BMW 316i Compact Executive (1996)

autoreview

BMW 316i Compact Executive (1996)

Signalement

Uitvoering316i Compact Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf100.161 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 7%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een fijne auto om te rijden, schakelt lekker, stuurt prima en ligt goed in bochten mede dankzij achterwielaandrijving. Afwerking is goed, ruimte voldoende. Remmen gaat uitstekend, mede dankzij standaard ABS. Stille auto, alleen boven de 140km/h wordt de motor te lawaaiig. De 1.6 is sterk zat, acceleratie goed en van 110 naar 160 gaat snel; op de snelweg ben je vaak sterkere auto´s de baas. Misschien vanwege een korte vijf?
Verbruik is gedaald, korte ritten nu 1:11 lange ritten 1:12,5 (maar ik rij nu minder fors denk ik). Groot minpunt vind ik nog steeds de oerlelijke grote trekknoppen voor licht en mistlicht (lijkt uit oude Kever te zijn overgenomen). Verder blijft het een hele fijne, degelijke wagen. Ook na een lange rit, die ik genoeg heb gemaakt de laatste tijd, stap je fris uit. Ik ben nog altijd erg blij met deze auto.

PROBLEMEN

Problemen
In de garantieperiode van 6 maanden vrij veel, lichtjes dashboard vervangen, piepende motor (stationairunit vervangen), nest ratten onder de motor verwijderd (had ie zo lang stilgetaan bij BMW Boekenroode?). Na de garantie vervangen van remcilinder rechtsachter en remvoeringen achter en vastzittend portier- en kofferbakslot

Na km stand 116.000:
Later de andere remcilinder laten vervangen, die werd minder (zei de dealer). Verlichting rechtsachter valt soms uit, na het draaien aan de knop van de lichtbak doet ie het weer. Lampje kofferbak heeft de geest gegeven. Olieservicebeurt gehad. Nu tijd voor een grote beurt, helaas kost die 275 euro.

Na km stand 128.800:
Bij de grote beurt bleek dat de fuseekogel rechtsvoor versleten was. Deze is vervangen. Ik had als huurauto een Mini gevraagd, ik kreeg een BMW 318i Coupé aut. mee. Op de factuur stond dan ook o.a. 50 euro als huur voor deze auto. Naderhand 25 euro retour gehad omdat ik om een Mini had gevraagd, netjes.
Nu bij km stand 132900 heb ik m´n Pirelli P6000´s laten vervangen voor Michelin Pilot Alpin A2´s voor de winter. Kosten 472 euro De Pirelli´s gaan gratis in opslag bij Profile Tyrecenter.
Krakend geluid uit de voortrein bij een snelle bocht naar links. Net naar de dealer geweest, blijkt een versleten hoes en stang bij de stabilisators te zijn. Wordt volgende week vervangen.
Bij reparatie een nieuwe Compact 318td meegekregen voor de prijs van een Mini. Netjes. En wat een auto, die nieuwe Compact...

KM-stand 136.500
Portierslot bestuurderszijde vervangen, wel een hele dure grap, 186,32 euro! Niet zo netjes van de dealer.

KM-stand 140350 Bij aankomst in St Martin (wintersport) gaat het raam aan de bestuurderszijde stuk, gaat niet meer op of neer, knakt, loopt uit de sponning. Door plaatselijke Peugeot garage gerepareerd voor 106,68 euro Bij terugreis blijkt dat het raam nu rammelt.

KM-stand 151200
Nog altijd erg gelukkig met de Compact. Het eerder genoemde raam moest wel gerepareerd worden, het hele ophangframe was verbogen (bekende kwaal helaas) 300 euro
De Pirelli’s zijn net vervangen door Uniroyal’s Rallye 550 en die bevallen erg goed. Ook nog eens de auto laten poetsen en shampoorellen + nieuwe matten, hij is nu als nieuw.

Km-stand 222500
De BMW is ingeruild. Er kwamen teveel reparaties aan, voornamelijk vervangingen. Nieuwe schokdempers, nieuwe uitlaat, nieuwe banden, nieuwe koppelingsplaten. Daarbij was het tijd voor een grote beurt, bij BMW toch al gauw zo’n 350,- euro. De auto reed nog altijd erg goed, maar de kosten van het onderhoud, reparaties en benzine werden te hoog. Het gemiddelde verbruik was 1:12, netjes gezien de rijstijl en wellicht veroorzaakt omdat de motor gechipt was. Maar met de huidige benzineprijzen was zelfs dit een te hoge aanslag op mijn inkomen. Verder vind ik dat de vervangingsonderdelen en werkplaatstarieven van BMW toch wel erg hoog zijn.
Ook al was het een erg fijne auto, met deze zomer heb ik wel zitten smachten om airconditioning. Al met al een aanrader, waar je echter wel dieper voor in de buidel moet tasten dan voor een vergelijkbare compacte middenklasser.
Ik heb de auto ingeruild voor een Mitsubishi Colt CZ3 1.1.

Leuke anekdote: de auto heeft me nooit in de steek gelaten, nooit langs de kant van de weg gestaan. Echter op de dag dat ik de auto ging inruilen voor de Colt kwam ik een paar straten na vertrek hopeloos stil te staan, de motor stotterde en sloeg af. Hij wilde niet meer starten. Verbaasd dat de wagen mij na 4,5 jaar trouwe dienst in de steek laat stond ik te wachten op de Wegenwacht. Na 45 minuten werd ik weggesleept en vervolgens stelde de beste man zijn diagnose. De zekering van de brandstofpomp was doorgebrand..... Zouden auto’s dan toch gevoel hebben?

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.