BMW 325i touring Executive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 325i touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 197.000 km |
ERVARINGEN
- 182.000 km
01-09-2007 Aankoop. KM 133800
Mijn eerste BMW!
Na 2 Polo’s (benzine) en 2 Golfs (diesel) werd het tijd voor een BMW. Ik ben al jaren fan van dit auto merk, maar nu heb ik zelf een 325i touring executive uit 2002 in mijn bezit.
Ik was eigenlijk op zoek naar een 320i. Na wat speurwerk op internet viel mij een 6-cilinder met 2,5 liter inhoud op. Zelf importeren heb ik ook nog overwogen, waar qua uitvoering nogal wat verschillen zijn met NL. Maar uiteindelijk kwam ik het juiste type, uitvoering en kleur tegen bij een particulier in Amsterdam. De prijs viel mee; voor hetzelfde geld koop je een VW passat 1.8T of een BMW 318i touring bij de handel.
Het betreft een executive uitvoering, die opzich al aardig wat extra’s af fabriek heeft, echter is mijn BMW nog met een elektrisch schuifkantel dak en half leren bekleding uitgevoerd. De auto had al 134000km ervaring op gedaan bij zijn vorige 2 eigenaren en is altijd netjes onderhouden geweest bij de dealer. Alleen wat parkeerschade rechtachter was een klein min puntje. Dit laat ik echter nog herstellen. In de deal zat tevens een set velgen met winterbanden, die ik zeker kan gebruiken.
De auto rijdt, zoals eigenlijk niet anders is te verwachten van een BMW, uitstekend! VEEL pk’s maken het rijden alleen maar aangenamer. Het geluid wat daarbij los komt is gewoon geweldig te noemen. Ik kan nu al stellen dat dit een top auto is en mij nog veel rij plezier zal geven.
Over 2 weken gaan we terug naar de Heimat en zal de Dreier volop genieten in het grote Duitse autopretpark, beter bekend als de Autobahn. De eigenaar heeft een sterke voorkeur voor de Linker Spur en daar zal dan ook de meeste tijd worden doorgebracht. Daar waar ik met mijn tdi moest afhaken bij 190, zal er nu pas worden overgeschakeld naar de 5!
Onderhoud is tot op heden nog niet nodig geweest. De volgende beurt zal over 9000 km plaats vinden.
Update 15-11-2007 km 139490
De winterbanden met lm-velgen zijn gemonteerd en geven de auto een ander aanzicht. Parkeerschade hersteld en de auto ziet er op een paar krasjes weer helemaal strak uit. Het verbruik ligt gemiddeld op 1:10 (70% stadsverkeer).
Update 24-01-2008 km 145225
Bij de BMW dealer heeft de auto een inspectie I (grote beurt) gehad, dat heeft 300 euro gekost. Gelijktijdig zijn de V-riem en multiriem vervangen, deze maakten wat vervelende geluiden bij het starten. De kosten hiervan bedroegen 126 euro.
De auto rijdt nog steeds prima, ook bij hoge snelheden in Duitsland (220-230km/h) is het relaxed toeren in de touring.
http://www.youtube.com/watch?v=gK2BJUKQZTE
Update 21-07-2008 km 153800
Ik heb er de eerste 20.000 km meegereden. Tot op heden weinig problemen. De auto bevalt nog uitstekend! Het verbruik is constant 1:10.
Het was tijd voor nieuwe remschijven, remblokken, remvloeistof en indicatoren; kosten 760 euro. De vorige remschijven hebben 75.000 km uitgehouden, volgens mij erg netjes. Over ca. 17000 km volgt een olieservice.
Update 22-03-2009 km 166000
Auto rijdt nog altijd geweldig. De winterbandjes zijn hebben wat te weinig profiel. In de sneeuw in Oostenrijk graaft een auto met dit gewicht zich snel in. Ik rij de banden af en volgende winter is het tijd voor nieuwe. De zomerbanden blijven dus nog even opstal. Laatste 1000 km voor de olieservice, merkte ik wel op dat de motor bij koude start wat rauw loopt, maar eenmaal op temperatuur als een naaimachine zoals altijd.
