AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • BMW
  • 3-serie Touring
12

autoreview

BMW 318d Touring (2008) #4

Schiphol
  • Schiphol8
  • Review
29 april 2008 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering318d Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst30.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 12%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 38.000 km
  • 28 april 2008

Update 30 november 2008, 38.000km
De auto is ingeleverd.
Per 01 december van werkgever gewisseld en de BMW hoorde daarbij. Het afscheid viel niet zwaar.
Het is een lekker rijdende auto geweest. Maar niet bijzonder. Zoals al eerder geschreven is het ruimteaanbod veel te beperkt en helaas weegt het heerlijke rijgenot daar niet tegenop.
Echt waar, alleen om met z'n tweeen is het een genot om te bezitten. Voor de deur van het huis is het echt mijn trots geweest. Maar oh wat kan het irriteren als je zelf je stoel naar voren moet schuiven als er 4 mensen mee moeten en je dus niet meer lekker zit. Jammer.
De volgende auto is besteld! Een S-Max diesel, automaat!

Update 14 oktober, 30.000km:
De eerste onderhoudsbeurt zit erop.
De auto is toch wat stiller en rustiger geworden na de beurt. De olie was duidelijk aan vervanging toe.
Technische klachten staan in het volgende kader.
Algemeen vind ik de auto echt te klein. Rijden blijft geweldig. Rit naar Duitsland voor het werk was heerlijk. Daar is deze auto voor gemaakt. maar als je ruimte zoekt voor het gezin is dit de verkeerde keus. Ik had niet verwacht dat ik het erg zou vinden. Het ego ging voor de functie bij de keuze maar voor mij geen 3-serie meer.
Domweg te klein.

Update 21 augustus, 21.000km:
Weer met de caravan gereden, ditmaal een andere (Fendt) en die lag veel stabieler achter deze auto. Prima trekauto wat mij betreft. De indicator geeft aan dat er over 7.000km onderhoud gedaan moet worden. Dus bijna 30.000km voor de eerste beurt gedaan moet worden. Op zich netjes. Weet niet wat het gemiddelde is.
De bleutooth functie voor de telefoon is echt een aanrader! Dat werkt feiloos! Wel erg prijzig maar de kwaliteit van het geluid en doorgave via bleutooth is subliem!
De motor is echt steeds lekkerder gaan draaien. Hij pakt nu mooier op vanaf lage toerentallen en voelt echt sneller aan. Zeer recent naar Duitsland geweest, zakelijk, en cruisen tussen de 180 en 200km/h is heel prettig. Bij 221km/h hielt het op. 3500tpm in 6. Lekker.

De zwarte stoffen bekleding is niet echt een aanrader. Alles zie je erop. Zelfs water geeft vlekken. Dat krijg je er wel weer uit met een natte doek maar dat doe je ook niet heel vaak. De bekleding geeft geen mooie uitstraling. Had toch sensatec of echt leer moeten nemen, achteraf. Het vervelende is dat je zelfs stof ziet liggen op deze bekleding. Dagje strand of camping is genadeloos voor de uitstraling van de bekleding.

update: 13 juli 2008: 14.000km.
Met de caravan op pad geweest. 1350kg van 5 meter 10 lang. Vergeleken daarmee is die 3-serie echt een klein autootje. Maar het rijdt uitstekend. Prima trekauto! Ik had gezien de specificaties minder verwacht maar de kracht is voldoende. 100km/h gaat lekker. Harder rijden kan maar dan gaat het verbruik helemaal de verkeerde kant op. Nu heb ik gemiddeld over 1200km 1 op 9,5 gereden en dat vond ik al erg veel. Had ik beter verwacht. De combinatie is erg stabiel. Door de stugge vering hangt de auto met een gezonde kogeldruk van 65kg niet ver door wat het rijden erg prettig maakt.
De vaste trekhaak is gemonteerd door de BMW dealer en de sensoren schakelen netjes uit zodra de caravan is gekoppeld. Alleen jammner dat de vaste trekhaak scheef onder auto vandaan komt. Het schijnt niet anders te kunnen maar het staat ronduit lelijk.

De ruimte in de auto is mager. Opbergvakjes wel voldoende maar met 20centimeter meer was een prettiger auto ontworpen. Het went wel maar soms is het irritant.
De zitpositie is uitstekend. Ik heb inmiddels mijn plek gevonden en dan houdt je het lange tijd vol. Achteraf had ik wellicht wel de luxere stoelen willen hebben die je ook kan kantelen voor meer ondersteuning onder mijn bovenbenen.
De kofferruimte is niet ruim zoals gezegd maar wel praktisch. Een haakje voor een boodschappentas, spanbanden om iets achter te kunnen klemmen, 12V aansluiting voor de koelbox. Mooie afdekking die automatisch oprolt. Standaard hondenrek. Goed voor elkaar.

Voor het rijden met een caravan is de 6e versnelling onbruikbaar en de 5e vanaf 100km/h of harder op een vlakke weg. Onder de 100km/h of op een licht hellende weg gaat de motor brommen en moet je terug naar z\'n 4. Geen nadeel want de auto blijft mooi stil.

Navigatie blijft lekker werken. In Frankrijk is alles bekend en de informatie per bestemming, met supermarkten, benzinestations, bezienswaardigheden werkt echt ideaal. Geweldige optie die ik niet meer zou kunnen missen.

De automatische airco blijft wennen. De luchtstroom is altijd aanwezig en is de meest zachte stand koelt de auto niet voldoende dus dat is geen optie. Het is nog zoeken naar een prettige stand die zelfs na 3 maanden nog niet gevonden is.


Op 08 april is deze auto afgeleverd door BMW Breeman in Rotterdam.
Na wat wikken en wegen tussen een VW Passat 2.0tdi Highline, of misschien toch maar weer een Ford Mondeo, of toch een nieuwe Laguna, uiteindelijk voor de BMW gekozen.
Na een proefrit was ik echt verkocht.

Het is geworden:
318d Touring Business Line
Zwart metallic met als extra\'s:
- Bleutooth pakket, Dakrails, Mistlampen voor, Opbergpakket, Regen/lichtsensor

Eerste indruk na 4.000km.
Wat een rust! Dat valt echt meteen op. Na een wat lawaaiige maar erg krachtige Ford een zee van rust. De motor draait erg rustig en brengt een heerlijke rust in de auto. Maar de auto geeft aan de andere kant ook geen sensatie. Het gaan vanzelf. Geen duw meer, geen explosie van kracht. Gewoon een geleidelijke versnelling.
Zoals aan de meerdere reviews te zien is ben ik in voor afwisseling maar ook voor verbetering. De mindere ruimte voor het geld en de wellicht iets minder luxe uitrusting tov een Ford of VW maakt plaats voor de uitstraling en de kwaliteit van de BMW. Echt een heel verschil.

De proefrit die gemaakt is in deze auto was met 17inch velgen. De meerprijs tov 16inch is te verwaarlozen maar het comfort dat je ermee inlevert is dat niet. Heel bewust dus niet voor 17inch gekozen al staat het wel iets beter.
Het verbruik tot op heden is goed voor een nieuwe auto. Gemiddeld tussen de 1 op 17,5/18. Erg netjes. De auto is uitgerust met het Efficient Dynamics van BMW wat betekent dat er (oa) een start/stop functie opzit. Die gebruik ik zeker bewust en ik moet zeggen dat ik er erg scpetisch over was maar het systeem is erg snel. Koppeling intrappen en voordat de pook in de eerste versnelling staat draait de motor weer. Werkt prima.

Ik ben meer van het comfort dan van de sportiviteit maar een BMW kan dan ook prima de behoefte bevredigen. Het zitcomfort is uitstekend. Ik ben 1,97m lang en de ruimte is goed. Achter mij kan de Maxi-Cosi Tobi goed staan zonder dat er steeds een paar voetjes te voelen zijn. De kinderwagen past zonder te slopen in de achterbak dus ruim genoeg. Geen Passat ruimte maar er moet ergens een grens zijn.

Het business navigatie werkt simpel. I-drive is erg makkelijk in de omgang en het commentaar kan ik niet goed begrijpen.

PROBLEMEN

  • 30.000 km
  • 28 april 2008

Update 09 mei 2008, 6.000km: Spijker in band gehad. Kan de auto ook niet helpen.
Update 26 juni 2008. 11.500km: niets.
Update 13 juli 2008. 14.000km: Geen problemen maar wel jammer dat er geen meter is voor de temperatuur van de motor of de olie. Zeker met de caravan in een warm land met regelmatig beklimmingen op de snelweg geeft dat een comfortgevoel waarbij je nu vertrouwd op lampjes die hopenlijk niet gaan branden.
Update 21 augustus: 21.000km: Niets
Update 14 oktober: 30.000km:
Snelkeuze toetsen voor navigatie, telefoon en muziekvoorkeur vallen soms uit. Weigeren volldig dienst. Na het uitschakelen van de motor en weer starten functioneerd het weer. Vreemd.
Bleutooth telefoonverbinding volledig weggevallen midden in een gesprek. Na uitschakelen van de auto en weer starten functioneerd het weer. Vreemd. Dacht dat dit een Frans kwaaltje was?
BMW dealer heeft enkele software updates klaarliggen en daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn. Afspraak maar eens maken binnenkort.
Soms gaat de verlichting niet aan als in de auto ontgrendel. (welkomverlichting). Meestal wel maar soms dus niet.

Het zijn van die kleine dingetjes waar een dealer ook niet veel mee kan omdat het sporadisch gebeurt. Het zijn geen zaken waar ik van wakker zal liggen maar ik had het niet verwacht.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de BMW 3-serie
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE BMW 3-serie

INFO
Alphabet
BMW 318i (4D/6H)
€ 579
Stel samen ▸
Athlon
BMW 318i Corporate Executive (4D/8A)
€ 619
Stel samen ▸
Arval
BMW 318i Touring (5D/8A)
€ 601
 
BMW 3-serie in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    318i Executive

    BMW 318i Executive

    • 2003
    • 266.622 km

    € 1.845

    318d Corporate Lease Business Line

    BMW 318d Corporate Lease Business Line

    • 2009
    • 276.476 km

    € 5.750

    320i Graphite

    BMW 320i Graphite

    • 2006
    • 236.839 km

    € 6.500

Meer BMW 3-serie occasions

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • BMW 3-serie specificaties
  • BMW 3-serie occasions
  • BMW 3-serie video's
Advies en informatie
  • BMW 3-serie tests
  • BMW 3-serie gebruikersreviews
  • BMW 3-serie index
Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

Vaak zie je dat merken eerst een bestaand model (eventueel met plug-in hybride-techniek) elektrificeren,...

Lees meer
 

BMW 3-serie reviews

  • Review
    BMW 320i Touring (2007)

    BMW 320i Touring (2007)

    3
    • 10 maart 2021
  • Review
    BMW 318i Touring (2008)

    BMW 318i Touring (2008)

    2
    • 18 juli 2019
  • Review
    BMW 330d Touring Dynamic Executive (2006)

    BMW 330d Touring Dynamic Executive (2006)

    5
    • 19 augustus 2018
  • Review
    BMW 325i Touring High Executive (2007)

    BMW 325i Touring High Executive (2007)

    4
    • 28 oktober 2017
  • Review
    BMW 318i Touring High Executive (2008)

    BMW 318i Touring High Executive (2008)

    • 15 november 2016
  • Review
    BMW 318i Touring High Executive (2007)

    BMW 318i Touring High Executive (2007)

    10
    • 23 januari 2016
  • Review
    BMW 318d Touring (2008)

    BMW 318d Touring (2008)

    1
    • 23 augustus 2014
meer reviews
Test: BMW M3 Competition

Test: BMW M3 Competition

We konden kort op pad met de nieuwe BMW M3 en M4! Ondanks de korte rijtijd wilden we jullie...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    2
    • 11 april 2021
  • Review
    BMW M340i xDrive Touring (2020)

    BMW M340i xDrive Touring (2020)

    7
    • 2 april 2021
  • Review
    BMW 320i Touring (2018)

    BMW 320i Touring (2018)

    3
    • 21 maart 2021
  • Test: BMW M3 Competition

    Test: BMW M3 Competition

    • 16 maart 2021
  • Review
    BMW 320i Touring (2007)

    BMW 320i Touring (2007)

    3
    • 10 maart 2021
  • Autonieuws
    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    BMW 3-serie Touring (1994) - In het Wild

    47
    • 5 maart 2021
  • Review
    BMW 318i Executive (1999)

    BMW 318i Executive (1999)

    2
    • 27 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

    BMW M4 'CSL' voor het eerst in beeld

    9
    • 12 april 2021
  • Review
    BMW 320i (2019)

    BMW 320i (2019)

    2
    • 11 april 2021
  • Autonieuws
    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    BMW en Mercedes boeken verkooprecords

    54
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    Alpina krijgt twee verkooppunten in Nederland

    20
    • 8 april 2021
  • Autonieuws
    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    Elektrische BMW iX1 gesnapt

    31
    • 8 april 2021
  • Review
    BMW 545e xDrive (2021)

    BMW 545e xDrive (2021)

    6
    • 7 april 2021
  • Autonieuws
    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi niches

    Overzicht: zo vullen BMW, Mercedes en Audi...

    27
    • 5 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep