BMW 330i touring Executive (2001) #2

autoreview

BMW 330i touring Executive (2001)

Signalement

Uitvoering330i touring Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf220.000 km
KM-stand laatst239.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

BMW maakt rijden geweldig!

  • 239.000 km

Sinds 1 maart 2014 in het bezit van deze geweldige auto.

Na de Peugeot 106 XSI (zie andere review) tussentijds nog 2 andere auto´s gehad, een Nissan Almera 1.4 (saaie auto, 0 problemen!) en een Opel Astra GSI 16V (leuke auto, wel eens wat problemen, vooral te wijten aan achterstalling onderhoud)

Reden van koop van een stationwagon is simpel: meer ruimte i.v.m. zoontje van 1,5 jaar oud en een hond.

Omdat de BMW niet veel gebruikt wordt (mijn vriendin gaat met een Fiat Panda 1.2 naar haar werk, ik hoef zelf maar 3 minuten te fietsen) zijn zaken als brandstofkosten niet doorslaggevend.

Het bloed/benzine kruipt waar het niet gaan kan dus ik heb gekeken naar de volgende criteria:
- 6 cilinder motor met een inhoud van meer dan 2,5 liter (wegens koppel)
- handgeschakeld
- lederen bekleding
- origineel, geen tupperware

De volgende auto´s hadden mijn interesse:
- Alfa Romeo 156 GTA: bruut van een motor, die 3.2 Busso V6 met een geweldig geluid, Deze viel af wegens te weinig interieurruimte en het kostbare onderhoud.
- Ford Mondeo ST220: veel interieurruimte, ik wou per sé een exemplaar in Performance Blue, op dat moment niet te koop voor het geld wat ik uit wilde geven.
- BMW 330i Touring: niet zo spectaculair als de Alfa Romeo, echter wel een ruimer interieur en minder onderhoudskosten (distributieketting i.p.v. een riem die elke 60.000 km vervangen moet worden) De befaamde 6 in lijn motor is doorgaans betrouwbaar.

De BMW gekocht van een particulier voor een hele nette prijs, met dien verstande dat er een serieus grote beurt aan gedaan moest worden.
Veiligheid staat voorop, op onderhoudskosten bespaar ik nooit.

O.a. de volgende dingen zijn vervangen/gerepareerd:
- 4 nieuwe banden (Goodyear Eagle F1 225/45/17)
- nieuwe koppelingsset inclusief vliegwiel
- krukaskeerring aan bakzijde
- nieuwe radiator (preventief)
- kleppendekselpakking (bekend euvel van de M54B30 motor)
- nieuwe xenon lamp
- 12v aansluiting gerepareerd
- allerlei rubbers preventief vervangen
- grote beurt (nieuwe olie, koelvloeistof, diverse filters)

Het rijden is in 1 woord geweldig, absoluut in van de fijnste auto´s waarin ik gereden heb.
Wat opvalt is de geweldige balans in het onderstel, onvoorstelbaar hoe hard je met de BMW de hoek om kan en hoe stabiel deze blijft op hoge snelheden.
Een Audi A4 is veel meer onderstuurd en heeft niet de communicatieve besturing.
Wat ook opvalt is de bouwkwaliteit, die is uitmuntend. Er kraakt of piept helemaal niets. Dat was wel anders met de Peugeot 306 Break van mijn schoonouders (zelfde bouwjaar, minder kilometers)
Het dashboard is gemaakt van mooie materialen die fijn aanvoelen.

De attractie van de BMW is natuurlijk de motor, 3 liter inhoud, 231 pk bij 5900 tpm en 300 nm bij 3500 tpm. Rotondes in de 3 nemen bij 1000 toeren en op de snelweg in dezelfde versnelling doorhalen tot 160 km/h (6500 tpm), het kan allemaal.
Het geluid is vooral bij hogere toerentallen erg verslavend :)

Zijn er dan ook nadelen? Ja natuurlijk:
- ruimte achterin is voor kleine kinderen voldoende, ik (1,90 m lang) kan niet achter mezelf zitten. De hierboven genoemde Ford Mondeo is een stuk ruimer.
- verbruik (dat weet je als je zo´n auto koopt, je hoort mij niet klagen), het wordt niet veel beter dan 1 op 10 bij een vlotte rijstijl. Bij serieus gas geven 1 op 8.
- onderdelen zijn duurder dan gemiddeld.
- versnellingsbak is wennen qua bediening, beetje hakerig. Schakelt niet zo fijn als de Nissan Almera.
- de standaard stoelen die erin zitten zijn niet zo fijn als de optionele sportstoelen. Daarentegen nemen ze minder ruimte in beslag en heb je achterin meer beenruimte.
- petjes die je uit willen dagen als ze het 330i embleem op de achterklep zien.

Conclusie: voor de portemonnee niet de meest verstandige keuze, voor mensen die net als ik benzine door de aderen hebben lopen is het geweldige auto om in te rijden.
Tot op heden erg tevreden!

Foto's volgen snel.

Update 20 september 2014: voor een mooie prijs originele style 44 (7 spaaks) 17 inch velgen met goede winterbanden op de kop kunnen tikken.
17 inch is trouwens de minimale maat voor deze BMW. De remschijven zijn groot, 325 mm voor, 320 mm achter.

Update 10 maart 2015: nieuwe foto's toegevoegd. Ondertussen een jaar in bezit en zo´n 8.500 kilometer gereden. Tot op heden niets bijzonders te melden, de BMW doet het naar behoren. Blijft een heerlijke auto om in te rijden.

Update 23 oktober 2015: na een half jaar weer tijd voor een update. Ondertussen zo'n 9.000 kilometer gereden. Tijdens de zomervakantie naar Toscane, Italië geweest (prachtig!). De BMW heeft geen krimp gegeven ondanks dagen dat het ruim 35 graden was. Ik ben positief verrast over het verbruik op zo'n reis. Met 120 / 130 km/h op de cruise control ligt het verbruik op zo'n 1 op 13, erg netjes gezien het een 3 liter benzinemotor betreft. Bij 120 km/h draait de motor 2.900 tpm. Enige nadeel(tje) (inherent aan de M54B30 motor) is het olieverbruik, in deze periode ongeveer 1 liter op 4.000 kilometer.

Tevens een paar weken geleden de BMW een professionele poetsbeurt met FLON behandeling gegeven. Een prachtig resultaat met als voordeel dat vuil zich veel makkelijker laat verwijderen.

Als laatste gister naar BMW Broekhuis in Groenlo geweest. Tijd geleden een brief van BMW Nederland ontvangen inzake de airbagmodule aan de passagierszijde. Deze zou niet naar behoren kunnen werken en wordt coulance door BMW vergoed. Goede actie van BMW aangezien de auto reeds 14 jaar oud is. Wel leuk dat een medewerker complimenten gaf over de staat van de auto.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens