Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 5-serie

BMW 530i High Executive (2009)

autoreview

14
BMW 530i High Executive (2009)
Anoniem
  • Gebruikersreview
15 juni 2014 om 21:05
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering530i High Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst163.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste maand

  • 75.000 km
  • 15 juni 2014

Eén van de laatste exemplaren uit de E60 LCI serie (oktober 2009). Een business edition II - dus alles er op en er aan; Saphir zwart-metallic lak, zwart Dakotaleder, comfortstoelen elektrisch instelbaar en verwarmd, zonneschermen achter- en zijruiten, automaat, bi-xenon enz. High executive - plus bluetooth, automatisch dimmende binnenspiegel, adaptieve bochtverlichting en dagrijverlichting. Gekocht bij een BMW dealer, met zes maanden Bovag-garantie.
Eerste 4.000 kilometer afgelegd over berg(pas)en (> 2.000 m), snelwegen (< 170 km/h), landwegen en door stad(jes). Heerlijk glijden over de weg, enorme trekkracht en ligt als een blok op/kleeft aan de weg. Enige nadeel: het standaard stuurwiel is relatief dun & hard en heeft een onaangenaam grote diameter. De auto is bepaald omvangrijk (wanneer je tien jaar in een 3 -serie hebt gereden). Maar de 5 laat zich met groot gemak rijden en voelt niet als een 'bak'. Leve de gewichtsverdeling 50/50 % over voor- en achteras! Wennen is de elektronica, die besluit - als de dynamic cruise control aan staat - in te grijpen wanneer ik een bocht (zelfs naar BMW maatstaven) te snel neem. Te snel, dan wordt de snelheid geknepen - veel te snel, dan verschijnt de melding 'slipgevaar' op het dashboard en wordt de DCC automatisch uitgeschakeld.
Gemiddeld verbruik 8,2l/100km. Vervangen onder garantie (€ 600) een drietal sensoren i.v.m. storing EGR en valvetronic (na indicatie 'verminderd motorvermogen' op dashboard).

SCM certificering van het alarmsysteem alsnog laten uitvoeren; deze noodzakelijke keuring bleek niet inbegrepen bij de koopprijs en zelfs (!) geen deel uit te maken van de aflevering door de firma Vriesendijk.

Kop eraf!

  • 80.000 km
  • 9 oktober 2014

De eerste 10.000 km zitten erop. Genoeg om te veronderstellen dat ik nu 'alles weet'.
De comfortstoelen zijn werkelijk top. Alles is elektrisch en tot op de millimeter instelbaar, vanaf hoofdsteun t/m hellingshoek en lendensteun. Automatisch dimmende spiegel is bepaald een verkeersveiligheid verhogend genot.
Met de versnelling in de S (sport) stand komen alle trekkracht-duivels pas goed los. In D is het ook al een snelle wagen, maar in S heb je het gevoel, dat bij wijze van spreken - de straatstenen los raken. De windgevoeligheid lijkt hoger dan bij de 3-serie. Remmen zijn uitstekend en laten zich prima doseren, zowel bij hoge als bij lage snelheden.
Het brandstofverbruik blijft steken op 8.8 liter/100km. Niet zo gek, ik rijd nogal eens korte afstanden (< 25 km) en sta noodgedwongen wel eens in stads- en fileverkeer. Kruisend op 130 km/h haal je met gemak 7.4/100.

Merkwaardig
Motor-temperatuurmeter ontbreekt. Volgens de BMW genius een verzuim dat pas bij de 6e generatie (F10) is hersteld. De Nederlandse stem van de navigatie (Professional update 2014) heeft een zwaar zuidelijk accent met zeer zachte G. Niet algemeen beschaafd van BMW ;). Overigens blijft al het gedraai en gekantel met de iDrive controller ouderwets aanvoelen in het tijdperk van de touch screens. Ach het went, maar het blijft meer nadenken. Wellicht me toch maar gaan verdiepen in de spraaksturing?

Problemen
Direct na het starten van een steenkoude motor hobbelt hij een beetje, alsof de klepstoters nog naar een balans moeten zoeken. Na 100 meter rijden is dit verschijnsel verdwenen.

Onderhoud
Na (mijn eerste) 7.000 km een liter olie bijgevuld (5W30). Ik had het peil niet gecheckt bij aflevering.
Vier nieuwe runflats, Hankook Ventus S1 Evo2 K117 - zeer comfortabel en betrekkelijk geruisloos!

Door het oog van de naald

  • 81.000 km
  • 3 november 2014

'Toch maar even na laten kijken, de garantie is immers bijna ten einde ..., dacht ik. Het is nog geen winter, maar de niet geheel vlekkeloze koude start - men weet maar nooit? Diagnose: alle bobines en alle brandstofinjectoren (modificatie) vervangen. Een reparatie van € 1.500 (anderhalfduizend Euro), op de valreep uitgevoerd onder volledige garantie. De dealer feliciteerde me hartelijk met mijn gelukkige besluit. Op zijn aanraden heb ik alle bougies ook gelijk (= eigenlijk voortijdig) laten vernieuwen. De materiaalkosten daarvan (€ 73) kwamen voor mijn rekening.

Winterklaar

  • 84.500 km
  • 22 januari 2015

Olie- en microfilter service, plus een wintercheck. Spanner voor aandrijfriem dynamo en Poly-V-riem vervangen - € 250. Regen-licht-zonnesensor vervangen - € 270. Alles bij elkaar voor net geen € 900 weer het heertje.
De Dunlop SP Wintersport 4D RunFlat (op originele BMW velgen -Styling 245- prachtig gereviseerd door Gebr. Van Noordwoud) rijden soepel, geruisloos en kleven aan het wegdek!
Pas bij terugkeer uit besneeuwd berggebied las ik in het instructieboekje, dat ik de DTC had moeten inschakelen. Wellicht had ik me de moeite (wel leerzaam!) van het monteren van sneeuwkettingen dan kunnen besparen.

APK en VANOS

  • 96.000 km
  • 24 juni 2015

Bij de inlaat van het VANOS systeem bleek bij het uitlezen iets niet helemaal juist te werken. Impulsgever op inlaat-nokkenas en magneetventiel vervangen. De APK en SCM keuring, plus remvloeistof vervangen en een paar kleinigheden - bij elkaar net boven € 500. (mei 2015 - bij km stand 91.500)
De auto rijdt verder als een zonnetje; op Shell V-Power racing 102 RON (Oostenrijk), zelfs accelererend als een wild beest.

Lagerlijst

  • 111.000 km
  • 16 juni 2016

Dat ik het woord 'lagerlijst' niet kende, is minder vreemd als men weet dat BMW niet bekend staat om problemen met dit onderdeel. Het begon met een dashboardmelding omtrent verstoorde werking van de EGR. Een paar dagen later, zomaar - een paar cilinders die na de koude start begonnen te hobbelen. Geen risico en terstond naar de garage. Helaas, geen van de storingen en/of melding deed zich voor. Dus, diagnoses uitvoeren, kleptiming nokkenassen controleren en beide elektromagnetische kleppen vervangen. Probleem - niet opgelost, dus de nokkenassen uitbouwen. Om een lang verhaal kort te maken, de lagerlijst van de inlaat moest worden vervangen. (kleine groeven ter hoogte van het nokkenaslager, waardoor olielekkage naar het carter, met als gevolg verminderde smering van nokkenas en vervuiling van de kleppen). Onderdelen, waaronder ook nieuwe klepdekselpakkingen € 400, arbeidsuren € 840, diagnoses en controle € 760. Ik houd mijn vingers gekruist!

Hogedrukpomp

  • 112.705 km
  • 6 juli 2016

'Verminderd motorvermogen', laat uw auto zo snel mogelijk nazien! Dat is niet leuk op je dashboard - vooral niet als je net midden in Jutland rijdt. Helaas niet alleen deze melding, maar het was echt gedaan met de trekkracht. Gelukkig was een BMW garage in Denemarken niet moeilijk te vinden en niet ver weg. De diagnose kwam snel en onverbiddelijk - hogedruk brandstofpomp onherstelbaar defect. € 1.000 materiaal, € 700 arbeidsuren, een dag wachten op het onderdeel, een dag sleutelen en alles draaide weer.

Grote beurt

  • 117.000 km
  • 14 januari 2017

Niets spannends, of vervelends. Alleen oliefilter, luchtfilter, microfilter en bougies vervangen en schone BMW (Royalty - jawel!) olie er in en karren maar. En dat voor nog geen € 700,- !

Klein onderhoud

  • 129.000 km
  • 5 juni 2017

Aircoservice, APK, keuring alarmsysteem en service remvloeistof.
Een liter motorolie bijvullen na 12.000 km en weer rijden zonder zorgen!

Anderhalve ton

  • 149.000 km
  • 4 juni 2018

Alleen maar onbekommerde kilometers. Bij deze APK en grote beurt was de enige extra kostenpost de montage van een nieuwe set ruitenwisserbladen.

Inruil

  • 163.000 km
  • 28 december 2018

Ingeruild voor een zeven jaar jongere Bimmer uit de vijf serie. Weet zeker dat de nieuwe eigenaar veel plezier gaat beleven aan deze heerlijke auto!

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een BMW 5-serie? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 5-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    BMW 523i Executive

    BMW 523i Executive

    • 2007
    • 244.190 km

    € 6.950

    BMW 5-serie Touring 525i 3.0 LCI 218PK | Leder | Panorama | Facelift

    BMW 5-serie Touring 525i 3.0 LCI 218PK | Leder | Panorama | Facelift

    • 2007
    • 158.991 km

    € 10.950

    BMW 5-serie Touring 523i High Executive Edition LEDER NAVI

    BMW 5-serie Touring 523i High Executive Edition LEDER NAVI

    • 2008
    • 203.553 km

    € 8.699

Meer BMW 5-serie occasions

Gerelateerde forumtopics

  • BMW 5-serie (G30)

    1144
    • 12 april 2021

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 5-serie specificaties
  • BMW 5-serie occasions
  • BMW 5-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 5-serie tests
  • BMW 5-serie gebruikersreviews
  • BMW 5-serie index
PREMIUM
Citroën C6 - BMW 530i - Mercedes-Benz E 280 - Op zoek naar

Citroën C6 - BMW 530i - Mercedes-Benz E 280 - Op zoek naar

Met bijvoorbeeld en Citroën C6, BMW 5-serie of Mercedes-Benz E-klasse rijd je heel wat voornamer...

Lees meer
 

BMW 5-serie reviews

  • Gebruikersreview
    BMW 525i (2008)

    BMW 525i (2008)

    20
    • 12 januari 2022
  • Gebruikersreview
    BMW M5 (2008)

    BMW M5 (2008)

    54
    • 8 mei 2020
  • Gebruikersreview
    BMW 530d xDrive (2008)

    BMW 530d xDrive (2008)

    1
    • 16 juni 2018
  • Gebruikersreview
    BMW 530i High Executive (2009)

    BMW 530i High Executive (2009)

    14
    • 15 juni 2014
  • Gebruikersreview
    BMW 523i High Executive (2007)

    BMW 523i High Executive (2007)

    14
    • 11 december 2012
  • Gebruikersreview
    BMW 520i (2009)

    BMW 520i (2009)

    11
    • 8 mei 2011
  • Gebruikersreview
    BMW 530d (2009)

    BMW 530d (2009)

    • 1 mei 2011
meer reviews
BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

Vier jaar lang stond deze BMW M3 in de tuin van de vader van Laurens Westerdijk in weer en...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    BMW 528i (2010)

    BMW 528i (2010)

    4
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over de 'Ring

    Nieuwe BMW M5 met elektrokracht jaagt over...

    14
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Touring Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Touring Business Edition Plus...

    3
    • 22 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    BMW 520e Business Edition Plus (2022)

    2
    • 18 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    BMW 530e Business Edition Plus (2022)

    9
    • 3 maart 2022
  • Gebruikersreview
    BMW 525i Executive (1994)

    BMW 525i Executive (1994)

    20
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    Nieuwe BMW M5 rolt stekkerspieren

    30
    • 14 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    Nieuwe motorversies voor diverse BMW's

    6
    • 18 mei 2022
  • BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    BMW 3-serie facelift - Eerste kennismaking

    10
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: BMW 3-serie facelift

    Officieel: BMW 3-serie facelift

    36
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    BMW jaagt gefacelifte X6 over de Ring

    12
    • 17 mei 2022
  • BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    BMW M3 – 2001 – 314.221 km - Klokje Rond

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    Gefacelifte BMW 3-serie nu ook als non-L

    32
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    BMW XM: 650 pk sterk plug-in hybride bakbeest

    • 16 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden