BMW 5-serie (2001)

autoreview

BMW 5-serie (2001)
BMW 5-serie (2001)BMW 5-serie (2001)BMW 5-serie (2001)BMW 5-serie (2001)BMW 5-serie (2001)

Signalement

Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf164.850 km
KM-stand laatst172.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De aanschaf

  • 165.000 km

Na afgelopen maandag een lichtelijk asociaal bod te hebben geplaatst met een onderbouwing van waaróm ik tot dat bod kwam werd ik in de namiddag gebeld door Jacob-Andre Holwerda van AutoHolwerda. Al snel werd duidelijk dat we beiden ontzettende autoliefhebbers zijn en hij voor mij ook baalde van mijn vorige miskoop. Tot mijn grote verbazing wilde hij voor slechts ietsje meer dan mijn asociale bod in dit geval wel akkoord gaan dus afgelopen dinsdag zijn we naar onder andere Drachten gereden. Daarvoor naar een eveneens mooie (en érg fijne) 540 in Tynaarlo wezen kijken. Het weldadige gevoel van die motor beviel erg goed, de auto was netjes en een mooie chique kleurstelling. Zou hem zomaar kunnen worden. Erna dus deze 520i lifestyle edition checken. We kwamen aan en Rika kwam ons erg vrolijk tegemoet lopen. We mochten de auto alvast van alle kanten bekijken terwijl Jacob-Andre nog een tweede E39 aan het ophalen was voor mij (een 525 mocht de 520 toch te magertjes blijken). Van dat kijken kwam niet héél veel terecht want we raakten flink aan de praat over het bedrijf en auto's. Daar kwam de donkerblauwe 525 aan. Zwart interieur. Nette auto maar de keuze was direct duidelijk. Niet voor mij want die kleurencombinatie vind ik gewoon niet zo. Rondje om de auto dan maar en goede proefrit. Dat beviel goed. Erna nog naar een Lexus GS430 wezen kijken in het zuiden van NL, beviel minder goed. Leuk zo'n V8 eveneens lekker wat vermogen maar je hoorde m niet dus wat heb je er dan aan? Stuurde nogal indirect en gevoelloos en was verbazingwekkend genoeg mínder comfortabel dan een E39 maar ook minder dynamisch. Iets minder netjes dan verwacht ook. Respect voor de ingenieurs uit Beieren, die E39 rijdt echt een pak beter dan de concurrentie uit die tijd. Eenmaal thuis na een lange dag (600km gereden om bij 3 auto's te komen) was de keuze al duidelijk. De 520 was de netste van het stel, goed in de opties, 65k minder gelopen dan de 540i én door de hoge korting marginaal goedkoper ook nog. De motor daagt minder uit wat eigenlijk wel goed voor me is én de betrouwbaarheid ligt hoger. Bonus; alle opties die ik wil. De Lexus deed niet eens mee en dus moest het de 520 worden. Afgelopen zaterdag weer terug gegaan voor de aankoopkeuring en daar kwamen alleen kleine zaken aan het licht. Niet perfect maar wel erg goede auto. Sowieso, een perfecte 19jarige auto ga je niet snel vinden. Ook de compressietest met rond de 11 á 12 op alle cilinders was goed, km-stand klopte en roest op de bekende plekken was minimaal. Overigens was ik al vóór de proefrit op de hoogte van enkele defecten zoals pdc die niet werkt en een spanrolletje oid wat een beetje geluid maakt. Daar kwam dus uiteindelijk een droog rubbertje en een hoesje bij. Al met al was ik tevreden over de uitkomst en samen met de redelijk prijzige reparaties die al uitgevoerd zijn denk ik dat ik een goed exemplaar heb gekocht. De service, éxtra service, vriendelijkheid en eerlijkheid zorgen ervoor dat dit voor mij de prettigste auto-koop-ervaring is van alle +- 20 auto's die we tot dusver hebben gekocht. De ruim 150km's richting huis waren geen straf. 170pk is misschien niet overdadig maar wel voldoende. Het comfort is heerlijk maar een lekkere doordraaier knalt ie (waarschijnlijk mede door het M-onderstel) net zo makkelijk doorheen. Tevens nooit verwacht dat een antraciet/zwarte hemel zoveel effect zou hebben op de looks van het interieur. Écht een fraaie optie icm het lifestyle interieur. Jacob-Andre en Rika, nogmaals bedankt voor jullie service en eerlijkheid. Wie weet doen we voor onze andere auto ook nog zaken met jullie. AutoHolwerda vind ik een absolute aanrader!

Kwaliteit met een hoofdletter

  • 166.000 km

Een kleine 2000km en enkele weken verder zijn we alweer. Wat voornamelijk opvalt is de kwaliteitsbeleving in de auto. De materialen, afwerking en bouwkwaliteit liggen op een erg hoog niveau. Het is erg stil aan boord, zelfs met dakraam open en dat is echt een wereld van verschil met mijn vorige auto. Dakraam open stond gelijk aan herrie als het boven de 50kmh kwam. Met de BMW kan ik zelfs op de snelweg (100kmh) rijden zonder noemenswaardig geruis. Ook de standaard opties die je op de 'non-premium' leeftijdsgenoten niet zomaar vindt geven toch het gevoel van een luxe auto (relatief dan, de modernste snufjes ontbreken uiteraard). Dakje en ramen openen en sluiten met de afstandsbediening, homecoming lights, automatisch dimmende binnen én buitenspiegels, elektrische zonnerollo, PDC voor en achter, licht- en regensensoren, en zo kan ik wel even doorgaan. Geen bijzonderheden maar op een twintig jaar oude auto beslist niet vanzelfsprekend.
Het vermogen van 170pk houdt echt niet over. De snelheidsbeleving is daarnaast erg laag waardoor de auto ook nog eens trager voelt dan dat deze is. Binnen de bebouwde kom merk je dat er 1500kg op gang gebracht moet worden en is de auto gewoon gemiddeld qua prestaties. Eigenlijk vind ik dat een 5 serie uiteraard in alles een beetje overdadig moet zijn dus persoonlijk vind ik de motor aan de krappe kant. Niet eens omdat ik het regelmatig wil aanspreken maar vooral omdat het er hoort te zijn voor die enkele keer dat je dat wel wil. Wat dat betreft voelde de 540i wel als de auto zoals de E39 bedoeld is. Spijt heb ik echter niet want nog steeds overtuigd dat ik de betere koop heb gedaan. In de toekomst echter...
De E39 daagt beslist niet uit om eens flink te gaan jagen, hij kan het echter wel. De bochtsnelheden die mogelijk zijn liggen erg hoog en ondanks dat dat in mijn E34 ook al het geval was verbaasde het mij toch weer hoe snel dat ding door bochten draait en hoe gemakkelijk vooral. De servotronic zorgt voor een aangenaam zware besturing op snelheid en lichte besturing bij lage snelheden, prettige optie. Evenals het M-onderstel. Compromis tussen dynamiek en comfort is naar mijn mening vrijwel perfect in balans. De 17" styling 80 velgen het ideale formaat. Niet te klein maar nog steeds comfortabel genoeg. Tot dusver ben ik erg positief over de auto.

Een wensenlijst en to-do lijst is er ondertussen ook al natuurlijk.

Allereerst de gebreken oplossen;
*Hoesje van de schokdemper, *stabistangetjes vervangen (bij eentje is het rubbertje gewoon op)
*spanrolletje en alle toebehoren
*waarschijnlijk kleppendekselpakking vervangen. Er lekt ergens wat olie op de uitlaat/kat want bij stilstand begint ie wat te stinken. Meestal ligt daar de oorzaak. Na een kleine 2000km nog geen merkbaar olie verbruik gehad, nog niets bijgevuld en oliepeil nog steeds vrijwel gelijk als begin.
*nieuwe Android systeem met I-Bus app.
Er zijn speciaal voor de E39 gemaakte multimedia systemen die dus de looks van het originele systeem hebben met alle functies van het nieuwste van het nieuwste. Ik wil tevens de I-Bus app erbij omdat je daarmee héél veel instellingen aan de auto kan personaliseren. Bijvoorbeeld comfort-knipperlichten (3 tot 5 keer knipperen bij aantikken) bochtverlichting etc. Het communiceert iig met alle sensoren (deuren, ramen, motor enz)en daar kan je dus ook allerlei instellingen bij aanpassen.
*PDC laten maken
*goed polijsten
*aansteker plaatsen (niet om te gebruiken maar omdat deze er hoort)

Mocht de auto echt blijven bevallen dan ook meer vermogen. Er zijn supercharger sets te koop (kosten wel flink geld, waarschijnlijk is een 3L uit een 530 plaatsen voordeliger) die zo'n 100pk extra zullen leveren. Moet me er nog in verdiepen maar dat zou de auto naar mijn mening goed doen. Eerst uitzoeken of het blok en de bak dat aankunnen. Daarnaast uitvogelen of het rijkarakter niet te veel veranderd. Een turbo is al geen optie omdat ik denk dat de auto er nerveuzer van wordt qua vermogens afgifte. Suoercharger schijnt dat net wat geleidelijker te doen? Toch blijft een mooie 540 met M pakket ook wel kriebelen. Dichterbij een E39 M5 kom je niet. Dit is echter allemaal de komende twee jaar nog niet aan de orde. Eerst in perfecte staat brengen en een tijdje rijden. De Golf moet eerst nog vervangen gaan worden door iets anders.

Mis het schakelen

  • 172.000 km

Na bijna een jaar in bezit bevalt de auto in de basis nog steeds. Qua reparaties ben ik in dat jaar zo'n 1800,- kwijt geweest maar dat is inclusief grote beurt, airco beurt en een diagnose van een andere garage. PDC is aangepakt, klepdekselpakkingen en wat kleinere dingetjes.

Qua rijden is mijn mening onveranderd, hoge bouwkwaliteit, hoge mate van comfort en toch dynamisch. Heerlijke autobahn cruiser. Ik mis echter het schakelen. Tijdens de winterse periode kwam ik met mijn RWD de besneeuwde helling van de garage niet op waardoor ik een week met de Golf besloot te sturen. Na dat weekje werd voor mij één ding overduidelijk; Ik moet weer een handbak hebben. Besloten deze auto te verkopen/in te ruilen. Ook wil ik toch wat meer vermogen. Daarom op zoek naar een handgeschakelde E39 540i. Lastig te vinden. Hierdoor besloten ook de E39 M5 te bekijken. Als outsider staat de Nissan 350Z ook op de verlanglijst. De BMW's hebben een belangrijk voordeel; Ik kan daarmee de V8 van mijn bucketlist afstrepen. Qua betrouwbaarheid ben ik tevreden over de E39. Heb er natuurlijk niet heel veel mee gereden maar afgezien van de reparaties geen problemen gehad.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens