BMW 330xd touring Edition (2005)

autoreview

BMW 330xd touring Edition (2005)

Signalement

Uitvoering330xd touring Edition
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf39.000 km
KM-stand laatst69.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 43.000 km

Ik was nog niet van plan om een nieuwe auto te kopen, totdat ik bij de BMW dealer een fraaie BMW 330xd Touring Special Edition zag staan met slechts 39.000 kilometer op de teller en ook nog eens voorzien van 2 jaar garantie.

Toen ik de auto zag was ik direct verkocht. De auto stond er geweldig bij. Goed in de lak, interieur nog als nieuw. De proefrit bevestigde dit alles. De auto rijdt als nieuw. Niks piept, niks kraakt. Echt super! Ik heb de auto direct gekocht.

De auto is voorzien van 3.0 liter dieselmotor en levert 204 pk en 410 nm, gecombineerd met automaat en vierwielaandrijving. Motorisch is de auto een geweldenaar. Ondanks het hoge gewicht van de auto (1700 kg) sprint de auto toch in 8,1 seconden (gemeten op stopwatch) naar 100 km/h zonder wielspin met dank aan de 4WD. Topsnelheid: op de Autobahn zonder moeite over de 230 km/h op de teller. Erg lekker, het fraaie zescilinder geluid en de mooie karakteristiek van de motor. Trekkracht meer dan voldoende, maar de motor gaat naarmate het toerental stijgt alleen maar beter presteren (en klinken). Je krijgt dus heel erg de neiging om toeren te draaien. Geweldig, je kunt deze auto echt nog sportief rijden! Echt een enorm verschil met de pompverstuiver motor in mijn vorige auto (Skoda Octavia 2.0 TDI met chip). Die was enorm explosief, maar viel boven de 3700 toeren stil.

Verder ben ik erg te spreken over onderstel en besturing van de auto. Je kunt genadeloos hard een klaverblad pakken, maar ook boven de 200 km/h is de wegligging subliem. Naarmate je harder rijdt, lijkt de auto zich meer en meer in element te voelen. Heel erg fijne reisauto, met meer dan voldoende comfort. Besturing van de auto is top. Zwaar, maar trefzeker en met veel gevoel.

De 4WD is een zinvolle optie. Voegt veiligheid toe, zeker met de winter die we nu hebben. Ook erg te spreken ben ik over de automaat, deze schakelt fantastisch. Ondanks dat de automaat maar 5 versnellingen heeft, mis je de zesde versnelling geen moment.

Verder heeft de auto heerlijk zittende sportstoelen en geniet ik van het fraaie interieur van de E46. Mooie materialen, uitstekende afwerking en afgeladen met luxe. Uitrusting: Navi Professional met bluetooth, Harman en Kardon soundsystem (geweldig geluid!), xenon, sportstoelen, leren bekleding, parkeersensoren, stoelverwarming, elektrisch schuifdak, regen- en lichtsensor, dimmende spiegel, 17 inch velgen, ESP, alarm etc etc. Ik laat er binnenkort nog een cd-wisselaar in zetten.

Wat zijn de minpunten van de auto? Beenruimte achter is mager en ook kun je in de kofferbak weinig kwijt. Verdere minpunten zijn de hoge kosten van de auto. Verzekeringskosten zijn hoog en ook het brandstofverbruik is een stuk hoger dan ik gewend was (1 op 12). Aan de andere kant vind ik 1 op 12 niet slecht gezien gewicht en motor.

Categorie klein leed: de auto heeft geen bekerhouders en bijna geen opbergvakjes. Je telefoon slingert dus ergens rond. En verder mis ik opties die ik in vorige auto wel had, namelijk bandenspanningscontrole en parkeersensoren op de voorbumper.

  • 65.000 km

Inmiddels de 60.000 alweer gepasseerd. De kilometers gaan hard, ruim 5000 per maand.

De nodige problemen aan auto geconstateerd.

- Van onder de auto tussen 100 en 140 veel herrie en auto trilt wat in stuur. Dealer heeft cardanas vervangen, dat zorgde voor wat verbetering, maar probleem nog niet helemaal opgelost. Probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een slag in de velg linksachter. Die laat ik binnenkort vervangen. Ook heb ik de auto laten uitlijnen, stabiliteit is gelukkig al stuk beter!

- Remkracht zwaar onvoldoende (sponzig!) en remacties vanaf 170 plus gingen gepaard met fading en hevig getik. Dit was niet het ABS, want dit probleem speelt ook bij milde remacties. Dealer heeft remsensor en remvloeistof vervangen en de schijven schoongemaakt. De sponzigheid was hiermee opgelost, maar tikken nog niet. Dealer heeft auto weer onderzocht en heeft probleem getraceerd. Probleem werd veroorzaakt door de wiellagers. Deze zijn vervangen. Nu remt de auto weer zonder bijgeluiden :). Overigens vielen deze werkzaamheden onder de garantie.

- Ik heb een tijdje wat last gehad dat de audio/navi en bluetooth ermee ophielden, de oplossing was simpel. Even zekering opnieuw vastklikken.

- Achterruit is vervangen, achterruitverwarming was defect.

- Helaas ook steenslag in voorruit niet gezien, met een grote scheur als gevolg. Voorruit is dus vervangen.

- Achterruitwisser is er ook al mee gestopt (categorie klein leed).

- Linker achterraam gaat soms vanzelf open.

- Toen ik recent een Alpenpas aan het bestormen was, sloeg de auto tweemaal in de noodloop. Auto is uitgelezen, maar probleem niet kunnen reproduceren. Het is daarna ook overigens nooit teruggekomen.

Service van dealer is overigens prima, ik krijg gratis vervangend vervoer mee (530d, niet slecht). Ik zou het echter wel waarderen als dealer hardnekkige problemen met onderstel en remmen oplost. Gelukkig heb ik Huisselectie garantie, dus financieel word ik er niet zoveel slechter van.

Ondanks deze problemen nog steeds tevreden over de auto. Een zescilinder diesel rijdt natuurlijk erg lekker. Vooral vanwege sportieve karakter en mooie sound. Verbruik ligt stabiel rond de 1 op 12,5. Dat is met redelijk zware rechtervoet. Als ik 100 a 120 op de snelweg tokkel kan ik 1 op 14 a 1 op 15 halen. Voor een auto van 1700 kg, zescilinder diesel en automaat een nette score.

Auto verkocht

  • 69.000 km

De auto heb ik inmiddels verkocht. Ik kreeg een detacheringsklus in Limburg, het op en neer rijden werd echt te duur. Goed inruilvoorstel gekregen op een 130i die ik privé ga rijden. Zakelijk ga ik leasen. Ik rijd inmiddels in een voorloopauto.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens