
10-11-2014
216.431: APK en een geoxideerde stekker bij de kentekenverlichting laten maken.
Al met al heb ik nu 156.000 kilometer in dit wagentje gereden en het bevalt prima. Het is geen strepentrekker, maar bij de verkeerslichten ben je toch vaak lekker snel weg. Na de 60 word je dan wel weer ingehaald, maar dan is de lol er toch al vanaf. In korte bochten en in de stad is het ook prima sturen. In lange bochten op de snelweg is het al meer een uitdaging, maar met een beetje lef kun je nog best snel door die bochten heen. Tenzij de snelweg hobbelig is, dan raakt hij snel uit balans.
De radiateur is al jaren flink dichtgeslagen, dus ik heb al een vervangend exemplaar van de sloop liggen. Net als een dynamo, die zal er te zijner tijd ook wel eens mee stoppen.
Voor de rest denk ik dat dit blokje de 300.000 wel aan moet kunnen. Netjes warmrijden, goed onderhoud met goede olie en geen ondertoeren maken, dat zie je nu wel bij die Aygo-drieling. Het nieuwe rijden vind ik sowieso niets, maar met deze autootjes moet je het zeker uit je hoofd laten.
14-2-2015
Leuk dat er positieve reacties zijn in plaats van 'Wat moet je met zo'n bejaardenkarretje?'. Als je een auto van je eigen geld koopt is het wel prettig als je iets betrouwbaars hebt. Het feit dat deze auto's vaak als boodschappenwagens worden gebruikt en toch na 150k nog lopen geeft aan dat het gewoon goed spul is. De boodschappenkilometers zijn killing voor een auto. Dus als je er met respect voor de techniek lange stukken mee rijdt, is het echt geen kunst om er 300k zonder noemenswaardige problemen mee te rijden. De eerste downsized TSI met 250k+ moet ik nog tegenkomen op een autowebsite...
21-11-2015: Auto verkocht! Na 7,5 jaar en ruim 161.000km is het dan zo ver. 'Jammer genoeg' krijg ik een auto van de zaak (Astra 1.0). In de tussentijd ook nog anderhalve maand in een 1.2 TSI gereden met 140.000 op de klok: die turbo klonk ook al niet meer fris :-)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Peugeot 104 (1978) - In het Wild

Lexus LS (2004) - Liefhebber Gezocht

Zo kun je het beste parkeren in autoluw Amersfoort

Eenvoudig parkeren kun je nog in Almere

Lewis Hamilton gelooft weer in strijd met Red Bull
