BMW 530i (2002)

autoreview

BMW 530i (2002)
BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)BMW 530i (2002)

Signalement

Uitvoering530i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst178.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na lang zoeken...

  • 168.700 km

Mijn zoektocht is bij enkelen hier op het forum wel bekend en heeft ruim een half jaar geduurd. Mijn vorige E39 (een 520i automaat uit 2001) beviel qua rijden in principe goed alleen een automaat blijkt me niet te liggen. Tevens vond ik het 170pk sterke 2.2 blok voor een 5 serie ondermaats. Omdat ik altijd al eens een V8 heb willen bezitten begon ik dus te zoeken naar een handgeschakelde 540i met handbak. In NL staat daar welgeteld ééntje van te koop maar ook direct exact hoe ik de auto hebben wilde. Sportpakket erop, bijzondere kleurencombinatie en style 37 velgen. De prijs is/was hoog maar zo'n individual in Mora Metallic icm handgeschakelde 8 cilinder ga je niet snel weer vinden, waar dan ook. Volgens de advertentie moest de auto echt in bijzonder goede en mooie staat zijn. Dat bleek bij aankomst toch net iets anders. Wat schmutzig interieur dat geleefd over kwam, veel steenslag op de motorkap, nogal zichtbare schakelen op de achterbumper. Niet spannend maar toch, niet helemaal wat ik had verwacht met een vraagprijs van toen nog 15950,-. De proefrit bracht ook het één en ander aan het licht. Trilling voelbaar, temperatuur van het blok liep ineens op en de Vanos was nadrukkelijk hoorbaar wat direct betekende dat de ketting dan ook mee vervangen kon worden. Al met al nog een flinke kostenpost. Toch wilde ik de auto maar de verkoper gaf ineens geen thuis meer, verhoogde de vraagprijs met 1000,- (de auto stond inmiddels al meer dan een jaar te koop) en kreeg zo niet eens de kans een bod te doen. Zelfs als er maar 1000,- van de prijs was afgegaan had ik het alsnog gedaan. Na meerdere keren genegeerd te worden gaf ik die auto op en gunde ik het de verkoper ook niet meer. (Auto staat nog steeds te koop). Na veel proefritten met 540i en ook meerdere M5s kon ik maar niet slagen. Allemaal was er wat mee. Dat ik zo selectief was qua kleur hielp ook niet mee. Uiteindelijk kreeg ik een bericht via Facebook van iemand die wist dat ik de kleur Mora Metallic prachtig vind. Of ik misschien interesse had in zijn exemplaar, geen V8 maar wel de sterkste 6 cilinder met handbak. Ivm een opgelopen zenuwbeschadiging moest hij overstappen op automaat. Toch maar gaan kijken en zo'n 530i mist misschien die magische sound maar qua power echt voldoende. Het besluit was vrij vlot gemaakt en nu staat er dus een Mora Metallic 530i individual voor de deur. Ik zal de auto in de nabije toekomst steeds meer naar mijn smaak aanpassen met OEM onderdelen (op de uitlaat na). De nieren (waren zwart) zijn al weer vervangen door originele V8 facelift nieren (geheel chroom dus). De style 66 velgen zijn vervangen door style 65 velgen (M5) en de schuur ligt inmiddels vol met interieur delen (hier moet de grootste (doch subtiele) verandering plaats vinden. Uiteraard post ik hier foto's en zal misschien ook een 'mijn auto' topic starten op het forum.

To-Do;
Exterieur;
Quadpipe
Geheel overspuiten (wil nieuwstaat)
PDC achter (heel misschien ook voor) plaatsen
Nieuwe warmte werende voorruit

Interieur;
Stuur vervangen door facelift M stuur (dikke spaak onder)
Diverse zandkleurige onderdelen vervangen door zwarte delen zoals;
Vloer (lichte vloer in auto is geen succes)
Plafond en stylen
Gordels
Kunststof kappen onder stoelzittingen
Kappen over rails stoelen

Bovenste deel dashboard en bovenste strippen van deurpanelen die nu bruin zijn (inclusief alle roosters) worden tevens zwart (DIY-klus)

Stoelen, bank, hoedenplank, middenconsole, onderkant dashboard en onderste delen deurpanelen blijven zandkleurig.

Tevens zal ik diverse opties nog willen retrofitten.

Hoewel ik totaal geen ervaring heb met autotechniek of het loshalen van interieurdelen etc ga ik vrijwel alles zelf proberen te doen. Puur omdat het mij leuk lijkt.

Zodra er vorderingen zijn zal ik ze delen.

Klussen, wensen, doelen

  • 178.000 km

Een tijd niets geschreven. Er is echter al best een hoop veranderd. Veel van bovenstaande wensen heb ik daadwerkelijk uitgevoerd. Het interieur heb ik compleet gestript en qua kleuren uitgevoerd zoals ik wilde hebben.

Hemel, vloer, gordels, bovenkant dashboard en deurpanelen, kaartvakken in deurpanelen, kunsstof delen in armleuning deuren, speakerroosters in de deuren, plastic kappen van de stoelen, het is allemaal van beige of bruin naar zwart gegaan (zie foto's). Het interieur oogt frisser en tijdlozer. De cassis interieurlijsten komen veel beter tot hun recht nu. Het was een leuke en leerzame klus.

De quadpipe is ook geplaatst. Ik kwam erachter dat de M5 spiegels op mijn auto geen imitatie was maar echt. Ik wilde ze vervangen omdat ze niet elektrisch inklapbaar waren (hierdoor ging ik er vanuit dat ze imitatie waren). Eén van de vorige eigenaren heeft echter wél de spiegels vervangen maar niet de raambediening met knopje voor het inklappen en de deurmodule aan de passagierskant. Voor €65,- en een kwartiertje werk had ik elektrisch inklapbare spiegels. Bonus dat ze echt zijn, die dingen kosten in gebruikte staat al snel rond de €800,-.

De techniek doet het goed. Eigenlijk geen problemen tot nu toe behalve wederom de koplampen. Dit was de derde APK op rij dat mijn E39 af werd gekeurd op de koplampen. De eerste keer mijn vorige E39. Stelnokken vervangen en het was opgelost. De 2e keer was mijn huidige E39 vlak na aanschaf. Zelfde verhaal. Dit jaar was het wéér bingo. Ik ben resoluut te werk gegaan en heb meteen het maximale eruit gehaald. Ik heb op maat een stel Bi-Xenon lampen helemaal opnieuw op laten maken. Kost wat, heb je wat. Het lichtbeeld is echt super nu en hoop voorlopig geen gedoe er meer mee te hebben.

Technisch gaat er echter wel veel veranderen. Ik zocht natuurlijk een handgeschakelde V8, gezien het budget een 540i, M5 is gewoon te duur. Die wens is nooit weg gegaan. Er werd altijd beweerd dat de swap van 6 naar 8 cilinder bij de E39 onmogelijk was. Te veel randdelen zouden niet passen zoals de hele stuurinrichting die anders is. Sinds kort weet ik dat het wél mogelijk is. Simpelweg het hele subframe wisselen. Ik ga dus een complete donor kopen (zeer waarschijnlijk een 540i 6-bak, Al hoop ik vurig op een wonder en een schade M5 donor te vinden voor leuke prijs) en dan de gehele techniek over zetten.

Ook wil ik veel bijzondere OEM opties. Een deel heb ik al liggen zoals dubbel glas en het DSP sound systeem.

Andere opties op de verlanglijst (allemaal OEM en origineel leverbaar in de E39 geweest)

*M5 Heritage interieur
*Active functie (massage stoelen)
*M-Audio
*Koelkast
*2e radio en 2e telefoon voor passagiers achter in armleuning
*full leather interieur (Dus volledige deurpanelen en dashboard ook in leder)
*zonnerollo's voor de zijruiten achter
*PDC voor en achter
*OEM glazen dakraam
*warmtewerende voorruit met licht en regensensor
*E38 opties: elektrisch kofferbak, grote koelkast kofferbak (bereikbaar via armsteun).

Ook na ruim een jaar ben ik nog helemaal vol van deze auto. Het is absoluut mijn favoriete kleurencombinatie voor de E39 (en er zijn heel veel mooie en bijzondere combinaties). Het feit dat het de enige Mora Metallic E39 in NL is maakt me wel een beetje trots. De passie voor auto's is nu echt geïntensiveerd tot hobby waar ik dagelijks mee bezig ben. De auto heeft ook een eigen instagram met inmiddels meer dan duizend volgers (mora_e39 op IG). Het is absoluut mijn doel om dit, naar mijn smaak, de mooiste E39 ter wereld te maken, ofwel, de 5 serie zoals ik hem in 2002 zou hebben besteld.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens