BMW 530d Edition (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 530d Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 254.000 km |
Here goes...
- 212.000 km
Na jarenlang vele autoreviews gelezen te hebben, waag ik mijzelf er nu maar eens aan om mijn eigen bevindingen te delen. Here goes…
Laat ik voorop stellen dat niets zo subjectief is als smaak, maar voor mij was en is deze generatie 5-serie, de E39, één van de mooiste modellijnen van BMW. Vanaf het moment dat deze auto op de markt kwam was ik erg gecharmeerd van het ranke lijnenspel. Het is een imposante auto van voren, maar vanaf de zijkant gezien toch ook weer sierlijk. De lak is van zeer goede kwaliteit zelfs na 7 jaar en na een goede poetsbeurt ziet hij er (bijna) weer uit als nieuw.
Het interieur blijft mooi en is voor een auto van deze leeftijd kwalitatief erg hoogstaand. De gebruikte materialen zijn erg goed en er is geen spoor van slijtage te zien, op het wat geribbelde leer op de bestuurderszetel na. Dit is natuurlijk niet zo vreemd met deze kilometerstand. Alle lak zit nog op de verschillende knopjes, alleen het “hout” rond de versnellingspook van de automaat is redelijk krasgevoelig. De ergonomie vind ik erg goed voor elkaar, mooi naar de bestuurder toegekeerd en alles spreekt voor zich. De navigatie met tv-functie (totaal overbodig, daar dit analoog is en niet meer in Nederland gebruikt kan worden. De kwaliteit was toch ook niet om over naar huis te schrijven) is eigenlijk ook erg simpel in gebruik. Het stuur is ietwat aan de grote kant, het is echt een hoepel, maar de bediening van de audio en cruisecontrol heeft voor mij de voorkeur boven de hendel achter het stuur. Het is mooi om te zien dat BMW met de nieuwe series weer terug gaat naar deze vorm van bediening op het stuur.
De ervaring wanneer je plaatsneemt in deze 5 is volgens mijn vriendin alsof je in een tank stapt.
De deuren zijn zwaar en het sturen gaat met redelijk wat inspanning, gelukkig wel met gevoel.
Het rijden in deze 5 is een groot genoegen. De 530d heeft een heerlijke motor, met eigenlijk twee gezichten. Je hoort vrijwel niet vanbinnen dat je met een diesel rijdt wanneer hij stationair draait. Wanneer je het gaspedaal rustig beroert is het een ontzettend comfortabele cruiser en voor zo’n grote auto best zuinig, waarover later meer.
Nadat het gaspedaal echter een stuk dieper tot vol ingedrukt wordt, verandert deze grote 5 in een ontzettend krachtige machine, met een heerlijk diepe grom nadat de 2500 tpm is gepasseerd. Alsof je een leeuw hebt wakker gemaakt, neemt de auto grote stappen en vooral de constante versnelling boven de 100 km/h is indrukwekkend. Inhalen op de snelweg is totaal geen probleem of je nu 100 of 140 km/h rijdt. Het is een heerlijk gevoel dat je overal en altijd power in reserve hebt.
Bij 120 km/h draait de motor zo’n 2100 toeren en de rust aan boord is lekker voor grote afstanden.
Het comfort op de snelweg is van grote klasse.
De 5-traps automaat is een heerlijkheid. Hij kan zich natuurlijk niet meten met de nieuwste 8-bak in de huidige 5 of met de DSG-achtigen, maar voor een auto met deze kilometerstand schakelt hij vaak volkomen schokvrij. Alleen wanneer het gas er flink opgaat voel je een schok(je). Deze oude automaat schakelt beter dan menig huidig exemplaar van andere merken waar ik in heb gereden.
Een klein nadeel is de kracht van de kruipfunctie. Wanneer je rustig wilt remmen, moet je echt flink de druk erop houden anders rolt hij gewoon door en zachtjes tot stilstand komen is tevens moeilijk voor elkaar te krijgen, tenzij je de bak in neutraal zet vlak voor je tot stilstand komt.
