BMW 525i Executive (2001) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 525i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 249.000 km |
KM-stand laatst | 251.000 km |
eerste ervaringen
- 251.000 km
Een maand geleden een BMW e39 525ia Executive sedan gekocht. De opvolger van mijn e46 330da touring. Ik zal hier dan ook weer een review over starten.
In verband met dichter bij huis werken, was ik niet meer gebonden aan diesel. Ik besloot dan ook mijn 330d te verkopen en te gaan voor een 5-serie. Het zou mijn derde BMW worden. Tussendoor had ik een aantal andere merken gehad maar steeds kom ik weer terug bij BMW. De degelijkheid van de onderdelen en de rijeigenschappen kwam ik bij geen ander merk tegen. Ik denk dat ik mezelf inmiddels BMW liefhebber mag noemen.
Ik had een aantal eisen aan mijn auto.
Na 4 zilvergrijze auto's gehad te hebben, was ik toe aan een andere kleur. Verder wilde ik een 6 of 8 cylinder benzine en wilde ik er niet te veel op achteruit gaan qua luxe. Dit zou lastig worden na een 330d executive.
Ik wilde daarnaast geen cent bij leggen op de volgende auto. Een "hogere"km stand vond ik niet erg. Goed onderhoud in het verleden was belangrijker.
Via internet vond ik een aantal BMW's die aan mijn eisen voldeden. Ik besloot er een zaterdag op uit te gaan om al deze auto's te bekijken. De eerste auto die ik bekeek, bleek uiteindelijk de mooiste en netste van de dag. Deze kocht ik uiteindelijk.
4 andere auto's vielen af. Allemaal afgetrapte auto's. Ik had al eerder de ervaring gehad dat een nette BMW van een aantal jaren oud, moeilijk te vinden was.
De BMW die ik kocht was behoorlijk compleet. Onderhoud was uitgevoerd bij Ekris BMW dealer.
Als opties waren er onder andere creme lederen bekleding(in sublieme staat), automaat en automatische airco. Dit waren dan ook mijn enige eisen. Verder was de auto afgeladen met opties. Ik zal ze niet allemaal op noemen maar een kenner kan dit op de interieurfoto's al wel zien.
De auto had ook wat nadelen. Zo zaten er veel te brede replica Alpina velgen onder en was er wat achterstallig onderhoud. Dit valt natuurlijk eenvoudig op te lossen als je zelf het onderhoud kan doen zoals wij.
Een klein roestplekje op de achterklep onder de kentekenplaat moet nog worden weggewerkt. Dit is waarschijnlijk ontstaan doordat een rubber dopje ontbreekt en er vocht in het scherm is gekomen. Verder ziet het scherm er goed uit dus ik voorzie geen grote problemen.
Meteen een setje originele 16 inch BMW velgen met winterbanden op de kop getikt. Het rijcomfort is behoorlijk verbeterd. Wat olie en koelvloeistof bijgevuld en een grote controle aan de onderzijde gedaan.
Na een maand (2000km) vloeistoffen gecontroleerd. GEEN olieverbruik. Wel 0,2 ltr koelvloeistof verloren. Even in de gaten houden dus. Eerste ervaringen:
Rijcomfort is echt fantastisch. verrassend genoeg nog beter dan in mijn 330. De automaat schakelt nog vloeiender en hij nodigt absoluut niet uit tot scheuren. Even het gas vol intrappen resulteert in een fantastische snerp in de uitlaat en hij maakt dan vlotte stappen. Bij normaal rijden op cruisesnelheid(120) hoor je meer windgeruis dan motorgeluid. Echt bijzonder. De vering is erg comfortabel en in de bochten ligt hij goed op de weg. Wel moet ik even wennen aan het grotere stuur(geen sportstuur). Dit is hard werken bij korte rotondes.
Het verbruik volgens eigen meting ligt op 1/9.7. Niet slecht voor een eerste tank. Ik denk dat dit nog iets zal dalen.
De eerste waarderingen zijn uiteraard nog niet helemaal betrouwbaar. Dit zal ik in de loop van de tijd aanpassen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.