BMW 318i Touring Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 318i Touring Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
- 8.000 km
Voor de vervanging van onze Volvo V40 1.8i kwam slechts een handvol auto´s in aanmerking. De V50, de Audi A4 avant of de Mercedes C-klasse Estate. Uiteindelijk zijn slechts de Volvo dealer en BMW dealer bezocht. Aangezien de auto een prive aanschaf werd, hebben we goed gekeken naar de aanschafprijs. Uiteraard was de Volvo V50 (2.0 liter, 145pk) een sterke aanbieding in Edition II trim, de Audi A4 avant werd in 1.8t (pro line) al aardig aan de prijs en de Mercedes 180k viel eigenlijk ook al snel af vanwege de prijs. De BMW (318i touring) bleef relatief interessant omdat deze met A-label toch een redelijke instapprijs had. Maar ook deze zou met wat extra's fors duurder worden dan de V50. Totdat BMW opeens adverteerde met een gratis Executive en Design Line pakket of een gratis Business Line. Dit natuurlijk i.v.m. de op handen zijnde facelift. Uiteindelijk is het de BMW 318i Business Line geworden met wat extra's. Hoewel de facelift de achterkant sterk heeft verbeterd, zijn de wijzigingen optisch verder gering. Verrassend genoeg is het ook een complete auto geworden. Ten opzichte van een standaard 3 heeft de auto nu:
* Business Line (Business navigatie, metaallak, PDC achter, Alarm 3, 16 inch, gescheiden airco
* Lichtpakket (optie: o.a. verlichting in deurgrepen en pedaalbak)
* Opbergpakket (optie: bekerhouders voor, 'rugtassen', 2*12v achter)
* Sportstuur (optie)
* rolgordijnen achter (optie)
* Mistlampen voor (optie, incl. verwarmde spiegels)
* Regensensor (optie, incl. automatische lichtschakeling)
Prima aangekleed dus. Hoe rijdt dat nu?
Tsja, het is gewoon waar dat een BMW super rijdt. Hoewel 143pk niet echt super ruim bemeten is, stuurt het fantastisch en snaarstrak. Het is een feest om te rijden. Je kan de auto echt op een paar centimer nauwkeurig rijden. De auto is daarbij ook verrassend comfortabel.
Uiteraard zijn er ook wat kritische opmerkingen te plaatsen. Zo is de auto absoluut niet zo zuinig als beloofd. Ook niet na 8000km. Wellicht dat dat nog iets anders wordt, maar tot nu toe telkens 8,1 liter gemiddeld. Recentelijk 6,3 gescoord op een rit van 135 km (max 120 gereden).
Verder is de auto niet echt snel bij tussenacceleraties en zonder terugschakelen. Pas na 4000 toeren wordt er echt iets wakker. Maar goed, allemaal prima mee te leven.
Qua interieur beleving is het ook prima. Ik denk dat Audi het nog wat beter voor elkaar heeft, maar het zakelijke karakter bevalt me wel en de afwerking is prima. Alleen de interieurlijsten in plastic zien er wel erg goedkoop uit. Wat erg mooi is, is de standaard te openenen achterruit en het uit te trekken net in de bagageruimte om passagiers te beschermen.
De bediening is goed. Dat gezeur van de I-drive begrijp ik niet helemaal en zeker niet van journalisten. Ok, je moet soms veel klikken, maar je hebt het zeer snel onder de knie. Ook de cruise control bediening zit wellicht iets onhandig, maar dat weet je dan gewoon. De raambediening zit wel echt verkeerd. Vaak open je de achterste zijruit. Met de facelift is dat aangepakt.
De ruimte in de auto is inderdaad iets beperkt, maar dat weet je als je deze wagen koopt. Ik heb er geen problemen mee. Met een jong gezin kan je ook hiermee op vakantie.
Problemen:
Tot nu toe alleen een afgebroken rolgordijn. Is onder garantie verholpen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren