AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)

autoreview

Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)
Audi S5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line (2010)

Signalement

UitvoeringS5 Sportback 3.0 TFSI quattro Pro Line
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst157.000 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn Audi S5 Sportback

  • 128.000 km

3 november 2019 - Intro
Al een decennium ben ik fan van de Audi A5. Het ontwerp en lijnenspel van Walter da Silva vind ik gewoon fantastisch. Zelfs na 10 jaar doet vind ik dit model er nog niet gedateerd uit zien.

Nou ben ik altijd al een 'sucker' geweest voor fraai lijnenspel in auto's (ter illustratie: de inruilauto was een Alfa Romeo Spider (916)). In mijn hoofd wist ik het al lange tijd zeker zeker: er zou op een dag een S5 coupé met handbak komen, de V8 wel te verstaan! Aldus begon de zoektocht, ik heb verschillende testritten gemaakt in verschillende uitvoeringen. De zoektocht leidde tot verschillende (en soms niet bevredigende) proefritten. Zo heb ik een 2007 coupé V8 met handbak gereden (zwart). De handbak was hakerig en vrij lomp. Vervolgens een 2008 coupé V8 met de tiptronic (daytona grijs), erg onder de indruk en een mooi exemplaar maar niet 'blown away'.

Er stond bij mij in de buurt een S5 sportback (V6T). Nu was ik eigenlijk geen fan van de 'prakitische' sportback en ook de kleur stond mij in eerste instantie niet aan (althans: niet op de foto's). In mijn hoofd was de coupé mijn model en niet de 5-deurs versie. Vanwege de nabijheid toch maar besloten om langs te gaan. Daar aangekomen scheen de zon vol op de blauwe (Sprint Blue) S5. Wat een kleur! Het is niet op een foto vast te leggen maar de kleur is zo diep blauw en vanuit iedere hoek en afhankelijk van het lichtinval lijkt het blauw dan ook net weer van tint te verschieten. Erg bijzondere kleur. Ook de 5 deuren stoorden mij totaal niet, twee extra deuren altijd welkom. Daarnaast viel mijn oog direct al op de niet standaard uitlaat (Milltek)....

Enfin, de vriendelijke verkoper bood vrij vlug om een testrit te maken. Bij de eerste bocht viel mij op dat de 7-traps S-tronic toch echt wel een aantal klasses beter was dan de tiptronic. Heerlijk soepel en bliksemsnel schakelen (ook met de flippers). Even later kwam er een tunnel en ik wilde graag het geluid horen van de S5. Ik klikte alle ramen naar beneden en zette de drive select in 'dynamic'..... Wat er toen gebeurde was een combinatie van adrenaline, vlinders en angst. De auto schoot van zijn plek tot een snelheid die Koos Spee zou bestempelen als een 'artikeltje 5 Wegenverkeerswet', dat allemaal gepaard met een angstaanjagend gebrul en gekrijs. Ik kon niet stoppen met grijnzen. Een ding wist ik zeker, dit was meer dan de 354pk die ik eerder gevoeld heb in de V8!

Bij terugkomst bleek mijn vermoeden te kloppen, de V6 supercharged bleek een kuurtje te hebben gehad van JD Engineering. De V6 met supercharger is nu goed voor ongeveer 435pk en 535nm!

Met de verkopende garage kwam ik er snel uit, met name omdat de inruil op mijn Spider meer was dan ik verwachtte (aankomend klassiekertje?). Een aankoopkeuring laten doen en vervolgens de trekker overgehaald. Ik zou eigenaar worden van deze smurf!

Hoe zeggen ze ook alweer? Van kijken komt kopen, of zoiets.

7 december 2019 - In ontvangst nemen van de Blue Pearl

Auto opgehaald, zo blij als een kind! Het starten van de V6 met de Milltek uitlaat blijft magisch. Het argument dat de V8 een beter geluid heeft is met deze uitlaat teniet gedaan. Daarnaast is het two-tone interieur (spectral silver/black) een uitstekende keuze i.c.m. met het Sprint Blue. Over het interieur: de stoelen en algemene indruk van het interieur zijn nog steeds fris te noemen alhoewel het nieuwe stuur en schakelpook uit de B8,5 Serie de boel wel zou opfrissen. Maybe later, nu eerst genieten.

6 januari 2020 - eerste kilometers

Inmiddels een kleine 1500km kunnen rijden. Wat een machine. In december winterbanden met 18" velgen eronder gezet.

Update van het MMI plus nieuwe navigatiekaarten. Daarnaast nog een aantal 'gimmicks' laten activeren. Een piepje bij het afsluiten, mistlampen die aangaan bij het insturen van bochten. Interieurverlichting die in te regelen is via MMI. Zijspiegels die naar beneden kantelen bij het achteruit rijden. Automatisch richtende koplampen (boven 120 km/u). Splashscreen update (laat nu S5 zien en voorheen MMI) en nog meer van dat soort kleine aanpassingen.

Zit nog te overwegen om de update van S-tronic bak te laten doen aangezien het niet de meest recente bleek te zijn. Aan de andere kant het rij- en schakelgedrag is top, so why change a winning team?

Verbruik:
Het verbruik: 1 liter op 10km. Valt me alleszins mee en is niet eens zoveel meer dan mijn 916. Komt denk ik ook doordat de S-tronic 60 km/u al in de 5e versnelling rijdt en dus heel snel opschakelt bij rustig rijden. De oplossing: in manual rijden, (flipperen dus). Bij terugschakelen klinkt dat overigens erg goed.

