BMW 530i Executive (2001) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 220.523 km |
KM-stand laatst | 228.536 km |
Freude am Fahren
- 225.235 km
Van een Peugeot 206 GTI uit 2000 naar een BMW 530i uit 2001. Een stap in de goede richting als je het mij vraagt. (Review van de Peugeot: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/peugeot-206-gti-2-0-16v-2000/)
Ongeveer anderhalf jaar lang heb ik het hele internet afgezocht naar elke BMW 540i en 530i die ik maar kon vinden. Ik wou alles te weten komen, alle opties, kleuren, uitvoeringen, velgen etc. Mijn eisen waren vrij hoog. Zoveel mogelijk opties was het doel, en vooral de luxe opties. Daarnaast moest het in het begin per sé een handbak zijn. Ik kan het volgende zeggen; succes moet zoeken. Het was ongeveer onmogelijk om echt mooie uitvoeringen te vinden met een handbak.
Heb zelfs nog gezocht naar Alpina B10’s, en gereageerd op een exemplaar dat te koop stond in Polen. Een 3.3 in Biarritz Blau met handbak. Jammer genoeg kon de verkoper geen goede documentatie laten zien en heb ik deze auto laten staan.
Had ook besloten om voor een 6-cilinder te gaan tov de 540i, gezien de maandelijkse kosten dan buitenproportioneel zouden stijgen, mede omdat ik nog jong ben. Plus de 6-cilinder modellen schijnen door de kleinere motor een gunstiger weggedrag te hebben vanwege het lagere gewicht in de neus en een beter stuurhuis.
Na al het zoekwerk toch maar besloten dat een automaat met steptronic ook een optie was, en eindelijk had ik hem gevonden eind oktober 2018. Niet in Duitsland, Polen, Italië of Frankrijk, maar in ons eigen mooie landje! Wel helemaal in Veenwouden (Friesland), wat een beste rit is vanaf regio Breda. Besloot om te gaan kijken en maakte de afspraak met het bedrijf waar hij te koop stond. 1 november was het dan zo ver. Samen met een maat de auto in en er een dag voor uitgetrokken. Daar aangekomen stond hij al klaar, prachtig gepoetst en vol in de zon. Toen ik hem zag staan wist ik eigenlijk al bijna zeker niet zonder deal weer terug naar Brabant te rijden. De E39 was uitgevoerd in de prachtige individual kleur Carbon Schwarz (416). Een parelmoer lak die zwart is in het donker of met bewolking, maar in een prachtige navy blue verandert in de zon. We hebben er zeker een uur of twee over gedaan + een proefrit. De auto erg uitgebreid bekeken en onderzocht. Daarnaast nog op de brug gehad. Hij was prachtig droog van de onderkant.
Wat ook veel vertrouwen gaf was dat de auto een volledige (en sluitende) onderhoudshistorie had, en er bij het bedrijf voordat ie in de verkoop ging heel wat onderdelen preventief vervangen waren.
Na de proefrit was ik verkocht, en zijn we tot een prijs gekomen waar we beiden blij mee waren. Daarnaast zouden ze ook nog wat zaken aanpakken, zoals een nieuw achterlicht ivm een barst, een nieuwe mistlamp ivm een barst, tectyleren van de onderkant tegen roestvorming en een paar kleine overige zaken als een afgebroken schakelaartje van de elektrische stoelverstelling.
De optielijst van de auto luidt als volgt (voor de liefhebbers);
P337A M Sports package
S169A EU3 exhaust emissions standard
S202A Steptronic
S210A Dynamic stability control
S216A Hydro steering-servotronic
S249A Multifunction f steering wheel
S302A Alarm system
S320A Deleted, model lettering
S339A Shadow-Line
S415A Sun-blind, rear
S430A Interior/outside mirror with auto dip
S431A Interior mirror with automatic-dip
S438A Fine wood trim
S459A Seat adjuster, electric, with memory
S464A Ski bag
S465A Through-loading system
S473A Armrest front
S481A Sports seat
S494A Seat heating driver/passenger
S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S508A Park Distance Control (PDC)
S520A Fog lights
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S536A Auxiliary heating
S548A Kilometer-calibrated speedometer
S555A On-board computer V with remote control
S602A On-board monitor with TV
S609A Navigation system Professional
S630A Car phone with cordless receiver
S677A HiFi System Professional DSP
S694A Provisions for BMW 6 CD changer
S705A M sports suspension II
S710A M sports steering wheel, multifunction
S715A M Aerodynamics package
S775A Headlining anthracite
S785A White direction indicator lights
S788A BMW LA wheel, Individual
S851A Language version German
S863A Retailer Directory Europe
S877A Delete cross-pattern operation
S886A On-board vehicle literature Dutch
Op de 1ste van december was het dan eindelijk zo ver, het ophalen van de auto! Ik kon hem nog net een een week of twee voor m’n 21ste verjaardag ophalen. Had mezelf op geen betere manier kunnen trakteren. In tegenstelling tot de 1e van november was het minder goed weer. Weinig zon, en op de terugweg bijna alleen maar regen. Het weerhield me niet om te genieten van de terugreis gelukkig. Wat een genot zeg zo’n 5-serie. Had nog nooit in zo’n goed rijdende auto gereden, wat iets wil zeggen, want heb het geluk al veel dikke wagens gereden te hebben dankzij mijn baan bij Louwman. Een keer of twee, drie volgas (kickdown) opgetrokken, en wat een duw krijg je dan in je rug… Ik schoot m’n pa, die overigens reed in een 2016 Superb, heel snel voorbij waarna we beiden een grote glimlach op het gezicht kregen. De terugreis bewees heel duidelijk waar de Fünfer gemaakt voor is; lange afstanden. Wat een heerlijke cruiser is dit. Comfortabele lederen zetels, comfortabele zitpositie, goed geluidssysteem, lekker sportstuur en een heerlijk klinkende zes-pitter voorin.
Thuis aangekomen kon m’n vader het niet laten om toch te vragen of hij ook een rondje mocht. Natuurlijk zei ik ja, en we zaten alweer in de auto. Snel de snelweg op en binnendoor terug. Komen we van de A27 af, staan we voor een stoplicht om een binnendoorweggetje op te gaan. Tijdens het optrekken denkt mijn vader nog rustig in te kunnen halen om vervolgens te kunnen ritsen, enkel geeft hij iets te veel gas waardoor de automaat terug schakelde en er wheelspin ontstond (het was kletsnat door de harde regen). Gelukkig had mijn pa de auto goed onder controle, maar dat was een ‘oh shit’ momentje. We konden in ieder geval wel stellen dat hij erg onder de indruk was van de power die in het blok zat.
Na deze auto inmiddels alweer een half jaar in bezit te hebben gehad kan ik met enige zekerheid stellen dat ik nog steeds enorm geniet van de auto. De wegligging is fantastisch. Het M-Sport onderstel zorgt er heel goed voor dat hij niet te ver helt. Het sturen gaat zwaarder dan bij andere auto’s wat ik juist fijn vind. Het geeft veel meer gevoel dan de veel te licht afgestelde stuurbekrachtiging van tegenwoordig (generaliseer hier een beetje, sorry daarvoor). Ook gaat het motorgeluid nooit vervelen, wat een heerlijk jankende in-lijn 6 is dit, onderin de lage toeren gromt ie ook een beetje.
Eind april heb ik een zomerset velgen gehaald over de grens in Duitsland. Een originele set 18’’ Styling 37 (M-Parallel) velgen met een origineel naafgat van 74,1mm waardoor ik dus geen hub adapters nodig heb. De velgen zijn 8J voor en 9J achter, met 235/40 Ovation en 265/30 Triangle zomerbanden er omheen. In eerste instantie had ik deze willen vervangen met Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 banden, enkel omdat de banden nieuw zijn gun ik ze toch een kans. Tot nog toe bevallen ze vrij goed. Niet al te veel geluid en qua verbruik in ieder geval beter dan de winterbanden. Ik denk volgend jaar pas echt te upgraden naar een performance band. Moet zeggen dat ik deze Styling 37 steeds mooier begin te vinden, en zowaar zelfs mooier dan de 19’’ Styling 163 winterset begin te vinden die er op zat toen ik de auto kocht.
Het is ook een kwestie van tijd dat ik een Eisenmann einddemper ga installeren op m’n Fünfer. Uit de fabrieks uitlaat (met rvs sierstuk) komt nagenoeg geen geluid, wat een beetje jammer is. Ik hoef daarentegen niet een overdreven of asociaal hard geluid te hebben, vandaar dat ik gekozen heb voor een Eisenmann einddemper. Met deze einddemper krijg je een lekkere snerp als je wat toeren maakt, maar wanneer je rustig rijdt hebben jij en de mensen om je heen er geen last van.
Probleemloos zijn mijn eerste maanden niet geweest met de auto. Heb alle lambdasondes (4) moeten vervangen. Waarschijnlijk heeft het bedrijf waar ik de auto gekocht heb vlak voor de testrit en voor de terugreis de codes eruit gesmeten gezien het ‘check-engine’ lampje begon te branden na 20 kilometer rijden (niet zichtbaar na de testrit trouwens, om verwarring te voorkomen). Ook heb ik de accu moeten vervangen. In januari sprong bij de hendel van de motorkap het kabeltje en heb deze zelf vervangen. Wat een rotwerk! Ben er een hele dag mee bezig geweest. De automaat heb ik ook laten spoelen en verversen. De abs module zal binnenkort gereviseerd gaan worden en daarnaast zullen er nog wat optische aandachtspuntjes aangepakt worden.
Het verbruik is iets waar ik het zo min mogelijk over heb, ‘for obvious reasons’. Met de winterset van 19’’ en de defecte lambdasondes zat ik op ongeveer 1 op 5 a 1 op 6. Na het vervangen van de lambdasondes en de nieuwe zomerset is het verbruik gunstiger te noemen; 1 op 9 is haalbaar als ik me goed inhoud. Nou heb ik een relatief zware rechtervoet en het feit dat ik niet hele grote afstanden afleg helpen niet het verbruik laag te houden.
De auto trekt meer bekijks dan verwacht. Dacht nog redelijk ‘under the radar’ te blijven met de donkere kleur, maar veel mensen kijken de auto toch na. Kreeg laatst zelfs een duimpje van een Bentley Continental rijder. Ook wordt er nog al eens een praatje gestart door geïnteresseerden. Dat zijn de leuke momenten. Ik vind het erg leuk om mensen te ontmoeten, en al helemaal als het mensen met een auto hart zijn.
In de toekomst hoop ik veel meets en evenementen te bezoeken met de auto. Lijkt me geweldig om alle andere mooie auto’s te kunnen bewonderen. Op 2 juni heb ik op Bimmerfest gestaan. Ondanks de enorme hitte was het een echte topdag.
De conclusie;
Wat een super wagen. Ondanks de kosten die erbij komen kijken heb ik geen enkel moment spijt dat ik er voor gegaan ben. Ik mis m’n oude 206 GTI’tje nog wel eens, maar dat valt in het niet bij het gevoel dat deze wagen me geeft. Heb precies de auto zoals ik ‘m wil; M-Sportpakket buiten, M-Sportpakket binnen, elektrisch verstelbare stoelen, zwarte zetels, Carbon Schwarz lak, zwarte hemelbekleding en ga zo maar door. Het is precies zoals ik de 5 serie verwacht had, en nog beter. De wat langere wielbasis zorgt voor het heerlijke comfort, enkel is de wielbasis nog kort genoeg dat het lekker stuurt (zo voelt het tenminste). De 3.0 I6 doet prachtig z’n werk, en maakt een heerlijk geluid. Het is voor mij helemaal duidelijk waarom de in-lijn zes motoren van BMW, maar ook zeker de M54 in het specifiek geprezen worden om hun ‘’Laufkultur’’. 231PK en 300NM zijn heerlijk om dagelijks mee te rijden gezien het feit je nooit power te kort komt. De ZF5 automaat met steptronic weet de geweldige lineaire power bend prachtig en soepel over te brengen op de achteras. Wat is het heerlijk om de optie te hebben om zelf te kunnen schakelen. Als de automaten in de E39 dit niet hadden had ik het moeilijker gevonden om er één serieus te overwegen. Het is de perfecte automaat voor dagelijks gebruik. Mij zegt het meer dan genoeg dat ik nog steeds soms makkelijk een half uur naar de auto zit te staren om het prachtige lijnenspel te aanschouwen. Dit zal hoop ik nog een lange tijd zo blijven. Kan nu alleen maar zeggen dat ik echt een droom auto rijd. Ik koester dan ook elk moment dat ik er mee rijd wetende dat het een voorrecht is om in zoiets speciaals te rijden, zeker op mijn leeftijd.
Voor nu is dit nagenoeg alles dat ik te vertellen heb. Zal deze review blijven updaten!
Ik hoor graag wat jullie denken, en stel gerust vragen. Probeer altijd zsm te reageren. Dank voor het lezen! :)
Vakantie!
- 228.536 km
Zoals beloofd, de eerste update!
Ben voor het eerst alleen op vakantie geweest. Met de bimmer naar een voor mij bekend adres in Zuid-Frankrijk. Voordat dit mogelijk was moest er nog een hoop gedaan worden aan de wagen. De ABS module had het begeven, deze heb ik laten reviseren door ACTronics. Dat geintje kostte me €219. Vervolgens bleek de rembekrachtiger het ook begeven te hebben twee weken later, en dus weer stond de auto stil. Omdat ik een krappe deadline had voor de vakantie en de levertijden van een nieuwe rembekrachtiger onzeker waren heb ik toch voor een tweedehands exemplaar gekozen. Deze kostte mij €90. Volgende dag meteen samen met een collega de auto opgehaald met de oprijwagen en naar onze garage gebracht. Toen de oude rembekrachtiger d’r uit was, was duidelijk te zien hoe slecht hij er aan toe was (voeg een foto van het defecte onderdeel toe). Toen dat gerepareerd was kwamen we erachter tijdens het ontluchten van het remsysteem dat er een ontluchtingsnippeltje (linksachter) stuk was. Hemel en aarde bewogen om op dezelfde dag het onderdeel te krijgen (de hele omgeving af geracet) en uiteindelijk hadden we er achteraf toch nog één zelf op voorraad. Toen dat alles achter de rug was waren alle bekende problemen verholpen.
De week daarop was het dan zover… Op vakantie! De auto helemaal gecontroleerd; bandenspanningen, olie, remvloeistof, koelvloeistof en ga zo maar door. Alles goed en op een zondag gaan rijden. 1.050 kilometer met een auto van 18 jaar oud waar meer dan genoeg aan kapot kan gaan. Best spannend. Had dan ook vanzelfsprekend het meest uitgebreide ANWB buitenland verzekeringspakket afgesloten (ben onder de 25 dus 50% korting!) voor het geval dat. Ik kan gelukkig vermelden dat ik het niet nodig heb gehad!
De reis was fantastisch, dit is waar de auto voor gemaakt is. Snelweg cruisen doet hij moeiteloos, ook de berg op met cruisecontrol. Inhaalacties zijn ‘’easy peasy lemon squeezy’’ en even de benen van ‘m strekken en je zit zo op hele stoute snelheden. Maar op een gegeven moment moet je de snelweg af en de D-wegen naar de plaats van bestemming gaan volgen. En is dat dan een straf? A b s o l u u t niet. Dit was een enorm genot. Het strakke bochten werk op leuke snelheden (maximum snelheid 80-90) was iets dat voorheen alleen in dagdromen voorkwam. Het zwaardere sturen door de hydraulische stuurbekrachtiging maakte het des te beter. Je moet werken, wat het leuk maakt. De balans van de auto is echt subliem, zeker gezien het geen kleine wendbare A-segmenter is. De bandenmaten helpen ook mee natuurlijk, voor; 235, en achter; 265. Veel grip om het gewicht van de auto door de bochten te begeleiden, en het accelereren aan het einde van elke bocht tot een waar genot te maken. Dat is ook waar je merkt hoe lekker het is om met een achterwielaandrijver deze wegen te bestormen.
Was wel enigszins moe toen ik eindelijk aankwam op een tijdelijke adresje (op bezoek bij familie op een camping in de Dordogne). Merkte ook aan de armen dat er goed gestuurd was. Twee dagen later ging ik door naar het adres waar ik de rest van de vakantie zou verblijven. Heerlijke rit door het binnenland, veel sturen, remmen en accelereren onder het genot van een prachtige omgeving. Probleemloos overgekomen na een rit van twee uur.
De rest van de vakantie de auto sporadisch gebruikt, zonder problemen. Enkel rijplezier. Paar mooie foto’s gekiekt en genoten van de omgeving.
Na een te korte twee weken Frankrijk weer naar huis. Had besloten om op vrijdag te rijden om de enorme zwarte zaterdag te mijden. 1.100 +/- kilometer terug in 10 uur en 45 minuten gedaan met nog best wat file’s in de noordelijkere steden. Niet slecht, en al helemaal geweldig dat ik dus op en nabij 2.500 kilometer probleemloos heb rondgetoerd! Was echt een fantastische beleving.
Ook leuk om te vermelden; het verbruik. In Nederland kijk ik er niet van op als ik 1 op 6 a 7 rijd. Ik verwachtte dan ook dat m’n verbruik een stuk gunstiger zou zijn op zo’n lange reis. En gelijk had ik! De eerste helft op de heenweg reed ik zelfs 1 op 13 gemiddeld… De fabrieksopgave is 1 op 11! Hoe meer ik in het zuiden terecht kwam hoe meer hoogteverschillen er plaatsvonden, en dus daalde het gemiddelde over de hele reis naar 1 op 11. Nog steeds niks om over te klagen.
Het eerste driekwart jaar met de auto zijn is op z’n minst turbulent te noemen qua mankementen en reparaties, maar ook de probleemloze reis naar frankrijk als hoogtepunt. Tot nog toe heb ik de volgende zaken noodgedwongen aangepakt;
- Kabel 1 vervangen motorkapontgrendeling
- Alle vier de lambdasondes
- Nokkenassensor
- Automaat geflushed en olie ververst
- Airco bijgevuld
- ABS Module gereviseerd
- Rembekrachtiger vervangen
- Ontluchtingsnippel vervangen
Tot nog toe valt te concluderen dat ik nog steeds verliefd op de auto ben, ondanks de kosten die eraan verbonden zijn. Het (rij)plezier dat ik er elke dag aan beleef is het meer dan waard als je het mij vraagt.
Eerstvolgende fixes die op de planning staan;
- Eisenmann einddemper
- Herbekleden van het stuur
- stiekem hier en daar aan het kijken naar een andere winterset (momenteel een lichte voorkeur voor Styling 32 en 65)
- Misschien een led upgrade van de ‘angel eyes’ (wil ze wel geel houden overigens)
Dank voor het lezen en op naar de volgende update :)
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

BMW 520i Edition Automaat NAP, Airco, Trekhaak, Leder, Stuurbekrachtiging
- 2003
- 249.510 km

BMW 530i Edition Automaat, Clima PDC, Prachtige auto
- 2002
- 275.553 km

BMW 530i LIFESTYLE EDITION 232PK | NL-AUTO |6-CILLINDER | HALF - LEDER | SHADOW LINE | SPORTSTOELEN | SPORT STUUR | INCL. ONDERHOUD HISTORIE
- 2002
- 170.384 km
Lees ook

BMW 525i E39 (2002) - 286.625 km - Klokje Rond

BMW 540i – 2002 – 405.221 km - Klokje Rond

BMW 520i Executive (2001)

Tesla Model Y nieuwe best verkochte auto ter wereld

Volkswagen Golf R 333 Limited Edition is 333 pk sterk feestnummer
