BMW 325i Touring Executive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325i Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 82.000 km |
KM-stand laatst | 148.000 km |
Aankoop (mei 2009)
- 82.000 km
Na drie plezierige jaren met de Focus Wagon, begon ik stiekem rond te kijken naar een opvolger. Bij de aankoop van de Focus was ik rationeel te werk gegaan (prijs/kwaliteit verhouding), maar nu moest het een stationwagon worden waar mijn hart sneller van zou gaan kloppen. De eisen waren: mooi uiterlijk (heel subjectief), snel, dynamische rijeigenschappen, en een onberispelijke afwerking. Op de shortlist kwamen uiteindelijk een Audi A4 Avant 2.0 TFSI Sportsline (vorige generatie) en een BMW Touring 325i Executive (beide uit 2006 met ongeveer 80.000 km op de teller). Met beide lifestylecombi’s heb ik uitgebreide testritten gemaakt en uiteindelijk viel mijn keuze op de BMW. De BMW is net iets mooier (en oogt ook moderner), qua snelheid zullen de twee niet voor elkaar onderdoen (al verschillen de motorkarakters wel van elkaar), de rijeigenschappen van de BMW zijn verfijnder en de afwerking van de BMW is iets beter. Het is duidelijk dat de Audi vier jaar eerder op de markt is geïntroduceerd dan de BMW. Wellicht was het eerlijker om de BMW te vergelijken met de nieuwe generatie Audi A4, maar laatstgenoemde lag buiten het budget.
De E91 is naast de Executive trim (o.a. alarminstallatie), uitgerust met het comfortpakket, het lichtpakket, business navigatie, afneembare trekhaak en een 17 inch breedteset met runflats (styling 188, 225x45x17 voor en 255x40x17 achter). Het enige dat ik mis zijn de sportstoelen (heel jammer!). De zwart metallic buitenkant combineert mooi met de beige binnenkant. Om de hitte in de auto niet te hoog te laten oplopen, heb ik sun shades gekocht (staat de auto trouwens goed).
De eerste 25.000 km (juni 2010)
- 107.000 km
Ik rijd alweer ruim een jaar in de E91 en heb genoten van de eerste 25.000 km’s. De volgende zaken vallen mij op:
• De zijdezacht draaiende zes-in-lijn motor kun je op twee manieren besturen: als een comfortabele cruiser (< 3000 toeren) of behoorlijk sportief (van 3000 tot 7000 toeren). Zodra je hoger in het toerenbereik komt, schreeuwt de zes-in-lijn het uit van plezier. Ik rijd niet voor niets regelmatig met de ramen open.
• Het onderstel is sportief en toch comfortabel afgesteld, en vormt een uitstekende combinatie met het karakter van de 6-in-lijn. De E91 ligt als een blok op de weg, snelheden boven de 200 km/u zijn peanuts. Door het gewicht van de 6-in-lijn in het vooronder is de E91 minder lichtvoetig dan een BMW 1-serie. Maar de 1 serie is dan ook meer een (comfortabele) kart.
• Het verbruik van ongeveer 1:9,5 over de eerste 25.000 km’s valt me helemaal niet tegen. Verhouding snelweg/stad in het dagelijkse woon/werkverkeer is 50/50. Dit verbruik is inclusief een reis naar het Gardameer (totaal 2.500 km, met een dakkoffer en twee fietsen op een Twinnyload), een wintersport naar Wagrain (2000 km, waarbij behoorlijk is door gereden op de Duitse snelwegen) en een vakantie in Zuid Duitsland (1000km, ook hier behoorlijk door gereden). Vergeet niet dat we te maken met een 2,5 liter, zes cilinder motor, die 218 pk produceert.
• Het interieur is opgebouwd uit mooie materialen, is uitstekend in elkaar gezet en maakt een opgeruimde indruk. Bij een snelheid van 120 km/u maakt de motor net iets meer dan 2.500 toeren. Daarnaast is gretig gebruik gemaakt van isolatiemateriaal waardoor je ook bij hogere snelheden, rustig een gesprek kunt voeren met de medepassagier(s). Idrive en spraakbesturing vervangen een hoop onnodige knopjes in de cockpit. Wat me tegenvalt is dat een stuk stof aan leuning van de bestuurdersstoel tekenen vertoont van slijtage (denk door contact rug en stof tijdens het in- en uitstappen).
• In mijn ogen functioneert de Idrive prima, mits je de rust in je kont hebt om de handleiding goed door te nemen (en in het begin wat te spelen). Voor computeranalfabeten (zoals mijn vader) is de Idrive niet echt geschikt. Ben benieuwd of ik de komende jaren storingvrij kan genieten van alle technische snufjes. Een nadeel is dat het oliepijl alleen via de boordcomputer en Idrive kan worden gemeten, ik doe dit toch liever met een ouderwetse pijlstok.
• De vorige eigenaar heeft €3.000 uitgegeven aan de business pijlnavigatie. De pijlnavigatie doet wat ‘ie moet doen (berekenen van logische routes, eventueel met meerdere via-punten, TMC, etc.) maar dit kan een portable navigatiesysteem van €200 ook. Uiteraard is de pijlnavigatie mooi een geheel met het interieur en lopen de aanwijzingen wel via de luidsprekers. Gedurende de vakantie vertoonden navigatie/radio/Idrive een enkele keer kuren tijdens het gebruik van de ECC. Omdat een software update niet de oplossing bleek voor dit probleem, heeft de dealer (onder garantie) de CIC vervangen.
• De combinatie van de 17 inch breedteset met runflat zomerbanden maakt dat de E91 zeer gevoelig is voor spoorvorming. In de winter zitten 16 inch velgen (styling 156) met non-runflat winterbanden eronder, hiermee heb ik totaal geen last van spoorvorming. Zodra de runflat zomerbanden versleten zijn, worden deze zeker vervangen door non runflats.
• Onderhoud tot op heden: remolie en 6 bougies vervangen (€200 bij een BMW specialist). Sinds de garantie is verlopen, ga ik naar een BMW specialist. Ik houd mijn hart vast met al die elektronica in de E91. Maar ik mag tot nu toe niet klagen.
Ingeruild voor een Volvo V70 T4
- 148.000 km
Een jaar later begon het weer te kriebelen (standaard na 3-4 jaar). Ik wilde graag groter rijden. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een zwarte Volvo V70 T4 uit mei 2011, met nog geen 10k op de teller. De inruilprijs die ik kreeg van Volvo de Beemd in Helmond was uitstekend. Had ook wel een jonge 5 serie willen rijden, maar deze was simpelweg te duur voor mij.
Wat beviel me aan de 325i?
- de motor(geluid), kon lineair blijven versnellen
- directe besturing en dynamische rij-eigenschappen (rotondes = fun)
- waardevastheid
Wat beviel me minder?
- vrij lage instap
- binnenruimte
- rechtuitstabiliteit op hoge snelheid
- standaard stoelen
- verbruik motorolie (1l op ieder 4/5k)
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE BMW 3-serie
Uitgelicht aanbod
Lees ook

BMW 325i Touring (2006)

BMW 3-serie Touring - Rij-impressie

Praktijkervaring Honda Jazz: eigenaren over hun hybride mini-MPV

Designreview Volvo C40: ‘voldoet aan alle verwachtingen, en dat is een probleem’

De Citroën Méhari is 55: op pad met de leukste badeend
