Citroën Ami 8 Break (1977)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ami 8 Break |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 1994 |
KM-stand bij aanschaf | 224.000 km |
KM-stand laatst | 350.515 km |
ERVARINGEN
- 350.515 km
Uit nostalgische overwegingen heb ik 1994 mijn Ami 8 aangeschaft (mijn ouders hebben in totaal 3 Ami’s gehad, vandaar).
Voor het vermogen of snelheid hoef je het niet te doen. Met 32 echte DIN-PK’s houdt het, afhankelijk van de windsterkte en windrichting met een 110 km per uur wel op. Waar je het wel voor moet doen: rijden in een toch wel unieke auto, met veel comfort, voor een benzineverbruik waar menig moderne auto niet aan komt.(ongeveer 1:17)
Toch kun je met het beperkte vermogen goed een lichte vouwwagen trekken, ook door heuvelachtig gebied. Afgelopen zomer zijn we met Ami en vouwwagen naar Zuid-Frankrijk geweest.
Mijn Ami was, toen ik haar aanschafte een Berline, Frans voor sedanversie, waaraan het nodige moest gebeuren, zie foto 1. Het eerste jaar is er het nodige aan gedaan waardoor ze er een stuk beter uitzag dan tijdens de aanschaf, zie foto 2. Na een aantal jaren intensief gebruik, waarbij in de winters werd doorgereden, bleek de koets dermate krokant geworden dat complete restauratie en een andere koets noodzakelijk werden. Aangezien die niet veel te verkrijgen zijn is toen de koets van een Break, frans voor stationwagon, gemonteerd, zie foto 3. Dit is mogelijk omdat de ami geen zelfdragende carrosserie heeft, maar een chassis met een losse koets. Het chassis lijkt zeer veel op die van de 2CV.
PROBLEMEN
- 350.515 km
In verband met de lange tijd dat ik de Ami in bezit heb geldt dat op dit moment nog maar weinig onderdelen hetzelfde zijn als tijdens de aanschaf in 1994 (en toen was er ook al het nodige vervangen vanaf 1977). Eigenlijk is alleen het chassis met de draagarmen en veerpotten, de motorkap en het dashboard nog hetzelfde. De rest is in die 13 jaar al één of meerdere keren vervangen.
Er volgt een hele lijst, maar ja wat wil je met een auto uit een tijd dat ze na 6 of 7 jaar naar de sloop gebracht werden. Dank zij het magazijn van de Ami Vereniging Nederland zijn onderdelen gelukkig veelal nog goed te verkrijgen.
Een weergave van de reparaties door de jaren heen:
April 1994:
Aanschaf, waarna voor de APK is vervangen cq uitgevoerd:
- grote beurt
- 4 nieuwe Michelins
- remschijven en remblokken
- buitenspiegel
- linker achterdeur
Augustus 1994:
- kleine beurt
- kleppen stellen
- bougiekabels vervangen
- rechter voordeur vervangen
Oktober 1994:
- nieuwe accu
December 1994:
- nieuwe voordemper uitlaat
Januari 1995:
- gereviseerde cylinderkoppen (loodvrij)
- nieuwe remblokken
- kleine beurt
- nieuwe koppeling en drukgroep
- olielekkage verholpen
Mei 1995:
- nieuwe tussendemper en achterdemper uitlaat
- nieuwe wiellagers achter
Juni 1995:
- nieuwe startmotor
- kleine beurt
Oktober 1995:
- versnellingsbak vervangen door exemplaar van de sloop
Januari 1996:
- kleine beurt
Mei 1996:
- benzineslangen vervangen
- chassisnummer door Hoogeveen in haarlem opnieuw ingeslagen
Augustus 1996:
- nieuwe remblokken
- grote beurt
September 1996:
- 4 nieuwe schokbrekers
- linkervoordeur vervangen
December 1996:
- kleine beurt
- nieuwe accu
April 1997:
- 2 nieuwe voorbanden
- motorsteunen vervangen
- versnellingsbaksteun vervangen
- 2 wiellagers achter vervangen
- 2 remleidingen achter vervangen
- nieuwe voorruit
- kleine beurt
Juni 1998:
- grote beurt
- nieuw contactslot
April 1999:
- nieuw wiellager achter
- nieuwe kachelslangen
- nieuwe complete uitlaat
- achterremmen gangbaar gemaakt
- nieuwe koppelingskabel
April 2000:
- grote beurt
- roestschade dorpel gelast
2001:
Complete restauratie waarbij is vervangen:
- de carrosserie (koets)
- de achterdeuren (ivm het monteren van de Breakkoets)
- de achterklep (ivm het monteren van de Breakkoets)
- de achterspatborden
- de motor (een VEGE-revisiemotor). De oude was aan het eind van zijn latijn
- de complete koppeling
- de koppelingskabel
- het front (de oude had iets te veel roestgaten)
- nieuwe accu
- diverse kleine onderdelen
Oktober 2002:
- nieuwe stuurkogelhoesjes
April 2003:
- nieuwe velgen (gepoedercoate)
Oktober 2003:
- kleine beurt
- kleppen stellen
- remleiding vastgezet
Oktober 2005:
- remschoenen en remcylinders achter vervangen
- kleine beurt
Juni 2006:
- gebruikte benzinetank met vulpijp
Juli 2006:
- wederom gebruikte benzinetank met vulpijp (door onjuiste montage was de vorige kapot gegaan)
Mei 2007:
- gereviseerde versnellingsbak
Oktober 2007:
- Geen, zonder problemen een nieuwe APK.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.