BMW 320d touring Executive (2003) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 320d touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 194.000 km |
KM-stand laatst | 242.000 km |
Freude am Fahren
- 229.847 km
In juli 2011 ben ik op zoek gegaan naar een goede diesel, omdat mijn woon-werk afstand van 40km naar 100km per dag veranderde. Na een aantal teleurstellende proefritten in VAG auto's ben ik toch een proefrit gaan maken in een 320d touring. Wat een verschil! Zowel ik als mijn vriendin waren direct overtuigd.
Uiteindelijk heb ik een mooi exemplaar bij D van E in Ede gevonden met sportinterieur en een 6-bak :)
Bij D van E kreeg ik 3 maanden garantie op alles. In de garantieperiode zijn wat kleine dingen vervangen/gerepareerd: Handrem/motorkapisolatie/ruitenwissers/raamrubbers/achterruimtverwarming/airbagsensor. Op zich ben ik prima geholpen, al moest ik wel vaak voor hetzelfde probleem terugkomen en kreeg ik een gebruikte achterruit die niet veel beter was dan de originele.
Vervolgens heb ik in een jaar tijd ca. 27dkm op de teller gezet. De auto beviel erg goed, zowel qua verbruik (1 op 15,5/16) als qua rijeigenschappen. Wat een wegligging heeft zo'n Bimmer! Verder is er helemaal niets kapot gegaan, niet eens een lampje :) Olieverbruik in die periode was nul. De bimmer kwam zonder enkel mankement door de apk keuring en heeft qua onderhoud alleen een olieservice gehad (incl. interieurfilter) en nieuwe remblokken aan de voorzijde (395 euro).
Na een tijdje begon het vermogen toch een beetje normaal te worden en mijn behoefte aan wat extra Nm's nam toe. Voorheen heb ik ook altijd snelle auto's gehad en nu met een diesel was dat toch wel even anders. Ik ben naar Tunex gegaan om te chippen, waar ik er achter kwam dat de auto al gechipt was. Enerzijds een teleurstelling, anderzijds weer een paar honderd euro bespaard. Daarna heb ik een tijdje naar een een 330d touring gekeken, maar het toe te leggen bedrag rechtvaardigde de extra Nm's niet.
Vervolgens heb ik besloten om nog een paar jaar te gaan genieten van deze bimmer! Vrij snel daarna heb ik wel wat ongewenste kosten gehad, aangezien het zijscherm aan de bestuurderskant helemaal rot bleek te zijn (vanwege een slechte schadereparatie in het verleden). De reparatie hiervan heb ik laten combineren met een nieuwe mtech II voorbumper. Dit viel uiteindelijk vrij duur uit, omdat het oude voorscherm niet meer te repareren was. Totale kosten (nieuwe voorbumper,mistlampen,origineel zijscherm + spuiten en monteren)850 euro. Diezelfde week ging ook het raammechanisme aan de bestuurderskant kapot. Reparatiekosten 167 euro.
De auto is nu weer in perfecte staat en we maken er goed gebruik van :) Onlangs nog heen en weer naar Disneyland gereden op één tank (1056km). De meeste stukken 130-140km/u => gemeten verbruik van 1 op 17. Netjes toch?
Ik heb trouwens ook nog wat zaken gewijzigd die verder niet nodig, maar wel gewenst waren.
- LED verlichting in de koplampen
- Zwarte "Nieren"
- 17 inch winterset: Rial Milano Titanium (17x7,ET40) + Uniroyal MS Plus 66 winterbanden (205-50-17).
- 18 inch zomerset: BBS CS-AP wielen (18x8,ET42) + Continental Sportcontact 5 zomerbanden (225-40-18W).
De 18 inch wielen hebben de auto wel wat stugger gemaakt, maar dat merk je eigenlijk alleen als je in België of Duitsland op de slechte wegen rijdt. De wegligging is met sprongen vooruit gegaan. De continental banden zijn echt super en met name bij regen fenominaal!
Klaar voor de zomer
- 242.000 km
De afgelopen winter heeft de BMW het weer goed gedaan!
De BMW had wel een beetje last van een trillende uitlaat bij stationair toerental. Bij navraag bleek het flexibele gedeelte van de downpipe niet meer zo best te zijn. Het garagebedrijf heeft hier een nieuw gedeelte ingelast. Kosten slechts 100,-. Dit is pas de tweede reparatie in 50.000km/2 jaar tijd!
Begin dit jaar zijn de originele veren vervangen door Eibach pro-kit veren (30mm verlaging vóór, 15mm verlaging achter). Ik merkte dat de originele schokdempers een beetje moeite hadden met de kortere veerweg. Niet geheel onverrast bleek één van de voorste schokdempers ook te gaan lekken.
Ik heb vervolgens gekozen voor een complete schroefset van het Duitse merk DTS/AP. Dit rijdt werkelijk perfect! Lekker sportief maar nog behoorlijk comfortabel. Vóór staat de BMW ca. 50mm lager. Achter ca. 30mm. Dit gaat prima met de drempels, ook met volle belading.
Daarnaast zijn de 18" wielen vervangen door een gloednieuwe lichtgewicht BBS CH-R 19" breedset (zie foto's)gemonteerd. Deze schoentjes staan toch wel erg goed, al zeg ik het zelf!
De bimmer is nu klaar voor de zomer :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.