BMW 728i (1995)

autoreview

BMW 7-serie

Signalement

Uitvoering728i
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf300.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Terug naar 6 Cylinders

Mijn vorige autos:
Audi 100 C4 2.8 V6
BMW 750i E38 5.4 V12
BMW 530i E34 3.0 V8

Als student deze auto gekocht.. Lijkt onverstandig.. Maar voor mij als student is het financieel gezien of 500 Euro huur en eten per maand aan wonen in Nijmegen... of 500 Euro WB, verzekering, benzine en onderhoud aan een auto. Het maakt op zich geen ruk uit.

Aanvankelijk niet naar weer een E38 als auto gekeken omdat deze toch erg zwaar zijn en ik van plan was na de studie met een vaste baan op WO+ niveau toch wel een E38 aan te schaffen.

Toch, via het BMW forum.. een E38 tegengekomen.. een 728 met 2.8 M52 motor. De vorige eigenaar had een station nodig en heeft deze ook gevonden. De E38 kon voor 3250 weg.
De 728 zit in dezelfde gewichtsklasse als mijn oude E34... dus in maandelijkse lasten.. zou hij niet duurder moeten zijn..

Aanvankelijk was ik erg sceptisch over de auto.. 3 ton.. Wat kan dan allemaal versleten zijn en speling vertonen? En ook.. een automaat met 3 ton.... ooit hebben al die automaten een revisie nodig..

Toch besloten te gaan kijken, mede omdat de verkoper me garandeerde dat alles stipt was uitgevoerd en was bijgehouden (bewijs via facturen en een goede proefrit).

Ik bekeek de auto en maakte een proefrit.
Werkelijk NIETS technisch op aan te merken. Geen speling op het stuur... ZEER SOEPEL schakelende versnellingsbak... geen trillingen uit het onderstel.. zeer goede demping en directe controle... Stond de teller niet op 3 ton.. zou ik zeggen.. 150.000....

De prijs was non-negotiable, mede doordat hij al omlaag was gegaan en de auto het echt waard was.. Ik moet zeggen, hij had daar echt gelijk in.

Stond ook meteen op winterbanden waarvan 2 nieuwe... en op lichtmetalen styling 61 velgen.. Mijn favoriet onder een E38!.


Nu de daadwerkelijke review:

De E38 is een zeer comfortabele en stille auto. Deze auto is niet uitgerust met dubbelglas, dat was mijn oude 750 wel. Toch is zelfs met standaard glas de isolatie zeer goed bij 130 - 140. De Bilstein dempers gemonteerd door de vorige eigenaar maken de 728 een erg strak en goed reagerende auto!

De 2.8 is de kleinste benzinemotor leverbaar. Je merkt echt een verschil tussen de 2.8 en de 3.0 V8 en de 5.4 V12 uit de 750. Bij de 8 en 12 was onderin heel wat koppel beschikbaar.. Bij de V12 ENORM veel en bij de 8 meer dan voldoende...
Bij de 6 in lijn is alles een tikje minder.. Wat later je koppel en wat slomer.. Toch overtuigde de 2.8 me als goed blok voor een student die 1 of 2x per week op en neer gaat van Tilburg naar Nijmegen! Het koppel is wellicht niet meteen beschikbaar.. maar bij het gas geven na de rem los te laten, kom je echt vlot vooruit.

Hierbij merk ik op dat ik geen stoplichttrekker ben en geen doortrekker op de snelweg.. Ik rij rustig weg, accelereer normaal naar mijn snelheid van 130 of 140.. en zet dan de cruise control aan. Ik kan best begrijpen dat mensen met een pittige rijstijl de 2.8 zouden laten staan.

Met de gemaakte snelwegkilometers naar huis, een ritje naar een garage in Zevenhuizen om op de brug te kunnen en een ritje op en neer naar Eindhoven (familie), makkelijk 1 op 11 weten te realiseren. Dit moet zelfs beter kunnen omdat ik heel wat bebouwde kom Km's heb gedaan in Eindhoven en richting Zevenhuizen na de afslag Gouda.

Op het verbruik kom ik in de toekomst nog terug als ik meer kilometers heb gemaakt!

Na de auto 2 dagen in bezit te hebben, bij een bevriende garage in Zevenhuizen de brug gebruikt om de onderkant te bekijken. Er zat werkelijk geen speling op dragende delen zoals armen etc.. Geen lekkage bij de dempers (waren immers vervangen), hardyschijf zag er goed uit.. Geen roest.... en remleidingen waren voor de APK nog vervangen.. Mooi!


Ik heb tot nu toe 3 zaken gevonden:
- Voor de radiateur onder de motorkap zit een grote kunstof kap. Hier draait ook een propellor onder. Bovenop deze kap is wat van het kunstof afgebroken. Helemaal niks kritieks.. maar het oog wil ook wat als je de engine-bay openmaakt.. Dus een nieuwe kap ga ik ooit eens van een sloper halen. Het is geen technisch deel dus die ga ik echt niet nieuw halen.

- De bijrijdersairbag heeft een klein plastic paneeltje in het dashboard waar deze uit schiet. Dit paneeltje is wat vervormd (wellicht door zon). Ik zoek nog uit of dit paneel goed geklikt kan worden of dat ik een andere moet regelen.

-Een van de twee katalysatoren had een hitteschild dat wat los zat en kon gaan rammelen in de toekomst. De uitgedroogde pasta uit het verleden met een schroevendraaier verwijderd en voorzien van nieuwe pasta. Online zal ik een geschikte klem zoeken. Het schild heeft een wat aparte vorm dus een standaard klem uit de garage voorraad voldeed niet.

Verder.. Niks opgemerkt, al het onderhoud stipt uitgevoerd.. alle facturen in mijn bezit en op het plotseling overlijden van onderdelen na, zit ik de komende x000 kilometers goed!

Meer zal ik toevoegen naarmate ik kilometers opbouw... de conclusie over dit exemplaar luidt als volgt:

Dat de blokken 3 ton aankonden wist ik.. er staan exemplaren te koop met 450.000+.. maar de aanvankelijke scepsis richtte zich echt op al die slijtdelen die de E38 kent. De auto heeft me werkelijk overtuigd met zijn 300.000 en als rustige snelwegrijder zal de 2.8 me niet teleurstellen.

Comfort: Goed! Goede isolatie, soepel rijden.. goede controle.. leder, PDC, DSC, Achterscherm, Navigatie, Zeer goede audio! Vorige eigenaar heeft er een goed systeem ingezet! En... stoelverwarming.

Prestaties: Voldoende! De auto brengt je probleemloos van A naar B, doet dit ook nog relatief zuinig... Maar, eerlijk is eerlijk.. voor de pittige rijder is de 2.8 misschien toch niet de goede keus. Voor mijn eisen is de 2.8 prima!

Betrouwbaarheid: Goed! Mits onderhouden, laat de auto je niet in de steek... Ik heb nu ondervonden wat een exemplaar op 300.000 kilometers nog te bieden heeft en dit maakt toch echt indruk op me.

Gebruikskosten: Goed! Wegenbelasting weet je vooraf, die reken ik niet mee.. Verzekeringskosten voor een beginnend bestuurder met 2 jaren zijn echt acceptabel. Benzineverbruik bij normaal rijden goed! (Mijn moeders Laguna uit 2003 met 1.8 doet ook 1 op 12 op de snelweg!).
Bekend motorblok (zat in 3, Z3,5 en 7) Dit komt een diagnose ten goede vanwege een uitgebreide kennis-pool. Ongetwijfeld zullen onderdelen ook betergoedkoper leverbaar zijn!


========== UPDATE: 03-03-2012 ==========
Ik rij nu al een tijdje wekelijks op en neer in de 7 van Tilburg naar Nijmegen en weer terug. Meestal rij ik 2x per week.. soms 3x...

Over het verbruik kan ik stellen dat 1 op 10 makkelijk haalbaar is bij Euro 98 van een witte pomp (Zelf tank ik in Belgie voor 1.65 de liter 98 wit).
Meestal heb ik tijd zat en vertrek ik op tijd voor de colleges.. Dan rij ik op Cruise gewoon 100 op de rechtse strook terwijl ik lui achterover zit... Ik hoef dan amper in te halen en soms heb je dan een rit waar je het rempedaal of gas niet eens aanraakt.. Met die methode haal ik op de computer (en die is vrij accuraat!) ongeveer 1 op 11.5+.
Toch kan ik het vaak niet laten om gewoon hard door te rijden... 150 kilometer per uur en vaart maken... dit doet de auto uitstekend...... dan zit je nog net op 1 op 10..

Bottom line: Vraag je je af of 1 op 10 met een ingetogen rijstijl mogelijk is in een E38 met 2.8 AUT..... Ja.. dat is mogelijk.. zelfs bij 300.000

De auto bevalt me verder nog steeds.. Op of aanmerkingen over de prestaties heb ik niet.. Wel is het volgende gebeurd:

- In de koude winterdagen is de CD Wisselaar kapotgevroren. In plaats van 1 CD.. pakte de wisselaar 3 CD's tegelijk.. Wellicht door de kou.. dat alles stroever beweegt.. Ik ga hem niet eens laten reviseren... Er komt meteen een 16 GB Micro SD CP 600 BMW in... zodat al mijn liedjes op een Micro SD kunnen van 16 Gig en digitaal afgespeeld kunnen worden via de aansluiting van de wisselaar..

- Bij het remmen, vanaf bepaalde remkracht die je op het pedaal zet.... hoor ik bij het wiel rechtsvoor "Pok"... Een heel simpel onschuldig lijkend geluidje dat een miliseconde duurt..... Het remmen werkt verder uitstekend,, ongeacht de kracht... De blokken zijn nog dik genoeg.. evenals de schijven... het stuur trilt niet en de auto duikt niet een bepaalde richting op.. De eerst volgende keer als ik op een brug sta zal ik deze "Pok" moeten onderzoeken.


========== Update 16-03-2012 ==========
Inmiddels de remblokken achter vervangen. Deze waren bijna op.

Het geluid dat ik eerder beschreef en hoorbaar was bij de vooras is waarschijnlijk een pennetje dat in de klauwen voor zit. Een revisiesetje (17 euro) ga ik bestellen en inbouwen zodra ik tijd heb.. Dan zou dat geluid weg moeten zijn. Ze remmen prima maar je wilt in een 7-serie absoluut geen bijgeluiden.

Verbruik:
Ik heb al mijn tankbonnetjes bewaard vanaf het moment dat ik de auto kocht. Ik tank alleen maar Euro 98 bij witte pompen. Tot nu toe... als ik alle genoteerde kilometerstanden bij elkaar op tel en deel door het verbruikte aantal liters... zit ik op een verbruik van 1 op 10.8.. Mijn auto heeft tevens de originele bandenmaat dus dit zou een vrij accurate kilometermeting moeten zijn.

Onderhoudsplannen:
Preventief ga ik binnen een paar weken een aantal zaken aanpakken..
- LuchtBrandstofOlieInterieurfilters
- Olie verversen
- Remvloeistof verversen
- Stuurbekrachtigingsvloeistof verversen
- 6x Bougies

Geschatte kosten inclusief 2x revisieset voor voorste remklauw: 200-250 Euro.

Dit is puur preventief... Andere zaken zoals remmen op de vooras... waterpomp, thermostaat.. riemen.. is door de vorige eigenaar allemaal al minder dan 50.000 kilometer geleden gedaan.. daar kan dus nog heel wat mee gereden worden.

Ik geniet nog iedere kilometer van de auto en heb nog niks opgemerkt anders dan versleten remblokken achter en remklauwen waar 2 nieuwe pennen in moeten.


========== Update 1-04-2012 ==========
Vandaag op weg naar huis op een provinciale weg een Ree kapotgereden. Het was al donker en het beest stond ineens out-of-fucking-nowhere voor me...
De auto is niet totallos maar heeft aan de voorkant wel wat aandacht nodig. De motorkap is wat ingedeukt, de voorbumper wat verschoven en een koplamp en 2 mistlampen zijn kapot.

Ik heb een WA verzekering met rechtsbijstand omdat de verzekeraar autos ouder dan 15 jaar niet verzekerd voor natuurschade. Jammer! Ik had die dekking er zeker bijgenomen! Ook al wist ik niet dat het me overkwam, is die 2.50 per maand het me zeker waard.

Ik heb besloten te auto als "wrak" te verkopen. Dit is ook gelukt. De kosten die nodig zijn voor reparatie zijn me te hoog. Ik zou lang moeten rijden voor ik deze er weer uit zou rijden.

Ik kan het iedereen aanraden na zon ervaring... Neem brand, storm en natuur dekking op je auto extra!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens