BMW 525i (2008)

autoreview

BMW 525i (2008)
BMW 525i (2008)BMW 525i (2008)BMW 525i (2008)BMW 525i (2008)BMW 525i (2008)BMW 525i (2008)BMW 525i (2008)

Signalement

Uitvoering525i
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf167.560 km
KM-stand laatst194.450 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een 5-Serie

  • 167.340 km

Zoals de titel al doet vermoeden was ik al even op zoek naar een 5-serie, of althans de wens om er een te bezitten was er al even. Door de komst van 2 kinderen en andere zaken moest die autowens even in de ijskast, het geld ging even op aan andere dingen.

Ik heb een gedeelte van mijn review gepakt van het BMW Forum, een deel komt dus vanuit mei 2021 toen ik de auto kocht:

Aankoop mei 2021, 167450:

Hiervoor heb ik allerlei merken gereden vanuit voornamelijk praktische overwegingen. Ik heb namelijk samen met mijn vriendin 2 kinderen en dan moet een auto op een bepaald punt in je leven vooral praktisch en goedkoop zijn.

Kids zijn nu ouder, er moeten geen buggy's en luiers meer mee en er is wat extra geld voor leukere dingen. Dus na een eigenlijk vrije korte zoektocht ben ik bij deze 5er terecht gekomen.

Mijn eisen waren, facelift model, grote navi, automaat, minder dan 2 ton op de klok, niet te veel eigenaren, leder, stoelverwarming etc. Eigenlijk de "basis" wat een echte BMW in mijn bescheiden mening moet hebben.

Deze auto bleek bi-xenon, "standkachel", automatische verlichting/wissers, skiluik en neerklapbare banken te hebben bij aankomst. Dit stond niet in de advertentie en nog er waren wat dingetjes die de auto wel had waren niet vermeld. De onderhoudshistorie is, redelijk, niet 100% sluitend maar niet schokkend. In 2009 geïmporteerd en sindsdien 3 eigenaren gehad, ik ben nu de 4e, ook niet schokkend in mijn beleving.

Op mijn "to-do" lijst stond toen:

Ramen achter blinderen
Auto laten poetsen
Koplampen polijsten en met blanke lak verzegelen

Maar nu eerst, volgende maand onderhoud doen, filters en olie zodat we een frisse start maken. Ook wil ik de automaatbak preventief laten flushen dit jaar. De auto moet/mag lang blijven dus haast is er niet. Zolang het maar goed gebeurt.

Tevens heeft de auto analoge TV, dat werkt nu uiteraard niet meer en ik ben wel benieuwd of iemand tips heeft om wél weer TV te hebben in de auto. Gewoon omdat het kan. Ook zit ik te spelen met de gedachte de auto te laten chippen aangezien je met de N53 serieus vermogen wint.

Ohja en kentekenplaten met oplegletters op een fatsoenlijke manier vastzetten. De vorige eigenaar of garage heeft ze creatief vastgekneid.

Ervaringen so far 1-2022

  • 179.250 km

Inmiddels zijn we 12K km verder. (en heel wat liters veel te dure benzine, maar goed)

Auto bevalt meer dan uitstekend. Gewoon echt een genot om mee te rijden. In Duitsland al de 249 op de GPS voorbij zien komen dus ze heeft er echt nog zin in.

Qua onderhoud nu gedaan:

- Stuurbekrachtigingsreservoir + af- en toevoerleiding vervangen ivm lekken/zweten.
- Pakking warmtewisselaar voorzijde blok vervangen ivm lekkage.

- Groot onderhoud, olie, filter, luchtfilter, bougies, interieurfilters etc vervangen.

- Versnellingsbak vorige week preventief laten spoelen bij Flushed Woerden

Volgende week maandag 17-1 krijgt ze weer een kleine beurt, er is dan een kleine 13K gereden maar ik wil hem even strak op 180.000 krijgen en dan weer om de 15.000 klein onderhoud doen met aanvullingen naar groot. Ook laat ik dan de koplampen polijsten en glascoaten. Het onderhoud doe ik samen met een vriend met een klein autobedrijf gespecialiseerd in BMW.

Februari gaat hij gechipt worden. Dit is namelijk een LCI met de N53B30 en dus een 3.0 uit een 530 en dus geen 2.5 liter motor. Even chippen brengt je dus naar het vermogen en koppel van een 530 dus + (ongeveer) 45 PK en 40 NM. Ik ga dit doen bij BR Performance omdat ik die partij ken en hen echt vertrouw.

Inmiddels ook een apart topic geopend op het BMW forum in verband met het automatisch vergrendelen van de auto zonder enige aanleiding (zie https://www.bimmerportal.nl/forum/viewt ... 23&t=63188) dit is wel een irritante "kwaal" verder geen bijzonderheden.

Met de gemaakte en aankomende kosten staat het M/Sport stuur nog even in de ijskast. Blinderen laat ik ook niet meer doen aangezien ik dat eigenlijk niet meer nodig vind.

Al met al valt het qua kosten absoluut niet tegen. De "lekkage" aan de stuurbekrachtiging was nu meer zweten en dit wist ik bij aankoop. De kosten waren toen ook minimaal, iets meer dan 100 euro aan originele delen en een uurtje klooien bij het onderhoud.

Zelf voer ik graag veel planbaar preventief onderhoud uit. Wachten tot zaken kapot gaan is vaak duurder en door je auto vaker op de brug te hebben zie je veel dingen ook aankomen, waardoor je tijdig geld kan reserveren of kan vervangen voor er meer kapot gaat.

Het verbruik, tsja dat weet je met een 6-cilinder. Nu het kouder is en ik wat meer kortere afstanden heb gereden is dit fors, maar gecombineerd zit ik "aan de goede kant van de 1 op 10" ik hou dit ook bij via Spritmonitor https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/1249279.html mocht er interesse zijn.

Resume, kan je zelf wat zaken doen als klein onderhoud en kleine reparaties dan is een 5-serie goed te rijden. Had ik voor al deze zaken naar een dealer moeten gaan dan had ik anders in de wedstrijd gestaan denk ik. Het rij comfort en souplesse is echter gewoon top en ik word enorm blij van deze auto. Op termijn wil ik nog wat zaken doen, maar dat heeft geen haast.

Na de tuning bij BR Performance zal ik mijn review verder aanvullen.

Verwarmde kinderstoelen

  • 179.520 km

Tsja, het is koud, pa en ma hebben lekker de stoelverwarming en die arme, arme kindertjes maar in hun ijskoude stoeltjes. Dat kan toch eigenlijk niet anno 2022. Al langer speelde ik met het idee om een keer de kinderstoelen te voorzien van verwarmingselementen maar nooit echt doorgezet. Nu kwam ik op Amazon een setje tegen van Electronicx en een goede vriend van mij gaf aan dat die set hem prima beviel.

Dus dan maar bestellen, allereerst wat is deze set compleet. 2 matjes (op maat te knippen) met afplaktape ter isolatie. Bedrading ziet er keurig uit en is lang genoeg om zonder knip en plak werk te monteren. De schakelaars herkende ik direct, die bouwde ik vroeger bij de Toyota dealer ook in op de Auris TS toen deze uitkwam. Dat was dan de originele achteraf opgebouwde set van Toyota.

Relais, ti-reps, alles compleet, netjes gemonteerd en een dikke zwarte buitenkabel om het geheel te beschermen. Zelfs de + en - draden die je dient aan te sluiten zijn al voor je gestript, kind kan de was doen.

Ik heb nog zitten denken om de originele knoppen te gebruiken van een E60 met achterbank verwarming. Dit heb ik nu niet gedaan. Waarom? De knoppen zijn los te vinden voor 20/35 euro per stuk. Dit paneel koop ik voor 10/15 euro. Mislukt de boel dan ben ik nu dus een tientje kwijt. Daarnaast moet ik dan ook nog aan originele stekkers komen en maak ik het mijzelf daarmee nog lastiger en duurder. Omdat ik ook niet zeker wist of dit echt zou gaan bevallen eerst maar eens proberen en misschien dat ik het dan later nog eens ombouw naar een originele set. Een compleet paneel met knoppen zou ongeveer 80/100 euro kosten ex verzenden.

Dus, aan de slag, kinderstoelen eruit en de matjes op maat knippen. De Maxi-Cosi stoelen die wij hebben lenen zich hier goed voor. Veel zwart egaal plastic waar je de matten goed op kan plakken. Op de foto's zie je mijn "proef opstelling".

De kabels van de matjes (elke mat heeft een eigen kabeltje met stekker) kon ik door het scharnierende deel van de rugleuning doorvoeren naar buiten. Op zo'n manier dat deze ook niet bekneld raken als de stoel in de kantelstand gaat of juist in de rechtop stand staat. Op de foto was dit echter bijna niet fatsoenlijk te zien.

Vervolgens met de auto begonnen. Ik heb het geluk een E60 te hebben met neerklapbare rugleuning. Voor mij was het namelijk ook enorm belangrijk dat deze setup ook te verwijderen was als ik een keer vrienden in de auto zou hebben. Zoals te zien op de foto komt er een 15/20 cm aan kabel achter uit de stoel die ik nu onder de rugleuning van de E60 naar de kofferbak kon voeren, vastklikken aan de rest van de kabelboom en klaar. Wanneer de kinderstoelen eruit gaan is het dus een kwestie van losklikken en de stoel zoals gebruikelijk verwijderen. Kost mij misschien 30 seconden extra.

De zitting heb ik verwijderd en toen dacht ik er wel te zijn, maar dat viel even tegen. Ik las op een Engels forum al "klachten" van iemand die een originele verwarmde achterbank had ge-reterofit maar mijn hemel, wat is die bekleding stug! Alles is verlijmd en er is eigenlijk 0,0 beweging in te krijgen.

Maar goed, na uitvoerig klooien, vloeken etc. is het gelukt. Ik heb de stekkers 1 voor in vastgetaped aan een ijzeren rietje, klinkt beun maar dat was het enige dat ik kon vinden wat én sterk genoeg is en waar je ook nog fatsoenlijk tegen kan drukken, daarnaast bleek de geboden hals een echte uitkomst te zijn om vanaf het zit gedeelte de 1e 90 gradenbocht naar de tunnel te maken langs de kabelboom die er standaard al lag.

Vervolgens heb ik stekkers gemaakt aan de + en - kabels die de set meeleverde zodat ik die in de originele stekkers van de 12V aansluiting kan drukken. De reden waarom is simpel, ik wil eigenlijk niet aan de originele bekabeling liggen klooien. De 12V aansluitingen gebruiken we achter nooit en voor heb ik gewoon een 12V mocht het nodig zijn. Ook hier dus de overweging gemaakt tot easy uninstall zeg maar.

De knoppen hebben een stuk kabel van 20 cm en een aparte stekker die je in de kabelboom van de set klikt. Mijn 1e idee was om dit gewoon onder het middenconsole te leggen maar dat bleek te "druk" achter de 12V aansluitingen. Ook bleek de kabelboom net te kort waardoor deze iets te strak lag als de stekker uitkwamen in de middenconsole. (zie foto)

Uiteindelijk heb ik de stekkers van de bediening en de kabelboom onder in de middenconsole vastgeklikt en vervolgens voorzichtig onder de bekleding van de tunnel getrokken, zo was er en meer ruimte in de middenconsole en lag de bedrading mooi losjes onder de zitting van de achterbank.

In een eerder stadium had ik al 20MM gaten geboord in de afdekkap (?) van de midden console. Waarom op deze manier heb ik eerder toegelicht. Ik moet zeggen, uiteindelijk vond ik het er prima uitzien en zit het ook gewoon stevig. Denk niet dat ik dit nog heel snel ga aanpassen tenzij ik een compleet paneel of goedkope losse knoppen kan vinden.

Op dat moment was het dus een kwestie van vast klikken, zitting terugplaatsen etc. Nog even zitten kijken wat ik nu het makkelijkste vond qua aansluiten van de kinderstoelen zelf. Uiteindelijk heb ik de 2 stekkers van de kabelboom onder de rugleuning laten steken. Hierdoor kan je de stoelen neerzetten, vastklikken en daarna via de Isofix vastklikken. De stekkers en kabel zie je vervolgens niet, heb je passagiers dan is het een kwestie van losklikken stekkers even naar de kofferbak drukken en gaan met die banaan.

Ik ben echt ontzettend tevreden met het resultaat en de kids ook. Super leuk voor hun om ook lekker warm in de stoeltjes te kunnen kruipen. Vanaf de huidige montageplek kan ik de boel ook gewoon uit en aanzetten, wat ik ook handig vind.

In de kofferbak steekt nu een 5 cm zwarte kabel uit met een zwart relais, persoonlijk vind ik dit nu niet storend maar ik denk dat dit uiteindelijk gewoon onder de kofferbak mat komt te liggen of achter de zijbekleding. Staat net iets netter. Eerst maar een paar weken aankijken of het allemaal blijft werken voordat ik het nog aanpas.

Al met al viel het mij best mee. Het stuk bedrading over de middentunnel trekken was nog de grootste uitdaging maar het resultaat mag er best wel zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Meer foto's hier:
https://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=125&t=63197

Ook ligt er onder de kinderstoelen een beschermmat van Babydump, dat is echt een top ding. De afdruk van de stoelen staat bij demontage namelijk wel flink in de mat maat echt NIET in de bekleding van de auto. Top dingen en onmisbaar!

Uitstel van executie

  • 179.854 km

Nou we zijn een paar weken en weinig kilometers verder.

Helaas is het onderhoud nog even uitgesteld vanwege een gevalletje Corona bij 1 van de kids (waar het overigens prima mee gaat inmiddels) dit staat nu voor de 2e of 3e week van februari op de planning.

Eigenlijk wilde ik dit voor de tuning van 5-2 doen maar goed je hebt het niet altijd voor het zeggen.

Dit weekend nog wel even de rechter wisserarm/mechaniek vervangen. Ik kwam er laatst achter dat er speling zat op de arm die via een ingewikkelde typisch overontwikkelde Duitse manier verbonden is met de wissermotor. Er zitten 2 armpjes aan die met een asje in een lagertje draaien waarbij 1 lager gewoon compleet pleite was en de as dus vrij kon rondbewegen met de nodige geluiden tot gevolg. De arm was via een maatje van mij origineel €90 dus dat viel mee, montage 5 minuten en even staan te verbazen over het geluk dat ik heb gehad dat de hele arm niet van de auto gerukt is aangezien 1 van de 2 armpjes eigenlijk door niets op z'n plek werd gehouden.

Voor nu was dit het even, stoelverwarming voor de kids bevalt uitstekend en verder weinig te melden. Tot na 5-2!

Tuning by BR Performance

  • 180.112 km

Zoals al eerder vermeld wilde ik de auto graag laten chippen. Dit is namelijk de N53 3.0 uit een 530 en dus heb je een hoop extra potentieel aan vermogen en newtonmeters die er wel zijn maar niet gebruikt worden. Ik heb al diverse tuners en tjoeners voorbij zien komen maar voor mij is kwaliteit echt het belangrijkste. BR ken ik via een aantal bekenden van mij die hier al jaren met meerdere auto's komen en dus was de keuze snel gemaakt.

Vandaag was het dan zo ver en dus ben ik naar Raamsdonksveer afgereisd om de herprogrammering (want chippen gebeurt eigenlijk niet meer) te laten plaatsvinden. Prima ontvangst, net bedrijf en wat super leuk is dat de wachtruimte letterlijk uitkijkt op de vermogensbank. Je ziet de heren dus de hele tijd aan het werk en kunt live meekijken met de vermogensmetingen. Best spectaculair wanneer ze hem open trekken en het halve pand begint te trillen wanneer de 150 km/u+ op het scherm verschijnt.

Er werd eerst een voor meting gedaan, die resultaten lieten zien dat de motor en bak echt in topconditie zijn. 230 pk t.o.v. fabrieksopgave van 218 en 279 nm t.o.v. 270 nm volgens fabrieksopgave.

ECU werd eruit gelepeld en die gaat boven bij hen aan de computer voor het inladen van nieuwe software. Vervolgens gaat de ECU terug, worden er een aantal testmetingen en aanpassingen gedaan op de software en je bent klaar. Na de tuning kwam ik uit op 272 pk en 315 nm! Dat zijn overigens bijna 1 op 1 de opgaves van een 530i dus dat laat weer zien dat het gewoon echt makkelijk moet kunnen. Ik ben er heel erg blij mee, of je echt een verschil merkt dat blijft lastig. Pak de grafiek er bij en je kan niet anders dan concluderen dat je met zo'n ongeblazen motor pas echt wat heb aan de toename als je al op gang bent.

Ik heb wel het idee dat de auto veel feller is vanaf 100 km/u aangezien ik vanmorgen al wel heel erg snel op standje inname rijbewijs zat op de terugweg A27, rustig aan doen dus.

Maandag 7-2 gaat het onderhoud plaatsvinden en de koplampen worden dan ook direct gepolijst + glascoating. Daar zal ik ook een korte update over geven.

Onderhoud en koplampen

  • 180.335 km

Gisteren avond begonnen aan het onderhoud. Dat is allemaal voorspoedig verlopen. We hadden eigenlijk ook niets bijzonders gepland, de laatste grote beurt is nu net iets meer dan 13K geleden dus dit werd enkel een oliewissel met filter. Nadat we de service interval gereset hadden kwam er ineens een remmen melding in beeld. Ik denk dat een vorige eigenaar of garage dit op een creatieve manier geforceerd heeft gereset want de auto gaf nu ineens -15.000 kilometer tot aan vervanging.

Ook bleken de remblokken aan de binnenzijde inderdaad wel vrij minimaal en de remschijven hadden een klein randje. Dus die heb ik nadat we klaar waren direct maar besteld ATE schijven en keramische ATE blokken, dat zou moeten zorgen voor wat minder remstof. Uiteraard ook met een setje remslijtage indicatoren.

De koplampen, ja wat een verschil. Bizar bijna. Ik heb een voor foto van de koplamp en een na foto gemaakt en naast elkaar gezet en zelfs een blinde zou dit nog zien. Ook in het donker naar huis merk je het verschil enorm. De verlichting is veel duidelijker "afgekaderd" en ook de bochtenverlichting is veel beter zichtbaar. Wanneer de verlichting uit staat zit het er allemaal ook een stuk frisser uit. Zeer tevreden mee in ieder geval!

Remmen, Eunice, Coating

  • 181.591 km

14 maart zijn de remschijven en blokken er dan opgegaan. Na demontage zagen we dat de indicator en blokken toch wel echt versleten waren. De remschijven zaten nog ongeveer (hadden geen schijfdikte meter) 0.5 mm boven de minimale maat. Mooi op tijd geweest dus. ATE setje zit er nu een 3 weken onder en bevalt prima. De eerste kilometers wel even goed opletten want die coating moet je echt even wegremmen, inmiddels remt ze weer als vanouds. Bij het wassen (en tijdens regen) wel mooi om te zien dat de achterschijven direct "last" van oppervlakte roest krijgen en de voorschijven niet.

En toen, kreeg ik 17-3 ineens de vraag der vragen. Of ik mijn auto dat weekend kon missen zodat hij gecoat kon worden. Reden was een klant die plotseling een lakcorrectie met coating had afgezegd. Ik ben bevriend met de eigenaar van Smits Car Care (te Geldermalsen) en nu had die arme jongen niet te doen. Dus kon ik eigenlijk geen nee zeggen en hebben we de volgende dag een wisselmoment gepland, kreeg ik zijn E39 mee voor het weekend en was de E60 in goede handen.

Dat bleek achteraf dubbel goed uit te komen omdat in dat weekend storm Eunice voorbij kwam. Ik appte nog doodleuk dat er niets op de E39 kon vallen want dit voorjaar zijn voor diverse werkzaamheden in de straat letterlijk alle bomen gepakt. Vervolgens zijn er 6 dakpannen op de Clio van m'n vriendin gewaaid dus dat was wel de ultieme anti-climax. Stiekem was ik ook wel blij dat het niet mijn E60 (of de geleende E39 betrof)

Het was een flinke klus want er is 2 man 2 dagen van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bezig geweest om de auto van voor naar achter te wassen, kleien, polijsten/corrigeren en vervolgens zorgvuldig te coaten. Bij het ophalen stapte ik met een grijns op m'n gezicht binnen bij de aanblik van mijn auto en die is er niet meer af gegaan. Wat een verschil zeg.

Die coating heb ik inmiddels uitvoerig kunnen testen dankzij weken van Sahara-zand, regen, sneeuw en ijs. Gaat nergens over. Het is jammer dat Autoweek redelijk beperkt de upload van foto's toe laat maar geloof mij dat het resultaat geweldig is. De kleur van de auto lijkt ook totaal anders, van "gewoon" zwart naar diep, diep zwart met een mooie metallic flake en werkelijk geweldige glans. In het verleden heb ik als hobby poetser een DAP gehad en weet ik hoe hard oudere Duitse lakken zijn dus de correctie die hier op behaald werd verbaasde mij oprecht! Tijdens het rijden geweldig om te zien hoe ieder druppeltje van je motorkap waait en de auto droogrijden was nog nooit zo makkelijk.

Na het coaten moest ik wel even 2 weken wachten met wassen, langste 2 weken ooit, maar het was het waard. De auto is echt als een spiegel en wassen gaat sowieso veel makkelijker omdat het vuil gewoon niet wilt hechten. Als je nog twijfelt, gewoon doen, maar dan wel bij Smits Car Care ;-)

Vervolgens dacht ik deze week even een paar Style 190 19" breedte set velgen te kopen via de Ekris webshop. Die waren keihard afgeprijsd. Schijnbaar was ik niet de enige die het opviel want na mijn bestelling kreeg ik maandag bericht dat de velgen "helaas niet leverbaar zijn, en er is geen alternatief" momenteel ben ik dus nog aan het zoeken naar een goede set originele 172/269 of 190 style velgen in een breedte set en 19 inch. Ben je of ken je nog iemand met zo'n set. Dan houdt ik mijzelf aanbevolen.

Verder staat er nog steeds een Sport stuur op het wensen lijstje dus misschien dat ik daar wel eerst even naar ga zoeken. Ik heb Marktplaats, 2ehands.be en ik geloof werkelijke iedere Duitse velgenboer via Google wel afgezocht naar een set goede velgen, maar niet gevonden. Tot de volgende!

Nieren, lampjes en 172

  • 182.936 km

Hoe gaat dat gezegde? Bloed kruipt waar het niet gaan kan, op gloeiende kolen zitten.. Nouja dat dus. 1 van mijn makken is dat ik, wanneer ik iets in mijn hoofd heb gehaald, het eigenlijk direct geregeld wil hebben. Liever gisteren nog.

Omdat ik enorm baalde van de Style 190 velgen die ineens niet geleverd werden had ik van pure ellende maar een setje "smokey" LED knipperlichten en zwarte niertjes besteld.

De knipperlichten moest ik sowieso iets mee want het glas was meer geel dan doorzichtig en de zwarte nieren wilde ik eigenlijk ook al hebben. Dat stond niet heel hoog op de "wish list" maar je moet wat.

Uiteraard zag ik de volgende dag na bestellen een 19 inch breedset style 172 voor een aantrekkelijke prijs op een klein half uurtje rijden van mij vandaan op Marktplaats. De volgende dag 's avonds dus opgehaald. Met wat kleine schades maar geen happen uit de rand of iets dergelijks.

Geduldig als ik ben direct de maandag daarop gaan rondbellen om te kijken of ik de velgen ging laten herstellen en spuiten, of voor een iets goedkopere poedercoating zou gaan. Lang verhaal kort, het laatste is het geworden.

Met stralen, wat simpel herstel, spuiten, etc. kwam ik toch op minimaal €200 per velg aan kosten, dat werd mij te gek. Het poedercoaten kost straks €440 all in voor de set en dat is toch wat vriendelijker. Daarnaast kwam ik bij een leuk lokaal bedrijf terecht en kreeg ik hier een eerlijk beeld van het eindresultaat. Daar komt nog bij dat ook ik wellicht ooit een stoepje zal raken en de wetenschap dat het mij dan "slechts" €110 kost IPV ruim €200 doet de pijn dan ook iets verzachten.

De velgen liggen nu bij de poedercoater en die verwacht ik eind deze, begin volgende week (25-4) gereed.

Voorafgaand aan de montage van de hoogglans zwarte nieren heb ik de grille shutters zwart gespoten. Die waren grijs en met de chromen nieren al een doorn in het oog. Misschien vinden de puristen de zwarte nieren minder mooi maar gelukkig is het mijn auto. Het overige chrome blijft ook lekker zitten.

Wanneer de velgen en banden eronder hangen zal ik een paar foto's van de updates/upgrades plaatsen.

APK etcetera

  • 183.169 km

Vandaag ging de auto dan voor de APK. Zoals een stukje terug te lezen had de auto last van een rariteit; de portieren vergrendelden automatisch zodra de sleutel in contact ging.

Inmiddels ben ik "Koning ontgrendelknop" want als je een passagier wilde laten instappen moest je dus precies op de ontgrendelknop op de dashboard drukken wanneer de passagier de deur ging openen. De auto ontgrendelde namelijk en sloeg binnen een seconde direct weer op slot. Super irritant en fout gevoelig, 1x met lopende motor iets uit je kofferbak pakken en de deur achter je dicht gooien en je staat buiten met een auto op slot en geen manier (behalve met een reserve sleutel uiteraard) om in je auto te komen.

Ook had ik vorige week ineens uitval van allerlei verlichting. Automatische verlichting werkte niet meer, knipperlichten uit, mistlampen niet beschikbaar etc. etc. uiteindelijk zelf besloten de accu los te koppelen en na 30 minuten weer aan te koppelen en de storing was weg.

Goed, dit voorgelegd bij de garage en zoals verwacht kwamen die eind van de ochtend met de diagnose dat de accu echt aan z'n end zat. Daar is een E60 ook uitermate gevoelig voor, daarnaast was dit niet de 1e accu maar heeft de vorige garage deze niet op de auto ingeleerd wat wel zou moeten.

Ook kreeg ik te horen dat m'n startknop niet goed werkte, die moest ik namelijk ingedrukt blijven houden om te starten terwijl de auto eigenlijk met 1 druk op de knop moet starten. Dit wist ik zelf niet eens.

Uiteindelijk hebben we besloten de accu uiteraard te vervangen en een aantal modules opnieuw te programmeren. Paar uur laten was de auto gekeurd en wel gereed om te halen.

De rekening was iets meer dan 450 euro waarvan een groot deel voor de accu en een APK. De rest diagnose en programmeren. Niets geks aan de hand dus. Kosteloze leenauto mee gehad dus als iemand nog een goede garage zoekt dan kan ik Garage WilMax / Vakgarage Montfoort van harte aanraden.

De auto is vanmiddag terug gekomen met juiste programmering op de startknop, vergrendelt niet meer spontaan en met de nodige modules up to date gebracht. Uiteraard ook met frisse APK tot 4-2023 en nieuwe accu. Helemaal happy weer.

Als opmerking kreeg ik mee dat de banden achter wel echt op z'n end zijn. Dit wist ik al maar aangezien de nieuwe velgen bijna klaar moeten zijn bij de poedercoater ga ik daar niets meer mee doen. Ook zou de kleppendeksel wat lekken, hier wil ik op afzienbare termijn ook wat mee (laten) doen.

Al met al een prima eerste echte garage ervaring met de E60 aangezien ik de rest allemaal samen met een vriend heb kunnen doen. Hopelijk is de volgende update er eentje met velgen en banden..

Rondje Europa

  • 186.758 km

Update plaatsen duurde iets langer dan verwacht maar bij deze alsnog. Inmiddels zitten de 19 inch velgen met Falken Azensis banden onder de auto en heb ik er een paar duizend kilometers mee gereden.

14-5 heb ik ze met een maatje gemonteerd en wat een verschil. Het gekke is dat ik verwacht had dat de auto wat minder comfortabel zou worden van 17 naar 19 maar omdat ik op ROF banden reed vind ik de auto lekkerder rijden dan ooit. Zeker kleine hobbels (lasnaden, brugovergangen etc.) filtert het onderstel veel beter weg dan voorheen. Daarbij heb ik minder het gevoel dat de auto "over de banden" heen probeert te glijden in de bochten en tot nu toe ben ik er alleen maar positief over.

18-5 ben ik met 3 vrienden een stukje door Europa gaan rijden, Stuttgart (met bezoek aan het Mercedes-Benz museum, sorry..) Kehlsteinhaus op het puntje van Duitsland tegen Oostenrijk aan, GrossGlockner Hochalpenstrasse en vervolgens weer retour naar Nederland.

Al met al een rit van iets meer dan 2500 kilometer met een verbruik van gemiddeld 1 op 12.1 waarbij ik mij echt niet ingehouden heb en op de autobahn waar mogelijk (en verantwoord) ruim over de 230 km/u heb gereden en nog vaker boven de 200. Hele stukken 160 op de cruise, bergpassen, toeristische routes etc. echt heel erg keurig. Geen druppel olie of koelvloeistof moeten vullen dus ook op dat gebied echt tevreden.

Kan echt niets anders zeggen dan dat de auto in deze opstelling gewoon een super fijne tourwagen is. Grappig detail, aan het eind van de 2500 kilometer was het ook goed duidelijk dat de "low-Dust" ATE remschijven en blokken hun werk doen, de velgen voor waren beduidend minder vies dan achter. Wanneer achter aan de beurt is gaat daar dezelfde combinatie op.

Ik plaats een apart stukje met alle kosten tot nu toe aangezien ik de auto nu een jaar en 15000 kilometer gereden heb.

Onderhoudskosten (en meer) tot nu toe

  • 190.334 km

Even geleden beloofde ik een overzicht te maken van de onderhoudskosten tot nu toe aan de auto. Ik heb niet alles tot op de euro nauwkeurig bijgehouden maar dit geeft een goed beeld van de kosten.

Bepaalde zaken, het coaten van de auto, aanschaf van velgen en poedercoaten daarvan zijn natuurlijk kosten die niet nodig zijn.

Daarnaast besloot de auto onlangs een vervelend bijgeluid te gaan produceren. Eerst alleen hoorbaar tijden constant 105 km/u te rijden, later tussen de 100 en 120 hoorbaar en langzaamaan steeds erger tot op het punt dat je vanaf 50 km/u al een zingend/jankend geluid van de achteras kon waarnemen.

In eerste instantie werd mij vertelt na een korte blik onder de auto dat het differentieel mogelijk geluiden zou maken. Dit was op het moment dat het geluid nog heel beperkt hoorbaar was. In de weken daarna werd het zo erg dat ik bij de garage waar ik naast werk toch even heb laten kijken wat zij vonden. Zij kwamen met 2 wiellagers terug maar hadden over 3 weken een keer tijd.

Omdat het rijden echt niet prettig was door de constant aanwezige zingende toon en ik het ook niet echt veilig/verantwoord vond om hier mee door te rijden en de auto ook niet direct nodig had besloten met Carrec contact op te nemen. Voor de trouwe Autoweek fan meer dan bekend vanuit de "Klokje Rond" videos. Daarnaast was een vriend van mij laatst bij hen geweest voor een Algehele Staat Keuring en bleek hij zeer tevreden over de wijze waarop de diagnose gesteld werd en geboden service.

Contact opgenomen, situatie uitgelegd en auto gebracht op 18-8 waarbij ze 19-8 aangaven al te kunnen kijken naar het euvel. 19e inderdaad gebeld met tekst en uitleg. Wiellager rechts compleet verrot. Links zou nog goed zijn alleen de buitenste aandrijfashoes lekte vet. Advies om die te vervangen en het wiellager ook te doen. Joep gaf hierbij wel aan dat ze echt een slag om de arm moesten houden wat betreft de arbeid. De auto is 14 jaar oud en dan willen zaken wel eens vast zitten. Iets dat ik als ex-monteur en hobbyist kan beamen. De kosten werden nu op 1200 euro geschat inclusief diagnose etc. Dat was wel even slikken maar nadat ik de offerte zag kon ik niet anders dan concluderen dat er niets geks in staat. Wellicht zit het mee, dan komen we wat lager uit. Even duimen dus.

Resumé, hierbij de kosten tot nu toe:

Totaal onderhoud kosten
Beurt bij aanschaf + olie koeler pakking + stuurbekr. leiding 350
Versnellingsbak flushen + filter vervangen 395
Wisserarm voor 90
Kleine beurt 110
Remschijven blokken voor 230
Banden + montage 624
APK accu + storing 468
Wiellagers + ashoes 1200 (?)
Totaal: 3467,00

Totaal extra/fun kosten
Kinderstoelen verwarmen 75
Tuning BR 570
Coaten 650
Nieren + knipperlichten vervangen 95
Velgen + poedercoaten 840
Naafkappen 85
Totaal 2315,00

Sinds de aankoop 5-2021 heb ik ongeveer 23.000 kilometer gereden. Het flushen zou je nog over kunnen discussiëren of dat nodig is maar ik zie dit als preventief onderhoud net zoals je oliebeurten etc. De banden waren echt aan vervanging toe qua profiel en droogtescheuren in de wang. Het verschil tussen een 17 inch en 19 inch band was echt minimaal. De aanschaf van de velgen en poedercoaten was dan weer praktisch gezien compleet overbodig net zoals de "floating/stilstaande" naafkapjes.

Alles bij elkaar een enorme klap geld al zeg ik het zelf en voor beide totalen meer dan dat ik tot nu toe ooit aan onderhoud heb uitgegeven aan een auto. Maar meestal verkocht ik een auto bij te hoge kosten en hier investeer ik juist, desondanks een hoop geld en ik hoop dat m'n aanstaande vrouw dit voorlopig niet leest.

Als Carrec klaar is zal ik een update plaatsen, niet op de laatste plaats omdat ze nu niet 100% konden garanderen dat alle bijgeluiden na het vervangen van de wiellagers weg zouden zijn.

UPDATE 30-8-2022

Auto gisteren opgehaald. Helaas bleek vorige week dat de complete linker aandrijfas vervangen moeten worden, dat zorgde dus toch voor aardig wat meerkosten. Kan niemand wat aan doen maar het is wel een flink bedrag.

Kosten overzicht bij deze aangepast:

Totaal onderhoud kosten
Beurt bij aanschaf + olie koeler pakking + stuurbekr. leiding 350
Versnellingsbak flushen + filter vervangen 395
Wisserarm voor 90
Kleine beurt 110
Remschijven blokken voor 230
Banden + montage 624
APK accu + storing 468
Wiellagers L+R achter + linker aandrijfas 1745
Totaal: 4012,00

Onderhoud

  • 194.450 km

Vandaag was het weer tijd voor klein onderhoud. We waren weer 15.000 verder sinds de vorige beurt. Geen echte bijzonderheden. De remblokken en schijven achter zijn, zoals reeds bekend, echt minimaal aan het worden en die gaan we binnenkort ook maar vervangen.

Banden zitten qua profiel voor nog tussen de 5,5 en 6,0 mm en achter rond de 4.0 en 4.5 mm valt mij niet tegen voor deze enorme sloffen die toch al zo'n 15.000 km gereden hebben. In combinatie met 270+ pk, 310+ Nm koppel en een kleine 1600 kilo vind ik dat keurig. Banden bevallen verder ook prima, zowel qua rijcomfort als prestaties. Ja door de brede sloffen is ie soms wat gevoeliger voor spoorvorming maar dat heeft niets met het merk banden te maken. Ondanks dat ik best wel eens doorrij ook nog nooit een moment gehad waarop ik dacht, "daar gaan we" of correcties van de traction control gehad, dat zal bij een sprint van 0-100 vast wel lukken maar ik hou de boel liever nog even heel.

Resume, remmerij achter binnenkort maar bestellen en monteren en nog lekker even doorrijden. Alle vloeistoffen stonden mooi op peil en de rest van het onderstel verkeerd ook in goede staat dus ook daar niets geks.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens