BMW 3-serie (1998)

autoreview

BMW 3-serie (1998)

Signalement

Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf250.000 km
KM-stand laatst250.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

318i e36 cabrio

  • 250.000 km

BMW’s heb ik altijd mooie auto’s gevonden. Als kind van 12 was het feest als er een 7serie voorbij kwam. Las je dan “745i” dan had je de jackpot. Als er niks op stond gingen we er van uit dat het een 728 was. Ook intrigreerde mij het feit dat een 320 er vetter uitzag dan een 316. Waar lag dat toch aan? Het bleek de bandenmaat te zijn leerde ik later. 185mm breed waren de banden van de e21 320 maar liefst.

Toen ik zelf kon rijden en kopen leerde ik dat het niet alleen het uiterlijk en het geluid was, ook het rijden van BMW is gemaakt voor de liefhebber en weer later leerde ik, werkend in de auto ontwikkeling, wat het verschil maakte. BMW maakt er eenvoudig meer werk van. Daarom zijn ze duurder, en van zoveel rijplezier gaan ze ook kapotter als ze oud zijn. En die 2 nadelen wilde ik tackelen bij het kopen van mijn BMW. Ik had lang geleden al ooit een e34 525tds. Die reed zelfs nog na 600.000 kilometer en 23 eigenaren die geen van allen iets aan onderhoud deden. De volledig van binnen aangekoekte drabdiesel startte ook alleen maar redelijk in de zomer, en alles wat ik aan reparaties uitvoerde of liet voeren hielden hem slechts nauwelijks op de weg.

Mijn zoektocht deze keer was naar een nette 318i cabrio. Een cabrio in de eerste plaats van een jaar of 25 oud en het liefst zonder specialistisch werk er aan, ik heb al genoeg te doen. De klank en prestaties ten spijt had ik het meeste vertrouwen in een 318i. Meeste kans op een rustig bereden onderhouden binnenslaper. Gewoon een eenvoudige kettingaangedreven 8 kleps viercilinder van een eerste hele oude eigenaar, een fijne tourer die me niet zou verleiden elke rotonde driftend in de toerenbegrenzer de banden op te roken naar een motor revisie. Ik kocht deze, redelijk goedkoop, de man had net door een klemmende forcering zijn dak gemold namelijk en er was iemand in zijn deur gereden. Makkelijk snel gefixt allemaal dacht ik nog toen ik alle garagerekeningen doornam. Al die tijd verder nergens op bespaard, het gaf me vertrouwen.

Het dak maken was redelijk wat werk, maar wel interessant. Alles komt supernauw met motortjes en sensoren die op hun beurt een signaaltje krijgen wanneer het volgende motortje aan het werk mag. Samen die hele stangenconstructie was het een best een klus. Ik verlangde terug naar mijn Astra f cabrio, waar ik, rijdend of niet, krom of recht, het dak met 1 armbeweging open of dicht flapte.

Nu de BMW goed werkt is het fijn. Het is een fijne auto om aan te sleutelen. De ontwerpers hebben duidelijk rekening gehouden met het uitvoeren van onderhoud en de techniek bekijken is interessant. Ook de ruimte onder de motorkap helpt, er past immers ook een 3.2 6 in lijn in..Ik heb een stel mooie style 32 17” velgen gekocht met nieuwe michelins, nieuwe schokbrekers voor want die waren op, nieuwe uitlaat omdat de kat werd gejat, en hij zit en rijd weer zoals het moet. De zitpositie is zoals je niet snel vind bij andere merken. De focus bij de ontwikkeling is, voor een niet-sportwagen, duidelijk gegaan naar het gevoel van betrokkenheid met de weg. Hij rijdt niet scherp, een beetje rubberig (als dat een term is) maar verre van afstandelijk. Eigenlijk precies wat ik wilde, niet constant uitgedaagd willen zijn te racen, maar wel bewust onderweg zijn en bewust je mechanische rijmaschine bedienen die je net die comfortabele weerstand geeft met remmen, koppelen, schakelen en gassen die je wenst. En daar zit een hoop ontwikkelingstijd in, en daarom wordt er graag veel voor betaald.

Ik denk, als je iets met auto’s, techniek en rijden hebt en enig praktisch nut waardeert, en je hebt ook weer niks met vooroorlogse Land Rovers dan klopt zo’n 3serie wel. Anyway. Het is niet een auto waarin je naar elke collega e36 bezitter zwaait. Je zit meer elkaars ding te bekijken. Ah, zulke velgen.. hoeveel zou die verlaagd zijn aan de voorkant? He hij heeft die spiegels. Hmm.. mijne zijn wel mooier dan. En die velgen.. nee te opvallend ik ben wel blij met deze.. beetje zo gaat dat onderling. Ik heb ook een oude Volvo, dat gaat anders. Dat is seinen, zwaaien, vinger omhoog..wijsvinger dan natuurlijk hè.

BMW is meer voor jezelf-idee. Ik en mijn ding. De 318i rijdt 1 op 13 met mijn brave rijgedrag en blijkt al 2 jaar een betrouwbare starter, zeker nadat ik de aansluitingen rond de startmotor nog eens opgeschuurd heb. Ik bedoel te zeggen.. je blijft bezig met die oude dingen. Maar het is wel leuk en rijden is genieten.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.