BMW 735i Executive (1996)

BMW 735i Executive (1996)
BMW 735i Executive (1996)BMW 735i Executive (1996)BMW 735i Executive (1996)BMW 735i Executive (1996)BMW 735i Executive (1996)BMW 735i Executive (1996)BMW 735i Executive (1996)BMW 735i Executive (1996)BMW 735i Executive (1996)

Uitvoering735i Executive
Bouwjaar1996

Kamperen met een 7 serie

Hallo mede autoliefhebbers, mijn naam is Tijn en ik ben besmet met het BMW virus. Ik heb redelijk wat ervaring op gedaan met verschillende BMW modellen in mijn bezit maar dit model tipt wel alles.

Even een voorstukje over hoe ik bij deze auto ben gekomen:

afgelopen jaar hadden mijn vriendin en ik een kleine 4 weken vrij in augustus. Samen we hadden besloten een rondreis door Italië te maken en zo veel mogelijk te zien. Het idee was om te kamperen, mede omdat dat goedkoper is en ook flexibeler we wouden veel zien dus gemakkelijk en snel ergens terecht kunnen.

Er was alleen een probleem, ik hou niet van campers ze zijn lomp en sloom ik hou van autorijden maar ik doe dat heel graag in iets met karakter. Ik kreeg het idee om een daktent te kopen, van die dingen die je altijd boven op Landrovers en Toyota-landcruisers ziet. met zo'n daktent kan je dus van iedere auto een camper maken, Ik dacht even na over welke auto er onder moest komen.. wat is er nou beter geschikt voor een lange reis dan een grote oude comfortabele luxe-sedan?! ik was helemaal weg van het idee.

Een daktent boven op een Audi a8 d2 of op een Mercedes S klasse, het zou een vreemd gezicht worden. Een Audi a8 leek mij te spannend met de schaarste van onderdelen en de problemen met de automatische versnellingsbakken, uiteindelijk heeft mijn voorliefde voor BMW er voor gezorgd dat het een 7 serie moest worden en zo ben ik dus bij een BMW 7 serie terecht gekomen van de e38 modelreeks.

De E38 7er wat een prachtige auto, vanaf het moment dat ik hem voor het eerst zag staan bij de oprit van de verkoper tot aan vandaag bij mij voor de deur, ben ik nog steeds onder de indruk van de tijdloze lijnen en sterke aanwezigheid van deze Bayerische grote (groene) vriend.

De exterieur kleur is Oxford green, en het interieur is volledig elektrisch en verwarmd "comfort-leer" in de kleur beige met een 2-tone beige/zand kleurig dashboard de prachtige donkere notenhouten sierlijsten zetten de puntjes op de i. Dit is een hele zeldzame kleur en combinatie voor de e38 7er vaak zie je ze grijs of zwart.
Hij wordt aangedreven door een 3.5 liter v8 met de motor code m62b35, de opvolger van dit blok is de m62b35TU met wat vernieuwingen zoals Vanos en meer PK, de versnellingsbak is een steptronic-automaat, deze kun je dus ook nog zelf vertellen om op of terug te schakelen.

De auto zit vol met oude luxe opties heerlijk zo'n autotelefoon die nog vraagt om een nieuwe simkaart dat arme ding waant zich nog steeds in 96' een CD wisselaar in de kofferbak EN een cassette speler in je dashboard, dubbele sigaretten aanstekers en elektrische gordijntjes voor de achterbank verder zijn er opties aanwezig die je verwacht voor zo'n bak, geheugen stoelen en spiegels die automatisch dimmen, niveau-regeling achter etc.

Het verbruik is op geen enkele manier zuinig te noemen met de huidige standard maar toch vindt ik 11,5 liter op de 100 gemiddeld erg mee vallen voor zo'n v8 en grote auto. de automaat schakelt natuurlijk rustig en vroeg op en je hebt eigenlijk niet door dat je een grote auto rijdt. Pas als je de steptronic in sport klikt komt hij tot leven het mooie gegrom wordt helder en duidelijker en ook heb je door dat je de auto toch nog best hard door de bochten heen kunt sturen, dit is natuurlijk ook BMW eigen "freude am fahren" nee daar hebben ze niets teveel mee gezegd.