Update 29-1-2010 km 182000
Auto rijdt nog steeds goed, wel wat onderhoud, maar het rijplezier maakt dit helemaal goed! lekker toeren (1:14 op de cruise control) of gewoon 180 knallen(ook op de cruise control) zonder pijn of moeite. Met die sneeuw is het lekkere dollen in de sneeuw. Van te voren 5 seconden de tractiecontrol knop inhouden en dan het asfalt schoon poetsen. Trouwens met zoveel power houdt je geen sneeuwketting heel....
Nieuwe winterbanden (goodyear ultragrip 7+) op de 2e set LM-velgen, erg goede banden. Deze heb ik op mijn vorige auto ook gehad en bevielen toen ook.
Bij de reparatie (zie onder) kreeg ik een 118d automaat (2009) mee. In eerste instantie denk je leuk even testen, maar als je een 2.5i gewend bent dan ben je met zo'n 118d al naar 200 m uitgekeken. Die automaat blijft maar zoeken en snelheid maken kent ie niet. Die auto reed trouwens nog onzuiniger dan mijn 325 en dat voor een 4 cil diesel.
PROBLEMEN
- 182.000 km
Aanschaf auto 01-09-2007
airbag indicatie lampje 2 keer spontaan opgelicht.
Update 15-11-2007 km 139490
De storing met de airbag indicatie lampje is verholpen. Het defect bleek in de stekker naar het drukmatje in de zitting van te stoel te zitten. De kabel is eenvoudig doorgesoldeerd. Tot op heden verder geen storingen of problemen gehad.
Na ca. 6000 km 0,5 liter motorolie bijgevuld.
Update 24-01-2008 km 145225
Het airbag indicatie lampje licht nog steeds af en toe op. Het drukmatje zal toch vervangen moeten worden om dit probleem te verhelpen. Kostenopgave BMW dealer; 262 euro.
Update 26-09-2008 km 155000
Tijdens de zomervakantie bij een tankstation stil komen te staan, door een storing in de motoreletronica (indicatielampje EML in de display). In eerste instantie wilde de auto in een file rijdend nog starten en verder rijden, echter bij het tankstation was hij in de noodloop gegaan en kon hij niet meer dan 1000 toeren maken, in feite was rijden onmogelijk.
Bmw duitsland opgebeld en zij waren er binnen 20 minuten met een service auto incl diagnose-computer. In een halfuur was de diagnose en reset van de motorelectronica gedaan en konden we kostenloos(!) verder. BMW service in Duitsland is dus echt top! rijdt je bmw dan wordt je altijd gratis geholpen bij pech onderweg!! Mocht je geen bmw NL garantie hebben, bel dan nooit het Nederlandse bmw hulpnummer als je in Duitsland bent want dan krijg je de rekening thuis en gaan ze zeuren naar de bmw service kaart.
Het probleem bleek in de zelflerende elektronica die de luchttoevoer naar de motor regeld. Het probleem was niet te herleiden (ook niet door het vele file rijden) en heeft zich gelukkig ook niet meer voorgedaan tot op heden.
Update 22-03-2009 km 166000
Het was tijd voor de olieservice. Gelijktijdig de airbagsensormat laten vervangen, er bleek nog een reparatie nodig; de koelwaterthermostaat bleek defect. Heeft overigens nooit tot problemen geleid, alleen de verwarming werd traag warm.
In dit geval laat je 750 euro achter bij de BMW-dealer.
Update 29-10-2010 km 182000
Bij circa 175000 een nieuwe radiator, want het spoot eruit(bij stilstand). Het bleek de achterste van (o.a.?) de airco te zijn. Kosten voor vervanging circa 400 euro.
Volgende service over circa 5500 km.
Verkocht
- 197.000 km
Ik heb de auto ingeruild voor wederom een 325i touring maar dan nieuw model, bouwjaar 2006. review volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.