Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige (2003)

autoreview

Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige (2003)

Signalement

UitvoeringXsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst335.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Xsara 2003 met volledige historie eerste eigenaar

  • 230.000 km

Wij hebben deze auto nieuw gekocht in 2003.Als je wilt kun je hier de volledige historie van af kilometer 0 lezen. We zijn erg te spreken over het comfort en het vrijwel probleemloze onderhoud. Deze eerste review start bij 230000 km. Na vele jaren tuffen nog weinig bijzonderheden. De koppeling en bak houden het nog goed uit na de(hoelang nog??), zelfs de multiriem en accu zijn nog nooit vervangen, evenals de gloeispiralen, injectoren en verstuivers, schokdempers, allemaal nog origineel. De auto is nog nooit uitgelijnd, maar trilt bij geen enkele snelheid en de banden slijten niet scheef af.





Hieronder in het kort de problemen c.q.vervangen onderdelen:

15000 km: handremmechanisme vervangen(garantie): handrem rammelde op klinkerwegem
80000 km: remblokken achter (was vreemd, mogelijk had handrem iets aangelopen?)
130.000 km: remblokken en schijven voor, achterdemper
160.000 km: distributieriem en waterpomp
162.000 km: koppelingskabel vervangen, was geknapt.
170.000 km: dynamo vervangen
185.000 km: achterruitwismotor vastgelopen, nog niet laten vervangen

Verder vervang ik zelf op zijn tijd de filters en laat ik eens per 25000 km voor 60 euro de olie en oliefilter vervangen bij de kwikfit,(5w40)en tevens banden op zijn tijd. Bij de buurtgarage laat ik de apk doen en de bovengenoemde defecte onderdelen vervangen.

Recent bij 220.000 km heeft de cruise-control het begeven, ik heb gezocht naar de zekering maar die niet gevonden, dus bij volgende apk wordt hier naar gekeken. update: heb inmiddels zelf de oorzaak gevonden: koppeling komt het laatste stukje niet meer omhoog(lamme veer?) waardoor cruise-control uitgeschakeld bleef. Als ik met mijn voet het pedaal iets verder omhoog haal, doet ie het gewoon weer.

Recent vanaf 227000 km is er iets met de airco aan de hand: ratelt bij inschakelen. Waarschijnlijk een vorm van "eigen schuld dikke bult", want heb nog nooit enig onderhoud aan de airco uit laten voeren (behalve filter). Ik hoop dus bijvullen/schoonmaken, maar als we pech hebben is de aircopomp defect (dure reparatie).



Maar ja ook als dat zo zou zijn, qua onderhoud hebben we volgens mij wel geluk met deze auto Misschien ook mede dankzij onze niet al te roekeloze rijstijl. Verder rijden we veel snelwegkilometers. Eenmaal in de 40.000 km, voeg ik een dieseladditief toe en blaas ik een half tankje 3-a 4000 toeren.

We overwegen de laatste tijd weleens de aanschaf van een grotere auto, C5 of renault grand scenic, want drie kinderen op de achterbank is soms een beetje proppen. Maar gezien de tevredenheid kan het ook zijn dat we nog een jaar of vier mee door tuffen.

Minpunten van de auto:

1) zijwindgevoeligheid. Recent heb ik ontdekt dat een ander merk banden hierbij wonderen kan doen: Na 7 jaar michelin banden liggen er het laatste half jaar Bridgestone Turanza banden onder en de auto is een stuk stabieler bij zijwind en regen.

2) zekeringschema is erg onduidelijk

3) Verwarming slecht regelbaar Bij kou wordt het de eerste 20 kilometer loeiheet in de auto, voordat de temperatuur zich goed regelt

Hdi keeps going

  • 234.000 km

Bij 234000 de auto weer APK laten keuren, de bedrading van het linkervoorportier is gerepareerd (raam ging niet meer open)een lekke band gerepareerd en de AIRCO heeft voor het eerst in 7 jaar onderhoud gehad. Ik ben daarmee goed weggekomen, omdat de airco ratelde was ik bang dat de pomp kapot was. Dit was dus gelukkig niet zo er zat alleen nog heel weining koudemiddel in maar dat is niet zo gek na 7 jaar. Het systeem is volledig schoongemaakt, nieuw koudemiddel en olie, gecontroleerd op lekkages.
Totale kosten van de apk en onderhoud 298 €. De airco werkt weer prima.

