BMW 520d (2001) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 520d |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
e39 520d '01
- 220.000 km
Na bijna een jaar rijden in deze prachtige BMW, dacht ik om eens een review te schrijven van de ervaringen tot nu toe.
1. Zoektocht
2. Ervaringen
1.
Na een ongeval in mijn recht te gehad te hebben, en mijn toenmalige wagen total-loss werd verklaard, begon ik nogmaals aan een zoektocht naar een waardige vervanger.
Het moest een vrij grote wagen worden aangezien we 2 kindjes hebben, met voldoende comfort en natuurlijk een betrouwbare/onderhoudsvriendelijke wagen.
Ik kreeg het BMW-microbe weer te pakken en besloot om mij te verdiepen in de e39. Ik zocht er allerhande informatie van op, waar ik voor moest opletten, wat de bekende problemen zijn,...
Hierna volgde de effectieve zoektocht, en wat een teleurstelling...
Ik reed zo bijvoorbeeld bijna 400km (heen en weer) om een e39 station 525d te bezichtigen, zogenaamd "eerste eigenaar". Een wrak was het, en al helemaal niet van eerste eigenaar, tot zo ver mijn goed vertrouwen.
ik heb enkele weken gedaan om tot een deftig examplaar te komen. Zo kwam ik uit bij deze 520d met toen 220.000km, de kilometerstand deed mij eerst twijfelen, tot ik de wagen eens goed bekeken had, onderhoudshistoriek bekeek en een proefrit deed. Ik was verkocht, deze had dan misschien niet de meeste opties, maar voldeed verder aan de eisen.
2. ( 01/2016 - 220.000km)
Ik had de wagen gekocht zonder keuring voor verkoop, dus diende ik deze zelf in orde te brengen, hiervoor heb ik wel wat van de prijs kunnen doen. Ik had er tenslotte een goed gevoel in dat deze wagen zonder probleem gekeurd zou geraken, dit was ook een feit. Zonder probleem gekeurd de dag nadien.
Dan maar rondrijden en genieten.
Wat een zalige wagen, ik heb jaren in een garage gewerkt en reed dagelijks proefritten met jongere, dikkere audi's en VW's. Sorry mannen, maar deze e39 doet niet onder voor veel van die jongere/nieuwere audi's en VW's kwa comfort en rij-ervaring in zijn geheel. Je voelt gewoon dat de wagen gebouwd is om lang mee te gaan, de gebruikte materialen zijn kwalitatief hoogstaand en duurzaam. Om dan nog niet over de looks te spreken, maar dit is misschien iets persoonlijks.
Het vermogen mocht iets meer zijn voor mij, het is een 2.0 met 136pk wat op zich niet zo slecht is. Maar ik kwam van een skoda fabia 1.9tdi, deze was gechipped tot 143pk/330Nm op amper 1.200kg. Deze laatste had toch wat meer peper in z'n gat.
Ochja, de snelheidsjaren zijn voorbij, ik heb ondertussen leren genieten van het autorijden. Dat kom ik bij deze wagen absoluut niet tekort.
(17/12/2016 - 241.000km)
Deze week zelf een groot onderhoud uitgevoerd aan de beemer, ik was amper €40-50 zoiets kwijt aan de filters (BOSCH), en nog een €60-70 aan de motorolie denk ik.
De wagen rijdt weer als nieuw, er is direct een verschil merkbaar. Al merk ik ook op dat de koppeling het stilaan beu is, deze is aan vervanging toe. De eerste 20.000km zitten er zo goed als op en ik kan er geen slecht woord over schrijven.
Verbruik: deze heb ik bijgehouden tot enkele maanden terug, ik zit geloof ik rond de 6,5l/100km, wat niet slecht is voor een wagen van 15 jaar oud en bijna 250.000km op de teller.
Vervangen tot nu toe:
- lampje achterlicht rechts vervangen, deze week kreeg ik weer een foutmelding, blijkt het deze keer het 3de stoplicht te zijn dat het op heeft gegeven.
- groot onderhoud (alle filters + olie)
- links standlicht is kapot (zaten witte angel eyes in, ik ga er terug de orig. gele insteken)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 540i – 2002 – 405.221 km - Klokje Rond

BMW 520i Executive (2001)

Deze drie open sportauto’s met zescilinder kun je voor 15.000 euro kopen

BMW legt nieuwe typenamen vast

Nieuwe BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse klaar voor strijd - Vooruitblik

Lezersreacties (0)
Reageren