Citroën Ami 8 Break (1977)

autoreview

Citroën Ami 8 Break (1977)

Signalement

UitvoeringAmi 8 Break
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1977
Jaar van aanschaf1994
KM-stand bij aanschaf224.000 km
KM-stand laatst350.515 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 350.515 km

Uit nostalgische overwegingen heb ik 1994 mijn Ami 8 aangeschaft (mijn ouders hebben in totaal 3 Ami’s gehad, vandaar).
Voor het vermogen of snelheid hoef je het niet te doen. Met 32 echte DIN-PK’s houdt het, afhankelijk van de windsterkte en windrichting met een 110 km per uur wel op. Waar je het wel voor moet doen: rijden in een toch wel unieke auto, met veel comfort, voor een benzineverbruik waar menig moderne auto niet aan komt.(ongeveer 1:17)

Toch kun je met het beperkte vermogen goed een lichte vouwwagen trekken, ook door heuvelachtig gebied. Afgelopen zomer zijn we met Ami en vouwwagen naar Zuid-Frankrijk geweest.

Mijn Ami was, toen ik haar aanschafte een Berline, Frans voor sedanversie, waaraan het nodige moest gebeuren, zie foto 1. Het eerste jaar is er het nodige aan gedaan waardoor ze er een stuk beter uitzag dan tijdens de aanschaf, zie foto 2. Na een aantal jaren intensief gebruik, waarbij in de winters werd doorgereden, bleek de koets dermate krokant geworden dat complete restauratie en een andere koets noodzakelijk werden. Aangezien die niet veel te verkrijgen zijn is toen de koets van een Break, frans voor stationwagon, gemonteerd, zie foto 3. Dit is mogelijk omdat de ami geen zelfdragende carrosserie heeft, maar een chassis met een losse koets. Het chassis lijkt zeer veel op die van de 2CV.

PROBLEMEN

  • 350.515 km

In verband met de lange tijd dat ik de Ami in bezit heb geldt dat op dit moment nog maar weinig onderdelen hetzelfde zijn als tijdens de aanschaf in 1994 (en toen was er ook al het nodige vervangen vanaf 1977). Eigenlijk is alleen het chassis met de draagarmen en veerpotten, de motorkap en het dashboard nog hetzelfde. De rest is in die 13 jaar al één of meerdere keren vervangen.

Er volgt een hele lijst, maar ja wat wil je met een auto uit een tijd dat ze na 6 of 7 jaar naar de sloop gebracht werden. Dank zij het magazijn van de Ami Vereniging Nederland zijn onderdelen gelukkig veelal nog goed te verkrijgen.

Een weergave van de reparaties door de jaren heen:

April 1994:
Aanschaf, waarna voor de APK is vervangen cq uitgevoerd:
- grote beurt
- 4 nieuwe Michelins
- remschijven en remblokken
- buitenspiegel
- linker achterdeur

Augustus 1994:
- kleine beurt
- kleppen stellen
- bougiekabels vervangen
- rechter voordeur vervangen

Oktober 1994:
- nieuwe accu

December 1994:
- nieuwe voordemper uitlaat

Januari 1995:
- gereviseerde cylinderkoppen (loodvrij)
- nieuwe remblokken
- kleine beurt
- nieuwe koppeling en drukgroep
- olielekkage verholpen

Mei 1995:
- nieuwe tussendemper en achterdemper uitlaat
- nieuwe wiellagers achter

Juni 1995:
- nieuwe startmotor
- kleine beurt

Oktober 1995:
- versnellingsbak vervangen door exemplaar van de sloop

Januari 1996:
- kleine beurt

Mei 1996:
- benzineslangen vervangen
- chassisnummer door Hoogeveen in haarlem opnieuw ingeslagen

Augustus 1996:
- nieuwe remblokken
- grote beurt

September 1996:
- 4 nieuwe schokbrekers
- linkervoordeur vervangen

December 1996:
- kleine beurt
- nieuwe accu

April 1997:
- 2 nieuwe voorbanden
- motorsteunen vervangen
- versnellingsbaksteun vervangen
- 2 wiellagers achter vervangen
- 2 remleidingen achter vervangen
- nieuwe voorruit
- kleine beurt

Juni 1998:
- grote beurt
- nieuw contactslot

April 1999:
- nieuw wiellager achter
- nieuwe kachelslangen
- nieuwe complete uitlaat
- achterremmen gangbaar gemaakt
- nieuwe koppelingskabel

April 2000:
- grote beurt
- roestschade dorpel gelast

2001:
Complete restauratie waarbij is vervangen:
- de carrosserie (koets)
- de achterdeuren (ivm het monteren van de Breakkoets)
- de achterklep (ivm het monteren van de Breakkoets)
- de achterspatborden
- de motor (een VEGE-revisiemotor). De oude was aan het eind van zijn latijn
- de complete koppeling
- de koppelingskabel
- het front (de oude had iets te veel roestgaten)
- nieuwe accu
- diverse kleine onderdelen

Oktober 2002:
- nieuwe stuurkogelhoesjes

April 2003:
- nieuwe velgen (gepoedercoate)

Oktober 2003:
- kleine beurt
- kleppen stellen
- remleiding vastgezet

Oktober 2005:
- remschoenen en remcylinders achter vervangen
- kleine beurt

Juni 2006:
- gebruikte benzinetank met vulpijp

Juli 2006:
- wederom gebruikte benzinetank met vulpijp (door onjuiste montage was de vorige kapot gegaan)

Mei 2007:
- gereviseerde versnellingsbak

Oktober 2007:
- Geen, zonder problemen een nieuwe APK.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.