Achteras defect bij 235000 km, 1e grote reparatie

  • 250.000 km

Bij km-stand 235000 bleek tijdens vakantie dat de achteras defect was, bij volle belading schuurde het rechter achterwiel aan de binnenkant tegen de wielkast. Dit is de eerste dure reparatie aan de Xsara, kwestie van pech volgens onze garagehouder. Normaal gaat een achteras zeker 350000 km mee. Kosten van reparatie bedroegen 960 € inclusief nieuwe remschijven en blokken.

Verder loopt het dieseltje nog prima na 7 en een 1/2 jaar. Zelfs de eerste accu (VARTA)lijkt ook deze winter nog steeds te overleven. De koppeling ook overigens. Ik reken bij deze kilometer stand en leeftijd op een aantal reparaties maar die blijven tot nu toe uit. (koppeling, aircopomp, wiellagers, accu, schokbrekers. Afkloppen !

38000 (bijna) probleemloze kilometers

  • 273.000 km

Sinds de problemen met de achteras geen noemenswaardige problemen gehad in 38000 kilometer. Oliewissel en oliefilter a 100€ en een APK keuring a 235 €, daarbij is een tussenpijp van de uitlaat vervangen en enige laswerkzaamheden bij de roetkatalysator. Bij 265000 km heb ik voor het eerst in precies acht jaar de accu vervangen a 70€, deze zal waarschijnliijk van mindere kwaliteit zijn dan de VARTA die er in zat, het betreft nu een goedkope aanbieding van de GAMMA.

geen bijzondere problemen laatste 30000 km

  • 311.000 km

Na 9 jaar rijplezier nog steeds tevreden over het inmiddels op leeftijd zijnde beestje. Ik verbaas me wederom over de probleemloze laatste 35000 km met eigenlijk alleen wat laswerkzaamheden aan de uitlaat, en nieuwe remblokjes voor, en ik zou het bijna vergeten:een nieuwe kachel ventilator voor 240 eurootjes in een frans "atelier".
Nog steeds origineel zijn: bak,koppeling en druklager,radiateur, koelslangen,lagers,injectoren en gloeibougies, etc. De airco moet inmiddels wel ieder jaar flink bijgevuld worden dus ik ben benieuwd hoelang dat nog goed gaat.

inruilen?

  • 331.000 km

Nog even rustig tokkelt het Hdi-tje onder de motorkap. Hoewel de bestuurdersstoel een beetje gaat doorzitten is het comfort nog steeds prima. Laatste 20.000 km alleen een beurtje en een ruitenwissermechanisme. Distributieriem was eigenlijk nodig bij 320k, toch maar eventjes uitgesteld. Ook bij hoge snelheden ronde de 150 ligt hij nog steeds even stil op de weg. Remschijven trillen een beetje bij het remmen.

De laatste weken is het nog originele druklager een beetje hoorbaar. Maar dat mag ook wel eens bij deze km-stand. Het flesje olie bij aanschaf gekocht staat nog steeds half gevuld in de kofferruimte...
Ik denk dat de C5 er toch nog maar even niet gaat komen. Hoewel het soms kriebelt.....

dan toch maar de C5

  • 335.000 km

Het einde van 10 jaar Xsara, komt dan toch nog onverwacht. Hij is ingeruild voor een C5 break Hdif. Een rationele keuze. Een optelsom van aankomend onderhoud maakt de investering te groot. Een nieuwe airco condensor (380€), 4 nieuwe banden, de eerste koppeling begint zich te roeren (700€), de distributieriem en waterpomp moesten eigenlijk al 15000k geleden vervangen zijn. laatste beurt inmiddels 30.000k geleden, APK over twee weken.

Het valt de Xsara natuurlijk niet aan te rekenen, zaken die net zo goed 100.000 km geleden al kapot hadden kunnen gaan.

Mag ik dan nog 1 keer, de laatste keer, opscheppen over de beste en goedkoopste auto die ik ooit heb gereden, als een soort hulde...

In 10 jaar tijd en 335000 zelf gereden kilometers, is het motorblok nog nooit open geweest. Verstuivers, injectoren, turbo, zelfs de gloeispiralen en koelslangen zijn allemaal nog origineel. Evenals de koppeling en bak, wiellagers, radiateur, schokbrekers, vering. De computer is in 10 jaar tijd slecht 1 keer opnieuw uitgelezen i.v.m. een onterechte melding "storing uitlaatgas" voor de rest geen enkel electronica-probleem. Het olieverbruik van de motor is nihil. Het bij km stand 6 aangeschafte literflesje olie, staat nog half gevuld achterin.

Qua comfort t.o.v. prijs geef ik deze auto ook een zeer goede score.
Het gemiddelde verbruik lag bij mij zomers 1:20 en in de winter 1: 18,5

Hiermee wordt deze review afgesloten.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens