BMW 316i touring Black Silverline (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 316i touring Black & Silverline |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 45.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
Fijne auto. Niet storingsvrij
- 70.000 km
2008: Voor het eerst een BMW aangeschaft. Een occasion van 3 jaar oud met 45.000 kilometer op de teller. Voorheen Renault en Volkswagen gereden. De auto is voor het eerst op kenteken gezet in november 2005. Het betreft volgens mij een van de laatste types e46. Wij hebben de auto gekocht bij een Bovag-garage. Prijstechnisch een goede deal gemaakt, maar je merkt wel dat deze garage niet de kennis en kunde heeft van een dealer.
In begin veel teruggeweest met de auto voor zaken die achteraf kenmerkend blijken te zijn voor deze auto.
- geratel van de Vanos
- bij koude motor een geluid dat lijkt op een lekke uitlaat (gaat na een paar 100 meter weer over). Tevens direct een aansluiting voor een ipod laten plaatsen op de standaard business-radio. Heel handige accessoire!
Daarnaast binnen de garantieperiode verholpen: - controlelampje airbag brand (sensor in bijrijdersstoel defect), raammechanisme defect en 'krakende ramen'.
De rijkwaliteiten van de BMW zijn super. Fijne wegligging. Stuurt geweldig. Wel een beetje krap met 3 kinderen achterin, maar je moet er ook wat voor over hebben. De afwerking van het interieur (harde kwaliteit plastic) vind ik tegenvallen.
Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een BMW-specialist. Je merkt dat de Bovaggarage de auto niet goed kent en vaak toch met de auto naar een officiele dealer terug moet. Daarbij wel in aanraking gekomen met de hoge tarieven van het onderhoud van de BMW. Het is geen goedkope auto, maar je krijgt er wel veel plezier voor terug.
=========================================
Januari 2010. Het koelvloeistofniveau daalt. Tevens vochtproblemen in de auto. Ik vreesde dat het een met het andere te maken zou hebben, maar dat was niet zo.
De deurpakking was lek en moest vervangen worden. Ik denk dat dit door de Bovaggarage is veroorzaakt bij de reparatie van het ruitmechanisme. Het koelvloestofniveau daalde doordat er een slang bij een koppeling lekte.
=========================================
Juli 2010. Een vakantiebeurt bij 60.000 kilometer. Remschijven en blokken voor vervangen (vind ik wel vrij snel) en achter alleen de blokken. Tevens lekte het kleppendekselpakking.
Daarna een vlekkenloze rit naar Oostenrijk en Noord Italie gemaakt. Kruissnelheden tussen de 140 en 150 kilometer per uur (volle bepakking) zijn geen probleem. Is een feest om mee te rijden. Ook het rijden in de bergen gaat goed. Wel goed in zijn toeren houden.
=========================================
November 2010. Winterbanden laten monteren. Vredestein Snowtrac 3. Bevallen prima!
=========================================
December 2010. Olielekkage! Blijkt een bout in het motorblok te zijn losgetrilt. Gelukkig niet kwijtgeraakt, dus even vastzetten en rijden maar weer. Toch vreemd dat dit kan gebeuren. Ook wederom lekkage van een deur. Het tapijt wordt nat. Kennelijk is de deurpakking niet goed gerepareerd (voelt ook onder aan de deur nat aan). Bij de volgende beurt maar laten herstellen.
=========================================
Onderhoudsbeurt bij 73.000 kilometer
- 73.000 km
De winterbanden vervangen door zomerbanden en direct een servicebeurt gegeven. De deurpakking lekte inderdaad nog en is gerepareerd. Olie ververst, remolie en filters vervangen. Geen opmerkingen verder. Alvast klaar voor de zomervakantie!
Onderhoudsbeurt bij 86.000 kilometer
- 86.000 km
Voordat de vakantieperiode begint, even de winterbanden vervangen en de jaarlijkse controle. De airco is weer afgevuld. De ophanging klapperde op klinkerstraten. Beide stabilisatorstangen voor zijn vervangen. Verder geen opmerkingen. De auto rijdt weer als nieuw! Op naar de Costa Brava.
Onderhoudsbeurt bij 96.000 kilometer
- 96.000 km
Afgelopen week heeft de BMW een 'kleine olieinspectie' gehad. Nieuwe olie, filters, remolie. Tevens preventief de accu vervangen. Was nog de originele van 7 jaar geleden. Geen bijzonderheden dit keer. De winterbanden zitten er weer om. Klaar voor de winter!
Update 105.000 kilometer
- 105.000 km
Begin dit jaar hebben we besloten om onze lease-auto alleen zakelijk te gebruiken en de BMW 316 Touring weer vol in te zetten voor onze prive-kilometers.
De auto heeft weer een onderhoudsbeurt gehad en moet er weer een vol jaar tegenaan, waaronder een ritje naar de Costa Brava en de Franse Alpen.
Wat opvalt is dat wij bij deze laatste beurt wederom geen grote kosten hebben gehad. Alleen vloeistoffen vervangen en ruitenwissers. Daarnaast is de airco bijgevuld en afgeperst. Bij de onderhoudsbeurt bleek overigens dat de olielekkage van enkele jaren geleden weer de kop had opgestoken. Weer was dezelfde bout in het motorblok losgetrilt. Deze is weer vastgezet en de olieresten op het oprijpad hebben we geprobeerd weg te vegen. Wat irritant is, is dat de ventilator van de kachel af en toe piept. Ik lees in meerdere BMW reviews dat dit een veel voorkomend probleem is bij de e46. Nu is het weer (zomaar) over, maar kan morgen weer van toepassing zijn. Reparatie schijnt kostbaar te zijn en gezien de leeftijd van de auto vinden wij dat ook niet waard.
Verder rijdt de auto nog steeds prima. Heeft ons nog nooit in de steek gelaten en wij rekenen erop dat deze 2005-er ons weer veilig en vertrouwd naar de vakantiebestemmingen zal brengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.