BMW 320d Touring Executive (2005)

autoreview

BMW 320d Touring Executive (2005)

Signalement

Uitvoering320d Touring Executive
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Als je iets mag uitzoeken in de A4/3-serie/C-serie, en je hebt net 180dkm in een A4 gereden, dan wordt de keuze wel lastig. Aangezien ik niet van taxi’s hou, viel de C-serie toch snel af. De vernieuwde A4 sprak mij zeker aan hoewel ik het ’oude’ model zeker niet gedateerd vond. Met het te besteden leasebedrag kwam een 3.0TDi in aanmerking, welliswaar in de Proline Business uitvoering. Deze uitvoering is echter behoorlijk compleet en de quattro aandrijving sprak me ook zeer aan. Maar je stelt jezelf de vraag: wil ik opnieuw 3 jaar tegen hetzelfde dashbord aankijken en ben ik bereid minstens één jaar in een oud model te rijden (immers in 2007 komt de opvolger)? Vooral dat eerste heeft mij laten overwegen toch serieus naar de nieuwe 3-serie te kijken. De Touring zou in oktober 2005 uitkomen en dat was het precies het tijdstip dat ik iets nieuws nodig had. De proefrit in een handgeschakelde 6-bak Sedan (augustus 2005) stelde mij zeker niet teleur; sterker nog, wat een kracht heeft deze 2.0D! Motor muisstil, dit was ik niet gewend van de 1.9TDi. De Audi nagelde er lustig op los en op topsnelheid was hij toch behooorlijk rumoerig. Met medewerking van de dealer Smudde uit Enschede mocht ik de Touring bekijken in Rijswijk; daar stonden enkele exemplaren voor de voor-introductie. Ik moest er wel effe aan wennen maar gaandeweg ik de rondjes om de auto maakte (kleur Arctis) werd ik toch getroffen door het mooie lijnenspel. Uiteraard waren alle opties aanwezig en kon daardoor makelijker een keuze maken. Na de bestelling heb ik de kleur van Artcis toch nog veranderd in Zwart Metallic. Verder gekozen voor de 6-traps automaat, Bluetooth carkit, Navi Proffesional, HiFi systeem, gordijntjes achter en een lekker dik sportstuur. Tevens andere velgen besteld en de trekhaak ontbreekt ook niet. Al met al en met de extra set velgen plus winterbanden toch nog een investering van ruim 60 mille, belachelijk natuurlijk.

En hoe rijdt het?
Na 33dkm kan ik zeggen dat het echt een dijk van een auto is! Ik moest wel erg wennen aan de achterwielaandrijving, dit heeft zeker wel een maand geduurd. Zelfs een keer een uitstapje richting vluchtheuvel gemaakt omdat eenvoudigweg je niet verder kon insturen; te hard gereden!? Vreemde gewaarwording, met voorwielaandrijving laat je bij het naar buiten schuiven gewoon het gas los en trek je je er wel doorheen. Laten we maar zeggen achterwielaandrijvingbeginner... Zeer zeer te spreken over de automaat, wat schakelt dat ding lekker zeg! Op en terugschakelen in fractie van een seconde, zo moet het zijn. Daar kan Audi nog van leren! Navigatiesysteem werkt ook perfect; de meerinvestering voor het HiFi systeem is echter niet geheel terecht. Het standaard audio systeem in de A4 was echt een stuk beter. Nu ik weer de zomerbanden heb laten monteren, realiseer ik mij ook weer dat de standaard banden behoorlijk zwaar sturen. De winterbanden van Vredestijn stuurden wat dat betreft lekkerder en direkter dan de standaard banden.

PROBLEMEN

Eigenlijk niet zoveel; bij een bepaalde frequentie (met name afspelen van de voicemail) resoneert de linker speaker in het het voorportier. Een keer de v-snaar gehoord maar bij die ene keer bleef het dan ook. Over de lak kwaliteit maak ik me echter behoorlijk zorgen; de lak krast al wanneer ik water afneem met een microfaser doekje. Er zitten ook zo links en rechts doffe plekken en de kunststof delen krassen ook behoorlijk snel. Tevens al veel steenslag en dat terwijl ik toch altijd probeer afstand te houden. De importeur gaat er binnenkort naar kijken. Verder twijfel ik over de kwaliteit van de bekleding. Deze lijkt me aan de dunne kant en heb het gevoel dat het al behoorlijk slijt en pluist. Dat was het wel.

Update 18 mei 2006:
Sinds maart weer 10.000km gereden zoadat het totaal nu op 43.000km komt. De auto voelt nog steeds probleemloos aan maar het wachelende gevoel veroorzaakt door de noodloopbanden is gebleven. Ik verwacht nog een telefoontje van de dealer wat we er aan kunnen doen. De linkerspeaker kraakt nog steeds maar dit wordt binnenkort ook verholpen. Wel is het zo dat het echo-en aan de andere kant van de telefoonlijn toeneemt; waarom weet ik niet. De Bluetooth handsfreeset leek zo perfect! Het verbruik gaat inmiddels ook de goede kant op; zat ik in het begin nog op 7,4l; nu zit ik op 6,9l/100km en dat met een automaat. Na de installatie van de nieuwste navigatieversie 2006/2 heb ik het gevoel dat het systeem langzamer geworden is; het is echter ook uitgebreider geworden. Inmiddels ook een I-pod via de aux ingang aangesloten; dit werkt perfect. Verder heb ik het gevoel dat de ruiten wel iets meer warmtewerend mogen zijn; bij direkt kontakt met het zonnelicht wordt het toch behoorlijk warm. Dit kan ik mij van de A4 niet herinneren. De airco blijft overigens perfect z’n werk doen zonder teveel irritant geblaas. In Duitsland nog even plankgas gereden en dat viel niet tegen, wetende dat de tellerafwijking bij BMW verwaarloosbaar is...

Update 4-8-2006:

Inmiddels staan er ruim 57.000km op de teller en ik moet eerlijk zeggen dat de auto elke dag beter bevalt. Bij 50.000km rondom nieuwe banden gekregen; de Conti’s eraf en Bridgestone laten monteren. WAUW! Eindelijk verlost van het waggelen; deze banden zijn echt perfect! Ik heb de afgelopen 50.000km heel erg duidelijk de verkeerde banden erop gehad. Continental is blijkbaar nog niet zo ver met de ontwikkeling van noodloopbanden. De dealer heeft mij de Bridgestone’s geadviseerd maar Michelin had ook gekund. Mijn Michelins op de A4 bevielen niet zo goed (Conti’s daarentgen zeer goed) waardoor ik voor het onbekende heb gekozen; de Bridge’s dus. Zeer zeer te spreken over deze banden. Verder is het lakprobleem (doffe plekken) opgelost; deels is de auto opnieuw gespoten en andere delen zijn gepolijst. Steenslag is zoals verwacht niets aan gedaan, helaas. Verder zijn onder garantie de veerpootrubbers vervangen; dit schijnt bij de 5-serie ook al een probleem te zijn. Er is nu een modificatie op de 3-serie uit. Eindelijk is het gekraak op b.v. verkeersdrempels ten einde. Gekraak in de linker luidsprekers is verholpen: hier was iets afgebroken (steun) en dat is vervangen.

Nog een reactie op een review commentaar: Ik heb niet het Logic7 systeem; ik kan me voorstellen dat dit systeem wel aan de verwachtingen voldoet. Ik heb het optionele HiFi systeem met 10 luidsprekers. Deze blijft aan de magere kant...
En ik ben nog steeds blij geen Mercedes te hebben.

Update 16-11-2006:
Zo, dat gaat rap. Er staat nu ruim 73.000km op de teller en de laatste maanden probleemloos gereden. Nou ja, probleemloos; rechts achter is de stabilisatorstang uit het rubber geschoten en heeft daar wat lichte schade aangebracht. Uit voorzorg is linksachter ook maar direkt vervangen; goede service! Het setje Bridgestone banden begint intussen al aardig te verslijten en dat gaat iets vlotter dan bij de Conti’s. De auto begint hierdoor ook weer wat onstabieler te rijden zoals ik ook gewend was van de Conti’s. Vooral in spoorvorming moet ik veel corrigeren. Binnenkort de winterbanden (géén noodloop) maar weer laten monteren en in het voorjaar zien we wel weer verder. Voor wat betreft de lak ben ik nog niet verder; de dealer zit midden in de verhuizing maar als dat klaar is moeten ze er maar weer wat aandacht aan geven. Verder bevalt me de auto nog steeds erg goed; de nieuwe A4 moet wel een dijk van een auto zijn om me weer terug naar Audi te krijgen! Maar dat duurt nog anderhalf jaar...

Update 25-11-2006:
9 dagen later en weer 3.000km erbij. Gisteren de winterbanden laten monteren (Vredestein Wintrac Guigaro Design) wat overigens géén noodloopbanden zijn. En wat rijdt hij weer lekker op deze banden!!! De noodlopers zijn wat dat betreft echt een groot nadeel; zou bijna willen zeggen een flop. Volgens de dealer zou ook de bandenspanning op alle banden te laag kunnen zijn. Ik betwijfel dit echt; de ontwikkeling is gewoon nog niet ver genoeg. Maar ik kan nu een paar maandjes genieten!!

