Citroën D Special (1972)

autoreview

Citroën D Special (1972)
Citroën D Special (1972)Citroën D Special (1972)Citroën D Special (1972)Citroën D Special (1972)Citroën D Special (1972)

Signalement

UitvoeringD Special
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1972
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst101.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Haalverhaal DS

  • 100.000 km


Juni 2013

Zo, ritje naar Frankrijk zit erop. Helaas is de missie niet geslaagd deze keer.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede DS. Waar begint de zoektocht? Natuurlijk op marktplaats en soortgelijke auto advertentie sites. Zo heb ik in Zuid Oost Nederland al een aantal DS gezien en gereden. Ik werk in Duitsland en ben daar veel onderweg. Ook bij onze oosterburen heb ik dus een aantal DS-en bekeken.

Over het algemeen vond ik de auto’s in discutabele staat: ofwel plaatwerk was slecht, de lak of er was mechanisch het een of ander op aan te merken. Natuurlijk is het maar net wat je zoekt. Maar door gebrek aan tijd en plaats zoek ik een auto die in de basis gewoon goed is en waar ik gewoon lekker mee kan rijden. Ik snap ook dat je voor 5000€ niet veel koopt, dus ik had mij ingesteld een hoger bedrag uit te geven.

Zoals gezegd vond in in NL en Duitsland niet dierct wat ik zocht, dus had ik het plan opgevat om in Frankrij op zoek te gaan. Ik hield al een tijdje leboncoin.fr goed in de gaten en had van verschillende aanbieders een serie detailfoto’s gekregen. Eindelijk was daardie zondag in Oktober waar ik in principe nog niets gepland had. Vrouwtje lief aangekeken: Schat, kun je me een zondag missen, ik wil een dagje naar la douce France….Ik had met drie verschillende verkopers contact gehad in een straal van 100km rondom Orleans. Orleans is 600km van mijn woonplaats en met een beetje goede moed binnen 24uur op en neer te doen.

Anyway, zaterdagavond de trailer opgehaald bij mijn maat Roger (Dyane, GS, 404)(http://www.N276.nl ), achter de Alambra gehangen en rond 9 uur vertrokken naar Orleans. Ik had in Orleans een goedkoop hotelletje geboekt om toch nog een paar uurtjes slaap te krijgen.

De rit lijkt op de kaart altijd korter als in het echt (had ik kunnen weten). Ik ben gewend veel lange afstanden te rijden maar bij Parijs begon ik toch wat slaperig te worden, ondanks de thermoskan sterke koffie. Na een half uurtje pauze in een wegrestaurant (wat loop daar ‘s-nachts toch veel raar volk rond) toch maar mijn weg vervolgd naar Orleans. Daar kwam ik om drie uur aan. Natuurlijk was mijn reservering niet doorgegeven, dus duurder het nog eens 20 minuten voordat ik kon gaan maffen.

Zondagochtend, na een frans ontbijtje weer op weg naar Vierzon.

Daar aangekomen was de eigenaar snel ter plaatse en liet me de DS zien. Eerste indruk was vrij goed: chassis en plaatwerk strak, lakwerk slecht (in advertentie stond “peinture brille mais presente sa defaults” (lak blinkt, maar foutjes zijn zichtbaar). Mwa…dit viel wat tegen, overal zakkers en oneffenheden, stofpartikels in de lak. Dan maar een blik onder de kap. Motor en bak zagen er goed uit, stuurhuis zo lek als wat. Mwa…dit was me toch wat veel werk voor de vraagprijs, en ik had niet de indruk dat de overigens vriendelijke eigenaar wat van de prijs wilde doen. Dus ik heb bedankt en verder gegaan naar de volgende.

De volgende was een originele “DSuper5 en parfait etat” volgens de advertentie. Van deze auto had ik 35 gedetaillerde foto’s gekregen en die waren veelbelovend. De eigenaar woonder ergend helemaal achteraf en had geen adres. Hij had gezegd: “rij naar la Chappelotte (wat al een gehucht was met vier huizen) en vraag gewoon naar mijn naam” LOL. Ook deze DS bleek minder dan verwacht, Chassis en plaatwerk inderdaad erg goed, maar motorisch (DY3 motor, dus geen DSuper5) en hydraulisch gewoon in erg slechte staat. Dus ook hier bedankt.

Op de terugweg naar Parijs de derde en laatste DS van mijn missie bezocht. Deze stond in een loods vol met DS spul. De eigenaar was werkelijk een gepassioneerde DS liefhebber, een restaurateur die alles zelf kan, een heel aardige en open man. Hij liet me de DS zien, ik kon mijn ogen niet geloven: een DS zoals hij zo uit de fabriek komt. Nieuwe gespoten in Palladium Gris (ik weet het, een Pallas kleur terwijl dit een DSuper was, OK). Volledig en goed gespoten, dus ook de binnenkant schermen etc. Motorruimte helemaal clean. Interieur volledig nieuw gemaakt (Skai, OK, ik zou zeggen zet er dan meteen leer in). Zo eerste indruk was erg positief. Een proefritje kon helaas niet gemaakt worden want “ce n’est pas assuree”.

Toch maar eens de zaak van onder bekeken, het leek al te mooi om waar te zijn en jawel hoor: de longerons leken wel een plakwerkje van mijn dochter. Hier en daar plater eroverheen gelast en met kit een beetje bijgewerkt en afgedicht. Op dat moment verloor ik het vertrouwen. Hoe is het mogelijk dat je de DS voor het oog zo mooi opbouwt, en de struktuur zo belabberd aanpakt. Bij nader inzien was ook zichtbaar dat de deurbakken een beetje amateuristisch vervangen waren. Dus deze werd het ook niet.

Onverrichterzake huiswaarts gekeerd. Roger, die van de trailer, dtuurde me nog een SMS-je: “En, heb je al wat op de trailer staan?”...

Tja, een aardig ritje naar huis waarbij de Navi me opeens van de Peripherique stuurde: niet leuk, met een vijf meter lange aanhanger door Parijs rijden…

Rijdend langs Aulnay viel me trouwens op dat er erg weinig auto’s stonden, later realiseerde ik me dat net vorige week het licht was uitgegaan in de ooit zo grote Citroen fabriek.

Uiteindelijk om een uur of negen (dus inderdaad 24 uur later) weer thuis aangekomen, 1350km gereden, aardig uitgeput en een ervaring rijker.

De DS zoektocht gaat verder, iets meer geduld opbrengen…





November 2013

Ja mensen,

afgelopen zaterdag mijn “nieuwe” dame opgehaald. Ik had haar een paar weken geleden gekocht en met de eigenaar afgesproken dat er nog enkele zaken gedaan moesten worden. De eigenaar ken ik van het officieuze DS clubje Z.Limburg en dat geeft toch een beter gevoel dan een auto kopen van een boertje in midden Frankrijk. We hebben zelfs afgesproken om nadat ik er een tijdje in heb gereden, en dat doe ik alleen als het echt lekker weer is, haar samen een grote beurt geven (wat klinkt dat raar). Dan worden ook eventueel dingetjes die ik tegen kom nog opgelost.

De onderkanten deuren zijn niet geweldig en ik heb bij de goede man vier deuren in erg goede erbij gekocht.

Alors, naar de auto.

Ik weet niet precies wat het nu voor een DS is. Op de papieren staat DSpecial van 1972, maar ik vermoed dat er een foutje gemaakt is bij de invoer naar Nederland destijds. De auto heeft namelijk een vijfbak en ik weet dat de originele motor vorig jaar vervangen is door een DY3 met 48000km. Verder zit er lederen bekleding in en zijn de deurgrepen binnen van grijze kunststof.

Nu vind ik originaliteit niet zo belangrijk, maar ik zou wel willen weten wat het nu precies is. Wie het weet mag het zeggen.

PS: Het is een ID Model (rempedaal), bak lijkt origineel dus ik vermoed dat het inderdaad een DSuper5 is.

Moet je hobby aan hebben

  • 101.000 km

Ben de DS aan het restaureren. Plaatwerk was tich wel slecht, dit heb ik naar een restaurateur gebracht om opnieuw strak te maken en te laten spuiten. De eerste delen heb ik al terug en zien er puik uit.

Dorpels en kofferbak bleken toch wel slecht. Deze ben ik nu zelf aan het aanpakken. Nieuwe stukken erin gezet, heel veel plaatwerk vernieuwd en behandeld. Linkerkant is klaar, komende maanden is de rechterkant aan de beurt...

Duurt lang

  • 101.000 km

Auto is nog steeds in restauratie. Het gaat erg langzaam omdat ik veel zelf doe en eigenlijk alleen in het weekend een paar uurtjes heb. Kinderen slapen boven de garage, dan ga ik niet 's-avonds een hoop herrie maken.

Linkerkant heb ik gedaan, nu met de rechterkant bezig. Toch wel sterk als je ziet hoe de techniek verbeterd is. De DS bestaat uit allemaal gelaste plaatwerkdelen en deeltjes, waarbij plaatwerk dus vaak over elkaar zit. Daar komt dus na verloop van tijd vocht tussen, met alle gevolgen van dien. Dan helpt alleen nog maar de slijpschijf en grondige vervanging van de delen.
Het is de eerste keer dat ik een auto zelf restaureer. Ik kan het geduld opbrengen (ik heb nog een Alfa om af en toe mee te spelen) en ik wil de dingen die ik doe goed en grondig aanpakken. Op dit moment dus nog met de rechterkant bezig, waar toch ook wel veel rot en roest zit. De wagen is al eens met de franse slag gerestaureerd: veel houtje-touwtje werk en vooral veel kit... Nee dan doe ik het toch beter, al zeg ik het zelf. In de vorige reviews had ik een doel gesteld om de auto weer rijdend te hebben, dit doel heb ik losgelaten; ik kom constant nieuwe dingen tegen die tijd vergen.
On continue!

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.