Wanneer er zich bochten voordoen, is je eerste impuls om deze rustig te ronden. Je voelt dat de auto best comfortabel is afgesteld, maar door toch een stuk harder de bocht in te duiken, verrast het onderstel van de auto wederom. Nadat de auto zich eenmaal gezet heeft, kun je met ongelofelijke snelheid bochten nemen en de grip is zeer goed. De combinatie met achterwielaandrijving, de krachtige motor en het stuurgevoel en –precisie geven deze grote 5 toch een erg leuke en bijna speelse kant. Hij heeft bij lange niet de lichtvoetigheid van een 3, maar hij is bijvoorbeeld veel fijner om te rijden dan mijn vorige auto, een Audi A4 uit 2004. Die auto was ontzettend onderstuurd wanneer de snelheid iets toenam.
Mijn gemiddelde verbruik van 25% stad en de rest snelweg en buitenwegen komt uit op rond de 6,6 l/100 km (1 op 15,1) in de zomer en rond de 7 l/100km (1 op 14,3) in de winter. Op snelwegritten daalt het verbruik zelfs naar 1 op 16. Niet slecht voor zo’n zware auto met dikke zescilinder. Ik moet er wel bij vermelden dat de boordcomputer gemiddeld zo’n 0,3 l/100km te rooskleurig aangeeft (rond de 6,3 l). Wanneer je even een paar boodschappen gaat doen in de buurt met een koude motor, gaat het verbruik uiteraard ontzettend snel omhoog. Om dan boven de 1 op 10 te blijven, moet je echt heel erg rustig aan doen.
De “premium”-factor in deze auto komt duidelijk naar voren. De ruimte achterin is netjes, maar menig middenklasser is ruimer. De kofferruimte is wel lekker ruim en dankzij de mooie gasveren goed bruikbaar. Samen met de mooie afwerking zorgt het voor vertrouwen in de kwaliteit van de gehele auto. Het elektrische zonnescherm voor de achteruit werkt nog elke keer perfect.
De betrouwbaarheid is tot nu toe redelijk tot goed. Nadat ik de auto 2 weken had, wilde hij niet meer starten. Dit was toe te schrijven aan vervuilde injectoren (181000 km), een bekend probleem bij deze motoren. Ook is het scherm van de boordcomputer onder de snelheidsmeter en toerenteller vervangen, tevens een bekend probleem waar de pixels uitvallen.
De afgelopen 30.000 km zijn eigenlijk na het initiële onderhoud volledig zonder problemen verlopen.
De afstelling die BMW heeft gevonden tussen comfort en sportiviteit is een heerlijke balans die ik bij weinig andere merken vind. Een beurtje met een paar filters vervangen bij de dealer gaat al snel richting de 600 euro, maar het rijplezier dat je er voor terugkrijgt maakt dat na de eerste meters al weer goed.
Ik kan niet wachten tot de nieuwe 5 (F10) een jaar of 2 a 3 verder is, dan is de kop er flink af en hoop ik over te kunnen stappen op het model dat qua design, elegantie en comfort weer terug gaat naar mijn E39, maar dan wel met alle technologische vooruitgang.
Ik hoop dat de review bruikbaar was en zal over een paar duizend kilometer weer een update schrijven.
***Update***
- 232.000 km
We zijn weer 20.000 km verder en die zijn probleemloos verlopen.
Verbruik schommelt nog steeds tussen de 6,5 en 7 l/100km.
Enig probleempje is dat het raam van de bestuurder één keertje schokt met het naar boven gaan wanneer het raam helemaal open is geweest.
Verder werkt alles nog steeds zoals de wagen ruim 8 jaar geleden de fabriek verliet :)
Update 254000 km
- 254.000 km
Net weer een grote beurt gehad en niets gevonden.
Tevens de olie van de automatische versnellingsbak laten vervangen en dat is zeer zeker een aanrader. Automaat schakelt toch merkbaar zachter dan ervoor.
Nog steeds erg tevreden over deze comfortabele kilometervreter.
Verbruik blijft met mijn rijstijl net onder de 7l/100 km (gecombineerd 30% stad, 70% buiten- en snelweg)
Problemen:
Enig minpunt over de afgelopen 20000 km is dat er weer een injector is gesneuveld. Auto wilde de eerste 5 minuten totaal niet starten en sloeg vervolgens heel lastig aan. Volgende starts met veel moeite en daarna gelijk doorgereden naar de garage.
Vier van de zes injectoren zijn inmiddels vervangen.
Is helaas het enige (bekende) smetje op deze verder kwalitatief uitstekende auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.