BMW 318d Touring (2008) #2

autoreview

BMW 318d Touring (2008)

Signalement

Uitvoering318d Touring
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst92.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 92.000 km

Laat ik beginnen met te schrijven dat dit mijn eerste BMW is.

Op 5 februari mocht ik hem bij de dealer ophalen.
Een mooie zwarte BMW 318d Touring.

Het was volgens de dealer het laatste actiemodel die er nog in nederland te krijgen was.
Alle opties werden geleverd voor een actieprijs van € 2000,00

Opties tov standaard uitvoering
Dakrails
Xenon verlichting + koplampsproeiers
Navigatie professional
Climate control
Design pack
Sportstoelen
Regensensor
Automatisch dimmende binnenspiegel
Alarm
Radio professional
Metallic lak
PDC voor en achter
Lichtmetalen velgen
Sportstuur.

Kortom een hele lijst en dat voor weinig geld.

Na uitleg door de dealer, welke zeer uitgebreid en goed en vriendelijk was, kon ik wegrijden.
Gelijk de snelweg op en even rustig proberen.
De stoelen zijn echt perfect, ze geven aan alle kanten de gewenste steun en de zitpositie achter het sportstuur is geweldig.

Het rijden is een waar genot, sportief comfortabel, de geluidproductie is minimaal.
Bij 120km staat de toerenteller op 1900. De motor hoor je dus niet.
Na de snelweg, op de binnenwegen de wegligging aan de tand gevoeld.
Wat stuurt deze auto precies en scherp, je krijgt nooit het idee o jee dit gaat mis ik moet ernstig corrigeren. En weer valt de uitstekende zit in de stoelen op.

Wat me bij deze motor opvalt is de gretigheid om de auto werkelijk vooruit te sleuren.

Afgelopen week heel veel snelwegkilometers gemaakt en niet boven de wettelijke maximum snelheden gereden. Wat dan opvalt is dat deze 2 liter diesel wel heel erg zuinig is. Omgerekend haalde ik rond de 1 op 19
Mijn vrouw maar vast voorbereid dat het met de airmiles minder hard zal gaan.

Vandaag maar even de snelweg in Duitsland opgeweest.
Toch even proberen he zonder snelheidslimiet.

De teller bleef uiteindelijk steken op 220, maar zelfs dan ligt de auto als een rots op de weg en laat hij zich soepel besturen.
Wat opvalt dat je in no time richting de 200 gaat.
Ik zal in nederland dus op moeten passen en niet overmoedig worden.

Samenvattend kan ik zeggen dat ik super tevreden ben en elke dag weer met veel plezier achter het stuur stap.

Update 05-03-2008

Na 1 maand en een tellerstand van 5500 km ben ik nog steeds zeer tevreden.
Het verbruik blijft zo rond de 1 op 20 schommelen.
Moet dan wel erbij vermelden dat ik dan niet boven de 130Km per uur kom.

De bediening van de navigatie via de centrale knop verloopt na wat gewenning inmiddels probleemloos intuitief. De bediening is werkelijk eenvoudig.
Voor wat betreft de navigatie, dit is het snelste en meest accurate systeem wat ik tot nu toe gehad heb.

Trekauto
Deze week voor het eerst de caravan achter de auto gehad.
Er hangt dan ongeveer 1500Kg aan de haak.
Wat mij dan opvalt is de stabiliteit van de combinatie.
Je hebt nooit het idee dat de caravan de overhand krijgt.
Trekkracht is altijd ruim voldoende aanwezig. Wel moet je de zesde versnelling vergeten daar heb je niets aan.
Zonder wind wil in zijn 5 nog wel maar dan moet je minimaal 95 op de teller rijden anders zakt het toerental te hard en is de trekkracht weg.
Maar in zijn 4 heb je meer dan voldoende reserve om uitstekend mee te kunnen komen met het vrachtverkeer.
Dat je daarmee in overtreding van de snelheid bent is weer een ander verhaal.

Kortom ook als caravantrekker is deze auto vooralsnog geslaagd.
Vooralsnog, komende zomer staat Oostenrijk op het programma en dan komen de heuvels en de bergen. Maar ik kijk er nu al naar uit.

Update 04-06-08 ( 20.000 km )
Ik kan nog steeds zeggen dat de auto probleemloos rijdt.
Het verbruik is echter wel toegenomen, maar dat heeft alles te maken met het iets dieper intrappen van het gaspedaal. Ik haal nu gemiddeld 1 op 17 a 18.
Kort geleden nog even een lang weekend in Oostenrijk geweest.
Ook op hoge snelheden ligt de auto perfect en spoort uitstekend.
Wat opvalt in de bergen is de souplesse van de motor, je hoeft net echt heel rap terug te schakelen ook bij heel weinig toeren en bergop protesteert de motor niet gauw.
Vanaf een 1300 toeren wil de motor al zonder morren er aan trekken.

De laadruimte, die overigens niet zo groot is als bv een mondeo vectra of andere pakezels, was ruim voldoende. Ook de drie kinderen op de achterbank hebben niet geklaagd. Of ze durven niet of de DVD spelers helpen hierbij.

Kortom voor ons voldoet de BMW ook prima als reis auto.
Over een paar weken weer naar Oostenrijk maar dan met 1500Kg erachter

Update 30-07-2008

Net weer terug van de zomervakantie in Oostenrijk.
Tijdens de vakantie ongeveer 3500km gereden waarvan ruim 2500 met de Caravan erachter.
Conclusie: Uitermate tevreden een prima combinatie.
De route tussen Kassel en Wurzburg ( A7 ) is behoorlijk heuvelachtig.
Maar ik kon zonder problemen in zijn 4 met 100km p/u naar boven.
Wat een kracht en een souplesse, dat had ik niet verwacht.
Voor mensen die twijfelen of er achter een 318d Touring een caravan kan, het kan en hoe. Veel kracht en souplesse, lekker vlot optrekken alsmede vlotte inhaal manouvres zijn echt goed mogelijk.
De auto was ook behoorlijk beladen met een bagagebox op het dak, ik schat dat ik op een treingewicht zat van 3600kg.
Het verbruik lag ongeveer tussen 1 op 9 en 1 op 10. Best netjes voor deze combinatie.

Kortom ik ben nog steeds super tevreden.

Update 01-07-2009

Inmiddels staat er ruim 75000 kilometer op de teller.
De problemen die ik had met de i-drive zijn na mijn vakantie vorig jaar spontaan weer verdwenen, sindsdien heb ik er nog geen last meer van gehad.

Ik stap nog steeds met zeer veel plezier achter het stuur, Elke keer verbaas ik mij weer over de rijeigenschappen van deze auto.

Afgelopen winter heeft de caravan 6 maanden in Oostenrijk gestaan.
De rit er naartoe, ruim 900km, was toch elke keer weer een genot. Op hog esnelheden ligt deze auto superstabiel en het zitcomfort is werkelijk uitstekend.
Er zitten drie kinderen achterin en die hoor ik niet klagen over de ruimte.

Ja wat kan ik er nog meer over vertellen zonder superlatieven te gebruiken. Dit is gewoon een heel goede en comfortabele auto die ook onze caravan met het grootste gemak overal heensleurt.

De volgende wordt weer een BMW 3

Update 08-08-2009

Inmiddels 82000 km op de teller.
Het blijft een fantastische auto, maar zijn er dan helemaal geen op en aanmerkingen.
Jawel na zo'n 78000 heb ik toch wel een vervelend probleem geconstateerd, niet dat je in de dagelijkse praktijk hier lqast van zult hebben, maar hier zakt een BMW belofte grandioos door het ijs. En niet zo'n beetje ook.

In Zuid Duitsland op de A7 een goeie 40km voor de Oostenrijkse grens een lichte knal rechtsachter en gelijk de melding dat er een probleem met de band is.
Advies volgens het display niet harder dan 80Km per uur. Volgens de dealer kun je dan nog een kleine 200km rijden zonder er lucht bij te pompen.
Nu had ik de caravan erachter dus heb ik die actieradius vanwege de extra druk maar even met 60% verminderd, hier ligt geen wetenschappelijke formule aan ten grondslag maar gewoon een inschatting, dan zou ik volgens mijn eigen theorie nog 80km kunnen doorrijden. De eerstvolgende gelegenheid om er lucht bij te doen was 47 km verderop dus net in Oostenrijk.
( Het was al na achten s'avonds en met een caravan ga ik dan niet meer zo gemakkelijk van de snelweg af.)
Beetje vervelend dat ik dat op 3 km na het tankstation niet gehaald heb.

Dus ik heb geen vertrouwen meer in de RUN Flat banden.
De afhandeling door de ANWB en BMW service was een waar genot.
Om 22:00 reed ik bij de plaatselijke dealer weer weg met een nieuwe band.
ANWB had een camping in de buurt gewaarschuwd dat er nog een late gast zou komen. Perfect geregeld.

Dus BMW gooi er maar weer gewone banden om en geef het reservewiel maar weer terug.

Update 11-11-09

Inmiddels weer 10.000 Km verder en nog steeds een zeer tevreden 318d rijder.
Het klinkt misschien heel eng maar nog steeds geen problemen.
Nog 1 week en hij krijgt zijn eerste grote beurt en morgen gaan de winterbanden er weer onder. Over een kleine 6 weken gaat de combinatie weer naar het winterse oostenrijk om daar de kerstvakantie door te brengen.
Ook deze keer verwacht ik geen problemen.

PROBLEMEN

  • 92.000 km

Op dit moment zijn er nog geen problemen

Update 05-03-08 nog geen enkel probleem tegengekomen.
Ondanks 5500km heeft de auto nog geen druppel olie verstookt.

Update 04-06-08 Misschien heel erg saai maar nog steeds geen problemen
Zelfs na 20.000km nog geen olieverbruik althans volgens de boordcomputer.

Update 30-07-2008

Het wordt minder saai, de i-drive geeft problemen ik kan geen keuzes meer bevestigen.
Binnenkort naar de garage om dit te laten hertsellen.
Heb dus in het buitenland geen gebruik kunnen maken van de navigatie.
Dat was op zich best vervelend. Maar met een paar ouderwetse kaarten kwamen we ook waar we wilden zijn.

Update 01-07-2009

Heel erg saai maar ik rij sinds augustus 2008 zonder problemen ik heb werkelijk niets maar dan ook niets kunnen constateren.
Wat een kwaliteit.

Update 06-08-2009

Zie het relaas onder ervaringen met RUN Flat.

Update 11-11-09

Geen enkel probleem de laatste 10.000 km.

Nieuw keuze moment

  • 92.000 km

Ik ben altijd heel stellig geweest in de keuze dat mijn volgende auto weer een 3 serie Touring zou worden.
Die beslissing is aan het wankelen.
Simpel om de volgende reden.
De kinderen worden ouder en dus ook een beetje groter. Dan is het met zijn drieen op de achterbank wat minder comfortabel aan het worden. Temeer wij minimaal twee maal per jaar de vakantie ver weg vieren.
Nu weet ik wel dat het dan hooguit een keer of 4 per jaar is, maar er komen moppers van de achterbank.

Maar de BMW rijdt wel perfect.
Het alternatief, zelfde prijsklasse ongeveer, maar met een sloot aan ruimte wordt dan een Volvo V70. Daar ben ik nog niet echt uit.
Ok je kunt ze niet vergelijken het zijn twee hele verschillende auto's. Maar het gezin roert zich.

We gaan er verder over denken.

En ja dat wordt nu een minpuntje aan deze geweldige auto, maar vooralsnog geen onoverkomelijke.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.