De 7er is voor dat wij weg gingen goed nagekeken, de auto was een paar jaar geleden volledig gerestaureerd en gespoten, het koelsysteem vernieuwd en de motor voorzien van nieuwe pakkingen, oliepomp, kettingspanner, etc etc. Een dikke rekening van 8000 euro vertelde de vorige eigenaar mij.. dit is ook terug te zien onder de kap alles netjes gelabeld wat nieuw is toch een fijn gevoel voor dat je er mee gaat reizen.

Met een setje Thule dak dragers eindelijk onze daktent van campwerk gemonteerd en toen vertrokken naar het mooie Italië. We zijn expres door kleine bergpassen in Oostenrijk gegaan omdat dat zo ontzettend mooi is daar, de Bmw was net zo hard aan het meegenieten je merkt dat hij naast een comfortabele luxe oase ook gewoon een spannende dynamische rijervaring kan leveren en dat vindt ik geweldig als combinatie. Iedere camping waar wij eindelijk onze sport tussen de andere tenten kunnen oprijden zie je iedereen al kijken: wat is dat? hoe werkt dat? met zo'n auto? we hebben heel wat afgepraat met de mensen die wij tegenkwamen op onze rit daar doe je het toch ook een beetje voor? duimpjes, verwarde blikken.. genieten.

We zijn van Oostenrijk naar het Garda-meer gegaan langs het meer naar beneden bij Verona en dan rechts naar Venetië, dan weer terug helemaal aan de andere kant bij MontBlanc op de grens tussen Frankrijk en Italië dit was aal een stevig aantal kilometers en een we hadden al heel wat gezien.

Probleempje!
toen we bij MontBlanc weer onze reis wouden voortzetten had de 7er het even moeilijk, hij was natuurlijk 30 graden en zon gewend en nu moest hij opeens een koude start doen vroeg in de ochtend bij -1 graden in de alpen. van deze plotse temperatuurschok was hij niet van gediend en liet dat merken door olie te lekken langs de dop van het oliefilterhuis. Mijn theorie was dan ook dat het door de kou kwam, dus heb de auto laten opwarmen terwijl ik er bij bleef om te kijken of het niet erger zou worden ik dacht als de olie en motor nou warm genoeg worden zet de rubberen ring onder de dop vanzelf weer uit en zal hij stoppen met lekken, dit klopte met een glimlach maakte ik de boel weer schoon vulde olie bij (5w40) en gingen wij verder met onze reis.

7000km later,
Nu weer terug in Nederland (al een maandje of 2) ben ik nog steeds onder de indruk over deze Bimmer, hij is zo goed.. in alles wat ik hem heb voorgelegd behalve dat momentje in de alpen geen gemekker of problemen. Hij kan kamperen, een hele inboedel verhuizen dagelijkse woonwerk ritten maken, op sportieve wijze kronkelwegen afleggen blikkenvangen en ontspannen.. dit is een van de beste auto's ooit gebouwd daar ben ik zeker van. het ontwerp is zo goed en zo tijdloos sommige mensen denken dat het gewoon een nieuwe auto is en die vragen zich dan af hoe zo'n jonge vent als ik dat voor elkaar krijg. als ik ze dan vertel dat het gewoon een oude BMW uit 1996 is kijken ze er nog meer van op.

Iedere dag krijg ik een glimlach van mijn 7er ook als ik er niet in heb gereden, mijn avontuur met deze auto is nog niet klaar maar omdat er misschien een bedrijfsbusje komt en ik beperkt ruimte heb moet hij misschien plaats gaan maken, we gaan het zien en ik houd jullie op de hoogte.