Tot slot en voor de liefhebber: Vossenstein was in 2016 zo aardig om een YouTube filmpje te uploaden van de blauwe parel:
https://www.youtube.com/watch?v=NgR3jA_wJPs

Ik zal deze review zoveel mogelijk proberen bij te houden. Iemand overigens nog tips voor goed en betrouwbaar onderhoud van een Audi S5? Ben namelijk niet gecharmeerd van de Audi Centra in Nederland.

Zomerbanden wissel

  • 130.000 km

Inmiddels een paar duizend kilometer op de teller kunnen zetten, wintersport ging helaas niet door (een of ander virus :S) en ik vond het tijd dat de auto eens goed onder handen genomen werd. Er zaten namelijk nogal wat waskrassen in de lak daarom een full detailing door Jurgh Car Detailing laten uitvoeren. Kan niet anders zeggen: superman blauw met panda stoelen ;). Paar foto's toegevoegd.

Interieur update

  • 134.000 km

Al tijden zat ik te loeren naar een B8.5 stuur en versnellingspook. Nu de vakantie ook geschrapt was maar besloten om de trekker over te halen. Ben er erg blij mee, geeft het interieur een frissere/nieuwere indruk en het afgevlakte stuur met de extended shift paddles is erg prettig! Op naar de volgende km's.

Grote onderhoudsbeurt

  • 136.000 km

De grote beurt stond eigenlijk voor november gepland maar vanwege een zoemend geluid (kapot wiellager (?)) maar een grote beurt + APK ingepland

De volgende werkzaamheden laten uitvoeren bij Hartog (Alkmaar).
- Grote beurt (verversen olie/interieurfilter/bougies/ruitenwisservloeistof/remvloeistof)

Naast deze "reguliere" zaken zijn een paar extra onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd:
- 2x nieuwe remblokken (voor);
- Airco service;
- Wiellager vervangen;
- Sperdifferentieel olie ververst (was niet gedaan bij de 120.000km);
- Wielbouten; en
- Parkeersensor vervangen,

Prijs van al dit moois was bijna EUR 2.000,- (inc. BTW). Een hoop geld maar daar zit bijna voor EUR 1.000 (ex BTW) aan materiaal bij.

Ook bleek de vacuum pomp olie te lekken (veel voorkomend probleem bij Audi's). Die moest besteld worden en wordt binnenkort vervangen.

Overigens dik tevreden over Hartog: prima vakgarage met kennis van zaken.

Winterbanden | Walnutblasting | Schade

  • 140.000 km

Inmiddels met veel plezier alweer een paar duizend extra kilomter op de teller gezet.

Het was tijd voor de winterbanden en ik heb besloten om te upgraden naar een set 19" speedline velgen (aka Y-spoke), heb een paar extra foto's toegevoegd. Staat super! Ook een goede afwisseling van de grijze rotor velgen.

Daarnaast nog een vervelend incident gehad met een betonnen paal. De situatie: krappe Amsterdamse (en slecht verlichte) parkeergarage i.c.m. een grote draaicirkel = schade. Helaas was het glas van de koplamp gebroken en had een van de radiatoren een tik gekregen, inclusief spuitwerk was het al met al geen goedkoop grapje, balen!

Ik zat er al een tijdje over na te denken om een walnutblasting te laten uitvoeren. De TFSI motoren hebben nogal van koolstofaanslag en na een walnutblasting kan de motor weer helemaal goed 'ademen'. De aanslag was niet heel erg en veel verschil tijdens het rijden merk ik niet anders dan dat ie wat rustiger loopt bij het stationair draaien.

Conclusie: nog steeds helemaal tevreden met de S5, iedere keer dat ik de motor start en de V6 tot leven komt middels de vier Milltek pijpen kan ik een glimlach moeilijk onderdrukken.

Tikkend geluid + detailing

  • 144.000 km

Het was iets waar ik al rekening mee hield gezien de kilometerstand...een tikkend / ratelend geluid bij een koude start. Na veel lees/zoekwerk is het een bekend euvel van Audi motoren: de distributtieketting en de kettingspanners.

De kettingspanners zijn van plastic gemaakt en daar wil nog weleens een stukje van afbreken met als potentieel gevolg: motorschade. Ook rekt de ketting uit naarmate de leeftijd en kilometerstand van de auto oploopt. Volgens een TSB (technical service bulletin) van Audi zou het geluid 2 à 3 seconden mogen aanhouden om binnen de marge te vallen.

Sinds een paar weken werd het rattelende geluid hardnekkiger en reed ik er toch niet helemaal lekker mee rond, om een idee te krijgen: https://youtu.be/ePL6X5eXfM4

Ik heb daarom alle kettingspanners inclusief de ketting laten vervangen. Een dure klus maar wat mij betreft en gezien het plezier dat ik van deze auto heb het geld waard.

Zo hoort de motor te klinken: https://youtu.be/XvqWfTW9t4M

Om het af te maken en gezien het aankomende voorjaar krijgt de auto volgende week een full car detailing....

Klein onderhoud

  • 157.000 km

Inmiddels enkele duizenden (leuke) kilometers verder.

Klein onderhoud laten uitvoeren, paar kleine bijzonderden:
- de remschijven (achter) vervangen (inclusef blokken).
- de bobines ook laten vervangen (ik kon uit de onderhoudshistorie niet helemaal opmaken wanneer de laatste keer was dat deze vervangen waren dus uit voorzorg mee laten nemen).
- Wiellager laten vervangen linksvoor (maakte een zoemend geluid, stukje slijtage).

Geniet nog steeds van S5 bij iedere start en downshift.

Laatst in Duitsland een topsnelheid run geprobeerd op een leeg stuk snelweg. Ging met gemak tot 270 km/h (toen moest ik van het gas maar had nog wat power over). Misschien op een later moment (en met beter weer) nog een keer proberen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren