BMW 740i Executive (1994)

autoreview

BMW 740i Executive (1994)

Signalement

Uitvoering740i Executive
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf287.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 19%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

goed gegokt

  • 347.000 km

twee jaar geleden op zoek gegaan naar een auto van minimaal 15 jaar oud. je gaat dan 'vissen in een vijver' met heel veel leuks aan auto's waar je 15 jaar geleden alleen van droomde. Hoofdpunt was wel dat het een nette, zakelijke auto moest zijn en ook betrouwbaar genoeg om de helft van mijn kilometers in het buitenland te kunnen maken zonder teveel angst of kans op stilvallen. Na 2 jaar en 60.000 km kan ik zeggen dat dat met een beetje geluk en wijsheid gelukt is.

Indachtig de wens om qua rijeigenschappen niet noemenswaardig in te leveren kwam ik toch bij BMW terecht, die met de e38 en e 39 serie de beste auto's had toendertijd. Hoewel een 5 serie mij qua grootte meer trekt kwam ik uiteindelijk toch bij een 7 serie terecht:
Bij de keuze heb ik vooral gezocht naar kandidaten die de eerste 10 jaar van hun leven een goedverzorgd bestaan hebben gehad en de jaren daarna goed doorgekomen zijn, en dan heb je bij een dikke 5 serie toch minder kans op een goed exemplaar dan bij een 7 serie.
Gelijk maar 2 tips in deze : wees niet bang van een 740 v.w.b. de kosten: als je een goede keus maakt heb je van het motorblok nauwelijks zorgen, de meeste kosten gaan toch in onderstel en andere onderdelen zitten, en die heeft een 728 net zoveel als een 740. In het verlengde daarvan: koop niet alleen een auto die je graag wil, maar zeker zo belangrijk koop hem van iemand waarvan je rustig een auto durft te kopen. Van iemand die duidelijk goed voor de auto heeft gezorgd, of van een van de bekende specialisten.

Na 3 maanden en 10000 km is de gasinstallatie erin gekomen (Agatech), en de auto loopt er uitstekend op. Wel schakelt het systeem pas over op gas als de motor begint op te warmen. Dat kan na een kilometer zijn, soms ook wel pas na 4 kilometer, als de motor laagtoerig draait, en met name als je koelwaterniveau nog wel eens aan de lage kant is, zoals bij mij geregeld het geval is. Er is dan minder flow langs de sensor waardoor hij langzamer overschakelt naar gas. Op lange reizen is dit natuurlijk geen item, en het benzinesysteem gaat ook niet verstopt zullen we maar denken..... Niet onbelangrijk is denk ik dat de 740 het met zijn lagere touren waarschijnlijk beter, duurzamer doet op gas dan een zescylinder.
De laatste twee jaar doorgaans zonder problemen kunnen rijden. Wel een aantal dingen gehad waarbij ik een werkplaatsbezoek niet kon uitstellen en ik toch wel erg blij was dat ik niet in het buitenland was.Hierbij dan gelijk tip 3: zeker als je gaat youngtimeren, zorg dat je een werkplaats achter je hebt staan waar men kennis van en liefde voor de auto of het merk heeft, dat is vaak niet de dealer van het merk maar een specialist.

Zonder compleet te zijn hierbij globaal een overzicht van de storingen.

1 carterontluchting defect
2 interieurverwarming loopt niet door
3 eerste lambdasonde defect
4 tweede lambdasonde defect
5 water onder het kleppendeksel
6 slot van achterklep gaat niet meer open
7 raammechanisme bijrijderskant defect

Alle bovenstaande punten maakten een extra "pitsstop" nodig, waarbij punt 4 en 5 tegelijkertijd aan de orde waren.
Daarnaast alle 15-18000 km regulier onderhoud volgens de indicator. Daarbij zijn ook diverse ondersteltechnische zaken als rubbers, draagarmen. stabilostangetjes, stuurstang (hij heet anders..) en zojuist ook alle schijven en blokken vervangen. Tevens een lekkende stuurbekrachtigingspomp gewisseld. Daarnaast is het abs-asc lampje gaan branden, waarbij de specialist zich een punthoofd gezocht heeft . uiteindelijk bleken een paar sensorringen licht beschadigd, wat een verkeerd signaal opleverde. Vorig jaar al een achterdemper en 2 katalysatoren vervangen. Die van kwik fit zijn niet de duurste maar ook zeker niet de beste: de auto maakt nu bij hogere toeren wat meer herrie, en de afwerking daar was ook niet je van het. Dan toch liever origineel spul.Daarnaast is de tank lek, halverwege, maar omdat ik toch op gas rijd, en af en toe 25 liter bijtank heb ik daar niet veel last van.

Banden, een verhaal apart.
Het eerste halfjaar veel last gehad van een onrustig stuurgevoel met de Goodyear nct, toch niet de slechtste dacht ik altijd. Zeer gevoelig voor spoorvorming ,of een heel licht kantelende weg. Dan werd de auto als door een onzichtbare kracht zo maar decimeters opzij gezet. Daar had ik geen BMW voor gekocht, had het echter met proefrijden bij aankoop niet opgemerkt, terwijl ik weliswaar niet technisch ben maar best wel "zeikerig"- op autogebied tenminst, ik voel alles. De aap kwam na negen maanden uit de mauw toen de winterbanden -Conti's- er weer ondergingen: zo hoort hij te sturen, en met die banden had ik ook proefgereden. De Goodyears maar cadeau gedaan aan mijn specialist, en in het voorjaar de beste Michelins gekocht, voorlopig maar 2 om te proberen op de voorwielen. Op het eind van het liedje ook deze Michelins heel gauw naar achteren verbannen, en nu jaarrond met 2 winterbanden op de voorwielen... Indachtig de klachten over het stuurgevoel bij de jongste 5 serie en het feit dat deze op runflats staan denk ik dat wellicht een soepeler band misschien ook verbetering zou kunnen brengen, hoewel ik daar ook al andere ervaringen over gelezen heb. Blijft blijkbaar toch een heikel punt, die banden.

Al met al een behoorlijke lijst, meer dan je met een nieuwe auto zou meemaken. De totale kosten voor onderhoud en reparatie belopen tot nog toe circa 2800 Euro per jaar ex btw, op 30000 km. Op zich is dat natuurlijk niet weinig. Echter, in het totaal kostenplaatje is dat ook slechts 1000 euro meer dan mijn dealeronderhouden d5 per jaar kostte. Tel daarbij dan nog de zeer geringe afschrijving en een bijtelling die vele malen lager is en het zonnetje breekt door....

En wat heb je dan, want daar gaat het natuurlijk allemaal om.
Een auto, lekker ruim, zeer comfortabel, objectief gezien niet state of the art voor wat betreft een aantal rijeigenschappen , echter wel met een zeer hoog feel good gevoel. leeg voelt de vering wat (te) week, vol beladen wordt dat echter steviger. De auto nodigt vooral uit tot ontspannen rijden. Op papier heeft de auto natuurlijk forse prestaties als je hem op z´n staart trapt, in de praktijk, waarbij je niet altijd gelijk de kick down wil activeren was de gechipte d5 die ik bijna 8 jaar heb gehad wel veel vlotter, daar werd je constant door uitgedaagd, zo van kom maar, zal ik eens laten zien wat ik kan. Op heuvelachtige snelwegen ben ik ook nog steeds geen fan van de automaat in de bmw, daar waar je bij de handgeschakelde Volvo gelijk versnelde moet deze auto eerst terugschakelen voordat er wat gebeurt.Ook is het bij snelheden tussen 90 en 110 wat onrustig met de koppelomvormer, boven 120 km wordt dat een vaste verbinding en rijdt het lekkerder. Voor het verbruik maakt het mede daarom ook maar weinig uit of je 100 of 140 rijd, dat ligt gemiddeld bij 13 a 14 liter gas op 100 km, bij meer korte stukjes 1 a 2 liter meer.
Het olieverbruik is ca 1 liter op 5000 km.

Al met al denk ik dat ik niet de beste, maar zeker ook geen slecht exemplaar getroffen heb. Aanvankelijk was de opzet om 1 a 2 jaar te rijden in de auto en daarna weer verder te zien, nu op dit moment kan ik constateren dat de auto eigenlijk niets slechter, wellicht zelfs beter rijdt dan toen ik hem kocht. Ijs en weder dienende wil ik hem nu zeker over de 400.000 km heentillen, tot eind volgend jaar, en dan opnieuw kijken wat ik dan wil.
Dan komt een Alfa 166 in beeld, maar of dat een verantwoorde gok is na deze tot nu toe geslaagde missie met de E38, daar zitten mijn hart en mijn verstand nog niet op een lijn.....