Update 14-05-2007:
In een kleine vijf maanden weer 30dkm erbij en staat de auto inmiddels weer op de zomerbanden. Was weer wennen die noodloopbanden! Auto draait nog steeds fantastisch en het is elke dag genieten. Absoluut probleemloos! Merkwaardig is wel dat de uitlaat nu sporen van roet laat zien; tot voor 10dkm terug was de uitlaat blinkend schoon. Is er iets met het roetfilter!? Volgende beurt maar onder de aandacht brengen.

Update 6-9-2007:
Kleine vier maanden en +22dkm verder; het setje zomerbanden achter is intussen opgegumd evenals het 2e setje remblokken achter. Hierboven beschreven probleempje met roetvorming lag dus, ahum, niet aan het roetfilter. Ik had een tuningbox ertussen gezet en deze stortte teveel diesel bij een bepaald toerental zodat er een onvolledige verbranding optrad. Ik heb hem er weer tussenuit gehaald en het pijpje is nu weer mooi schoon. Wel 35pK en 50Nm minder en.... een hoger verbruik! Mag de pret niet drukken; nog een dikke 50dkm en dan hopelijk een mooie 325cd. Tot dan blijf ik genieten van dit heerlijk stukje vakwerk!

Opdate 27-1-2008:
Kleine vijf maanden verder en relatief weinig kilometers erbij; zo’n 22.000km. Komt doordat de auto ook een kleine maand bij de schadeherstel heeft gestaan (op 13 december is op de A1 iemand achterin geklapt terwijl ik stil stond > doorgeschoten dus ook vóór schade). De auto ziet er weer als nieuw uit en gelukkig geen steenslag meer.... Ik heb wel regelmatig een storing in de airbag/bestuurderstoel/gordelspanner maar dat komt toch waarschijnlijk doordat ik m’n eigen Recaro stoel heb laten monteren in het beging en waarschijnlijk de weerstand niet helemaal goed is. Verder zijn de winterbanden weer gemonteerd en oh ja; eind oktober één dag voordat de garantie verliep ging met een enorme knal het linkerscharnierpunt van de achterklep kapot! Een 8mm stift kompleet afgebroken! Scharnier met veerspanning klapte daardoor ook nog eens op het plaatwerk. Keurig netjes opgelost en onder garantie maar de auto wel een paar dagen kwijt omdat hiervoor gewoon geen vervangings onderdelen beschikbaar waren; zeker een zeldzaam geval... Nog een maand op vijf en dan gaat hij eruit; lease loopt tot 18dkm. Intussen al wat proefritjes achter de rug in potentiële kandidaten: Audi A4, Audi A5 en de Volvo V70. De A5 was een 3.0tdi quattro met s-line pakket. Wat een geweldige auto! Uitmuntende wegligging op de landweggetjes en s-bochten een absoluut genot (vandaar s-line!?) Op de snelweg viel het allemaal wat tegen; ik kon mijn ideale zitpositie niet echt vinden om relaxed te rijden. Verder beukte er een behoorlijke wind en als het op de zijkant van de auto kwam dan gierde het langs de portierruiten! Alsof de ruit loskwam van de carrosserie. Dan de A4: lang naar uitgekeken en op de plaatjes ziet het er allemaal geweldig uit hoewel de buitenkant wel erg op z’n voorganger lijkt. Ik heb in een 2.0tdi gereden met de common rail technologie. Absolute verbetering t.o.v. de pompverstuiver maar wat gebleven is de nare voorwielaandrijving. Ok, het was regenachtig weer en er zaten geen winterbanden op maar toch. Continue wielspin en schuiven over de voorbanden in de bochten bij enthousiast rijgedrag. Dit wordt hem dus niet! Zeker omdat ik graag de 2.7tdi wil hebben en verwacht dat door z’n hoger gewicht vóór dat de problemen daar nog groter zijn en in quattro komt ie niet. De 3.0tdi zou dan nog kunnen maar deze is weer niet leverbaar met een automaat! Dan de V70: rijd gewoon echt beter dan de A4 en dat had ik absluluut niet verwacht. Voorgaande ritjes in de V70 herrinerden mij aan een sponzig ding op wielen maar deze (V70 D5) reed echt goed. Natuurlijk nog altijd een beetje indirect maar dat kan met een four-c optie opgelost worden. Verder mooi afgewerkt (in tegenstelling tot de A4: die had een beige interieur en dat zag er allemaal goed maar tegelijk goedkoop uit) en alle luxe voorhanden. Maar voor alle geldt: HET IS GÉÉN BMW!! Dat rijd toch echt veel en veel beter. Toch maar weer een 3 dan? De coupe wordt een serieuze optie...
Dan nog over het verbruik: ik las met name bij de Lexus IS220d verbuiken van rond de 1:10! Ik heb echt een pittige rijstijl maar kom desondanks uit op gemiddeldes van 1:16. Slecht voor de airmiles overigens...

Update 14 juni 2008:
De laatste maanden heb ik het gelukkig iets rustiger aan kunnen doen en heb in ruim 4,5 maanden dan ook slechts 23.000km gereden. De teller staat nu wel op 172dkm en mag er nog maar slechts 8dkm in rijden. Ondanks alle bovenvermelde proefritjes ben ik nog steeds niet tot mijn keuze gekomen voor een nieuwe. Knarstandend en vol met vooroordelen ben ik onlangs toch maar bij zo’n Mercedes dealer naar binnen gestapt. In dit geval de dichtsbijzijnde in Hengelo. Daar mocht ik onder begeleiding van zo’n verkoper wel een blokje om rijden... Mijn verzoek om de auto een keer een halve of hele dag mee te nemen en in dagelijkse omstandigheden te testen werd resoluut van de hand gewezen! Gelukkig heeft hetzelfde bedrijf ook een vestiging in Rijssen waar naar overleg met de directie opeens alles mogelijk was. Dus een dag een proefrit gemaakt in een C220cdi Estate Elegance Automaat 5. Bij terugkomst ben ben ik tot de conclusie gekomen erg positief verrast te zijn door zijn rijeigenschappen. De C schurkt in standaard trim echt zeer dicht tegen de 3-serie aan en dat is absoluut een compliment! Dat het een 5-bak is tegenover een 6-bak in de BMW merk je eigenlijk niet zo heel erg en in ieder geval veel minder dan verwacht. Om me te onderscheiden heb ik toch maar een AMG pakket erbij laten offreren en daarop nog een de Command APS. Uiteindelijke uitvoering is een C220cdi Estate Avantgarde Aut.5 AMG in Business Class uitvoering. Afwerking is gewoon oke; de cruise control heeft nogal gewenning nodig, deze zit mijns inziens op de verkeerde plek. Offerte laten maken voor zowel koop als MB lease en nooit meer iets van de verkoper gehoord. Om er zeker van te zijn dat een AMG uitvoering niet te stug is (-15mm) ben ik op zoek gegaan naar een demoauto met dit pakket. En ja; er stond er eentje in Nederland! Welliswaar een sedan maar goed. Op naar de MB dealer in Zeist en aldaar een proefrit gemaakt. Geweldige auto gewoon! En in AMG trim erg strakke en sportieve uitvoering. Dit wordt hem dus! Maar dan...
Heb je net je keuze gemaakt belt de Audi dealer dat de nieuwe A4 Avant en Sedan in 3.0tdi nu ook leverbaar is in tiptronic automaat. Daar gaan we weer. Offertes laten maken en in Proline Business zonder verdere poespas is het leasebedrag hetzelfde als de C-klasse en mijn huidige BMW. Daarvoor heb je dus wel een erg vette 6-cylinder motor met quattro aandrijving maar geen mooi dvd navigatie systeem, geen parkeersensoren, geen 17 inch velgen, geen entertaiment systeem, geen half lederen bekleding etc. Dus wordt het power of minder power met een klap luxe. Ik weet het echt niet meer. HELP ME!

Update 8-8-2008:
De kogel is door de kerk; de keuze is gemaakt: het wordt een Audi A4 Avant 2.7TDi Pro Line Multitronic. Hij is inmiddels besteld en zal rond half oktober geleverd worden. Ik heb nog niet in een 2.7TDi gereden en hou een beetje m’n hart vast of de voorwielen het hoge vermogen en koppel wel fatsoenlijk op de straat kunnen brengen. Uit voorzorg het sprotonderstel en 17 inch velgen+banden besteld. De proefrit met de 2.0TDi was teleurstellend zoals hierboven al beschreven. Het was een moelijke beslissing maar uiteindelijk heeft het rijden met een V6 diesel de voorkeur gekregen boven in prijs vergelijkbare 4-cylinders van BMW of MB. Verdre uitrusting: Ibiswit, sportstuurwiel, lichtpakket, opbergpakket, Ausi Hold Assist, DVD navigatie, BIS in kleur.
Ohja; de BMW heeft nu 178.000km gedraaid. De auto heeft de hele maand augustus netjes op het oprit gestaan omdat we op vakantie waren met onze privé auto; een Santa Fe 2.7V6. Leuk setje straks; 2x V6 en beide met 190pK! Ik zal straks denk ik wel met pijn in mijn hart afscheid nemen van de Beemer...

En problemen: NEE!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.