Citroën DS met CX GTi Turbo 2-motor - Kloppend hart
Richard van der Laan bouwde een Citroën DS met CX GTi Turbo 2-motor.
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Op de Parijse Autosalon van 1955 verbaast Citroën de wereld met de revolutionaire DS19. De door Flaminio Bertoni bijzonder vormgegeven DS (uitgesproken als dé-esse, Frans voor Godin) is de opvolger van de illustere Traction Avant. Hij (of zij?) is werkelijk volgestopt met technische noviteiten, zoals de ultramoderne hydropneumatische vering, schijfremmen vóór, een halfautomatische versnellingsbak, en een kunststof dak. Een rempedaal ontbreekt; daarvoor in de plaats bevindt zich een soort bolletje op de vloer, waarmee geremd kan worden zonder dat er eerst een pedaalslag overwonnen moet worden. Het hydropneumatische systeem regelt niet alleen de vering, maar tevens de stuur- plus rembekrachtiging en de automatische koppeling. Door de aparte, gladde neus met de kleine spleet voor de koellucht krijgt de DS al gauw de bijnaam "Snoek". De motor is echter een stuk minder revolutionair dan de rest van de auto: de 1,9-liter viercilinder stamt nog uit de Traction Avant en levert 75 pk. Ook zijn voorwielaandrijving erft de DS van zijn voorganger. Op de eerste dag van de Salon worden meteen al 12.000 orders voor de DS19 genoteerd. In 1956 volgt de eenvoudiger uitgevoerde ID, om het enorme prijsverschil tussen de Traction Avant en de DS te overbruggen. In datzelfde jaar ziet ook de DS19 Safari (of Break) het levenslicht, een enorm ruime stationwagon. In de daarop volgende jaren worden sterkere motoren en meer uitvoeringen aangeboden, zoals de DS21 en de Pallas-uitvoering. In september 1960 wordt de elegante DS Décapotable (cabriolet) voorgesteld. Modeljaar 1968 brengt een nieuw front voor de ID/DS; voortaan heeft de auto dubbele ronde koplampen (automatisch in hoogte verstelbaar!) achter glas, bovendien krijgt de DS standaard de fameuze met het stuur meedraaiende koplampen (een optie voor de ID). In 1974 lost de CX de ID/DS af, na 1.456.115 gebouwde exemplaren.
Richard van der Laan bouwde een Citroën DS met CX GTi Turbo 2-motor.
De elegantie van de Berline heeft hij niet, maar ook de Citroën DS Break was voor zijn tijd...
Een auto is meer dan een hoop staal, olie en rubber en heeft een eigen verhaal om te worden...
Voor een relatief prikkie een Citroën DS voor de deur zetten is er tegenwoordig eigenlijk...
De apk is zó ingeburgerd dat alleen oudere generaties zich nog herinneren dat er een tijd...
Bij elke revolutie zijn er mensen die juist sterk verlangen naar het behoud van het bekende...
De Citroën DS is echt zo'n klassieker die je ondanks zijn leeftijd nog lange tijd best regelmatig...
Twijfel, twijfel, twijfel, misschien kunnen jullie meedenken, ik kan maar niet beslissen....
HELLA heeft een aerodynamische Rear Wing Lighting in serieproductie gebracht.
Een elektrische DS is anno 2021 geen vreemd idee meer. DS biedt immers zelf de volledig elektrische...
Een wiel op elke hoek van een auto is wel zo prettig. Bij Citroën was het lange tijd echter...
Facelifts zijn van alle tijden. Was het onlangs de Alfasud die dat bewees, nu treedt de magische...
Hoewel velen het heiligschennis zullen vinden als men de slijptol in een Citroën DS zet, wil...
De Citroën ID/DS staat bekend om haar bijzondere, gestroomlijnde ontwerp. Toch is dat voor...
Keuzeproces Met inmiddels al de nodige jaren oldtimerervaring en het feit dat ik m’n 2e oldtimer,...
AutoWeek-lezer Bart Vijverman blijft ons maar bestoken met mooie spots. Na zijn gefotografeerde...
Interclassics Maastricht is al 22 jaar een begrip in klassiekerland, maar nu is de organisatie...
Juni 2013 Zo, ritje naar Frankrijk zit erop. Helaas is de missie niet geslaagd deze keer....
In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje...
Dit jaar sinds 25 jaar in bezit van officieel een ID 20 F break. Deze auto is destijds door...
Dit is alweer mijn 4de DS. De DS zoals ik em altijd al wilde hebben. Een 2de neus DS21 M Pallas...
Het aanvankelijke succes van de DS-modellen van Citroën verraste vriend in vijand. Momenteel...
Een ‘gewone’ Citroën DS is al een heel gewilde klassieker, maar de prachtige open Decapotable...
PSA heeft grote plannen met het DS-label in China: het moet daar zelfs een apart merk worden....
In 2007 waren we opzoek naar een vakantieauto. Het Citroen comfort dat we hadden ervaren met...
In 1986 kocht ik op 22 jarige leeftijd mijn Citroen DS 21 carburateur in Frankrijk. De wagen...
Begin mei 2010 m'n Citroen DS20 halfautomaat uit 1973 gekocht bij garagebedrijf en Citroenspecialist...
Deze DS 19 is uit de eerste ‘Pallas’-serie, die geproduceerd is tussen oktober 1964 en september...
In Frankrijk is men bovenop het nieuws gedoken dat de typenaam DS weer terugkeert bij Citroën....
Mijn tweede DS, sinds de vorige een jaar of 4 geleden overleed heb ik zonder DS geleefd. Nu, na 4 jaar, eindelijk weer een godin. Het betreft een rode DS 2.0 pallas halfautomaat met lederen bekleding...
Als klein kind vond ik deze auto al heel erg mooi om te zien, de auto ziet er heel apart uit. Ik...
Richard van der Laan bouwde een Citroën DS met CX GTi Turbo 2-motor.
De apk is zó ingeburgerd dat alleen oudere generaties zich nog herinneren dat er een tijd...
Twijfel, twijfel, twijfel, misschien kunnen jullie meedenken, ik kan maar niet beslissen....
Keuzeproces Met inmiddels al de nodige jaren oldtimerervaring en het feit dat ik m’n 2e oldtimer,...
Juni 2013 Zo, ritje naar Frankrijk zit erop. Helaas is de missie niet geslaagd deze keer....
Dit jaar sinds 25 jaar in bezit van officieel een ID 20 F break. Deze auto is destijds door...
Dit is alweer mijn 4de DS. De DS zoals ik em altijd al wilde hebben. Een 2de neus DS21 M Pallas...
In 2007 waren we opzoek naar een vakantieauto. Het Citroen comfort dat we hadden ervaren met...
In 1986 kocht ik op 22 jarige leeftijd mijn Citroen DS 21 carburateur in Frankrijk. De wagen...
Begin mei 2010 m'n Citroen DS20 halfautomaat uit 1973 gekocht bij garagebedrijf en Citroenspecialist...
Deze DS 19 is uit de eerste ‘Pallas’-serie, die geproduceerd is tussen oktober 1964 en september...
Mijn tweede DS, sinds de vorige een jaar of 4 geleden overleed heb ik zonder DS geleefd. Nu, na 4 jaar, eindelijk weer een godin. Het betreft een rode DS 2.0 pallas halfautomaat met lederen bekleding...
Als klein kind vond ik deze auto al heel erg mooi om te zien, de auto ziet er heel apart uit. Ik...
De elegantie van de Berline heeft hij niet, maar ook de Citroën DS Break was voor zijn tijd...
Voor een relatief prikkie een Citroën DS voor de deur zetten is er tegenwoordig eigenlijk...
Bij elke revolutie zijn er mensen die juist sterk verlangen naar het behoud van het bekende...
De Citroën DS is echt zo'n klassieker die je ondanks zijn leeftijd nog lange tijd best regelmatig...
Een elektrische DS is anno 2021 geen vreemd idee meer. DS biedt immers zelf de volledig elektrische...
Een wiel op elke hoek van een auto is wel zo prettig. Bij Citroën was het lange tijd echter...
Facelifts zijn van alle tijden. Was het onlangs de Alfasud die dat bewees, nu treedt de magische...
Hoewel velen het heiligschennis zullen vinden als men de slijptol in een Citroën DS zet, wil...
De Citroën ID/DS staat bekend om haar bijzondere, gestroomlijnde ontwerp. Toch is dat voor...
AutoWeek-lezer Bart Vijverman blijft ons maar bestoken met mooie spots. Na zijn gefotografeerde...
Interclassics Maastricht is al 22 jaar een begrip in klassiekerland, maar nu is de organisatie...
In de onregelmatig terugkerende rubriek ‘In het wild’ zetten we bijzondere auto’s in het zonnetje...
Het aanvankelijke succes van de DS-modellen van Citroën verraste vriend in vijand. Momenteel...
Een ‘gewone’ Citroën DS is al een heel gewilde klassieker, maar de prachtige open Decapotable...
PSA heeft grote plannen met het DS-label in China: het moet daar zelfs een apart merk worden....
In Frankrijk is men bovenop het nieuws gedoken dat de typenaam DS weer terugkeert bij Citroën....