GESTRAND

  • 360.000 km

"JE LEEST WELEENS REVIEWS WAARIN GESCHREVEN WORDT DAT WE OP VAKANTIE NAAR ITALIE OF I.D. ZIJN GEWEEST EN DAT ALLES GOED GEGAAN IS (ALTHANS DAT DE AUTO GEEN PROBLEMEN HEEFT GEGEVEN.....) IK PRIJS MEZELF GELUKKIG DAT DAT VOOR MIJ GEEN ITEM IS, ONDANKS LEEFTIJD EN KM STAND VAN MIJN AUTO VERWACHT IK NIET ANDERS"

Met bovenstaande tekst wilde ik mijn aanvulling beginnen, met foto's, als we terug zouden zijn van 2 dagen Tour de France in de Alpen, en ja, dat is natuurlijk wel de goden verzoeken. We vielen dus stil tussen Nancy en Dyon met een kapotte dynamo. Het laatste stuk touretappe op vrijdag nog kunnen zien, echter wel thuis na ontvangst van een anwb leenauto.
Hoewel slechts met z'n tweeen en niet met een heel gezin heeft dat toch een grote impact op je vertrouwen in de auto, en de eerste gedachte was weg ermee, ik wil best goedkoop youngtimeren, maar betrouwbaarheid is nog veel belangrijker. Daarna zie je wat er bij een depannage allemaal binnengebracht wordt, van alles tussen een half jaar en twintig jaar oud. 8 jaar en ouder wel iets vaker, maar ook een jonge auto blijkt zeker geen 100 procent garantie.
we gaan dus voorlopig gewoon weer verder, ik heb tenslotte de laatste 42.000 km vrijwel geen probleem gehad en hopelijk krijg ik er nu weer zo'n eind bij..
Los van de panne bevalt de auto nog steeds onverminderd uitstekend

SARAH BRIGHTMAN & ANDREA BOCELLI

  • 366.000 km

De goede verstaander heeft het al begrepen: Eerder dan verwacht was het toch ineens time to say goodbye.
Het stilvallen in Frankrijk had ik de auto al vergeven, daarna was de auto in korte tijd toch weer een paar keer 1 of 2 cilinders kwijt in deellast bereik. Na de eerste keer alles laten nakijken, ook het gasfilter (in het buitenland schijn je nog al eens vervuilt gas te kunnen tanken) schoongemaakt, en de auto liep weer heerlijk. Toen echter een week later de auto weer dezelfde kuren had nadat hij 2 uur schuin in een berm geparkeerd had gestaan is er toch wat bij mij geknapt: het ging wel weer over na 20 km, en de volgende dag duurde het probleem nog maar 3 km, maar toch. Het voelde onzekerder aan om ver weg met de auto te gaan dan toen ik hem net had gekocht en daarom de knoop doorgehakt: er komt wat anders.
Na een paar weken zoeken een leuke e39 gevonden, gasinstallatie laten overbouwen( Wel iets kleinere ringtank erin) confortstoelen uit mijn oude 7 erin en rijden.

Een review daarover verschijnt later, wel kan ik zeggen dat ik op dit moment nog wat mixed feelings heb, wat rustig als een postuum compliment voor de e38 kan worden gezien. hoewel mijn 7 serie bij aanschaf al 200.000 km meer gereden had dan mijn huidige 5, en het ontwerp van de 7 ook een paar jaar ouder is heeft hij toch eigenschappen waar de 5 niet aan kan tippen. Dat hij duidelijk ruimer is is nog het minste van belang, het confort en met name de stuurkwaliteiten op snelwegen zijn, ook in vergelijking met de zeer goed bekend staande e39, echt van een buitencatagorie.
Mijn afschrijving de laatse jaren is erg laag geweest. De onderhoudskosten echter waren pittig, en dan heb ik wel mid range kosten als remmen rondom en katalysators gehad maar nog niet eens echt grote dingen aan motor of versnellingsbak. Indien zakelijk bereden is dat in het totale plaatje goed te overzien. Hulde echter voor de mensen die dit soort auto's prive rijden; het is geen goedkope hobby, of zoals enkele mensen hieronder al stelden: klaar ben je nooit met zo'n auto.
Ik heb in ieder geval genoten en gelukkig anderhalf jaar het gevoel gehad dat ik het lek wel boven had.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens