Citroën Xsara Break 2.0 HDI 110pk Exclusive (2003)

autoreview

Citroën Xsara Break 2.0 HDI 110pk Exclusive (2003)

Signalement

UitvoeringXsara Break 2.0 HDI 110pk Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor deze Citroën Xsara heb ik een jaartje in een (niet zelf gekozen) Ford Focus Trend 1.8 TDdi gereden. Toen ik van mijn werkgever het groene licht kreeg een andere auto te gaan bestellen, wilde ik een auto met ongeveer evenveel binnenruimte, een modernere en krachtigere diesel, degelijkere stoelen (van de originele Focus stoelen heb ik flinke rugpijn gekregen wegens gebrek aan steun in de onderrug) en liefst nog een beetje betaalbaar. Ook wilde ik een wat comfortabeler onderstel gezien de vele drempels bij ons in de woonwijk. Na een flinke zoektocht ben ik bij de Citroën Xsara break uitgekomen.

Deze Exclusive uitvoering is voor wat ie moet kosten zeer compleet uitgevoerd (o.a. aut. airco, regensensor, cruise control, zeer comfortabele stoelen, licht met. velgen, ESP). Een VW Golf variant (74kW tdi / highline + optie ESP) met een vergelijkbare uitrusting kost zo’n 4000 euro meer. Toch ’net iets’ teveel van het goede...

Update:
Inmiddels is de Xsara na een erg lange actieperiode 1500 euro omhoog gegaan naar het oude prijsniveau waarmee het verschil dus wat kleiner is geworden.

De 110pk HDI motor is een genot om mee te rijden: sputtert nooit tegen, altijd meer dan voldoende trekkracht en lekker stil. Het sturen gaat perfect en is aardig te vergelijken met het stuurgevoel in de Focus. Door het wat comfortablere onderstel helt de Xsara iets meer over in de bochten dan de Focus Trend, maar door de goede zetels met voldoende zijsteun is dit absoluut niet bezwaarlijk. Indien echt gewenst kan een bochtje nog altijd als een ’idioot’ genomen worden...

Ik verwacht nog vele plezierlijke kilometers te maken met deze auto.

Toevoeging:
Heb inmiddels ruim 100000 km gereden en ben nog steeds overwegend behoorlijk positief over de Xsara. Ik merk wel na een dagje een C4 meegekregen te hebben en nu even in een Toyota Avensis (laatste model) een paar dagen te rijden (i.v.m. versnellingsbak reparatie), dat de Xsara toch redelijk gedateerd begint te raken. Desalniettemin verwacht ik dat als je gaat shoppen op de 2de hands markt, je in de Xsara een hele leuk en betaalbaar alternatief kunt vinden.

PROBLEMEN

- In het prille begin stonden de door de dealer gemonteerde parkeersensoren veel te gevoelig afgesteld. Aangepast en daarna helemaal in orde.
- Interieurventilator maakte een bescheiden piepend geluid. Vanzelf overgegaan en niet meer teruggekomen.
- Zeer incidenteel (paar keer per jaar) lijkt de koppeling in de hogere versnellingen te slippen: de naald van de toerenteller loopt snel op om daarna weer terug te zakken. Omdat het zo weinig optreedt kan de dealer er niet echt iets aan doen.
- Terwijl ik dit type staat de Xsara bij de garage met versnellingsbak problemen: ik kreeg ’m bijna niet meer in de eerste en achteruit versnelling. Ben benieuwd wat er precies aan de hand is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.